Wanneer rustiger aan doen met ouder paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Wanneer rustiger aan doen met ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:15

Vriendin van mij is opzoek naar een super braaf rustig paard met veel ervaring.
Daarom dachten we zelf aan een paardje tussen de 13 en 17 jaar.
Nu heeft ze een paard gezien van 19.
Zijn ook wezen kijken en paard was erg lief en kwam betrouwbaar over.

Ik heb zelf weinig ervaring met wat ''oudere'' paarden dus ben benieuwd in hoeverre je een wat ouder paard belast. Ik snap dat dit per paard verschillend is. Maar wat zijn jullie ervaringen :)
Wanneer begin je met minder werk?
En wanneer zet jij je paard met pensioen?

Kun je een paard van 19 wat momenteel niet goed op conditie is (rijd ong 3x per week 20 min) nog beter in conditie krijgen om er bijv 3 uur mee in het bos te gaan rijden?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:31

Ik heb een D pony van 22 jaar. 1/2 keer in de week rijdt er een meisje op van 11 en ik doe haar ongeveer 2 keer in de week. Ik wou haar rond haar 20e helemaal stil zetten, maar daar was ze het zelf niet mee eens en werd echt mega chagrijnig, nors en het was niet meer mijn pony zoals ik haar kende. Dus weer opgepakt en conditie opbouwen. Ze is weer vrolijker en lijkt wel 12 jaar jonger ofzo.

Vaak geven ze het zelf aan of ze het nog aankunnen, en ook met een ouder paard kan je conditie opbouwen hoor :). En 19 vind ik nog niet stokoud

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:30

ED -> PP omdat het niet om een paardgerelateerd dienst gaat.

Ragdollcat

Re: Wanneer rustiger aan doen met ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:44

Ligt eraan of ie gezond is, maar je hoeft niet erop te rekenen dat ie nog jaren 3 urige buitenritten aankan.

Of het moet al erop getraind zijn en het al hele leven gewend zijn, maar ook dan kun je rond de 22ste leeftijd verwachten dat het teveel gaat worden, dat is per dier verschillend.

Ik had een hele leuke bijrijpaard en de eigenaar reed er veel buitenritten mee met 21 genoot ie nog volop maar ineens met 22 ste leeftijd merkte ze toch wel dat ze oud begon te worden en dus doet de eigenaar er ook rustiger mee, die kijkt gewoon wat ie nog leuk vind en aankan. Belangrijkste is gewoon naar het dier kijken en daarop aanpassen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:56

Hangt heel erg van het paard af, hoe gezond die is. Heb zelf een paard gehad die op zijn 21 e nog endurance liep, maar die liep al een aantal jaren endurance en was topfit. Paard is vlak voordat hij 27 zou worden overleden, maar daar reed ik tot het einde nog op. Wel merkte ik dat hij vanaf zijn 24e wat achteruit ging.
Ik heb er nu 1 van 18 staan en zij heeft ivm blessures een tijdje niet zoveel gedaan. Daar heb ik nu een bijrijdster voor en dit paard is weer helemaal fit aan het worden. We longeren regelmatig, maken buitenritjes van 1 tot anderhalf uur en ze rijdt er regelmatig mee in de bak en dan wordt er een uur hard gewerkt. Ik vind mijn paard er enorm van opknappen.
Maar nu heb ik dit paard al vanaf haar vierde jaar en ken het door en door. Of ik zelf met een paard van 19 nog zou beginnen..... ik denk het niet.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:57

Zoals al is gezegd is dat per dier weer verschillend. Zo heb ik een paardje van 28 maar die kan ik echt niet stil zetten. Dan word ze erg saggerijnig. Ik rij haar nu 3 keer in de week 1,5 uur per keer. Het zijn wel allemaal buitenritjes. Maar wel flink op tempo.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:58

Ik heb 2 paarden een van 21 jaar en 1 van 26 jaar en ze doen alles nog buitenritten ja ook van 3 uur en dit jaar gaan ze allebei weer de wedstrijdsport in. Wel op B niveau. Ook worden er nog spring lessen mee gereden. Ik weet dat het per paard verschild wanneer ze op zijn maar de mijne zijn fit en zitten goed in hun vel. De oudste heb ik zelfs al 2x op rust gezet ivm geen bijrijder hebben, maar hij werd ongelukkig dus toch maar weer een bijrijder gevonden, en hij is weer een happy Horse.
Zo zie je maar weer ook sommige oudjes doen het nog goed.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:09

"Rust roest" zegt men wel eens.
En hoewel het ene paard het heerlijk vindt om zijn oude dag enkel op de weide door te brengen, zijn er ook genoeg paarden die graag nog aan het werk zijn. Misschien zal je op den duur wel de hoeveelheid arbeid moeten aanpassen.

Ik heb een pony gekend die op haar 30+ nog regelmatig bereden werd (zo'n 4 keer per week denk ik?), zowel dressuurmatig als lang-leve-de-lol. Baasje ging studeren en kon de pony helaas niet aan houden, maar de pony was nog te goed om te laten gaan. Toen is deze pony over gedaan naar een kennis die nog een betrouwbare pony erbij zocht voor kinderlesjes die zij geeft. Pony had het daar prima naar haar zin, zo heb ik gehoord!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:14

Het is natuurlijk per paard verschillend, maar ritten van 3 uur zijn niet voor elk ouder paard weg gelegd.
Echter zou ik de gok niet wagen met een paard wat nu weinig wordt bereden nog op te bouwen naar flink wat werk.

Mijn pony was op zijn 19e nog vol aan het werk. Vanaf zijn 20e is dit echter wat minder geworden. Hij heeft wat problemen gehad en daardoor tijdelijk stil gestaan. Ik merkte dat het opbouwen van zijn conditie daarna toch lastiger was voor hem ivm zijn leeftijd. Tot een paar weken terug werd hij nog wel 5 dagen in de week gereden, maar toch wel iets rustiger aan dan vroeger. Nu staat hij weer stil met een blessure en ik zie hem dan in conditie veel sneller terug vallen dan een jonger paard.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:20

Verschild heel erg. Ik rij een 23 jarige merrie die echt nog wel een paar jaar mee kan omdat ze een ontzettend werkwillig karakter heeft en nog ontzettend vele energie.
Ik rij haar meestal 3 keer in de week en 1 keer longeren.
Ik denk dat je echt naar het paard zelf moet kijken en niet naar de eleeftijd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:21

Ik heb mijn oude paard met pensioen gedaan terwijl hij nog gezond en fit was. Ik heb de overstap gemaakt met zijn opvolger en het zodoende geleidelijk afgebouwd. Hij heeft daarna nog jaren een heerlijk leven gehad in de kudde. (30 jaar geworden) Met verzorging was hij altijd de eerste in lijn en ging nog dagelijks mee voor een wandeling of wat grazen aan de hand. Een enkel bosritje hebben we ook nog wel eens gemaakt, maar geen training meer.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 14:59

Ik ben erg blij met al jullie reacties :)
ga deze ook even doorsturen naar mijn vriendin.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:06

Mijn haflinger is met 22 'met pensioen' gegaan op de manege.
Toen kwam hij naar mij.
Ik moest minstens 3x in de week blijven rijden (en ook flinke bosritten) anders werd hij te jolig (ondanks 24/7 op de wei).

Inmiddels zijn we ruim 6 jaar verder en doe ik wel rustiger aan. Maar hij gaat nog steeds zo'n 3x per week naar het bos en af en toe ook nog wel ritten van rond de 20 km. En dan 18 km de rem nodig hebben, dan isie even vergeten dat hij al 28 is.
Maar er zijn ook weken bij met alleen maar hele rustige stapritjes. Hij heeft her en der wat artrose en is nu eenmaal niet nieuw meer.

Wel heb ik aan hem meer overige kosten dan aan mn jonkie van bijna 6.
Duur beslag ivm de artrose, duur voer omdat hij geen hooi meer eten kan en ik dus ruwvoer in geweekte vorm moet aanbieden.

Zijn wel zaken waar je ook rekening mee moet houden bij een oud(er) paard. Goedkoper zal het allemaal niet worden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:11

Ik heb mijn paard nu een jaar, gekocht toen hij 21 was. Hij is zo fit als een hoentje, conditie moeten we weer opbouwen nadat mijn gezondheid even prut was, maar hij gaat sneller dan ik met het opbouwen :') hij loopt 24/7 buiten dus dat zal wel meewerken en ik heb een bijrijder voor hem, die doet op dit moment grondwerk om hem te leren kennen etc.

Ik denk ook dat je moet kijken naar hoe intensief die 3 uurs ritten zijn. Alleen stap bijvoorbeeld is best goed te doen en snel op te bouwen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:23

Wat deed het paard voorheen? Alle voorbeelden hierboven zijn van fitte seniorpaarden die al in beweging zijn en deze moet weer in beweging komen. Ik heb mijn merrie op haar 19de na een blessure weer opgebouwd, maar zij had daarvoor al een goede conditie. Ze is nu 21 en doet haar werk met gemak.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 17:57

Hilli schreef:
Wat deed het paard voorheen? Alle voorbeelden hierboven zijn van fitte seniorpaarden die al in beweging zijn en deze moet weer in beweging komen. Ik heb mijn merrie op haar 19de na een blessure weer opgebouwd, maar zij had daarvoor al een goede conditie. Ze is nu 21 en doet haar werk met gemak.

Het paard liep vroeger in de Z.
Tot twee jaar terug M2.
Dus echt een ''dressuur paard'' was het.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:59

Dat vind ik echt per paard verschillen. Ik denk dat je dat echt moet bekijken en aanvoelen per paard.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:06

Ik denk dat zo lang ze het leuk vinden om wat te doen en niet,kreupel,ziek of in slechte conditie zijn(te mager)je gewoon wat ritjes en evt wat vakwerk kan blijven doen,.Mijn 22 jarige heeft er nog altijd lol in en zo lang ze het kan blijf ik rijden..Rust roest denk ik dan maar..