Voor een paard of pony gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyvG

Voor een paard of pony gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 20:58

Hoi!

Ik ben rustig aan het rondkijken voor mijn tweede paard of pony.
Ik heb al een c pony, maar zij is met pensioen.

Ik twijfel tussen een paard of een pony. Ik ben 1.60 en wil graag op kunnen stappen zonder krukje.
Op den duur wil ik wedstrijden gaan rijden, voornamelijk springen.
Ander punt is, is dat een e pony volgens mij goedkoper is dan een klein paard.

Waar zouden jullie voor gaan?

Groetjes Amy

elenaMM77

Re: Voor een paard of pony gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:33

ligt er helemaal wat je zoekt.
een e pony die in de sport gelopen maar nog jong is,
is toch duurder dan een handelspaardje zonder papieren en prestaties..

en je wilt gaan springen. Een d pony heeft gemiddeld genomen toch wat meer moeite met de afstanden tussen de sprongen dan een e pony die paard gefokt is bijvoorbeeld.

je moet alleen ook niet verwachten dat iedere e pony even over een 1.20 parcours zal kunnen later.

dus wat zijn je doelen kwa springen en wat is later?

en qua opstappen, hoe lenig ben je.. ik ben zelf niet lening, totaal niet, maar zou zonder krukje op mijn 1.53m e pony kunnen stappen als ik dat wil. Met wat inspanning kan ik ook nog wel op 1.60 komen met met mijn 1.63, daarboven houd het snel op.

Aan de andere kant, ik stap altijd op met krukje gewoon omdat ik dit prettiger vind voor de rug van mijn rijdier.. in geval van echte nood kan ik er zo op.. maar in het bos kan ik net zo goed even een stronkje of omgevallen boom gebruiken.. Dus tot nog toe nooit de noodzaak gehad om zonder opstap op te stijgen.

ik kan mijn voet met opstap horinzontaal in de stijgbeugel plaatsen.. in een hoek, zul je altijd meer kracht moeten zetten.

Miranda95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:36

Ligt er inderdaad aan wat je zoekt.
Ik lease momenteel een fjord van 146 en ben zelf 165, past prima qua lengte.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:42

Springen wil ik toch wel wat hoger, dus inderdaad 1.20
Opstappen gaat mij er om dat ik ook zonder krukje kan opstappen, bv in het bos of tijdens het rijden als je hindernissen wil verhogen.
Ik ben wel redelijk lening, kan evt zonder krukje op een paard van 1.60 komen. Dat is dan ook wel mijn max, 1.60

Ik zoek wel een rijtypisch paard, of hoe zeg je dat. Ga me niet op 1 ras richten maar liever geen tinker, fjord, haflinger fries etc.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:49

Hoe oud ben je?

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 10:32

20, dus ik zou sowieso bij de volwassenen moeten starten toch?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:03

Ja, als je dan wedstrijden gaat rijden moet je sowieso bij de paarden starten. I.v.m. de afstanden tussen de sprongen, zou ik dan toch wel voor een paard gaan. Met een D pony ga je helaas de afstanden in een dubbel niet dicht rijden omdat zijn galop veel kleiner is.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:12

Ik zou ook voor een E pony gaan. Ik geloof dat die vaak wat makkelijker zijn dan paarden. Maar dat heb ik ook maar gehoord. Ik weet niet of dat ook zo is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:16

Nee, dat hoeft zeker niet zo te zijn hoor. Je hebt ook hele brave kleine paardjes en hele vervelende grote e pony's. :+

Ik zou voor een klein paardje gaan. Eentje van ongeveer 1,60 à 1,62

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:24

Als je echt springwedstrijden wil starten zou ik ook voor een paard gaan. voor een E-pony is het inderdaad al lastig om de dubbels goed te rijden. Ik had zelf met mijn vorige paard van 1.63 al moeite met de dubbelsprongen. Nu met mijn paard van 1.74 is het allemaal veel makkelijker. Ik heb zelf het idee dat de parcoursen tegenwoordig vaker gebouwd worden voor wat grotere paarden.

Maar dat opstappen is toch niet zo'n groot probleem? Ik kom ook niet op die van mij zonder krukje. Maar ik heb een inklapbaar krukje in de rijbak staan en in het bos is er altijd wel ergens een boomstam of paaltje te vinden. En ik neem altijd een krukje mee naar wedstrijd. Zonder krukje opstappen is volgens mij sowieso niet zo goed voor een paard.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:42

Het is niet altijd zo dat een groter paard de afstanden beter dicht krijgt. Bij mij op stal staat een paardje van 1,56 en dje loopt de dubbels beter dicht dan een paard van 1,67 die ook bij ons staat.
Maar goed, dat is uitzondering op de regel.

Je hebt tegenwoordig ook stijgbeugels met een opstaphulpje. Ik zou dus niet een paard van 1,70 laten staan omdat je er niet op komt.
https://www.google.nl/search?hl=nl&site ... AqbgavM%3A

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:48

Ik zou gewoon gaan zoeken tussen een bepaalde schofthoogte. Zo 1.50 tot 1.65 voor jou misschien? En dan gewoon gaan proefrijden en niet meer naar 'paard' of 'pony' kijken. Zo heb ik het ook gedaan en ik kwam uiteindelijk met een pony van nog geen 1,40 thuis _O- dus probeer wel die eisen een beetje hard te houden :P

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:50

Waar voel jij je het prettigste bij?, ikzelf heb altijd grote ponys gehad 145,155 en 150 en niemand die er over viel....ik vind een groot paard gewoon teveel paard!
Maar wat is je gebruikers doel, dat telt ook echt mee!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:55

Ik zou de keus voor een paard ook af laten hangen van je eigen bouw.
Als je een klein slank poppetje bent zou ik voor een grote E-pony of een klein chique dames paardjes gaan. Mocht je wat steviger gebouwd zijn, dan zou ik gaan kijken een die ' wat meer paard' is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:19

AmyvG schreef:
Springen wil ik toch wel wat hoger, dus inderdaad 1.20
Opstappen gaat mij er om dat ik ook zonder krukje kan opstappen, bv in het bos of tijdens het rijden als je hindernissen wil verhogen.
Ik ben wel redelijk lening, kan evt zonder krukje op een paard van 1.60 komen. Dat is dan ook wel mijn max, 1.60

Ik zoek wel een rijtypisch paard, of hoe zeg je dat. Ga me niet op 1 ras richten maar liever geen tinker, fjord, haflinger fries etc.

connemara's zijn vaak geweldige springers!

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 14:45

Dat is dus wel een beetje mijn punt, heb meerdere paarden van 160 tot 170 gereden.
Vond het alleen niet altijd handig, vooral hoofdstel in doen gaf soms problemen.
Ik ben zelf best tenger gebouwd, weeg 55 kg en ben dus 160.

Lastig! :/