[VOLG] Van doodziek paard tot gezonde spierbundel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1312

[VOLG] Van doodziek paard tot gezonde spierbundel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 21:03

In januari heb ik Jesse, een friese ruin van 12 jaar, overgenomen van mijn vriend. Helaas is Jesse voordat ik hem kocht heel erg ziek geweest, hij had rode bloedworm in de darmwand, hiervoor is hij intraveneus behandeld op de kliniek. Toen hij weer een beetje opknapte kwam daar ook nog eens koliek overheen waardoor hij weer terugviel in gewicht. Door de rode bloedworm is hij heel erg afgevallen en zijn ook zijn spieren heel erg verminderd. Voordat ik Jesse heb overgenomen is zijn bloed nogmaals gecontroleerd en is de tandarts bij hem geweest, en alles was goed!

In januari is Jesse dus verhuisd naar de pensionstal waar voorheen mijn haflingermerrie Hanita stond. Jesse is hier helemaal opgebloeid, zowel in gewicht als in gedrag. Hij is al heel wat aangekomen en daarom leek het me nu wel leuk om een volgtopic voor Jesse te maken. Ik zal eerst wat foto's laten zien van hoe hij is opgeknapt, en daarna nog foto's te plaatsen van de verdere vorderingen!

25-01-2016, hier was Jesse net bij mij, hij was nog wat down en moest wennen aan zijn nieuwe plekje.
Afbeelding

08-02-2016
Afbeelding

15-02-2016
Afbeelding

12-03-2016
Afbeelding

31-03-2016
Afbeelding

Ik ben geen fotograaf, dus geen geweldige foto's, maar ik hoop dat Jesse zijn vooruitgang toch goed te zien is op de foto's! :+ Qua spieren moet hij nog wel bijkomen, maar nu zijn gewicht en conditie weer vooruitgegaan zijn kunnen we het rijden weer opbouwen en meer trainen om spieren te kweken. Ik heb helaas nog geen foto's van het rijden, maar we krijgen les en werken nu vooral aan een constante aanleuning en ontspanning.

Celine_Famke

Re: [VOLG] Van doodziek paard tot gezonde spierbundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:02

Aawh wat is hij opgeknapt! En hij gaat zekerweten nog veel knapper worden!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:18

Knap paard, heb je goed gedaan! Ik ben benieuwd hoe hij verder zal groeien <3

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 18:51

Maaikevdk schreef:
Knap paard, heb je goed gedaan! Ik ben benieuwd hoe hij verder zal groeien <3

Dankjewel! :o Ik ben zelf ook benieuwd naar hoe hij eruit ziet als de spieren weer zijn bijgekomen!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:11

Wat zijn je verdere plannen/doelen/dromen met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:14

Hee, bekend paard. :)
Hij ziet er nu een stuk beter uit. :j

Lynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:17

Ik volg mee!

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 19:23

Maaikevdk schreef:
Wat zijn je verdere plannen/doelen/dromen met hem?

Eerst gewoon zorgen dat hij weer wat meer spieren krijgt, af en toe een onderlinge wedstrijd meepakken en hoop in de toekomst officieel met hem te gaan starten :o

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:32

wat een verschil zeg echt top!

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:40

Ik heb nog een foto van afgelopen dinsdag, vergeten in de openingspost te zetten.
Afbeelding
Hier zie ik zelf vooral in vergelijking met de eerste maand dat zijn kont ronder begint te worden :+ Gisteren is de mest weer weggebracht voor onderzoek, ik hoop dat alles nog steeds mestvrij is!

IDCnutellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:28

Wat een prachtig paard! Super dat hij zoveel vooruitgang heeft geboekt!!

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:29

UPDATE:
De resultaten van de mestonderzoeken van alle paarden op de pensionstal zijn binnen, helaas heeft Jesse ( en 2 andere paarden) wel weer bloedworm, kleine strongyliden als ik het goed heb. (Heb zelf het papier met de resultaten nog niet, staleigenaar heeft deze). Gelukkig weten we het nu op tijd en kunnen we gericht ontwormen voor het weideseizoen. Hij is ontwormd met Ivermectine.

Vandaag hebben we weer eventjes gereden, hij liep lekker ontspannen! Helaas niet zo lang kunnen rijden, het begon te onweren en ik ben niet zo'n held :+ En was alleen op stal, dus wanneer er iets gebeurd heb ik dan een probleem denk ik... Dus maar geen risico genomen en nog even met hem staan kroelen in de stal <3

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:28

Ik vergeet steeds om stand foto's te maken, maar heb nog wel wat foto's van onder het zadel.
Afbeelding
Afbeelding

Hij ontspant steeds beter, hij drukte vooral in het begin zijn rug er heel erg uit. Nu doet hij dit eigenlijk alleen als hij iets interessants ziet :+

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:15

Fijn dat het zo goed gaat! Hou er rekening mee dat je niet zomaar van bloedwormen af bent daar kan echt wel jaren last van hebben omdat de larven zich inkapselen en zo de wormkuren kunnen overleven, zodra er te weinig grote wormen zijn komen de kleintjes weer uit.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 17:30

morris01 schreef:
Fijn dat het zo goed gaat! Hou er rekening mee dat je niet zomaar van bloedwormen af bent daar kan echt wel jaren last van hebben omdat de larven zich inkapselen en zo de wormkuren kunnen overleven, zodra er te weinig grote wormen zijn komen de kleintjes weer uit.

Om deze reden is hij ook intra veneus behandeld, omdat de wormen via de haarvaatjes van de darm in de bloedvaten kunnen komen, en toen ook zo er waren gekomen. Ook is er recent een bloedonderzoek gedaan om te kijken of het bloed schoon is. Het is alleen een beetje vaag dat de ene dierenarts zei je kan ze in de mest niet zien terwijl de andere dierenarts zei dat je het wel kon zien... Zijn mest wordt in elk geval regelmatig gecontroleerd en sowieso wanneer ik iets niet vertrouw een bloedonderzoek...