Paard houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Furby2000

Paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 16:29

(ik weet niet of dit goed staat :P )

Hoi bokkers! ik zit nu al een paar weken met een probleempje, namelijk:

Ik heb sinds eind november mijn eerste eigen paard gekregen, Het is een 8 jarige ruin. Ik werd meteen verliefd op hem, en met uitproberen was hij super braaf, maar in de eerste weken liepen we al tegen wat problemen aan, hij liep niet zo ontspannen, dat was op zich niet zo erg, maar als ik hem dan naar beneden probeerde te vragen ging hij met zijn hoofd gooien of zelf steigeren. Ik werd daardoor al snel een beetje angstig, ik was er geen een keer af gevallen maar ik ben niet echt een hele zekere ruiter, ik geef bijvoorbeeld niet snel een tik. We hebben toen een thiedemann aangeschaft, dit was niet om hem aan de teugel te krijgen maar om te zorgen dat hij zijn hoofd niet zo omhoog kan gooien. Toen dit beter werd kwam er een nieuw probleem, namelijk, als we naar buiten gingen en hij ziet iets wat hij eng vind stopt hij en draait hij in galop om. Ik had inmiddels wel les dus we hoopte dat het minder zou worden omdat ik dan beter zou weten om hem de baas te zijn, maar het stopte nog niet dus omdat ik gewoon bang werd besloten we om goed te gaan oefenen om de baas over hem te zijn en eventjes niet meer naar buiten te gaan. Nu is er een straat achter ons een buitenbak waar wij mogen rijden, waar ik erg blij mee was omdat we dan maar een klein stukje buiten moesten stappen en dat durfde ik wel aan. Hij deed dit ook wel braaf (een beetje kijkerig alleen), maar de eerste keer ging het al mis toen we er eenmaal waren. Er kwam van helemaal achter een paard aan lopen en dat vond hij verschrikkelijk eng. Ik kan nu niet precies uitleggen waarom maar ik was op dat moment echt doodsbang was, maar ik kan dus niet goed op dat moment boos worden, überhaupt kan ik niet goed heel boos worden. Gisteren was het weer raak, ik had les in die buitenbak en hij heeft denk ik 2 of 3 keer gesteigerd, waarbij ik er een keer bijna af lag. Achteraf lijkt dat niet erg, maar op dat moment is dat het voor mij wel. Nu is er een paar keer het woord 'verkopen' gevallen, maar zodra ik dat hoor schrik ik echt, want ik wil hem niet kwijt, maar het rijden gaat echt niet goed, hij is gewoon te dominant voor me.

Dankjewel als je dit allemaal gelezen hebt!
Ik hoop dat jullie niet té hard willen reageren, ik ben daar soms een beetje gevoelig op. :')

L0veMyHorse

Re: Paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:33

Ik zou voor je zelf alles even serieus op een rijtje zetten, waarom zou je hem wel houden en waarom zou je hem verkopen. Als je dan echt eerlijk bent voor je zelf zie je uiteindelijk wat je moet doen. Maak z'n lijstje niet in 5 minuten maar doe er een paar dagen over, of een aantal weken zodat je het écht zeker weet. Verkocht is verkocht. Je kan altijd nog overwegen om nu grondwerk met hem te doen en misschien wat vrijheidsdressuur, misschien word jullie band zo sterker en vertrouwt hij je dan meer tijdens het rijden? Ik weet niet of het werkt maar ik wil je graag helpen! :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:33

Zoek goede instructie die jou hierbij kan helpen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:36

Lijkt mij of hij gewoon gevoelig is in de mond en jouw "naar beneden vragen" niet kon hebben.
Verder inderdaad iemand erbij zoeken die je vanaf de grond goed kan helpen en een goede instructeur.
Eventueel ook een tandarts.

Dit zijn problemen die je met een ander paard ook kunt krijgen, dus om hem hiervoor te verkopen weet ik zo niet.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:37

Zijn alle medische oorzaken (v.h. steigeren bijv.) uitgesloten? En wat voor soort les krijg je nu? Misschien slim om daarnaast grondwerklessen te proberen, dit kan soms wel helpen mocht het echt een dominantieprobleem zijn.
Volgensmij bestaan er ook wel val-lessen, dat klinkt heel raar natuurlijk maar als je op een 'goede' manier leert vallen zal je het waarschijnlijk ook minder eng gaan vinden :j

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:38

Klinkt alsof je dit paard niet de baas bent.
Verder zal je wel een hoop reacties krijgen met: heeft het paard nergens pijn? (Heb je hem laten keuren bij aankoop?). Is wel handig om even na te gaan.

Wat doet jouw instructeur/trice wanneer zoiets gebeurt in de les?
Vertoont je paard dit gedrag ook bij een andere (meer zekere) ruiter?
Is het niet een idee om voorlopig hem/haar er eerst even op te laten rijden en dan jij? En de eerste tijd zorgen dat je niet alleen bent wanneer je gaat rijden...
Ook kan je een goede(!) bijrijder/ster met lef zoeken die hem voor jou een aantal keren in de week rijdt (evt in het begin ook altijd eerst hij/zij erop en daarna jij).

Ik weet eerlijk gezegd niet of het wel beter gaat worden. Jij moet meer vertrouwen krijgen in het paard en andersom. Maar als dit paard niet kan omgaan met een onzekere ruiter, is het misschien verstandiger om op zoek te gaan naar een paard dat zich niet van de wijs laat brengen door een onzekere ruiter....
Laatst bijgewerkt door mairead op 21-04-16 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:39

Begrijp je helemaal... een dominant paard heeft een overtuigende leider nodig, dat zit in het karakter van het paard en dat verander je zomaar niet. Zo te horen vind je het moeilijk om een overtuigende leider voor je paard te zijn. Als je daarin helemaal geen vooruitgang boekt door de lessen die je hebt zul je je af moeten vragen of dit het juiste paard is waar je op gehoopt had en veel plezier mee hebt. Is dat niet zo dan zou ik toch verkoop gaan overwegen. Sterkte met je beslissing!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:43

mairead schreef:
Klinkt alsof je dit paard niet de baas bent.
Verder zal je wel een hoop reacties krijgen met: heeft het paard nergens pijn? (Heb je hem laten keuren bij aankoop?). Is wel handig om even na te gaan.

Wat doet jouw instructeur/trice wanneer zoiets gebeurt in de les?
Vertoont je paard dit gedrag ook bij een andere (meer zekere) ruiter?
Is het niet een idee om voorlopig hem/haar er eerst even op te laten rijden en dan jij? En de eerste tijd zorgen dat je niet alleen bent wanneer je gaat rijden...
Ook kan je een goede(!) bijrijder/ster met lef zoeken die hem voor jou een aantal keren in de week rijdt (evt in het begin ook altijd eerst hij/zij erop en daarna jij).

Ik weet eerlijk gezegd niet of het wel beter gaat worden. Jij moet meer vertrouwen krijgen in het paard en andersom. Maar als dit paard niet kan omgaan met een onzekere ruiter, is het misschien verstandiger om op zoek te gaan naar een paard dat zich niet van de wijs laat brengen door een onzekere ruiter....

Dit kan heel goed gaan als je goede (grondwerk) lessen neemt. Maar dan moet je er wel voor gaan :j

Furby2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 16:47

heel erg bedankt voor de positieve reacties! ik ben op bokt altijd bang dat er botte reacties komen :=

Ik ga inderdaad over de medische problemen eens overleggen met mijn ouders, aangezien die het zullen moeten betalen :=

Er heeft iemand al een paar keer iemand met meer ervaring op gereden, daar deed hij wel een beetje nukkig maar niet stout. Mijn instructeur zegt r als hij vervelend doet dat ik hem naar voren moet rijden of een tik geven, maar omdat ik dat echt moeilijk vind, vanwege dat hij vaak bokt/ steigert bij een tik, komt er vaak door mij niet zo veel van.. De grondlessen zal ik ook eens iets over opzoeken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:51

Ik zou hierin ook investeren omdat je dat zal gaan groeien in je kennis en gedurfdheid en dat met een makkelijker paard niet perse opgelost is of je in elk geval niet deze groei zal hebben.

Ik ga verder ook met Azmay mee, zo reageren op je had kan heel goed komen door een sterke communicatiefout, hij begrijpt niet wat te wilt, of hij laat gewoon weten dat hij deze manier niet oke vindt. Die pijn kan komen vanuit zijn tanden, denk aan haken bijvoorbeeld, of omdat jij het niet zo vriendelijk vraagt. Immers, als ie vanuit achter loopt komt ie vanzelf voor naar beneden.

Daarnaast noem je een paar keer boos moeten worden, maar ik denk zo te lezen dat je vooral wat stoerder moet worden. Echt boos worden is de verkeerde emotie, je moet uiteraard je grens aangeven, maar je bereikt meer door dat in kalme neutrale vorm te doen, maar wel vastberaden, dan boos te worden.
Neem als voorbeeld het schrikken van het paard achter hem. Persoonlijk zou ik dat begrijpen als mijn paard dat doet, ze mag dan even kijken, maar ik verwacht dat ze daarna wel weer mijn hulpen (doorlopen bijvoorbeeld) opvolgd en vraag haar op te letten zodat de aandacht af kan vloeien. Een goede instructie kan je daarbij zeker helpen en vraag die bijvoorbeeld ook gewoon eens op een lesje buiten te doen, zodat je niet alleen leert hoe te handelen in de bak, maar ook er buiten.

Shana1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:57

Persoonlijk zou ik hem zelf eerst helemaal lichamelijk laten checken: tandarts, zadel, osteopaat in mijn ogen is er een reden voor zulk(extreem) gedrag en dat is niet (altijd) dat een paard vervelend is respectloos is of geen zin heeft om te luisteren in mijn ogen wordt het te snel daarop gegooid. Bij mij op stal staat een pony ook verschrikkelijk probleem gedrag bokken, steigeren, gisteren ging die zelfs liggen met het meisje er nog op. Was toevallig de osteo bij mijn paard die heeft direct die pony nagekeken en het bleek dat er een blokkade in de rug, kaak en hals zit en het zadel ligt totaal niet goed (zadelmaker was die middag al bij de pony geweest). Dus dat is mijn advies... verkopen is een vrij drastische optie zeker omdat je aangeeft dat eigenlijk niet te willen en het zou toch zonde zijn als het met een "simpele" behandeling is op te lossen...

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:07

Furby2000 schreef:
heel erg bedankt voor de positieve reacties! ik ben op bokt altijd bang dat er botte reacties komen :=

Ik ga inderdaad over de medische problemen eens overleggen met mijn ouders, aangezien die het zullen moeten betalen :=

Er heeft iemand al een paar keer iemand met meer ervaring op gereden, daar deed hij wel een beetje nukkig maar niet stout. Mijn instructeur zegt r als hij vervelend doet dat ik hem naar voren moet rijden of een tik geven, maar omdat ik dat echt moeilijk vind, vanwege dat hij vaak bokt/ steigert bij een tik, komt er vaak door mij niet zo veel van.. De grondlessen zal ik ook eens iets over opzoeken!

Wees vooral niet bang een tik te geven, heb laatst ook gezien dat een meisje er bijna afgeknikkerd werd en zij wist het dier onder controle te houden, onder andere door haar zweepje. Dat ding is er niks voor niks ;) En pijn zul je ze niet snel doen met een zweep. Verder is grondwerk inderdaad een goede oplossing, wil het zelf ook graag gaan doen met mn verzorgpaard, maar daarvoor is het nu nog te vroeg :') En vallen gebeurd elke ruiter/amazone wel en dat moet je ook gewoon doormaken. Natuurlijk is val-les een goede optie, zo verklein je de kans op groot letsel. Hoop dat je hier iets aan hebt!
Mocht ik iets verkeerd gezegd hebben, corrigeren is geen probleem haha.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:17

Ik zou je ook aanraden om medische problemen uit te sluiten en dan goed les te nemen, zowel in de bak als grondwerk. Vroeger toen ik 12 was en een pony had, was dit ook pittig en ging het ook niet altijd goed. We hebben een hele tijd aan lopen klooien en vaak heb ik getwijfeld of we haar niet beter konden verkopen. Gelukkig bokte of steigerde ze nooit, ze ging alleen heel hard. Toen ik eindelijk (privé) les had, gingen we echt sprongen vooruit. Ik moest haar leren begrijpen en leren om haar op de juiste manier te rijden. Dat het niet goed ging lag namelijk er aan dat ik fouten maakte en niet dat zij vervelend was.
Ik denk dat de makkelijke oplossing is om dit paard te verkopen een een nieuwe bravere te kopen. Maar ik denk als je de uitdaging met deze aangaat je heel erg veel kunt leren en uiteindelijk veel beter gaat rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:10

PP -> YRT

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:30

Citaat:
Er heeft iemand al een paar keer iemand met meer ervaring op gereden, daar deed hij wel een beetje nukkig maar niet stout.

Hieruit is toch al de conclusie te trekken?
Je paard is helemaal niet zo dominant, maar hij voelt jouw onzekerheid en wordt daar zelf ook enorm onzeker van. Aangezien een paard een vluchtdier is, en er iemand op z'n rug zit die angstig is of in elk geval geen zekerheid uitstraalt, lijkt het mij heel logisch dat hij denkt: wegwezen, eraf jij, rennen!
Wat hij nodig heeft is iemand die vertrouwen uitstraalt, rustig blijft, hem zekerheid biedt. En die aanvoelt wat er moet gebeuren om uit mogelijk 'het gevaar' te komen.
Je zult vanaf het begin moeten beginnen, met rustige lessen, ontspanning op te zoeken met hem. Geen hulpteugels of strakkere methodes, maar vanuit vertrouwen en rust een band opbouwen. Niet te snel willen gaan; als je dat wilt moet je een beleerder en braver paard kopen. Je paard is nog jong he! Hij moet nog heel veel leren, en moet het van jou leren!
De tips van je instructrice werken niet bij jouw paard. Door zijn angst af te straffen met een hardere aanpak bevestig je alleen maar dat angst door straf wordt gevolgd...
Wat ik niet bedoel is dat je hem niet moet aanpakken. Ga grondwerken, beloon hem veel voor gewenst gedrag! Zo belangrijk, belonen. Dat kun je bijna niet vaak genoeg doen. Een aai, braaf, goed zo! Leer met hem communiceren. Dat kan zomaar een jaar duren, voordat jullie elkaar 'verstaan'...

Zijn gedrag moet veranderen, maar zonder straffen . Duidelijk zijn is heel wat anders. Een paard houdt van zekerheid, consequent gedrag en dat kan zonder boos worden of een harde aanpak.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:46

Blijf vooral niet te lang proberen met van alles en nog wat. Als de klik er met rijden niet is, ga dan niet vanwege emoties een paard aanhouden. Het kan ooit goedkomen, maar wil je zo een lange weg dan afleggen? Met allerlei risico's van dien, ook voor je paard? Maak met je verstand een lijst voor en tegen. Een paard is emotie, maar moet niet gevaarlijk voor je worden. Als jullie karakters niet bij elkaar passen, blijf dan niet eindeloos proberen. Daar word je allebei niet beter van. Sterkte met je trainen en sterkte met je beslissing.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:55

Als je een een dominant niet begrensd zal je dit soort problemen altijd houden... Dus ik zal grond les gaan doen een instructeur er bij halen en als je dan nog njet kan door zetten helaas verkopen want dan worst dit alleen maar erger

Furby2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:25

emil01 schreef:
Blijf vooral niet te lang proberen met van alles en nog wat. Als de klik er met rijden niet is, ga dan niet vanwege emoties een paard aanhouden. Het kan ooit goedkomen, maar wil je zo een lange weg dan afleggen? Met allerlei risico's van dien, ook voor je paard? Maak met je verstand een lijst voor en tegen. Een paard is emotie, maar moet niet gevaarlijk voor je worden. Als jullie karakters niet bij elkaar passen, blijf dan niet eindeloos proberen. Daar word je allebei niet beter van. Sterkte met je trainen en sterkte met je beslissing.

Dankjewel!

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:34

Word niet zomaar boos op je paard als je niet weet wat er aan de hand is. Laat hem klinisch en misschien röntgenologisch keuren of haal er een osteopaat, bitkeurder( geen idee of dat een woord is :') ), of zadelpasser erbij. Sluiten die alles uit, ga dan vooral véél werken aan jullie band en krijg weer vertrouwen in elkaar. Ga poetsen, wandelen, zwemmen, grondwerken, en plezier maken met elkaar. Neem even een pauze met rijden evt. Uiteindelijk kan je misschien schriktraining doen? Verkoop je paard niet zomaar, ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. Als het niet anders is, is dat de enigste oplossing. Veel succes!
Ps: dit klinkt misschien raar, en ik weet niet hoe schrikkerig of bang je paard is, maar kan het zijn dat hij een "hekel" heeft aan zadel en hoofdstel? Probeer anders een met een halster en zonder zadel rustig aan te rijden( stappen en draven) aan de longe.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:46

Ik heb een verzorghaflinger en heb daar ook al vaak voor de beslissing gestaan: doorgaan of opgeven?

Bij mij is de keuze natuurlijk iets "makkelijker" omdat het mijn verzorgje is , maar ik ben steeds blijven doorzetten. Het heeft 2 jaar geduurd voor we iets konden doen (stappen en draven onder het zadel) zonder problemen, maar ik was toen zo trots. Nu elke winter (ik heb geen piste) staat hij stil en in het voorjaar kunnen we weer opnieuw beginnen... In december heb ik mijn elleboog gebroken en het kan zijn dat we dit jaar heel rustig aan gaan doen en gewoon wachten tot volgend voorjaar om opnieuw te beginnen.

Dus bij deze; denk na of je ermee akkoord zou kunnen gaan als iemand anders erop rijdt? Laat desnoods eens iemand anders proberen, iemand heel zelfzeker; kijk hoe hij daarbij reageert?