)Hoi bokkers! ik zit nu al een paar weken met een probleempje, namelijk:
Ik heb sinds eind november mijn eerste eigen paard gekregen, Het is een 8 jarige ruin. Ik werd meteen verliefd op hem, en met uitproberen was hij super braaf, maar in de eerste weken liepen we al tegen wat problemen aan, hij liep niet zo ontspannen, dat was op zich niet zo erg, maar als ik hem dan naar beneden probeerde te vragen ging hij met zijn hoofd gooien of zelf steigeren. Ik werd daardoor al snel een beetje angstig, ik was er geen een keer af gevallen maar ik ben niet echt een hele zekere ruiter, ik geef bijvoorbeeld niet snel een tik. We hebben toen een thiedemann aangeschaft, dit was niet om hem aan de teugel te krijgen maar om te zorgen dat hij zijn hoofd niet zo omhoog kan gooien. Toen dit beter werd kwam er een nieuw probleem, namelijk, als we naar buiten gingen en hij ziet iets wat hij eng vind stopt hij en draait hij in galop om. Ik had inmiddels wel les dus we hoopte dat het minder zou worden omdat ik dan beter zou weten om hem de baas te zijn, maar het stopte nog niet dus omdat ik gewoon bang werd besloten we om goed te gaan oefenen om de baas over hem te zijn en eventjes niet meer naar buiten te gaan. Nu is er een straat achter ons een buitenbak waar wij mogen rijden, waar ik erg blij mee was omdat we dan maar een klein stukje buiten moesten stappen en dat durfde ik wel aan. Hij deed dit ook wel braaf (een beetje kijkerig alleen), maar de eerste keer ging het al mis toen we er eenmaal waren. Er kwam van helemaal achter een paard aan lopen en dat vond hij verschrikkelijk eng. Ik kan nu niet precies uitleggen waarom maar ik was op dat moment echt doodsbang was, maar ik kan dus niet goed op dat moment boos worden, überhaupt kan ik niet goed heel boos worden. Gisteren was het weer raak, ik had les in die buitenbak en hij heeft denk ik 2 of 3 keer gesteigerd, waarbij ik er een keer bijna af lag. Achteraf lijkt dat niet erg, maar op dat moment is dat het voor mij wel. Nu is er een paar keer het woord 'verkopen' gevallen, maar zodra ik dat hoor schrik ik echt, want ik wil hem niet kwijt, maar het rijden gaat echt niet goed, hij is gewoon te dominant voor me.
Dankjewel als je dit allemaal gelezen hebt!
Ik hoop dat jullie niet té hard willen reageren, ik ben daar soms een beetje gevoelig op.
En pijn zul je ze niet snel doen met een zweep. Verder is grondwerk inderdaad een goede oplossing, wil het zelf ook graag gaan doen met mn verzorgpaard, maar daarvoor is het nu nog te vroeg