Verwaarloosde merrie kopen ja / nee advies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justxanna

Verwaarloosde merrie kopen ja / nee advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 08:03

Hoi,

Ik ben één van die personen die al zn dieren uit asiels vandaan haalt of zielige beestjes op de markt koopt.
Mijn eerste paard was ook een haflinger zwaar verwaarloosd vol met wormen , zwaar ondervoed tot stervens toe; 3 jaar in mijn bezit gehad, prachtig paard geworden maar helaas met verhuizing moeten verkopen

Nu kreeg ik een valk merrie (via mp misschien iemand gezien)? aangeboden.
Ze is een merrie van nu 7 jaar, verwaarloosd en ondervoed uit spanje gehaald met 5 jaar en toen ze hier heen kwam was ze drachtig en nu is ze drachtig van haar 2e veulen .

Ik heb wel redelijke ervaring met verwaarloosde beestjes maar omdat dit een ''oudere'' merrie al is weet ik niet hoe het zal gaan? Zal het lukken om haar mak te krijgen, op buitenritten te gaan etc
Ze is ook niet zadel mak en komt alleen s ochtends en 's avons in de hand van stal naar stal. Maar 7 is toch niet oud als ik beredeneer dat ze wel 25 kunnen worden.

wat denken jullie kan dit wat worden met veel tijd en geduld?
Haar eigenschappen volgens de huidige eigenaar:
nieuwschierig, leergierig, eenkennig

ADVIES :j

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:20

Is het een PRE? 7 is niet te oud om ermee aan de slag te gaan hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:20

Ik ken het verhaal achter de merrie niet.
Maar als ze gewoon in handen komt en oa zonder problemen geborsteld en bekapt kan worden dan is er weinig aan de hand.

Ik heb fokmerries van 15+ beleerd die alleen handen kwamen om te laten dekken/veulenen en om 2x per jaar bekapt te worden.
En het is dan net als met jonge paarden; de 1 pikt het beleren super snel en makkelijk op en de ander kost wat meer tijd/geduld.
Maar het zijn allemaal leuke rij/menpaarden geworden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:22

Ik vind 7 niet te oud, ze kan nog een heleboel leren en het is niet zo dat ze nog nooit een mes heeft gezien. Als jij de tijd en de middelen hebt om haar een goed huis te geven zou ik het doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:23

Als ze nu gezond is (altijd laten keuren!), handmak, en alleen nog niet bereden is dan zou het moeten kunnen lijkt me. Wel moet je zelf handig zijn met het doorrijden van jonge groene paarden want zo zou je haar, ondanks haar leeftijd, wel moeten behandelen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:23

Ik heb 2 jaar geleden een 17 jarige merrie zadelmak gemaakt, dat gaat echt niet anders hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:24

7 jaar is zeker niet oud... alleen snap ik de titel van je topic niet helemaal, want ze wordt nu toch niet meer verwaarloosd als ik het zo lees? Het is dan 'gewoon' een fokmerrie die nog hartstikke groen is, niks mis mee.

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 08:56

Wendy schreef:
7 jaar is zeker niet oud... alleen snap ik de titel van je topic niet helemaal, want ze wordt nu toch niet meer verwaarloosd als ik het zo lees? Het is dan 'gewoon' een fokmerrie die nog hartstikke groen is, niks mis mee.

Bedoelde daarmee; in het verleden een verwaarloosde merrie , kopen ja of nee zeg maar :D

justxanna

Re: Verwaarloosde merrie kopen ja / nee advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 08:57

Bedankt iedereen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:11

justxanna schreef:
Bedoelde daarmee; in het verleden een verwaarloosde merrie , kopen ja of nee zeg maar :D

Het gaat er om hoe ze nu is... niet om haar verleden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:22

ED -> PP

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:23

7 jaar oud en dan een oudere merrie?? Beessie is nog niet eens volwassen....
Als ze lichamelijk ok is (keuren) dan kun je dr gerust kopen mits je zelf ervaring hebt met inrijden en opvoeden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:31

Heb je ook echt een klik met het paard?

Ik denk dat ondanks alles, verleden en karakter van het beestje zelf het nog altijd het belangrijkste is dat je ook echt een klik met het paard hebt. Vanuit daar gaat aanleren en inrijden ook een stuk makkelijker. Lijkt me dan

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:35

Als je het geld, tijd, verstand, een klik hebt en zin hebt om je energie erin te steken, waarom niet? :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:55

Dus eigenlijk is het enige 'probleem' dat ze niet veel in handen is geweest? Gezien ze al niet meer verwaarloosd is en al 2 jaar in Nederland staat.

Ik zou zeggen, ga eerst eens kijken of het karakter bij je past en hoeveel werk er nog in zit. Verder ga ik erin mee, 7 is nog hardstikke jong.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:06

Heb jij de kennis tijd geduld en geld om het te doen?
Zoja meteen doen heb je je bedenkingen, niet doen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:50

ik snap het niet 100%?

je geeft aan dat je zelf altijd verwoorloosde dieren opvangt, uit asiel
maar ook paarden..

maar dit paard heeft het nu toch al goed? Waarom zou je dan dit specifieke paard willen hebben en niet een die direct uit de foute situatie komt als dat is wat je graag doet? want dit dier is al gered en al in Nederland op een goede plek (staat lekker buiten en handzaam genoeg om s avonds op stal te zetten)? daar hoeft niet zoveel aan 'gered' te worden dan toch?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:49

ik zelf ben een beetje zo als jou, maar ik kan er nog neit veel aan doen door mijn leeftijd, jij kan dat wel, en je kan iets goeds doen, denk eraan dat de merrie misschien wel naar de slager gaat als jij haar niet koopt.
geef het op zijn minst een kans, en als het bij de haflinger is gelukt lukt dit ook!
je kan t

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:58

Verwaarloosd kan dus een streep door.
Het gaat om onbeleerd.

Is ze alleen maar onbeleerd is er geen probleem.
Gewoon zadelmak maken als een ander.

Het gevaar is alleen vaker dat ze wel al zijn geprobeerd op een verkeerde manier. Daardoor het paard gevaarlijk werd. En er daarom maar weer mee gefokt is.
Dan moet je van erg goede huize komen dat dier te gaan rijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:31

anemoonlena schreef:
ik zelf ben een beetje zo als jou, maar ik kan er nog neit veel aan doen door mijn leeftijd, jij kan dat wel, en je kan iets goeds doen, denk eraan dat de merrie misschien wel naar de slager gaat als jij haar niet koopt.
geef het op zijn minst een kans, en als het bij de haflinger is gelukt lukt dit ook!
je kan t

niet ieder paard dat nog onbeleerd is en weinig in de hand geweest is direct een paard voor de slager?

wie gaat er nu met een beetje verstand een paard uit spanje halen, dat verwaarloosd was..
dat opknappen om te beleren of waardoor dan ook uiteindelijk te verkopen, verkopen aan de slager?
dat is behoorlijk dief van je eigen beurs?

paard is gewoon onbeleerd, zoals vele paarden. En is een jaartje of wat later dan gangbaar voor het beleren, maar ook daar is niets mis mee? ze is bijna continue dragend geweest, dus niet zo vreemd dat er nog niet heel veel mee gedaan is?