Tweede les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Tweede les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 16:39

Ik, die nooooooooit glimlacht te paard, heb heel de rit met een smile gezeten :D

Het harde werk loont - er is duidelijk vooruitgang te merken. Ik heb in de week tussen de lessen erg hard gewerkt op het tempo én mijn conditie. Beiden zijn er duidelijk op vooruitgegaan.
Zahire doet echt súper haar best. Ben zo trots op mijn topper :D

De les is niet op mijn stal, een vijf minuutjes wandelen door een paadje. Vind Zahire erg leuk, kan ze lekker kijken. Hier dus op weg naar de les:
Afbeelding

"Oeh deze piste ken ik nog niet goed." Vroeger was ik héél bang... Het minste dat ze een klein beetje spande, haar hoofd omhoog deed of zelfs nog maar haar oren naar voor was voor mij voldoende reden om compleet te flippen... Ik heb hier hard aan gewerkt, ben erg vooruitgegaan en sinds de laatste weken ben ik niet bang meer. Dat heeft ook een enorme weerslag gehad, als ze haar nu opboeit blijf ik kalm terwijl ik vroeger helemaal gespannen werd, en daardoor ontspant ze nu vrijwel meteen als er iets is. Wil niet zeggen dat ik nooit meer gespannen zit, maar in vergelijking met vroeger is het dag en nacht verschil en het boeit me niet meer als ze eens schrikt ofzo.
Afbeelding

Paard naast de piste: interessant!
Waar gaan mijn voeten heen? :S
Afbeelding

Het eerste drafje
Afbeelding

Nog eens stappen tussendoor. Baasje de hartpatiënt heeft af en toe wat rust nodig XD. En zij ook, vooruit lopen is ze niet gewend en ze vind het nog moeilijk.
Afbeelding

En na de les uitstappen aan de lange teugel.
Afbeelding
Afbeelding

Twee filmpjes in actie:

Draf. Zij valt nog erg veel naar binnen, hier werken we aan. En het tempo natuurlijk, dat moet nog meer stabiel worden. Maar ze loopt al regelmatiger dan vorige week :D
https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/995486820498754/?type=3&theater

Draf en galop. Wauw, wat ben ik geschrokken van haar! Zahire komt NOOIT, maar dan ook NOOIT rond in de galop. Ze zit meestal in een sukkelgalop zonder sprong met haar hoofd omhoog en neus naar voor. Dat ze nu al netter loopt is voor mij echt wauw!
https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/995494693831300/?type=3&theater

De vooruitgang is echt wel zichtbaar, ik ben echt superblij met deze instructrice :D

Werkpunten bij mij:
- Soms nog meer recht zitten (is al veel verbeterd)
- Tenen naar binnen!!!
- Been is stiller dan de vorige keer maar mag wat mij betreft nog stiller
- In galop gebalanceerd blijven zitten, ik merk in het filmpje dat ik soms teveel naar rechts zit
- Hand mag ook nog stiller

Qua paard voornamelijk nog tempo en heel veel rechtrichtwerk voor de boeg. Maar dat komt vast in orde, als ik deze vooruitgang al zie in 1 week ben ik benieuwd wat het over een paar maand gaat zijn!

Wie nog tips heeft: ze zijn altijd welkom :). Ik wil echt graag bijleren dus als jullie iets zien dat ik niet gezien heb (qua mijn houding/zit, paardje is nog wat werk aan but we take it slowly :)), shoot!

simodi

Re: Tweede les

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:21

Fijn dat je nu meer vertrouwen hebt!

jester_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:25

Ik heb vroeger heel vaak de opmerking gekregen dat ik mijn ellebogen moet buigen, en niet als stokjes moet houden. Misschien kan jij dit ook proberen. Voor de rest ziet het er netjes uit. Keep up the good work!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 16:06

Bedankt! Je hebt gelijk, ik moet zeker meer buigen daarin. Heb ik vandaag ook heel erg op gelet. Ik zet me wat vast.

Via PB ook nog de tip gekregen te letten op mijn binnenhand dat ik die niet naar me toe haal, klopt ook volledig!

Heel erg leuk dat ik tips krijg, kan er enkel van leren en beter worden :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:14

Aan je verhaal te lezen hebben jullie al herl wat overwonnen. Doe zo verder, jullie vormen een mooie combi hoor. Ook een mooi vosje!
En ik vind je enthousiasme leuk om lezen .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:16

Ziet er al keurig uit. Je moet je armen juist niet meer buigen. Als je goed ziet zie je nu een rechte lijn van je elleboog naar de mond van je paard. En zo hoort die lijn te zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:33

Ziet er al netjes uit! Idd die armen juist niet verder inbuigen, nu heb je heel mooi contact dmv een rechtstreekse lijn van elleboog naar bit. Eigelijk moet je je voorstellen, dat je teugels het verlengde zijn van je arm, en je dus rechtstreeks aan het bit vasthoudt: dit heb je nu. Als je meer gaat buigen, zal er een knik ontstaan tussen elleboog/hand en teugel. Dit ga je dan weer compenseren door een knik in je hand...

En het mooie is: je merkt (zo kort al!) resultaat! Je paard laat het je zien.. +:)+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:46

T ziet er al top uit! Wat mij opviel is dat je met elke pas lichtrijden in draf benen geeft. Ik zelf zou daar voorzichtig mee zijn ivm het "doof" worden voor het been. Hoe kleiner de hulp hoe beter, en wanneer jouw paard leert om tempo aan te houden zonder dat jij constant bijdrijft, leert ze ook een stuk meer op eigen benen te lopen. Jij kunt dan zelf ook veel beter aan je zit werken.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:24

Ziet er goed uit! de opmerking van de stokjes armen deel ik, ik heb daar zelf ook last van en het is moeilijk om af te leren.
Van wie krijg je les?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:06

Ik dacht persoonlijk dat ik mijn schouders meer naar achter moet doen, dan verandert de houding van mijn armen dus wellicht meer buiging in de elleboog, maar dat is dan fout gedacht?

Ja mijn paard laat het me zeker zien. Fijn dat ze zo mooi bevestigt dat deze methode ook voor haar werkt!

Qua been geven, daar heb je zeker gelijk in. Ik heb ze jammer genoeg dood aan het been gekocht. Ze reageert na veel oefening nu redelijk op been máár slechts een pas of 2-3. Heel irritant, want ik heb zelf ook nog eens geen kracht in mij en dat vooruit drijven vergt veel van me, dus ik zou ook veel liever hebbrn dat ze uit zichzelf loopt. Normaal geef ik haar haar zin als ik moe wordt, dus de fout ligt ook zekers bij mij... Ik hoop dat eenmaal ze doorheeft dat ze moet doorlopen, ik haar ook minder hulp moet gaan geven. Als dat over een week of 2 nog steeds niet zo is, ga ik dit zeker eens overleggen met de instructrice... Tips hieromtrent zijn zeker welkom!
Deze les galoppeerde ze al zonder dat ik haar continu been moest geven, gewoon net tempo uit zichzelf :D. Wonder!

Ik heb nu les van M*arijke de B*acker. Zij geeft les volgens het Skala der Ausbildung.