Twijfel over bijrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chokotoff

Twijfel over bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:53

Hallo iedereen,

Ik zit een beetje met twijfels over mijn nieuw bijrijdpaard. Na een erg lange zoektocht heb ik twee weken geleden een fijn paard gevonden dat ik twee keer per week mag bijrijden. Het gaat om een zeer goed geschoold dressuurpaard met wedstrijdverleden en mooie afstamming waar ik een boel van kan bijleren. Ik kom goed overeen met de eigenaar, vind de lesgever top en de stalling aangenaam.

Wat is dan het probleem? Het paard komt maar drie keer per week op de weide. Ik zou mijn paard zelf zo veel mogelijk op de weide willen (dagelijks, mogelijks zelfs 24/7). In mijn omgeving is dagelijks weidegang eerder de uitzondering. En als er weidegang aangeboden wordt, is er veelal geen piste. Het is hier een beetje een alles-of-niets verhaal. Ik heb het er al met de eigenaar over gehad. Hij is in de buurt bij mensen gaan vragen of ze geen stukje weide te huur hadden, maar had nergens succes. Het doet hem dus ook pijn, maar hij heeft zich er intussen bij neergelegd. Verder wordt het paard top verzorgd (hoefsmid, tandarts, osteopaat, zadelpasser,...).

Nu vraag ik mij af wat ik moet doen. Moet ik, uit principe (omdat ik weidegang een must vind), stoppen met dit paard bij te rijden? Of maak ik het probleem erger dan het is?

Uiteraard is mijn grote droom een eigen paard dat ik kan huisvesten zoals ik het wil. Maar dat is financieel absoluut niet mogelijk voor mij als jongvolwassene. Ik ben dus aangewezen op het bijrijden van paarden. En dat blijkt spijtig genoeg een zeer moeilijke zoektocht.

Hou het aub vriendelijk.

Groetjes

Solistar

Re: Twijfel over bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:56

Ja dat heb je toch met bijrijdpaarden,daar heb je niks over te zeggen, en als jij stopt komt er waarschijnlijk wel n ander meisje rijden. Je kunt ook denken: als jij er bent is hij tenminste de stal weer even uit ;-)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:56

Bedoel je met 3x weidegang dat hij verder op stal staat of komt hij buiten op een paddock? Als hij in de tijd dat jij nu op hem zou rijden anders in een box staat doe je hem er misschien wel een plezier mee. :P

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:58

Je hebt lang gezocht, dit paard gevonden waar je eigenlijk een mooie weg mee kan gaan bewandelen zolang je nog niet de financiën hebt om je eigen paard te kopen.
Ik snap dat de omstandigheden niet helemaal zijn zoals jij het wil, ik zou zelf ook een paard liever meer op de weide zien, maar dat betekent toch niet dat je uit principe het paard niet moet gaan bijrijden? Dat zou ik zonde vinden voor zowel jou als voor het paard. Ook het feit dat de eigenaar eigenlijk wel open staat voor de ideeën van zijn nieuwe bijrijder, overtuigd me wel dat je daar wel eens érg goed zou kunnen zitten.

Laat het varen dat je je principes niet naleeft als je dit paard gaat bijrijden. Streef later naar JOUW eigen keuze (en da's sommige luxe-faciliteiten laten en andere zaken winnen) en zolang je andermans paarden rijdt, ga je altijd ergens wat op moeten inboeten.

Succes met het maken van je keuze!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:59

Wellicht kun je de eigenaar helpen met zoeken naar een weide? Anders zou ik me erbij neerleggen als verzorgster/bijrijder mag je al van geluk spreken als je iets vind waar het klikt met paard en eigenaar, en helemaal als je veel vrijheid hebt. Wanneer je een eigen paard hebt kun je die keuzes zelf maken. En 3x per week buiten is al beter dan helemaal niet. Als verzorgster moet je dingen nemen zoals ze zijn en blij zijn dat je iets hebt gevonden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:00

Ik zou het ook doen, je kunt niet alles redden en soms is iets (de uurtjes dat jij gaat rijden, wandelen, of het paard extra buiten kan doen) beter dan niets.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:03

Gypsy schreef:
Ik zou het ook doen, je kunt niet alles redden en soms is iets (de uurtjes dat jij gaat rijden, wandelen, of het paard extra buiten kan doen) beter dan niets.

Dit dus!

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:04

Ik zou het ook zien dat hij dan iig lekker met jou bezig is en beweging krijgt ipv in de stal staan.
Bij bijrijpaarden blijft het altijd dat de eigenaar erover beslist, er is vaak wel wat dat beter of volgens jou anders kan. Als jij weg gaat veranderd er niks aan het paard zijn situatie ;) Dus fijn ermee bezig blijven en als het mag lekker wandelen na het rijden en grasjes laten snoepen O:)
De eigenaar lijkt me niet onwillig en wie weet komt er in de toekomst wel een plek met meer weidegang op jullie pad!

chokotoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:40

Wauw bedankt voor jullie reacties! Die doen me erg goed! Ik wil namelijk graag met het paard verder, maar vind het van mijzelf tegelijk egoïstisch dat ik mijn eigen plezier (nl. eindelijk een bijrijdpaard gevonden) vooropstel. Naast de uurtjes weide staat hij inderdaad op stal. Maar zoals jullie zeggen, een bijrijdpaard kan niet perfect zijn. Dan zou het een eigen paard zijn ;-)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:50

Het is verre van ideaal als een paard maar een paar keer per week een paar uurtjes op de weide mag, maar vergeet niet dat er overal in Nederland paarden met regelmaat gewoon nog 24/7 opgehokt worden in hun stal. Verder word dit paard als ik het zo lees super verzorgt en door jou bewogen en krijgt aandacht, ik zou als ik jou was lekker genieten van het bijrijden want een goed ( verzorgd) bijrij paard vinden is al moeilijk genoeg!
Vind het wel heel nobel van je dat je het je zo aantrekt, pleit zeker voor jou als verzorger :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:33

Tja, je moet doen wat goed voelt. Ik zou het zelf niet kunnen. Voor mij zou zoiets toch meer en meer gaan
tegen staan en veranderen kan je niet.
Maar als jij het los kan laten is dat voldoende toch.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 19-04-16 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:41

Zo is het nu eenmaal met sommige paarden. Kun jij weinig aan doen. Ik zou blijven en gewoon veel aandacht aan het paard geven, hoe vaker hij de stal uit komt hoe beter. En voor jou tien anderen, dus leer lekker van dit geweldige dier en zijn eigenaar. Als de eigenaar zelf gezocht heeft voor een wei zal deze het ook heus wel erg vinden. Soms heb je nu eenmaal weinig keuze. Maar omdat het paard niet altijd buiten komt hoef je jezelf deze kans toch niet te ontzeggen? Gelukkig wordt hij goed verzorgd verder! En met jou erbij denk ik dat het zelfs nog beter wordt als hij vaker uit de box komt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:43

Lief dat je je daar zorgen om maakt! Met de dingen die jij met het paardje doet maak je hem gelukkiger en blijer. Daar heb je dan weer wél invloed op! Dus als ik jou was zou ik je daar lekker op richten en niet op de dingen waar je helaas zelf geen invloed op hebt.

Veel plezier met je bijrijdpaard!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:42

chokotoff schreef:
Wauw bedankt voor jullie reacties! Die doen me erg goed! Ik wil namelijk graag met het paard verder, maar vind het van mijzelf tegelijk egoïstisch dat ik mijn eigen plezier (nl. eindelijk een bijrijdpaard gevonden) vooropstel. Naast de uurtjes weide staat hij inderdaad op stal. Maar zoals jullie zeggen, een bijrijdpaard kan niet perfect zijn. Dan zou het een eigen paard zijn ;-)

Ik zou het zo zien: Dit paard zal onder deze omstandigheden leven, of jij het nu gaat bijrijden of niet. Doordat je het paard gaat bijrijden komt het meer uit stal en is er meer vrijheid. Het paard gaat er dus op vooruit. Jij blij, paard blij?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:47

chokotoff schreef:

Nou ik vind het helemaal niet egoïstisch; je hebt het aangegeven bij de eigenaar, de eigenaar heeft geprobeerd een oplossing te zoeken. Die is er in dit geval dus niet. Helaas kan jij hier verder niets aan doen. Dan maar het beste er van maken!
Paard vind de extra aandacht en beweging vast ook heel prettig!
Hou wel je ogen en oren open, misschien komt er nog een oplossing op je pad.

Dat jij (en ik) het anders zou doen is een ander verhaal ;)

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:44

Ik vind het heel goed dat je zo mee denkt. Als ik jou was zou ik toch m'n ogen openhouden, wie weet komt er ergens een weide vrij, dan kun je het altijd voorstellen aan de eigenaar ;)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:49

je bijrijd paard komt ook in de paddock, kan niet anders, sommige paarden komen helemaal nooit in de weide, dit paardje kan dus al blij zijn, k denk dat het 0% iets oplost als jij weg gaat, jij kan hem juist als jij er bent wat meer vrijheid geven, zet hem als jij er bent wat langer in de paddock.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:50

Ik zou het juist blijven doen en lekker na het rijden aan de hand een halfuurtje met hem grazen. Dan doe je juist iets belangrijks en draag je goed bij aan zijn welzijn!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:02

Lang verhaal kort is 't jouw paard niet en heb je er niks over te zeggen. Mijn vorige lease paard was een paard wat jong was en compleet binnen werd gehouden door de eigenaar (was bang dat ie z'n benen brak als hij buiten eens een bokje zou geven). Heb ik ook vriendelijk gevraagd of ie echt niet de paddock op kon, al helemaal omdat ie er zelf niet echt iets mee deed, en ik het ook geen tof idee vond 'm iedere dag te rijden, het antwoord was nee. En dan betaalde ik er nog voor ook. Ik had het hier best moeilijk mee maar kon er helaas niks aan doen. Mijn guilty pleasure was wel dat als ik de tijd had haar even in de losgooibak zette terwijl ik m'n spullen opruimde, kon ze lekker rollen en spelen. Uiteindelijk ben ik gestopt met dit paard en heb ik nu een eigen, die gewoon iedere dag lekker op de wei komt.

Je opties zijn om een bijrijdpaard te zoeken wat wel wordt gehouden zoals jij graag zou willen, een eigen paard kopen, of je schikken in de manier waarop het paard nu wordt gehouden. Je kan niet verwachten dat de eigena(a)r(esse) van stal of manier van houden veranderd omdat jij je niet prettig voelt bij haar manier van haar paard houden. Staat ze er zelf ook open voor is het een ander verhaal, is dit niet zo dan zit er niets anders op dan je erbij neer te leggen, hoe vervelend dat ook is. *edit: ik zou wel ermee blijven doorgaan zolang het voor jezelf nog fijn voelt. Het klinkt verder namelijk wel ontzettend leuk. Als het paard verder fit, vrolijk en gezond is kan jij wel degene zijn die ervoor zorgt dat ie liefde & aandacht krijgt.
Laatst bijgewerkt door nps op 21-04-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:13

Als ik je OP zo lees denken de eigenaar en jij er eigenlijk hetzelfde over, alleen werken de omstandigheden niet mee.
Ik zou hem gewoon lekker gaan rijden, als er dan ondertussen een oplossing komt is er best een kans dat de eigenaar dat ook graag zou willen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:21

Ik begrijp je dilemma TS. Ik heb een tijdje een paard verzorgt die in de winter 24/7 binnen stond. Totaal tegen mijn principes in maar ik ben juist zo vaak mogelijk naar hem toe gegaan. Even aan de hand grazen, uurtje vrij laten rondscharrelen in de buitenbak etc.

Zonder jou staat het paard alleen maar meer uren op stal.

chokotoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:02

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb besloten om met het paard verder te gaan en mijn ogen open te houden voor een andere oplossing. De eigenaar staat inderdaad open voor verbetering, dus misschien komt er in de toekomst wel een andere stalling/weide in de buurt op ons pad.