Hoe omgaan met "betweters"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dora1234

Hoe omgaan met "betweters"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:19

Ik hoop dat dit hier goed staat :=
Anders mag het natuurlijk verplaatst worden.

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleempje.... Mijn verzorgpaard staat namelijk op een pensionstal waar 2 "betweters" staan. Oftewel mensen die altijd commentaar op iedereen hebben. (Die zitten volgenmij wel op elke stal.) Maar nu is het zo dat ik al extreem gevoelig ben voor commentaar en er dan dagen mee rondloop (ben ook al een aantal keer in tranen uit gebarsten).
Ik ben 15 en hun rond de 22 en 25 dus dan word je toch vaak toch minder sirieus genomen.
Ontwijken kan ik ze niet want ik kom ze toch altijd tegen ook in de bak. En negeren doe ik al maar dat werkt niet. Ik heb ook het idee dat ze me niet zo erg mogen omdat ik me wat meer terug trek. Ik zeg ook niet veel tegen hun omdat ik toch echt op stal ben voor het paard en niet voor de mensen.
Hebben jullie tips voor me? Of hetzelfde meegemaakt?
Ik hoor het graag!

Britt

(Ik zou het erg fijn vinden als jullie het aardig houden)

eilleen333

Re: Hoe omgaan met "betweters"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:22

Het is jouw paard, jij mag doen wat jij wil. Als je hulp of advies wil, dan vraag je het wel.
Zoiets? Ik ken het hoor, kom zelf van een stal waar veel mensen het ook zo goed dachten te weten. Ene oor in, andere oor uit ;)
Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:24

Lieve schat, ik heb maar één goed advies voor je. Trek je er niets van aan, negeer ze gewoon en zeg enkel hallo en tot ziens. Je komt daar voor je paard en niet voor hen!

Dat kun je één keertje duidelijk zeggen en de lol gaat er voor hun snel af als jij niet meer reageert op hun opmerkingen. Gewoon vriendelijk blijven maar bij jezelf blijven tegelijkertijd.

Je kunt het! En ja, dat soort mensen zul je de rest van je leven tegenkomen. Blijf sterk en geloof in jezelf!

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:29

Heel erg bedankt allebei! :)
Ik zal jullie tekst in mijn hoofd houden! Ongelofelijk eigenlijk hoeveel woorden met een mens kunnen doen.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:32

Je kan ze eventueel ook eens vriendelijk zeggen dat je het zelf wel weet, iets in de trant van:
"Heel lief dat jullie advies geven en willen helpen, maar ik doe het eigenlijk liever op mijn eigen manier."
Misschien wil dat nog wel eens helpen, er zijn namelijk genoeg mensen die je willen helpen maar dat hun advies eruit komt als commentaar.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:36

ik kan er ook niet tegen en ik begin ze gewoon te haten en kleineren tot ze mij zo irritant vinden dat ze mij met rust laten... maar dat is geen goed advies := Wat betweters willen: dat jij precies doet wat zei willen omdat wat zei denken volgens hun ALTIJD juist is. Wat je moet doen: niet geven wat ze willen en zeggen "bedankt voor het advies maar ik doe het toch op mijn manier". Als mensen van die leeftijd dit doen is het een zekere mate van pestgedrag dus kan je ook hulp zoeken als het te erg wordt.

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:37

Lindeeee schreef:
Je kan ze eventueel ook eens vriendelijk zeggen dat je het zelf wel weet, iets in de trant van:
"Heel lief dat jullie advies geven en willen helpen, maar ik doe het eigenlijk liever op mijn eigen manier."
Misschien wil dat nog wel eens helpen, er zijn namelijk genoeg mensen die je willen helpen maar dat hun advies eruit komt als commentaar.

Dat is een goeie! Bedankt ik zal het onthouden voor als het weer eens gebeurt!
Edit: @marie_v trouwens ook!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:39

Op de foei lijst zetten zou toch zo fijn zijn in real life he.
Wat jammer dat ze je niet serieus nemen. Maar lekker laten praten! Jij weet hoe je het moet doen en als je dat goed doet hoeven zij je niet te helpen. Je kunt altijd nog beleefd zijn en zeggen dat je het heel fijn vindt dat ze zich om je bekommeren maar dat je graag zelf dingen wilt leren maar dat als je een vraag hebt je het aan hun zult vragen. En dan lekker gewoon je ding doen. Hou de eer aan jezelf ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:42

Kijken of er iets bruikbaars zit tussen hun commentaar, en voor de rest gewoon negeren en je er proberen overheen te zetten. Ik weet dat het moeilijk is ;)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:43

Succes, geloof in jezelf en adem in en uit....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:44

Misschien een idee om het eens met de eigenaresse van je verzorgpaard te bespreken? Die kent deze personen vast al wat langer en heeft misschien goed advies hoe er mee om te gaan of wil misschien wel even met ze gaan praten.
En verder uiteraard niets van aantrekken. Als het goedbedoeld advies is dan bedank je ze en bedenkt even of dat de manier is waarop jij te werk wil gaan, en zo niet, dan zeg je dat je het liever op jouw manier doet en gaat lekker verder waar je mee bezig was :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:45

Bah!! Ik zal ook zeggen trek je er niks van aan, maar dat is veel moeilijker dan dat wij het zo even zeggen..
Heb je die dames ooit al eens duidelijk gemaakt dat je daar niet van gediend bent? Misschien help dat... Uit eindelijk moet je het zien als zwakte van hun kant... Waarschijnlijk heb jij iets wat hun niet hebben maar toch boven je willen staan. En om jou zo te kleineren voelen ze zich sterker..??

Ziek spelletje!

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:45

Vriendelijk bedanken en zeggen dat je er een keer over zal nadenken/je het een keer gaat proberen. Sommige tips zijn misschien wel echt het proberen waard, en de rest: ene oor in, andere oor uit.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:49

hoi, net terug van mijn verzorgpony, zelfde verhaal, elke keer.
nu heb ik de oplossing, maar dat is toeval, ben vandaag bevriend geraakt met een meisje die daar bekend staat om t goede rijden enz. en tegen haar hebben ze geen grote mond, nu ik ook vaak op haar paardje rijd, en ze eindelijk zien dat ik geen paardenmishandelaar ofzo ben, houden ze hun mond ook tegen mij.

veder voor jou: waarschijnlijk kom je voor t paard als je dat zei, toch is het goed om vrienden daar te maken, gewoon praatje maken en dan heb je ook steun van de andere mensen daar, die hun ook onaardig vinden.
mensen zeggen altijd: gewoon negeren! dat is het stomste wat je kan doen!
dat laat eigenlijk zien dat jij niks durft terug te zeggen, tenzij je er een gezicht bij doet van :hou je mond!
het beste kan je zeggen'oh ja, bedankt!' of 'je hebt gelijk! maar de volgende keer los ik het wel zelf op' of zeg gewoon 'ja, als ik dat niet wou had ik het zelf gedaan, jullie hoeven het voortan niet meer te zeggen :)" alle heel beleefd, oo ik zie het al helemaal voor me! hun gezichten die denken he?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:52

Oordoppen in en muziekje op, dan gaan ze je waarschijnlijk een arrogante tante vinden maar ben je wel van het gezeur af. En tikken ze je dan op de schouder dan zeg je met je liefste lach, Och sorry maar ik had het echt niet gehoord, zo ontspannend, een muziekje op. Zouden jullie ook eens moeten doen!!!!

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:57

Bedankt allemaal voor jullie tips! Volgende keer zal ik dit zeggen: "Heel erg bedankt dat jullie me willen helpen, maar volgende keer los ik het zelf wel op." En hopen dat ze het daarna niet meer doen.

@chimello wat zou dat handig zijn zeg, een foei lijst in RL :=
@8nnemieke bij haar doen ze het niet omdat ze ouder is dan hun en daar ook al langer staat. Heb het er al met der over gehad.
@bigone dan gaan ze waarschijnlijk zeuren over dat ik geen oortjes in mag tijdens het rijden :') Maar ik moest er wel om lachen _O- En in onze bak staat sowieso altijd de radio op dus dat vinden ze waarschijnlijk onzin :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:04

Gewoon jouw hart volgen.
Bedanken en klaar.
Doe wat met de dingen waar je wat mee kan, en anders... gewoon je ding doen.
En worden ze boos? "Sorry, maar ik vind dit fijner." moet voldoende zijn.

Ik heb het in het verleden ook gehad, met een combinatie kaptoom.
Onze merrie was behoorlijk in de mond gereden (verprutst gewoon) en ontweek alle druk van het bit.
Dus, bit in, maar op ringen longeren en dubbele lijnen.

Nu een half jaar later geeft ze na, en kan ik op de pinkjes laten lopen.
Geen kop in de krul, zoals met veel friezen.

En ineens keert de tij om. Geen gezeur, maar vragen... "Hoe doe je dat?"

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:09

Als je dan toch wat wil zeggen: Heel fijn dat jullie willen helpen, ik waardeer het maar wil graag eerst zelf proberen het juiste te doen, loop ik vast dan kom ik zeker bij jullie voor advies!!

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 18:14

bigone schreef:
Als je dan toch wat wil zeggen: Heel fijn dat jullie willen helpen, ik waardeer het maar wil graag eerst zelf proberen het juiste te doen, loop ik vast dan kom ik zeker bij jullie voor advies!!

Dat is ook een goeie!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:19

Dora1234 schreef:
bigone schreef:

Dat is ook een goeie!

Dan geef je hun het idee dat ze zo veel meer weten en kunnen ze zichzelf een veer in de &&&& steken maar laten ze je wel met rust als je dit een paar keer zegt, je moet ze ophemelen en mooi je eigen plan verder trekken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:21

jouw paard, jouw regels! :)
Ik kreeg ook van de week commentaar omdat mijn paard 1 van de 2 touwen had kapotgetrokken bij het stilstaan en dat ik veiligheidsclips moest gebruiken.
Miss heb ik toen ietwat bot gereageerd "Het kan me niet schelen hoe ze vast staat, ik moet haar hoeven kunnen pakken"
Ik had paardlief ondertussen al op 3 plaatsen op een andere anders vastgezet in een poging om haar rotstraal te verzorgen maar na de nodige trappen te incasseren was mijn geduld ook zo goed als op.

Op je 15 heb je al aardig wat inzicht bij paarden vind ik persoonlijk, als je zelf denkt dat je goed bezig bent doe je toch je eigen zin? :)

Lisamedema

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:23

Ik herken me hier helemaal in. Ook iemand op mijn stal die van alles wat moet zeggen en het dus ook natuurlijk altijd beter weet. Tja, ik zei altijd gewoon oké maar kon er soms ook lang mee zitten. Af en toe kwam ze ook heus wel met nuttige informatie en was ze super vriendelijk maar op andere momenten.. :') Nou kregen we laatst te horen dat ze als ze niet gegeten heeft vaak niet te genieten is en dus dan ook bot is. Voortaan als ze er dus weer aankomt met haar geweldige adviezen die er iets te bot uitkomen, denken we gewoon ah die moet even wat eten :=

Het is trouwens bij mij ook wat veranderd omdat ik mijn pony nu al een tijdje heb en ze nu ook echt van mij is. Denk dat ik daarom nu eindelijk ook eens wat meer serieus genomen wordt. Gewoon lekker je ding blijven doen, op ten duur zien ze het wel! :j

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:19

hi, precies hetzelfde hier. weet je, telkens alss ik die vrouw tegenkom begint ze te vertellen wat ik allemaal wel niet fout doe. en dan moet je weten, ik ben 12 en zijn ergens achter in de 50 begin 60. maar goed, ik negeer het gewoon