paard is lusteloos en doet raar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

paard is lusteloos en doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:28

hoi bokkers. ik zit hier met een probleem, of nouja, ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden.
allereerst wil ik zeggen: de eigenaar van de pony weet dit! ik heb er over met haar. maar ik zou gewoon graag willen weten wat het zou kunnen zijn en wat jullie ervan vinden zoals eerder vermeld.
dit gaat om mijn verzorgpony, een welsh x arabier ruin van 26 jaar oud.
deze pony heeft al meerdere keren problemen gehad met zijn rug, zoals toen hij jong was; hij steigerde bij het aansingelen en klapte achterover op zijn rug.
maar dat is verholpen, en ik kan lopend aansingelen. dit doe ik ook.
vandaag was het anders dan normaal, en hij doet de laatste tijd ook al een beetje anders. hij loopt lusteloos achter me aan, en sjokt door de bak.dit waarschijnlijk omdat ik altijd erg relaxed rijd.
dit snap ik echter niet.
zo ken ik hem niet. hij heeft een tijdje stilgestaan, en nu moet ik het rijden weer opbouwen, maar dit is apart. vandaag was het echt raak: ik haalde hem uit het weiland en hij deed zijn hoofd helemaal omhoog en was erg onrustig, ook ging hij uit het niets rollen, recht voor mijn neus, alsof hij niet mee wou. na lang gepoetst te hebben wou ik gaan opzadelen, hij deed het bit niet in en deed raar toen ik het zadel op deed.
na lang het bit in zijn mond te doen -wat hij uiteindelijk wel deed met mijn vingers in zijn mondhoeken wat anders echt NOOIT gebeurd, want hij doet altijd netjes zijn mond voor me open- wist ik dat er iets mis was; dit kon gewoon niet.

er was vrij veel wind, dus ik dacht dat het daar aan zou liggen, want zo deed hij nooit. hij houd niet van wind, dus het kon daar wel aan liggen, dat hij weigerde omdat hij niet door de wind wou lopen.
oke, dacht ik bij mezelf, dus ik zadelde hem weer af, om het later die dag nog een keertje te proberen.

het zonnetje brak later die dag door en het waaide niet meer zo erg: heerlijk weer om even te gaan rijden! uit de wei halen ging prima, dus ik had er weer veel zin in.
er kwam ook nog een vriendin op stal dus dan zouden we even samen rijden.
ik ging opzadelen, hij wou niet stoppen met lopen -hij is gewend om te gaan lopen als ik ga aansingelen- maar ik zat niet aan de singel.
hij wou echt niet stil staan. ik werd wel een beetje boos, maar hij wou echt niet stoppen...
toen hield mijn vriendin hem even vast, en wat er toen gebeurde...
ik kreeg geneens de kans om zijn singel te pakken en hij kwam bijna omhoog...
oh bokkers, dat heeft hij nog nooit gedaan!! |(

ik was echt verdrietig, en kon niks anders denken dan: wat is er met hem aan de hand? wat is er met hem aan de hand?
ik besloot om maar even zonder zadel te gaan rijden, om te voelen hoe hij liep...
hij sleept zijn rechter achterbeen mee, en hij begint ook mager te worden...
ik weet het niet meer ;(
we moeten het opbouwen he? hij kan rijden makkelijk. dit kan ik zeggen want tot 3 maanden geleden was dit niet.
wat kan er zijn???
bedankt voor het lezen en ik hoor het graag...
groetjes sardientje
Laatst bijgewerkt door sardientje op 16-04-16 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie_v

Re: paard is lusteloos en doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:31

misschien is het gewoon tijd voor zijn pensioen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:33

Tja, hij sleept zijn been mee?? Steigert wanneer je wil zadelen?? Is lusteloos??? Hoe hard moet dit paard nog schreeuwen om je duidelijk te maken dat er iets aan de hand is. Bvb het rollen , dat kan zo maar een koliek aanval geweest zijn. Enigste wat je kunt doen, met rust laten, niet rijden en samen met de eigenaar overleggen dat er zsm een dierenarts bij komt kijken.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:34

DA! Die kan antwooerd geven. Bel hem gewoon eens

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:35

als paarden mager beginnen te worden en met benen beginnen te slepen word het tijd om er niet meer op te gaan zitten en er iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft...bijvoorbeeld een dierenarts?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:35

Kan last van zijn tanden zijn (bij oudjes iets om extra in de gaten te houden), kan last van zijn darmen zijn (koliekerig) en daarom pijn bij buik en rollen.
Kan pijn in zijn rug zijn.
Het kan zoveel zijn, je kunt beter de dierenarts laten komen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:36

Ik denk dat dit paardje idd aangeeft dat hij het rustiger aan wilt doen. Hoevaak rij je in de week? Miss het rijden mindere?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:38

bigone schreef:
Tja, hij sleept zijn been mee?? Steigert wanneer je wil zadelen?? Is lusteloos??? Hoe hard moet dit paard nog schreeuwen om je duidelijk te maken dat er iets aan de hand is. Bvb het rollen , dat kan zo maar een koliek aanval geweest zijn. Enigste wat je kunt doen, met rust laten, niet rijden en samen met de eigenaar overleggen dat er zsm een dierenarts bij komt kijken.

niet steigeren, bijna. hij is 26 , maar hij moet blijven bewegen en kan dit ook aan.
steigert niet, dit was alleen vandaag dat hij 2 cm van de grond kwam, en als ik door was gegaan had hij waarschijnlijk wel gesteigerd... ik denk dat het ook aan mij lag, ik was een beetje boos en hij voelt dat goed. zonder zadel rijden ging verder prima, en het was geen koliek. dat wist ik wel zeker.
ik en iemand anders van stal denken dat het zijn rug is.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:38

Je verzorgpony is overduidelijk niet lekker
Kan idd koliekzijn
Maar als hijzo trekt met zijn been komt t misschien ook door zijn rug of zijn rug doet pijn doorzijn been
Let goed op hem en vraag de eigenaresse de DA te bellen
Liever teveel dan te laat

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:40

Het kan heel veel zijn, veel oudere paarden krijgen cushing met heel veel verschillende Symthomen.
Die zijn online wel te vinden.

Wat jezelf iig kan doen, thermometer en kijken wat tempratuur is. Dan weet je iig of paard last heeft van onsteking ergens in het lijf.

En natuurlijk dierenarts Bellen, als t zo afwijkend is van hoe paard normaal is, zou ik gelijk bellen en niet eens gaan rijden oid.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:40

Yenni schreef:
Ik denk dat dit paardje idd aangeeft dat hij het rustiger aan wilt doen. Hoevaak rij je in de week? Miss het rijden mindere?

3 keer, soms 2 keer. dit mag niet minder.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:42

LibertyLucky schreef:
Je verzorgpony is overduidelijk niet lekker
Kan idd koliekzijn
Maar als hijzo trekt met zijn been komt t misschien ook door zijn rug of zijn rug doet pijn doorzijn been
Let goed op hem en vraag de eigenaresse de DA te bellen
Liever teveel dan te laat

ik denk dat het het zadel is. het drukt op verschillende plekken waar het niet drukt als ik zonder zadel rijd. afgelopen woensdag deed hij nog super normaal met zadelen en ook wel met rijden

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:48

Hoezo moet je hem rijden? Als je met hem aan de hand gaat stappen krijgt hij ook beweging...

Ik zou de DA erbij halen. Het paard laat duidelijk weten dat er iets aan de hand is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:48

Van een drukkend zadel wordt een paard niet lusteloos, ik denk dat het pensioen in zicht is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:14

marleen_usar schreef:
Van een drukkend zadel wordt een paard niet lusteloos, ik denk dat het pensioen in zicht is.

Denk ik ook. Paardje is 26. Een mooie leeftijd om het rustig aan te gaan doen. Je kan hem ook een paar maanden niet rijden en kijken of hij opknapt. Zo niet zou ik toch met de eigennaar overleggen voor opties. Maar proberen kan geen kwaad.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:27

simpel, hij heeft pensioen nodig, hij is gewoon oud :)
28 jaar is een perfecte leeftijd om hem lekker in het weiland te zetten en er nauwelijks iets mee te doen: laat hem lekker zijn mooie oude dagen hebben.

vertel de eigenaar dat je verzorgpony laat merken dat hij het neit meer aan kan, is ze er niet mee eens, zeg dat jij niet meer wilt rijden omdat dat gewoon niet meer kan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:39

Maandag de DA bellen voor een algemene check-up.
En ook ik vind 26 een mooie leeftijd om met pensioen te gaan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:01

Beweging betekent niet perse rijden hè :) je kan ook gezellig samen gaan wandelen met je verzorgpaardje om hem in beweging te houden :)

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar wat zegt de eigenaar erover?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:06

Neverland schreef:
Hoezo moet je hem rijden? Als je met hem aan de hand gaat stappen krijgt hij ook beweging...

Ik zou de DA erbij halen. Het paard laat duidelijk weten dat er iets aan de hand is

Dit, inderdaad. Eerst uitsluiten dat het paard pijn heeft (klinkt toch echt als pijn in de rug) en dan daarop aanpassen wat je nog wel en niet met hem kan.
Mijn merrie, 21, heeft lichte artrose in haar rug, net achter haar schoft. Een zadel hoef ik daar niet meer op te leggen, dat maakt ze me wel duidelijk (niet stil willen staan, bijten). Maar wandelen, mee naast de step of fiets, of als handpaard mee naast mijn ruin kan ze goed aan en vindt ze leuk om te doen. Dus dan doen we dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:10

Je opent een topic met een vraag en hebt vervolgens overal een antwoord op, ik zou zeggen, zoek het maar lekker uit.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:12

Da bellen en rug laten nakijken. En laten testen op ppid (cushing), zowel het lusteloos zijn als het spoken zien kan hier vandaan komen.

Dat het paard 26 is betekend niet dat hij met pensioen moet. Er zijn legio paarden die juist alleen maar slechter worden van een gedwongen pensioen. Wandelen, longeren en vrijheidsdressuur zijn voor een paard net zo leuk en houd de oudjes lekker bij de tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:21

Waarom ben je er toch nog op gegaan als pony al vaak duidelijk aangaf het nu niet te willen? Ook pony kan een mindere dag hebben en dan kun je maar beter luisteren naar de pony. Gewoon aan de hand stappen of niets doen is ook prima dan....

Blijft dit probleem? Laat dan de eigenaar dan de dierenarts even bellen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:32

sardientje schreef:
bigone schreef:

niet steigeren, bijna. hij is 26 , maar hij moet blijven bewegen en kan dit ook aan.
steigert niet, dit was alleen vandaag dat hij 2 cm van de grond kwam, en als ik door was gegaan had hij waarschijnlijk wel gesteigerd... ik denk dat het ook aan mij lag, ik was een beetje boos en hij voelt dat goed. zonder zadel rijden ging verder prima, en het was geen koliek. dat wist ik wel zeker.
ik en iemand anders van stal denken dat het zijn rug is.

Wat ik niet snap, als je denkt dat het zijn rug is waarom er dan toch op gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:48

Dat heb ik al vaker gehoord mensen die denken dat het probleem weleens in de rug kan zitten maar dan toch er op gaan zitten? Ik begrijp dat niet hoor.
Maar als het paard lusteloos is lijkt het me duidelijk dat je er niet op moet gaan zitten. Iedereen zit weleens wat minder in z'n vel en een paard ook. Wellicht is het na een paar dagen over.
En zo niet dan zal er nader bekeken moeten worden wat het probleem zou kunnen zijn en zeker niet gaan rijden/laten werken als het dier zich duidelijk niet fit voelt.

Maar de eigenaar is op de hoogte wat zegt die er dan van?
Verder zegt het natuurlijk ook niets dat het paard het rijden nog makkelijk aankan want 3 maanden geleden was er niets aan de hand. Dingen kunnen zeer snel veranderen. Of het paard de leeftijd heeft om met pensioen te gaan. Kan ik je niet zeggen maar je moet wel open staan voor het idee. En eerlijk daar naar willen kijken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 06:53

Mijn paard is 27 en nog niet met pensioen. Waarom niet: omdat hij nog zo'n plezier heeft in de lessen bij de vereniging met zijn bijrijdster en met de regelmatige strandritjes, altijd oortjes erop. Deze pony heeft of een tijdelijke dip of moet met pensioen. En als de tijdelijke dip wordt veroorzaakt door pijn van het zadel of door bijv. maagpijn (ook dan krijgt een paard problemen met het zadel en aansingelen) dan moet dit dus opgelost worden door dierenarts en/of zadelmaker. Pas daarna weer aan rijden denken.