Problemen met bit aankrijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquestrianM

Problemen met bit aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 23:03

Hey iedereen,

Mijn paard doet de laatste tijd raar met haar hoofdstel aan te krijgen, waaronder dus haar bit.
Als k zonder bit rij ofzo doet ze niet moeilijk er mankeert niks aan haar in feite, maar mijn paard is 1m80 en ik 1m67 dus als ze haar hoofd omhoog werpt heb k hier problemen mee om haar bit aan te krijgen.
Voordien ging dit supermakkelijk en deed ze niet moeilijk, dus ik weet niet echt meer wat te doen?

Iemand die me kan helpen?

Alvast bedankt,
-M.

0091

Re: Problemen met bit aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:09

Heeft ze misschien last van haar tanden? Misschien scherpe haken bij haar kiezen, dat kan erg pijn doen.

Wanneer is ze voor het laatst bij de tandarts geweest

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:13

Wat ik altijd doe is zorgen dat het paard de hals buigt naar links (dus mijn kant op) door rechts druk uit te oefenen. Dan kunnen ze hun hoofd niet zo omhoog doen.

Maar idd eerst kijken of er iets met het gebit is ofzo, want het is wel sterk dat ze het nu opeens doet.

EquestrianM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 23:13

Goh, goede vraag, dat is al vrij lang geleden.... Dus bij deze gewoon een veearts raadplegen?

EquestrianM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 23:16

En dat kan ik misschien ook eens proberen dan... Bedankt voor de tip!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:12

Hoeft geen veearts hoor. Even googelen op Paardentandarts of iemand op je stal vragen of die een goede tandarts kent.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:29

Zoek eens filmpjes op van het hoofdstel in doen op een western manier.. dit is veel comfortabler voor jou én voor je paard. Je doet het hoofd van jet paard namelijk naar beneden en je doet het hoofdstel in van bovenaf ipv onderaf.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:54

Eileen_ schreef:
Zoek eens filmpjes op van het hoofdstel in doen op een western manier.. dit is veel comfortabler voor jou én voor je paard. Je doet het hoofd van jet paard namelijk naar beneden en je doet het hoofdstel in van bovenaf ipv onderaf.

Heb je daar een linkje van? ben wel benieuwd maar krijg niet echt wat gevonden via google

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:56

edit; Nevermind, verkeerd gelezen. Zal de vermoeidheid zijn.

Ik ben alsnog wel benieuwd naar het filmpje!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 04:59

Heb ff snel een filmpje opgezocht waar je kan zien wat ik bedoel. https://youtu.be/TjIbxxH7Syk
Je kan er nog een stapje extra bij doen, wat we vaak doen bij paarden die het bit en hoofdstel nog niet zo kennen. Je wil het namelijk in alle rust kunnen doen zonder er druk achter te hebben. Wij doen het bit eerst achter de kin, net een stapje meer om t wat rustiger aan te doen.

Je leert je paard om het hoofd naar beneden te doen door druk te geven op de plek tussen de oren (niet duwen!! Gewoon je hand er op en een kleeeein beetje druk) en de druk er meteen afhalen als het paard het hoofd naar beneden doet, ook al is het maar een millimeter in het begin. Soms helpt t om een andere hand op de neus te hebben of onder het halster en daar ook wat druk te geven.

Edit; dit filmpje is beter. Heb t nog nooit gedaan zo met t halstertouw, maar dat is wel interessant. Zelfs voor mij haha! https://youtu.be/dT9FhK5_Y6o
Als je door klikt op youtube, zie je nog wel meer ideeën. Alles komt op hetzelfde neer, maar er zijn kleine verschillen in manieren om je paard het hoofdstel om te doen.

Daarnaast ook, je moet er zeker van zijn dat er niks mankeert met zn tanden. Je kan veel training doen, maar als je paard een tandprobleem heeft gaat t natuurlijk niet werken ;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:25

Wat een supertip dat tweede filmpje, bedankt.
Meteen uitgeprobeerd vandaag :D :)*

EquestrianM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:18

Okay superbedankt iedereen voor de tips en advies! en t filmpje ;)