22 jaartjes oud but she still got the moves!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurajoy15

22 jaartjes oud but she still got the moves!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:14

Hoihoi! :wave:

Kennen jullie haar nog? (Het is inmiddels máánden geleden dat we hier iets hebben geplaatst) De E-pony die 22 jaar is, met gemak 1.40 springt en nog altijd zo lenig als wat is?
Aanschouw de knappe Joy! :o

Afbeelding

2015 eindigde met heel wat ups en downs, het ging zo lang niet zoals ik het graag zou willen zien, reden op wedstrijd voor het eerst 167 punten en het plezier raakte wat weg. Onder het motte van 'everything will be okay in the end. If it's not okay, than it's not the end.' gingen we er weer helemaal voor. Ik kocht het dressuurzadel die ik al zo lang wilde en stopte werkelijk al mijn vrije uren in Joy. En met resultaat!

Elke dag leert ze me weer iets bij en ik merk dat we elke keer weer een stapje vooruit gaan. Ze doet zo ongelofelijk haar best om zo goed mogelijk te luisteren naar wat ik van haar vraag en daar ben ik enorm trots op. <3

We hebben gister gefilmd, dus ik heb even screens gemaakt.
Voor de geïnteresseerden:

1. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Eeuwig huilen dat ze hier niet helemaal opstaat.. |(

Afbeelding

9. Afbeelding

We zijn er nog lang niet en ik moet nog o zo veel leren en aan mijn houding werken, maar het plezier straalt er van beide partijen weer vanaf en de motivatie is beter dan ooit. 4 mei gaan we weer van start, nog 3 puntjes en dan mogen we op naar de L2! :D

Ik geef haar geen 22, jullie wel? :=

Tot de volgende keer! :wave:
Laatst bijgewerkt door laurajoy15 op 15-04-16 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

R_Alexanderr

Re: 22 jaartjes oud but she still got the moves!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:30

Ik wil je niet afzagen en ik geef de pony sowieso geen 22, maar ik vind dat het contact op de teugel tussen jou hand en haar mond absoluut niet constant is en dat je haar soms een beetje in de mond trekt. Probeer een wat constantere verbinding te houden. Daarnaast vind ik je teugels ook iets lang waardoor Joy ook haar nek uitsteekt in plaats van zichzelf mooi over haar rug te stellen en aan de teugel te lopen. Ik vind het niet echt een fijn beeld zo en in haar middendraf mist ze nog iets balans en kan ze zichzelf niet goed op de achterhand dragen en daardoor ziet ze er vlak uit in de middendraf. Ik denk voor dat je de vergrotingen meepakt, iets meer collectie moet trainen zodat je haar wat meer op de achterhand kan laten dragen en dan word ze minder lang in de nek en zal de middendraf (en de galop) veel minder vlak worden en zul je meer "lift" zien. Ik snap natuurlijk dat ze 22 is en dat het langer duurt en moeilijker is maar als je haar zo vlak laat lopen, dan ontwikkeld ze niet de goede spieren die ze nodig heeft om goed te presteren op concours.

Ik vind de video wel leuk samen gesteld, vooral het begin en jullie hebben vast veel lol, dat waren alleen enige dingen die mij stoorde. Het is geen aanval en ik bedoel het echt niet slecht, het is enorm knap dat jullie zover zijn gekomen en ik probeer alleen te helpen naar een vordering in jullie beide met mijn tips! Gewoon lekker doortrainen en met hard werk kom je er vanzelf! :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:36

Bedankt voor je tips! In haar mond trekken is niet het geval, is ook wat lastig te beoordelen vanaf foto's en korte moment opnames. Maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens hoor! :)

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:31

Wat een super gaaf en origineel filmpje! Je rijdt heel netjes vind ik (ik zie niet waar jij in de mond zou trekken hoor... :o). En je pony ziet er nog super goed uit voor haar leeftijd! Let wel op tijdens het wijken dat je ze niet over de schouder heen laat vallen. Leuke combi, ga vooral zo door zou ik zeggen! _/-\o_

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:35

Ze ziet er inderdaad nog jong uit! En leuk filmpje ook. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:39

Ze ziet er inderdaad goed uit!
Ik vind het juist geweldig dat je haar niet in de krul trekt en de kans geeft de neus er lekker uit te houden. Gewoon zo door gaan hoor ;)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 11:25

Bedankt! Lieve reacties!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:30

Pony ziet er goed uit, of je teveel gewicht in je handen hebt weet ik niet, wel is je handhouding ten opzichte van haar mond niet juist. Probeer er voor te zorgen dat je meer ontspanning in je armen/schouders krijgt en dat het van je ellenbogen naar haar mond een redelijk rechte lijn zonder knik word, veel succes.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:35

Wat een heerlijk beeld, juist super fijn zo met het neusje eruit! +:)+ Ze ziet er ook nog super uit voor haar leeftijd en als je haar zo blijft rijden, denk ik dat ze nog jaren gezond mee kan!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:40

Jullie zijn een mooie combinatie! En het filmpje is erg leuk om naar te kijken. Ook vind ik dat je netjes rijdt. Je kunt op sommige momenten de teugels iets korter maken en je handen iets naar voren steken. Verder: blijf doorgaan met plezier hebben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:51

Eerst en vooral; wat ziet ze er prachtig uit, je zou haar geen 22 geven!

Neusje is er mooi uit maar ik heb niet het idé dat ze helemaal nageeft waardoor het er wat strak uit ziet, icm je handen die je te hoog houdt (onderarm, pols, en teugel tot het bit moeten 1 lijn zijn) wordt dat beeld nog versterkt.
Je ziet het op het filmpje (ja ook op de korte fragmenten) ook op de wijze waarop ze beweegt. Op de foto's ziet het er mooi ruim uit maar op het filmpje zie je een vrij strakke manier van gaan. Ze "swingt" niet. :) Ze komt amper van de grond, zowel in draf als galop. :)
Ik zou proberen haar losser te krijgen in die aanleuning, Hoofd/halshouding wat lager en met het neusje er uit zodat ze die rug gaat gebruiken en daarin veel overgangen en tempowisselingen, niet te veel focussen op de "trukjes". Schoudervoor ipv schouderbinnenwaarts, eerst haar los en soepel maken in haar lijf en daarmee dus ook in je aanleuning. Dan pas verder. :) Niet te hoog in tempo, dat ziet er "mooi" uit maar dan kan ze het niet bij houden en gaat ze vlak bewegen en zo "bedriegt" ze jou eigenlijk een beetje; het voelt en ziet er op de foto uit alsof ze heel wat toont maar het is met weinig ruggebruik. :)

Dus jij je handen lager, neusje er mooi uit zoals nu maar ook haar hals wat laten "vallen", niet te hoog in tempo willen rijden, doe eerst maar een rustig tempo en als ze daarin "swingt" en loslaat, dan pas wat voorwaarts rijden en liefst op je zit. Ze moet voelen alsof ze swingt in heel haar lichaam. :)
En van daaruit kan je dan geleidelijk aan oprichting vragen. Bij je tempowisselingen in alle gangen (ook de stap) niet vergeten dat tempo terugnemen er ook bij hoort. Niet enkel voorwaarts en terug naar arbeidsdraf.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:25

Heel mooi beschreven Ayasha, heb er zelf ook weer wat van geleerd :)

Mooie pony heb je! 22 is voor mij nog niet echt oud hoor :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:50

Ayasha schreef:

Neusje is er mooi uit maar ik heb niet het idé dat ze helemaal nageeft waardoor het er wat strak uit ziet, icm je handen die je te hoog houdt (onderarm, pols, en teugel tot het bit moeten 1 lijn zijn) wordt dat beeld nog versterkt.
Je ziet het op het filmpje (ja ook op de korte fragmenten) ook op de wijze waarop ze beweegt. Op de foto's ziet het er mooi ruim uit maar op het filmpje zie je een vrij strakke manier van gaan. Ze "swingt" niet. :) Ze komt amper van de grond, zowel in draf als galop. :)
Ik zou proberen haar losser te krijgen in die aanleuning, Hoofd/halshouding wat lager en met het neusje er uit zodat ze die rug gaat gebruiken en daarin veel overgangen en tempowisselingen, niet te veel focussen op de "trukjes". Schoudervoor ipv schouderbinnenwaarts, eerst haar los en soepel maken in haar lijf en daarmee dus ook in je aanleuning. Dan pas verder. :) Niet te hoog in tempo, dat ziet er "mooi" uit maar dan kan ze het niet bij houden en gaat ze vlak bewegen en zo "bedriegt" ze jou eigenlijk een beetje; het voelt en ziet er op de foto uit alsof ze heel wat toont maar het is met weinig ruggebruik. :)

Dus jij je handen lager, neusje er mooi uit zoals nu maar ook haar hals wat laten "vallen", niet te hoog in tempo willen rijden, doe eerst maar een rustig tempo en als ze daarin "swingt" en loslaat, dan pas wat voorwaarts rijden en liefst op je zit. Ze moet voelen alsof ze swingt in heel haar lichaam. :)
En van daaruit kan je dan geleidelijk aan oprichting vragen. Bij je tempowisselingen in alle gangen (ook de stap) niet vergeten dat tempo terugnemen er ook bij hoort. Niet enkel voorwaarts en terug naar arbeidsdraf.

Waarom er nog steeds geen like knop is?? Top uitgelegd.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 16:26

Ayasha schreef:

Oh wauw! Ik kan me hier volledig in vinden. Bedankt! Zal zo even je tips uitproberen. :D

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:28

Wat een mooie pony <3

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:35

Leuk dier. Het filmpje vond ik stukken minder. Wel zie ik je ambitie! Les qua bewustwording wat jij doet zal je veel goeddoen als team. Je raffelt veel af, bent vaak uit balans,en hebt een onrustige hand verbinding. De mislukte foto is niet opnieuw te maken omdat het een toevalstreffer was? Want bij juist rijtechiek kun je dit vaker reproduceren.

Dit paard geeft mogelijk ook wat moeilijk mee omdat het wat ontmoedigd wordt door je handgebruik.

Maar daar valt aan te werken. Ik raad je les aan waarbij je echt eerst aan jezelf werkt. Want die enthousiaste ambitie van je is zeker terug te vinden! Dus dat komt goed.

Succes met dit topteam!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 16:55

Knert schreef:
Leuk dier. Het filmpje vond ik stukken minder. Wel zie ik je ambitie! Les qua bewustwording wat jij doet zal je veel goeddoen als team. Je raffelt veel af, bent vaak uit balans,en hebt een onrustige hand verbinding. De mislukte foto is niet opnieuw te maken omdat het een toevalstreffer was? Want bij juist rijtechiek kun je dit vaker reproduceren.

Dit paard geeft mogelijk ook wat moeilijk mee omdat het wat ontmoedigd wordt door je handgebruik.

Maar daar valt aan te werken. Ik raad je les aan waarbij je echt eerst aan jezelf werkt. Want die enthousiaste ambitie van je is zeker terug te vinden! Dus dat komt goed.

Succes met dit topteam!

De mislukte foto is wel opnieuw te maken hoor, is 1 van haar sterkste kanten.
Les hebben we al dus dat komt vast goed :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:29

In de middendraf (das wel een heel kort stukje) zie je haar ook effectief nageven en dán zie je haar ook veel swingender draven. Dat zou je ook in je arbeidsdraf moeten gaan voelen. :) is ze daarin ook lichter/losser vanvoor?

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:00

Als ze verruimt wordt ze inderdaad lichter! Ik heb wat de neiging om haar te veel naar voren te rijden omdat ze dan lichter wordt van voren, maar helaas met als gevolg dat ze haar balans wat kwijt raakt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:04

Probeer haar juist eens wat terug te rijden en daar licht te maken. Door haar naar voren te rijden moet ze minder 'moeite' doen en wordt ze lichter (geen ruggebruik en jij steekt je Hand naar voren om haar te belonen omdat ze wat lichter wordt waarschijnlijk) Zij laat jou nageven ipv andersom ;) das niet de bedoeling. :D