Als groom mee naar CPEDI 3* in Deauville

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Als groom mee naar CPEDI 3* in Deauville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:22

( indien dit niet juist, sorry )

Enkele maanden geleden, vroeg mijn trainer of ik mijn paard zou willen "lenen" aan een zuid-Afrikaanse ruiter met oog op de Paralympische spelen dit jaar.

Donderwolk is niet van mij, ze is als drie jarige bij mij gekomen. Ik heb ze zelf zadelmak gemaakt en loopt ondertussen M3-M4 in België ( ongeveer Z2 )

De eigenaar legt de beslissing in mijn handen, dus denk ik bij mijzelf "wat is een seizoen als je iemand zijn droom kunt waarmaken?"

Zo gezegd, verhuist Donderwolk naar mijn trainer voor 3 maanden. De eerste rit door haar nieuwe ruiter is spannend. Hoe gaat Don omgaan met haar beperking? Gaat ze profiteren? Is er een klik tussen die twee?
Maar alles gaat goed, Shani en Don kunnen het goed vinden en de trainingen gaan zeer goed.
Shani en Tammy komen uit zuid-Afrika en hopen hier hun droom waar te maken. Shani ging Don rijden, Tammy rijdt met Verdi, een topper van Philippa.
Vorig weekeinde was het dan zover, hun eerste internationale wedstrijd in Deauville, Frankrijk. Ik wou het natuurlijk voor geen goud willen missen, dus besloot ik mee te gaan en niet alleen kijken, maar ook helpen. Amai... Dat was nogal wat! Serieus werken!

Wij vertrokken op woensdag, met vijf paarden, vijf ruiters, een trainer en ikzelf richting Frankrijk. Na 9uur rijden ( een uur stilgestaan aan de grens) kwamen wij aan op het prachtig hippisch complex.

Hierbij enkele foto's van ons avontuur.

Afbeelding

Op stal aangekomen.

Eerste verkenning in de prachtige arena

Afbeelding

Het team bij elkaar

Afbeelding

Van links naar rechts : Nicole den Dulk, Chris, ikke, Philippa johnson-Dwyer, James Dwyer, Shani en Tammy

Afbeelding

Stress :D

Afbeelding

Onze tackroom werd goed bewaakt door Charlotte

Afbeelding

Eerste dag, succesvol voor Philippa. Net als dag twee en dag drie! Onklopbaar team!

Afbeelding

Tammy met Verdi.
Spijtig genoeg ging de eerste proef niet zo goed. Maar ze herpakte zich zooo goed op dag twee. 64% en daarmee minimum score behaald!

Afbeelding

James Dwyer. Top merrie, en super resultaten! Twee maal 4de en in de kür 3e!

Afbeelding

De topresultaten vieren!

Afbeelding

Nicole wordt twee maal derde en in de kür 2e. Dit met Bubbles, die ze nog maar een dikke maand rijdt. Gewoon onvoorstelbaar!

Afbeelding

De Britten hebben geld! Elke deelnemer heeft een auto.

Afbeelding

Ready to go!

Afbeelding

In de proef!
Ze behaalde in de eerste proef net geen 64%, in de tweede proef net geen 65%. Net genoeg om de kür te mogen rijden, geweldig!! In kür nog een stapje naar voor en 6e met 66%

Ik kan als afsluiting zeggen dat het een hele bijzondere ervaring was. Ik heb met momenten met open mond staan kijken naar de ruiters. Hun verhalen gehoord en ondertussen diep respect gekregen.
Het was ook hard werken, je moet zoveel meer doen, maar elke extra hand wordt zo geapprecieerd.

butengeweun

Re: Als groom mee naar CPEDI 3* in Deauville

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:26

Wat top dat je je verzorg/eigen paardje hiervoor uitleen. Weet niet wie wie is maar wel schitterende foto's en heel veel lachende gezichten top.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:26

Top dat je een ander deze kans geeft!! En erg leuk dat je er op deze manier van kunt meegenieten.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:30

Superleuk topic, Nathalie! Geweldige ervaring ook, wellicht.

Ik heb zo veel bewondering voor die para-ruiters, ongelofelijk wat zij ondanks hun beperking kunnen neerzetten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:17

Dank jullie wel. Ik ben zeer blij met deze kans. Over 3 weken ga ik ook mee naar mannheim. Weer een avontuur!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:22

Gaaf hoor, in welke grade rijden de beide dames? hebben ze in zuid Afrika niet de mogelijkheden hier voor?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:22

Chique Nathalie! Lijkt me een super leuke ervaring.. Veel plezier binnen 3 weken!!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:49

Tammy rijdt in niveau 1B, Shani in niveau 2.
Ze moeten internationale wedstrijden hebben gereden en dat is moeilijk in zuid-Afrika omdat je de mensen niet tot daar krijgt. in Europa zijn de wedstrijden "dicht bij elkaar", maar om je paard van daar naar hier te brengen is ook al zo goed als onmogelijk. Vandaar dat ze zonder paard naar hier komen en er hier een zoeken.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:22

Wat een leuke kans voor Don Natalie, ook voor jezelf om meer te weten te komen over de topsport!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:30

Wat grappig!

Ik ben gelijk heel nieuwsgierig wat de ruiters voor handicap hebben?

Hoe "zwaar" gehandicapt moet je zijn om in verschillende klasses te rijden?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:40

Je hebt vijf verschillende categorieën. Graad 1a, 1b, 2, 3 en 4.
Vier is voor mensen met het minste handicap. Vanuit onze groep is James in graad 4, hij mist een been. ( beetje dwaze regel, was zijn "stompje" 4cm korter, zou hij in graad 3 zijn ) de ruiters rijden daar een proef met alle drie de gangen.
Graad 3 is al een iets zwaardere handicap. Vanuit ons team rijdt philippa graad 3, zij is volledig verlamd aan haar rechter arm en voor 60% aan haar rechter been.
In deze proeven worden ook de drie gangen gereden.
In graad twee wordt er enkel stap en draf gevraagd. Shani rijdt graad twee en heeft zware beperking aan de linker kant van haar lichaam ( been en arm)
In graad 1b wordt er ook enkel stap en draf gevraagd, hierin rijden Tammy ( geboren met open rug ) en Nicole ( verlamd van de borst )
In graad 1a wordt er enkel stap gereden.
De beperkingen zijn heel uiteenlopend en net als in de reguliere sport is er wel discussie over of iemand wel in die klasse mag rijden.
Waar ik enorm moeilijk vind is de jurering. De jury mag natuurlijk geen punten geven op de ruiter, enkel op de respons van het paard op de hulpen.
Maar als de ruiter zware spasmes heeft, ben ik toch vol bewondering naar paard en ruiter. Dat de ruiter de hulpen kan geven en dat het paard de juiste hulpen "er uit filtert".

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:06

Vind dit erg bijzonder!
Wat goed dat je deze ruiters zo'n grote kans geeft! Lijkt me voor hun zo moeilijk aan een goed paard te komen om mee te doen. Ik weet niet of ik zo makkelijk mijn paard even zou kunnen uitlenen, en dan aan iemand die je eigenlijk niet eens kent. Om ze dan ook zo goed te helpen met groomen. Heb je echt je echt top gedaan vind ik en mag je zeker heel trots op zijn

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:25

Wat bijzonder zeg! Heel erg leuk :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:43

Bedankt voor de uitleg Nathalie, ik wist niet hoe dat juist werkte..

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:46

Bijzonder! Kan er ook met een geestelijke handicap worden gereden met de Paralympics, of enkel fysieke handicappen?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:09

Enkel fysieke. Voor de geestelijke is er de g-sport en de special olympics.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:12

Prachtig verslag. En een mooie ervaring voor jouw paard en de paar ruiter.
Super leuk dat je mee gaat naar de wedstrijden.
Geniet ervan dit seizoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:42

Ik vind dit zo enorm mooi; zowel van jou als voor de ruiter. Daarnaast zijn het ook nog eens fijne plaatjes om naar te kijken. Leuk verslag!!! +:)+

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:40

Wat een ontzettend leuk verslag! Wat zul jij trots zijn op jouw Don! Geniet ervan en succes alvast straks in Mannheim!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:36

Een mooi verslag van zo te lezen een heel mooi evenement! +:)+ Heel veel plezier in Mannheim, wens ze maar succes! :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:42

Wat een mooi en interessant verslag!
En een leuke ervaring voor de ruiter, jouw paard en jezelf. Kijk al uit naar volgende verslagen!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:45

Wauw, super dat je ze deze kans geeft en onwijs leuk dat je deze foto's met Bokt deelt. Mooie resultaten, succes alvast in Mannheim!

Redford

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:15

Leuk om te lezen! Wij hebben met onze vereniging afgelopen januari een internationale para wedstrijd georganiseerd, waar nicole, James en phillipa ook meededen.
Bijzonder voor jou dat "jouw" paard mee mocht doen, vind het ook erg knap dat de ruiters in zo'n korte tijd zoiets voor elkaar krijgen met een paard.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:49

Heel erg leuk verslag!
en heel gaaf dat je je paard beschikbaar stelt, je weet van tevoren denk ik niet wat het niveau van een ruiter of amazone is.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:38

Bedankt iedereen voor het leuke commentaar! Ik schrik er eigenlijk van hoe weinig mensen dit zouden doen. Als ik nu soms zo rond hoor, zeggen heel veel mensen "mijn paard zou geschikt zijn, maar afgeven doe ik niet!"
Eigenlijk heeft iedereen er baad bij, behalve je eigen seizoen natuurlijk. Maar Don staat bij mijn trainer, ze wordt er top verzorgd, chris rijdt er zelf ook regelmatig mee, ze komt op wedstrijden waar ze anders nooit zou geraken en ik kom ook in een wereld die je anders maar van de zijlijn ziet. Een kans voor iedereen.
Het is omdat ik Chris voor 200% vertrouw, hij kent die wereld en heeft al jaren ervaring.
Natuurlijk is hier wel over na gedacht, risico's etc... En ik kan langs gaan en rijden als ik wil. Dus top geregeld!
Ik had Shani nog nooit gezien en die eerste avond staat daar dus een dood vermoeide jonge meid een beetje verlegen te kijken. Ze stapt op en de eerste paar minuten wist Don niet wat ze moest doen. Maar na een paar minuten waren ze vertrokken.
Het klikt goed en dat is belangrijk. En ze rijdt ook heel netjes!