Daar gaan we weer... Merriestreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FurryFamily1

Daar gaan we weer... Merriestreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 07:26

Gisteren weer fijn rodeo-rondje met mijn merrie (8j) gedaan...

Het was van vorige zomer geleden dat ze nog streken uithaalde, en dan moet het toch weer zo ver komen. Even schetsen: vorige zomer amper kunnen rijden, omdat paardlief me er keer op keer af gooide. Het rijden ging altijd super goed, geen vuiltje aan de lucht, en plots tegen het einde toe ging ze er elke keer heel hard vandoor. Met of zonder bokkensprongen, afhankelijk van de dag. Aangezien er geen aanleiding was, heb ik me hier erg zorgen om gemaakt.

Intussen hebben we allerlei dingen veranderd: 24u/24u weidegang, passend zadel (niet die van in mijn profiel, die paste inderdaad niet), osteopaat, en sinds 6 weken ook Regumate. De Regumate is er gekomen omdat het een hele winter super goed ging, en plots half februari kreeg ik weer ander (oneerlijk) paard. Laten scannen en bleek hengstig, dus na andere dingen uit te sluiten zijn we er intussen vrij zeker van dat het hiermee te maken heeft. Op Regumate ging het intussen super goed!!

Maar gisteren dan toch weer plots een gekke pony. Dit keer wel mét aanleiding, dus dan ben ik altijd al iets meer vergevingsgezind. Alles ging super goed, tot er plots een fazant uit het veld kwam rennen. Daar ging mijn eerste rondje in de bak. Goed blijven zitten en fazant was terug weg, dus reed ik door. Intussen sloeg het weer om en begon het te donderen. Gaat ze er nog 3 extra keren vandoor... Ondanks dat ik haar echt wel gerust stelde en telkens nieuwe kans gaf. Is dat normaal voor paardje met wat bloed als het dondert? Iemand hier ervaring mee? Heb erna even aan de longe getest en ook hier was ze erg onstuimig (normaal is ze rustiger), dus ik hoop dat het weer 1malig was? Word hier als ruiter zo onzeker van.

Bedankt voor het lezen alvast! Hopelijk ben ik hier niet alleen mee :)

Hillady

Re: Daar gaan we weer... Merriestreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:17

Ik herken je verhaal wel een klein beetje ja. Ik rijd momenteel zelf op een halve arabier, en wij hadden dat ze in het parcours snel ging en begon met weigeren. En met dressuur in galop met een hoge nek erop en staart in de lucht bokkerig doen en weg rennen. Toen is ze ook naar de masseur geweest, ook nieuw zadel en privé les. Toen hebben we zo 4 winstpunten in drie wedstrijden bij elkaar geraapt. En ineens begint ze nu ook weer met weigeren en snel gaan, en lijkt nog wel erger dan eerder.
Dus ik begrijp je frustratie, of het normaal is weet ik ook niet. Maar kan je zeer zeker goed begrijpen!

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 07:46

Is het ook een merrie? Ik denk echt dat die in de zomer wat schizofreen worden ofzo -O-
Intussen ook van anderen gehoord dat er nog gekke paardjes waren. Combinatie met de eerste lentegrasjes en onstuimig weer doet er geen goed aan. Dat het maar snel warmer wordt :)

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:10

Ik vind het wel echt heel goed dat je zoveel hebt veranderd voor haar om het haar fijner te maken! :j

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 05:52

EvelienImani schreef:
Is het ook een merrie? Ik denk echt dat die in de zomer wat schizofreen worden ofzo -O-
Intussen ook van anderen gehoord dat er nog gekke paardjes waren. Combinatie met de eerste lentegrasjes en onstuimig weer doet er geen goed aan. Dat het maar snel warmer wordt :)

Inderdaad! Zomer kan niet snel genoeg komen!
En ja.. Ook een merrie. Een echte merrie. :+

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:02

Ik had ook een paard die verschillende karakters liet zien. Ander verhaal als die van jou maar zij werd ook momenten gevaarlijk. Zij bleek een beschadigde hals wervel te hebben. Ik zou er toch vanuit gaan dat er wat is, bij gedrag dat zeer afwijkend is

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 06:50

Zollieee : dankjewel, dat is een heel mooi compliment. Toen ik voorbije winter in de modder stond te ploeteren dacht ik vaak, waar ben ik aan begonnen :brr: . Maar ze heeft echt de tijd van haar leven nu, is echt geen paard om op stal te zetten.

Paardjes123: Bedankt voor de tip. Ik zeg zeker niet dat het onmogelijk is dat er een medische oorzaak is, maar heb haar wel bij verschillende veeartsen en in de kliniek gehad nu 1-1,5 jaar geleden ivm een blessure aan de knie. Ze is dus al op alle vlakken stevig doorgelicht. Bovendien was het nu ruim 6 maanden geleden dat ze nog zo deed, dus de frequentie is heeel erg gedaald sinds ze op de weide staat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:56

Met donderen heb ik ook wel wat exemplaren die helemaal gek worden.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:13

Ik doe momenteel wat grondwerk met een volbloed arabiertje van 3 jaar. Is nooit wat mee gedaan, maar pakt het over het algemeen heel snel op. Ook deze kan soms zomaar alle remmen los gooien en er flink vandoor gaan. Zonder reden, althans er gebeurde niks in de omgeving en we waren in de voor haar redelijk vertrouwde bak. Ik heb het idee dat het komt doordat ze dan alleen is,terwijl ze normaal gesproken in een hele hechte groep staat. Ze begint dan namelijk ook heel veel te hinniken naar die anderen.
Kan het bij die van jou niet ook zoiets zijn?

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 07:26

Het klopt inderdaad wel dat ze heeeel gehecht is aan andere paarden en ook regelmatig hinnikt. Als ik volgende keer niet meteen een aanleiding zie of hoor, moet ik misschien eens naar haar paardenvriendjes kijken, misschien staan die dan gek te doen ofzo. Al hoop ik dat de volgende keer natuurlijk weer 6 maanden verder is, al is dat wat optimistisch misschien 8-)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:10

Het is niet te zeggen of het normaal is voor een paard te schikken als het dondert. Wat is normaal? Voelt een paard zich normaal als ze hengstig is? Daar is geen graadmeter voor. Als mijn paard een keer heel erg schrikt, blijft haar adrenaline, schrik, angst, wat dan ook, lang hoog zitten. Ik kan dan, voor het oog, wel weer normaal rijden, maar elk ding dat daarna afwijkt van wat zij verwacht (dus niet van wat ik verwacht!) jaagt haar meer schrik aan dan anders. Zo wordt het een soort van optelsom waarbij ze op het laatst al een bijna-doodervaring krijgt van een scheve zandkorrel. Is dat eerlijk? Is dat normaal? maakt niet uit, ik heb het op te lossen. Soms betekent dat dat ik überhaupt niet opstap of mijn plannen halverwege de rit bijstel en ik probeer haar de desensibiliseren op mogelijke triggers. Maar, een normaal paard wordt het (gelukkig) nooit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:33

Mrijn schreef:
Het is niet te zeggen of het normaal is voor een paard te schikken als het dondert. Wat is normaal? Voelt een paard zich normaal als ze hengstig is? Daar is geen graadmeter voor. Als mijn paard een keer heel erg schrikt, blijft haar adrenaline, schrik, angst, wat dan ook, lang hoog zitten. Ik kan dan, voor het oog, wel weer normaal rijden, maar elk ding dat daarna afwijkt van wat zij verwacht (dus niet van wat ik verwacht!) jaagt haar meer schrik aan dan anders. Zo wordt het een soort van optelsom waarbij ze op het laatst al een bijna-doodervaring krijgt van een scheve zandkorrel. Is dat eerlijk? Is dat normaal? maakt niet uit, ik heb het op te lossen. Soms betekent dat dat ik überhaupt niet opstap of mijn plannen halverwege de rit bijstel en ik probeer haar de desensibiliseren op mogelijke triggers. Maar, een normaal paard wordt het (gelukkig) nooit.

Je vertelt het wel grappig. Is dat dus echt zo dat merries moeilijker zijn dan ruinen? Ik heb zelf geen ervaring met merries. Expres altijd ruinen gekocht.