xyzutu2 schreef:Als je weet dat bij proteststaartzwiepen de eerste zwiep altijd naar de kant is waar het paard last heeft van een prikkel (spoor/zweep/rand van de hak), dan kun je het zwiepen van de staart bij beide paarden precies koppelen aan de hak/spoor die aan die kant in de buik gaat.
Citaat:
Dan zou tijdelijk even een spoor afdoen voor mij een kleine moeite zijn, zeker als je publiek hebt dat toch kritischer naar dierenwelzijn kijkt.
Citaat:
Als dit echter een normaal beeld is ook in de andere, rustigere trainingseenheden (maar dat lijkt me met de kwaliteiten van deze ruiters onwaarschijnlijk) dan zou je ook daar serieus naar het spoorgebruik moeten kijken.
Ok, je geeft aan staartzwiep op hak/spoor. Vervolgens heb je het over sporen afdoen. Maar als de zwiep ook op de hulp van de hak komt, heeft sporen afdoen geen zin? Ik vraag me dan toch nog steeds af op welke momenten jij bij Airnt (op de schimmel) echt daadwerkelijk de sporen ingedraaid ziet? Ik zie daar namelijk echt niet op iedere zwiep spoorcontact, kijk maar goed naar de positie van de hak.
Dus is je punt nou spoorgebruik of vind je uberhaupt dat een paard nooit 'last' mag hebben van de ruiter? Dat laatste lijkt me nogal een utopie.
Gezien het niveau van rijden en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen, vind ik dit een beetje op alle slakken zout leggen. Eén van de ruiters zit op een onbekend paard en de hele match is een spontaan potje sparren. Als ze hier weken op zouden oefenen zou het er vast nog wel beter uitzien. Ik vind het tot eer strekken om zo'n spontane opname te durven tonen, zeker op een forum als Bokt.