Paard in training, of zelf met begeleiding aan de slag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

Paard in training, of zelf met begeleiding aan de slag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 06:30

Hoi allemaal,

ik weet echt even niet wat de beste oplossing is voor mij en mijn paardje, dus ik vraag ik jullie om advies.

Korte achtergrond: een tijd geleden is mijn paard, Emily, er vandoor gegaan in het bos (eerste keer bitloos, geen succes...). Ik ben er toen af gevallen en Emily is verder gerend en ook zelf nog onderuit gegaan. De politie heeft haar toen gevangen terwijl ik in de ambulance naar het ziekenhuis werd gereden. Omdat ik zelf nogal verfrommeld was, en mijn zadel het ook niet heeft overleefd, heeft ze toen een tijd op de wei gestaan. Wel heb ik zodra het ging weer met haar gewandeld, maar rijden bleef er een tijdje bij.

Na ongeveer twee maand ben ik er weer op gestapt, en in eerste instantie ging dat erg goed. Natuurlijk was het voor ons allebei wat spannend, maar er gebeurde niks raars. Na nog een paar keer rijden begon ze steeds lastiger te worden, vooral met aandraven. Ze lijkt het echt eng te vinden als ik beweeg of het zadel iets schuift. Dan staakt ze, of ze rent weg, of ze kropt zich helemaal op en gaat rondstuiteren. Ik heb haar helemaal laten nakijken door zowel een dierenarts, als een chiropractor, en die konden beide niks vinden. Ook omdat het heel erg van dag tot dag wisselt hoe ze reageert, heb ik niet het idee dat het pijn is.

Afgelopen week had ik weer les met haar, en flipte ze echt met aandraven. Daarna konden we zelfs met iemand er naast niet eens meer rondstappen. Mijn instructrice adviseerde om haar ergens in training te zetten voor het probleem, omdat ik het in mijn eentje niet op ga kunnen lossen. Ik zit er nu immers ook niet meer zo ontspannen op.

Nou heb ik er eens over nagedacht, en vraag ik me af wat de slimste oplossing is. Kan ik haar het beste ergens in training zetten om het trauma te verwerken, of is het beter om bijvoorbeeld twee keer per week zelf een trainingssessie te doen bij een goede begeleider?

(Edit: zelf aan de slag zou ik dan via een natural horsemanship trainer doen, om echt samen met Emily aan het probleem te gaan werken en zo voor ons beide het vertrouwen terug te brengen. Dat zou dus eerst veel grondwerk etc inhouden.)

Hopelijk kunnen jullie wat adviezen/ervaringen met mij delen, want zelf weet ik het gewoon niet.

Alvast bedankt! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:05

Klinkt alsof je zelf weinig ervaring hebt met africhten..wat doet ze "als ze flipt?" en hoe oud is ze? met wat voor een zadel rij je? en past die wel goed?

Omdat ze flipt met aandraven en als het zadel beweegt, denk ik toch aan een probleem met het zadel.

Hoe loopt ze als je haar los longeert? en voor jullie ongeluk? had je toen problemen? grondwerk is altijd goed om een stapje terug te doen..maar ik vraag me af of je wel de juiste instructie hebt.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:08

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard ,zag het niet meer zitten en wou haar ook in training zetten .
Ik kon er helemaal niet meer opstappen ,dan raakte ze in paniek en kreeg je een rodeo.
Maar ben begonnen met parreli ,het vertrouwen is gegroeid en kan weer over haar rug hangen ,zaterdag met de les gaan we er weer op zitten en zo weer rustig opbouwen ,wel met begeleiding .
En dan hoop ik dat ikzelf ook het vertrouwen terug krijg in mijn paard onder het zadel

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:12

Klopt, ik heb niet veel ervaring met africhten, vandaar dat ik ook sowieso intensieve begeleiding zou zoeken.
Als ze "flipt", misschien niet de beste term trouwens, maakt ze zich helemaal een soort bolletje, kort en rond dus, en bokt ze niet zozeer, maar meer een soort rondhupsen zegmaar.
Ze is 8 jaar en al wel een redelijke tijd onder het zadel. Ik rijd met een ghost boomloos zadel, wat in principe goed bij haar ligt. Wel is het zadel nog vrij nieuw en moet het zich nog wat naar haar rug vormen, daardoor schuift het ook nog ietsje.

Met los longeren loopt ze gewoon heel ontspannen en netjes. Ook stappen gaat vaak wel prima.

Bedoel je de instructie nu? Nee, die is inderdaad niet genoeg. Als ik voor zelf met begeleiding kies zou ik ook zeker op zoek gaan naar iemand met veel ervaring.

happypaardje

Re: Paard in training, of zelf met begeleiding aan de slag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:13

Dandy, wat een goed om te horen! Hoe ben jij daarmee begonnen? Ook met een trainer neem ik aan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:19

Ik heb niet veel verstand van boomloze zadels, maar heb toch het idee dat je paard het niet prettig vind. Ook omdat los longeren en stappen wel goed gaat, persoonlijk zou ik eens een ander {boom} zadel proberen..dan heb je kans dat je probleem gelijk opgelost is.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:22

Als ik het zo lees denk ik niet zozeer dat het zadel niet goed ligt, maar dat ze misschien een soort trauma heeft opgelopen in het bos.
Als jij zelf vervolgens gespannen erop gaat zitten voelt zij dat ook en geeft haar de bevestiging dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn.
Ik zou beide manieren van training oppakken geloof ik. Dus zelf grondwerken (onder begeleiding) en vertrouwen tussen jullie samen terugwinnen. En daarnaast zou ik ook een ervaren en goed aangeschreven iemand je paard door het 'trauma' onder het zadel heen laten helpen. Iemand die er met vertrouwen opstapt. Denk dat je dat zelf niet zo makkelijk kan doen, omdat jij op het moment niet onbevangen op je paard stapt.
Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar dit lijkt mij gezien je verhaal de meest volledige aanpak.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes en ik hoop dat jullie snel weer met plezier samen rijden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:03

ED -> PP

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:36

Begrijpelijk dat het vertrouwen verminderd is van beide kanten. John Erb kan je denk ik wel helpen. Rustige man met veel ervaring en kennis. Als je meer info wilt mag je pb'tje doen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:40

Ik zou juist door de vele signalen die je paard geeft, eerst laten controleren door een dierenarts. Dat ze reactie geeft op verschillende momenten betekent niet dat ze geen pijn heeft.

Als dit in orde is, dan kan je verdere stappen maken qua training.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 17:52

Bedankt voor de adviezen!

PPdreamer, zoiets zou inderdaad waarschijnlijk de beste combinatie zijn. Zijn trainers over het algemeen bereid er zelf op te stappen, of moet ik daarvoor op zoek naar iemand anders?

Scarlatt ik pb je even! :)

Cardy, ik heb haar laten controleren door een dierenarts. Ik heb geen scan laten maken, maar zij heeft wel zeer uitgebreid gezocht naar mogelijke oorzaken van het gedrag, en kon niks raars vinden.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:38

Ik heb een trainer in de buurt gevonden ,heb 1 x in de week les en als er wat is ,of als iets even niet lukt kan ik hem appen of bellen en dan helpt hij ook .
Mijn paard is van schrikkerig nerveus dominant naar braaf bijna bomproof gegaan ,en ik les pas een paar maanden met grondwerk .
Nu hopen dat ik er binnenkort weer op kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:47

Is het niet mogelijk om een combinatie van de twee te doen? Iemand zoeken om thuis, in haar eigen omgeving, met de basis ohz bezig te gaan om daar weer wat voor elkaar te krijgen, en zelf vanuit de grond bezig gaan met een vorm van natural horsemanship om de band tussen jullie weer te herstellen zodat je het later uit kan breiden?

Het lijkt mij dat in training zetten bij iemand anders om echt door te pakken heel goed kan helpen, maar ook weer 'weg' kan zijn als ze weer terug bij jou staat en jij er weer tot op zekere hoogte onzeker op stapt. Het lijkt mij zaak dat er aan allebei gewerkt wordt, zowel het onder het zadel weer vertrouwen krijgen (eerst bij het paard, dan bij jouzelf) als zorgen dat jullie straks weer kunnen lezen en schrijven met elkaar

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:09

Dandy, in welke regio zit jij? (mag ook even in pb) Misschien dat jouw trainer mij ook kan helpen.

Emma, dat zou inderdaad denk ik toch de beste optie zijn. Zoals je zegt kan de training van ergens anders misschien (deels) verloren gaan wanneer ik er toch weer gespannen op stap, daar begin ik nu toch over te twijfelen inderdaad. Nu maar eens op zoek naar een goede trainer, die er misschien zelf ook op kan.
Iemand toevallig tips in de regio van Wageningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:13

Denk dat het bij een paard een stuk onzekerheid is dat door jouw onzekerheid juist weer versterkt wordt. Ik zou dus zeggen een trainer zoeken die ermee om kan gaan en even met zelfvertrouwen kan rijden. Dan kan jij ondertussen gewoon lekker aan de gang met het vertrouwen terug krijgen door dingen te doen die jullie allebei leuk vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:14

Stuur Calippo eens een berichtje of zij iemand weet of misschien zelf kan helpen. Zij is van Equiplay en heeft een opleiding bij Parelli gedaan. Ze zit volgens mij ook in de buurt van Wageningen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:21

Denk dat je het beste een combinatie van beiden kan doen. Iemand die jou en je paard kan begeleiden maar er zelf ook op stapt. Je kan wel iemand anders er op laten rijden maar jij bent de gene die onzeker is en dat over brengt op je paard. Je paard kan dus na een tijdje super braaf Ijn bij die andere maar kan weer gaan flippen bij jou. Sua ik denk dat de beste optie een combinatie van beiden is

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:25

Misschien niet helemaal van toepassing, maar de situatie komt een klein beetje overeen met mijn pony. Die is hem twee keer volledig geflipt met opstappen, echt blinde paniek en achterover laten vallen. Ik heb toen besloten om zelf met haar helemaal terug te gaan naar het begin, grondwerk en dat soort dingen doen. Daarna heb ik een instructrice erbij gehaald en sinds een week of 3/4 zijn we begonnen met voorzichtig opbouwen. Eigenlijk kun je het zien als opnieuw inrijden.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar wie weet :) In mijn volgtopic staat meer informatie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1881905

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:32

Boomloos geeft meer beweging door en niet elk paard kan daar goed mee omgaan. Je zadel kan dus wel degelijk een factor zijn. Maar het kan ook zijn dat ze een trainingsgat heeft op het punt van bewegingen boven zich door ruiter en of tuig. Beide kan door een trainer vastgesteld en opgelost worden.

Weer vertrouwen krijgen in een ruiter die zelfverzekerd is, is een goede basis om vanaf opnieuw samen te gaan rijden. Helemaal als jij zelf op een braaf paard wat les krijgt en de dingen die je met jouw paard moet oplossen kan oefenen. Dan weet je beter hoe te reageren en die zekerheid doet een hoop. Dus of een trainer die thuis jouw paard een aantal keren/week traint en daarna jouw, of eerst wegbrengen en dan eerst daar weer lessen. Basis moet opnieuw bevestigd worden en dat is makkelijker te doen door iemand die wat meer afstand en ervaring heeft. Vanuit die basis kan je weer gaan opbouwen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:38

Is ze op de foto geweest? Doet ze dit ook met longeren? Ik denk eigenlijk toch aan pijn..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:56

zelf doen, is mijn advies. Als je hier samen doorheen kunt werken je straks weer beide het vertrouwde gevoel hebt, groei je samen en kun je straks weer lezen en schrijven.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:13

Suelza op bokt een pb sturen? Ik lees echt de meest machtigste dingen van/over haar.
Ik zou mijn paarden er zo aan toe vertrouwen :j