ik weet echt even niet wat de beste oplossing is voor mij en mijn paardje, dus ik vraag ik jullie om advies.
Korte achtergrond: een tijd geleden is mijn paard, Emily, er vandoor gegaan in het bos (eerste keer bitloos, geen succes...). Ik ben er toen af gevallen en Emily is verder gerend en ook zelf nog onderuit gegaan. De politie heeft haar toen gevangen terwijl ik in de ambulance naar het ziekenhuis werd gereden. Omdat ik zelf nogal verfrommeld was, en mijn zadel het ook niet heeft overleefd, heeft ze toen een tijd op de wei gestaan. Wel heb ik zodra het ging weer met haar gewandeld, maar rijden bleef er een tijdje bij.
Na ongeveer twee maand ben ik er weer op gestapt, en in eerste instantie ging dat erg goed. Natuurlijk was het voor ons allebei wat spannend, maar er gebeurde niks raars. Na nog een paar keer rijden begon ze steeds lastiger te worden, vooral met aandraven. Ze lijkt het echt eng te vinden als ik beweeg of het zadel iets schuift. Dan staakt ze, of ze rent weg, of ze kropt zich helemaal op en gaat rondstuiteren. Ik heb haar helemaal laten nakijken door zowel een dierenarts, als een chiropractor, en die konden beide niks vinden. Ook omdat het heel erg van dag tot dag wisselt hoe ze reageert, heb ik niet het idee dat het pijn is.
Afgelopen week had ik weer les met haar, en flipte ze echt met aandraven. Daarna konden we zelfs met iemand er naast niet eens meer rondstappen. Mijn instructrice adviseerde om haar ergens in training te zetten voor het probleem, omdat ik het in mijn eentje niet op ga kunnen lossen. Ik zit er nu immers ook niet meer zo ontspannen op.
Nou heb ik er eens over nagedacht, en vraag ik me af wat de slimste oplossing is. Kan ik haar het beste ergens in training zetten om het trauma te verwerken, of is het beter om bijvoorbeeld twee keer per week zelf een trainingssessie te doen bij een goede begeleider?
(Edit: zelf aan de slag zou ik dan via een natural horsemanship trainer doen, om echt samen met Emily aan het probleem te gaan werken en zo voor ons beide het vertrouwen terug te brengen. Dat zou dus eerst veel grondwerk etc inhouden.)
Hopelijk kunnen jullie wat adviezen/ervaringen met mij delen, want zelf weet ik het gewoon niet.
Alvast bedankt!