Van wild dressuur paard naar cross paard =3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eddie_L_

Van wild dressuur paard naar cross paard =3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 21:14

Hallo,

2 jaar geleden zag ik hem voor het eerst. Een geweldig leuk koppie en een super lief paard genaamd 'Endoury'. Vanaf het eerste moment was ik al verliefd op die lieve oogjes en z'n onwijs gave bles!!
Er ging een niet hele lange tijd voorbij toen de eigenaresse van Endoury vroeg of ik het misschien leuk vond (als de klik er was) Endoury eens in de week te verzorgen/rijden. Natuurlijk vond ik dat super leuk en zo kwam het dat ik er voor het eerst op ging.

De eerste keer dat ik erop zat was hij 5 jaar en nog niet heel lang onder het zadel. Hij kon braaf stappen en draven en de galop onder het zadel was nog niet bevestigd. De eerste keer wist ik het! Wat een geweldig beestje! Maar daarna kwam ik achter de ware aard van Meneer Endoury.... Ik had al wat verhalen gehoord, maar na enkele weken zag ik het zelf toen iemand anders op Endoury zat.....

Spirit was een betere naam geweest voor hem denk, want 'rodeo' kon meneer maar al te goed!! En ook ik mocht zijn rodeo kuren mee maken.... Als een idioot door de bak heen bokken met z'n kop tussen z'n benen en maar bokken.... Met als resultaat dat ik met een salto voorover (best knap XD) af mocht stappen van meneer.

Maar dit hield mij niet tegen om meneer gewoon lekker te blijven verzorgen! :D Helaas door privéomstandigheden(o.a. school) kwam er na de zomer van 2014 een einde aan het verzorgen van endoury.... Weken gingen voorbij waarbij ik mij vooral richtte op school en m'n eigen paardje Eddie. Maar toen kwam Maart 2015....

Op een dag kwam m'n moeder thuis van stal. Ze vertelde mij dat iemand die Endoury "wel even door zou rijden" met stormachtig weer op Endoury had ... gereden ... Zonder succes... Maar met als resultaat dat bijna iedereen op stal vonden dat Endoury levensgevaarlijk was en enkele vonden zelfs dat er maar één oplossing was.... (de slacht...) Dit was natuurlijk NIET de oplossing! En dus besloot mijn moeder de eigenaresse te helpen met Endoury. En zo kwam het ook weer dat ik Endoury weer ging verzorgen :D

Sindsdien hebben we grote vooruitgangen geboekt (o.a. springen onder het zadel en zelfs een clinic op vreemd terrein gereden) maar ook enkele tegenslagen gehad (o.a. nog 3 keer gevallen, waarbij ik 1 keer bijna m'n nek gebroken had en de laatste keer m'n rib gebroken + gekneusd heb :( ) We zijn zowel dressuurmatig als met springen met sprongen vooruitgegaan! =3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Augustus vroeg de eigenaresse aan mijn moeder en mij of wij voor Endoury wilde en konden zorgen als zij in Oktober naar Italie zou gaan. Zo hadden we afgesproken dat zij naar Italie kon en Endoury hier minstens nog een jaar zou blijven zodat zij rustig daar haar leven kon opbouwen (baan zoeken, stal zoeken etc.).

Nu zijn we een half jaar verder en hebben we een paar weken geleden nogmaals een clinic gehad (weer op vreemd terrein) en heb ik ons opgegeven voor een cross 22 mei!

Momenteel ben ik nog herstellende van een gebroken en gekneusde ribben, maar we zijn begonnen met de training!! Maar waar moet je beginnen als je een cross wilt rijden?

Dus we zijn begonnen met een ton, eerst vond Endoury het heel raar, maar na 5 keer twijfelend te weigeren sprong meneer eroverheen!!
Afbeelding
Afbeelding

Ook twee tonnen was eerst even spannend, maar ook dit sprong meneer!
En wat zou nog meer een leuke voorbereiding zijn voor de cross? Stro-balen! Tenminste dat dacht ik... Meneer Endoury vond het heel leuk om er aan te eten en overheen te stappen, maar springen? Nee dat was niet nodig vond ie XD

En dus ben ik op zoek gegaan naar een volgende uitdaging. De buren naast stal waren de wilgen aan het snoeien en dat bracht me op een idee! En zo kwam het dat ik gisteren samen met 2 mensen van stal bij de buren wilgentakken heb afgezaagd en geknipt en daarvan heb ik een hindernis gemaakt :D
Afbeelding
Afbeelding
De wilgen zijn aan de latjes vast gemaakt en de latjes (ik heb er nu 3, maar misschien ga ik er nog meer maken) zijn verstelbaar op 8 verschillende plaatsen.
Op de onderste foto is wat ik uiteindelijk wil gaan springen (90 cm hoog en 60/65 cm breed =3) voor 22 mei. (de cross zal op 50/60 cm zijn)

Ik ben van plan deze week de hindernis uit te proberen :D:D onwijs spannend!!!
Nog wat informatie van Endoury;
Endoury
- KWPN
- bruin
- ruin
- 7 jaar (12-05-2009)
- 1.62 m
- Wynton (Jazz) x Felicity (Adamo)
- Endoury is een geval apart. Hij heeft niet het makkelijkste karakter, maar wel een onwijs leuk uiterlijk Xd

Hopelijk volgen jullie ons mee op ons cross avontuur en als mensen nog ideeën hebben voor hindernissen etc die zijn meer dan welkom!!

Groetjes Bowien en Endoury
Laatst bijgewerkt door Angela op 13-04-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag uit titel

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:53

PP -> RIJ-ITP

Narcissa

Re: Van wild dressuur paard naar cross paard =3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:29

Oef,wat een verhaal! Chapeau dat je niet opgegeven hebt. Ik ben benieuwd hoe je cross gaat gaan :)

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:37

Wat leuk zeg! Ik volg :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:39

Kijk dat zijn de verhalen waar ik van houd! Ze lijken soms vreselijk lastig alleen als je ze hebt, heb je ze voor het leven en zijn het de toppers onder de paarden! Super gedaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:40

Leuk dat je zulke goede resultaten boekt! Wat crossen betreft heb ik eigenlijk maar 1 tip en dat is neem goed les. Een cross rijden is echt iets anders dan een paar losse sprongen in de bak, en cross hindernissen goed aanrijden vraagt om een hele andere manier van rijden dan het springen van bijvoorbeeld een springparcours.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:41

Knap van je! Ben benieuwd of hij ze springt!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:24

Ik ben benieuwd hoe het gaat!
Les nemen is natuurlijk het allerbeste, maar ik vind het al heel slim van je dat je ook oefent met andere soort hindernissen :)

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 19:55

Allemaal heel erg bedankt!!!
Vandaag hebben we de "wilgen-hindernis" gesprongen op de laagste stand. Hij was echt onwijs enthousiast en sprong gelijk de eerste keer al :D:D:D
De eerste sprong <33
Afbeelding

ik ben nu bezig met een andere hindernis als een soort plantenbak XD Ik hoop deze morgen af te hebben :D En nog een van wilgentakken =3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:38

Hou er wel rekening mee dat dit los staat. Dat is een risico als hij bijvoorbeeld weigert en het omstoot, of aantikt met springen waardoor het omvalt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:55

Hartstikke leuk, maar deze hindernissen zijn wel gevaarlijk. Hij kan het omstoten, vast komen te zitten, met alle gevolgen van dien. Ik zou niet meer zelf gaan knutselen, maar gewoon lekker een crossles ergens gaan doen, met goede hindernissen die je ook Echt voorbereiden op de cross :j
Want dit is leuk, maar je hebt er verder niets aan en het is echt onnodig risico nemen.