iejoor aan het werk na ongeveer 1 1/2 maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

line18

iejoor aan het werk na ongeveer 1 1/2 maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:33

sinds ongeveer 1 1/2 jaar weer met iejoor voor het eerst weer gereden.
heb hem niet kunnen rijden en zo door zwangerschap en bevalling.

6-3-2016

eerste keer er weer is echt op om te rijden.
wel aan de longeerlijn
1.
http://myalbum.com/photo/vnzHBVsmqTVW/360.jpg
2.
http://myalbum.com/photo/CC8rY0GAKMET/360.jpg
3.
Afbeelding

12-3-2016

ik reed met slof omdat ik dan een extra rem had en hij zijn hooft dan minder hoog kan doen.
eerste keer weer los.

1.
http://myalbum.com/photo/ClJWGYcPNiuy/360.jpg
2.
Afbeelding

3-4-2016

vandaag los gereden.
uiteindelijk wel slof er bij gepakt dit omdat hij erg moeilijk te rijden was ( hij gooide steeds zijn hooft omhoog ik kan dat nog niet helemaal aan en hij was erg stijf)

1.
Afbeelding
2.
http://myalbum.com/photo/LI8Y6YuU5lEr/360.jpg
3.
http://myalbum.com/photo/FM0KgWsACyvk/360.jpg
4.
http://myalbum.com/photo/AkOIqHCTmqyC/360.jpg
5. ja ja durfde ook weer eens voor in de bak te gaan kijken ( heb hier moeite mee) wel in stap
Afbeelding
6.
http://myalbum.com/photo/V4yyOrY0Iavj/360.jpg
7.
http://myalbum.com/photo/k0hS0P0yTj1j/360.jpg
8.
http://myalbum.com/photo/bK1xEy5jnQp4/360.jpg
9.
http://myalbum.com/photo/wmFuvKfcGQsU/360.jpg
10. hier de slof er aan.
Afbeelding

tips zijn altijd welkom.
houd er wel rekening mee dat ik na 1 1/2 jaar weer op een paard zit.
door het rijden met een bodyprotector is het wel iets moeilijk recht te zitten.
en mijn benen doen nog steeds niet goed mee ( mijn rechter been stopt er soms helemaal mee)

eigen punten:
* rechter op zitten
* niet naar de grond kijken, maar waar ik heen wil.
* handen meer gelijk houden.

iejoor zijn punten
* losser komen met rijden.
* meer de achterhand mee nemen
* achter en voor benen niet meer aantikken ( hiervoor zijn tips zeker welkom)

Dottie1990

Re: iejoor aan het werk na ongeveer 1 1/2 maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:47

Ik snap niet zo goed dat je alle veiligheidsmaatregelen treft (bodyprotector, extra touw om je aan vast te houden), plus een slof omdat je het nu niet aan kan dat hij z'n hoofd omhoog gooit en moeilijk te rijden is. Maar je rijd wel met sporen? Dat staat mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Uiteraard jou keuze. Maar verder vind ik het ook niet echt een fijn beeld als ik eerlijk mag zijn..

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:50

Dottie1990 schreef:
Ik snap niet zo goed dat je alle veiligheidsmaatregelen treft (bodyprotector, extra touw om je aan vast te houden), plus een slof omdat je het nu niet aan kan dat hij z'n hoofd omhoog gooit en moeilijk te rijden is. Maar je rijd wel met sporen? Dat staat mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Uiteraard jou keuze. Maar verder vind ik het ook niet echt een fijn beeld als ik eerlijk mag zijn..

Dit^

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:54

Ik ga mee met dotti1990...
Ik mis ook het voorbereidend werk, na 1,5 jaar is dat imo toch een must.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:56

Wat heerlijk dat je na 1,5 jaar er weer op kan!!
Ik zou wel de slof thuis laten, een slof is niet er voor gemaakt om hem naar beneden te trekken als hij erg stijf is.
Dan kan je hem beter rustig naar beneden rijden. Stijven spieren dwingen in een houding is vragen om blessures.
Misschien is het leuk om samen eerst weer wat lesjes te nemen
Neem de tijd samen! Veel plezier
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 11-04-16 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:57

Achter en voorbenen aantikken komt waarschijnlijk voort uit dat ie niet getraind is. Geef het tijd en gebruik goede beenbeschermers.

Mocht het paard stijf zijn? Dan geen slof gebruiken. Dan heb je namelijke grote kans dat hij zich nog meer gaat vastzetten.

Verder ga ik met bovenstaande mee. Zijn dat serieus wieltjes? Flinke jongens.

Als je nog geen controle over je benen hebt is het gebruik van sporen alles behalve handig. Denk dat als je zelf eerst wat fitter wordt (denk aan bijvoorbeeld joga of degelijke) dit paard ook makkelijker meewerkt. Dus samen terug naar de basis en lekker rekken en strekken (niet met koude spieren).

Wedden dat je dan al snel al die poespas niet meer nodig hebt?!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:05

Je bodyprotector is simpelweg gewoon te lang in je rug. Je kunt prima rechtop zitten met een BP maar als hij te lang is komt hij op de lepel van het zadel waardoor je dus voorover wordt gedrukt.

Verder idd slof en sporen thuis laten voorlopig. Ga voltes rijden en evt longeren om hem soepel te krijgen. Je kunt niet van een paard verwachten dat het netjes met de neus over de grond loopt als het anderhalf jaar heeft stil gestaan. Voor jou is het lang geleden maar voor hem ook. Bouw het rustig op en vooral niet gaan forceren.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:19

serieus ?
beestje is mega braaf en dan ga je zo met hem om...

slof eraf en lekker veel voltes rijden.

en als je benen niet werken misschien het paard leren om op een heel klein knopspoortje te reageren.

Dit is gewoon oneerlijk. beest kan geen kant op zo.
En gaat zijn hele lijf op de rem zetten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:33

Kijkend naar de data, merk ik ook op dat als je je paard soepeler wil hebben je wel iets vaker mag rijden. Hoeft niet lang te zijn, sterker nog mag zelfs liever kort zijn.

Zo groeit de plezier voor jullie beiden en behaal je ook sneller resultaat!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:03

Leuke Fjord, hij ziet er braaf uit :)
Slof en sporen vind ik ook niet zo'n handig combinatie, daarin ga ik met
mijn voorgangers mee :o
Is een martingaaltje anders geen optie ?
Kan hij toch zijn hoofd niet te hoog houden en geeft jou misschien wat extra
zelfvertrouwen
Voor de rest lekker samen oefenen, komt vast goed !

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 19:56

hoe moet ik dan een BP aan als ik een maatje kleiner niet aan kan door dat mijn borsten daarvoor te groot zijn?
tussenmaat bestaat niet.
en zonder durf ik niet te rijden.
slof is omdat als hij zijn kop zo hoog gooit hij op een gegeven moment wel op een lopen zet en ik dan helemaal nix meer te zeggen heb.
en zonder sporen kan ik met mijn been helemaal niet meer opzei duwen.
en kleine knopjes moet ik te ver me been draaien om bij zijn buik te kunnen komen.
en dat ga ik niet doen door aan de teugels te trekken.
of jullie moeten nog iedeen hebben.

we rijden niet zo veel omdat mijn lijf dat niet aan kan.
ik longeer hem hem tussendoor heel veel.

ik zat zelf aan thideman te denken.
wand de meeste martigale die ik heb gezien kan hij zijn hooft nog heel hoog doen.

en we rijden veel voltes ( proberen ook slange voltes proberen we zo veel mogelijk maar voor in de bak zitten de meeste bak kabouters en dat geeft stres)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:01

het achterpand van een bp kun je gewoon innemen, heb ik ook gedaan, geen enkel probleem.

Afbeelding

onderste reep is eraf gehaald en daarna de boel weer netjes dichtgemaakt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:03

line18 schreef:
hoe moet ik dan een BP aan als ik een maatje kleiner niet aan kan door dat mijn borsten daarvoor te groot zijn?
tussenmaat bestaat niet.

Je hebt een aantal bp die je zelf kunt inkorten in de rug. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, groot gebouwd van voren waardoor ik geen kleinere pas. :+

Op deze manier is het namelijk ook niet echt veilig, als je valt wordt je BP waars naar boven geduwd waardoor je een klap in je nek kan krijgen. Ook niet echt fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:05

Is het dan geen optie om hem door iemand anders te laten rijden tot jij zelf kundig genoeg bent om zijn hoofd omlaag te houden, in plaats van hem in te snoeren?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:09

Wat een gezanik om de slof, de slof hangt op alle foto's los, en word overduidelijk niet gebruikt om het paard "in de krul" te trekken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:15

Waarom gooit hij zijn hoofd zo hoog op? Doet hij dat met longeren als je ernaast staat ook?

Ik vond je op foto 3 bijvoorbeeld juist heel mooi zit.

sowieso super dat je weer erop zit :D

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:17

Ik zou dan toch de thideman of een martingaal gaan gebruiken ipv de slof. Buiten dat ik het sowieso een onding vind zijn er maar heel 2einig mensen die het correct gebruiken. Als je al zo onzeker bent is het vragen om ongelukken als het te los gaaf hangen of je m juist te strak trekt.
Qua dat het met je benen niet lukt en je daarom sporen nodig hebt... is het dan niet een idee om sowieso stemhulpen aan te gaan leren en de kant van je moeilijke been een zweepje te gebruiken ? En als je dan toch sporen gebruikt om alsnog de knopsporen te gebruiken ipv deze scherpe. Zeker als je juist zo'n moeite hebt met je beenligging.
Is je lijf te trainen om het beter te maken , zo ja dan eerst dat proberen zodat het voor jullie beide fijner is met rijden ? Ik weet niet in hoeverre dat lukt natuurlijk.
Beide weer los gaan komen en genieten :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:24

Leuk dat je weer kunt rijden na 1,5 jaar! Wel ga ik mee in het commentaar van de rest. Je paard hoort op je been te reageren, doet hij dit niet zal dat met een spoortje echt niet beter worden, eerder slechter.

Jammer dat je lijf zo slecht is maar ik denk dat dit ook een van de redenen is waarom je paard niet zo loopt zoals jij graag zou willen, als jij niet ontspant en los bent, kun je dat niet van je paard verwachten dat wel te zijn. Ga daar dus ook zeker mee aan het werk. Het zal niet meteen perfect zijn maar jij zelf zal dan ook beter in je lichaam zitten en daardoor ook meer vertrouwen krijgen in het zadel :)

Ik zie trouwens op de foto's dat je peesbeschermers als strijklappen gebruikt, klopt dit of zie ik het nu verkeerd?

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:46

ik ben het eens met wat hiervoor al is gezegd. Ik heb zelf ook een aantal jaar niet gereden en ben daarna weer begonnen. Eerst natuurlijk mijn lichaam en dat van m'n paard weer in vorm krijgen.

nu ben ik sowieso geen fan van hulpteugels, maar zeker een hulpteugel als rem in combinatie met een spoor én een zweep. kom op

Zeker als dit oppakken is na anderhalf jaar. Begin gewoon even met de basics, zonder al die extra's. En als dat in je eentje niet lukt, zoek dan iemand die je kan helpen.

Eerst maar weer de rem/stuur/gas bevestigd hebben voordat je gaat werken aan waar ie zn hoofd houdt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:50

line18 schreef:
tussenmaat bestaat niet.
slof is omdat als hij zijn kop zo hoog gooit hij op een gegeven moment wel op een lopen zet en ik dan helemaal nix meer te zeggen heb.
en zonder sporen kan ik met mijn been helemaal niet meer opzei duwen.
en kleine knopjes moet ik te ver me been draaien om bij zijn buik te kunnen komen.
en dat ga ik niet doen door aan de teugels te trekken.
of jullie moeten nog iedeen hebben.

we rijden niet zo veel omdat mijn lijf dat niet aan kan.
ik longeer hem hem tussendoor heel veel.

ik zat zelf aan thideman te denken.
wand de meeste martigale die ik heb gezien kan hij zijn hooft nog heel hoog doen.

en we rijden veel voltes ( proberen ook slange voltes proberen we zo veel mogelijk maar voor in de bak zitten de meeste bak kabouters en dat geeft stres)

Dat dikgedrukte stuk is het probleem.
beter dan niet rijden totdat je goed op kunt stappen zonder het dier te hinderen .
klinkt hard maar is gewoon de waarheid

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:57

Ik weet niet precies wat je probleem is maar is het iets van bekkeninstabiliteit? Dan raad ik je echt heel erg aan om naar een goede osteopaat te gaan.
Dat kan heel goed helpen om je lijf weer in evenwicht te krijgen.

Little birdy wat een onzin.Niemand leert paardrijden zonder vlieguren dus je zal na 1,5 jaar toch een keer het zadel in moeten om weer te oefenen en ja iedereen die oefent hindert zijn paard weleens Zelf Anky en dat is gewoon de waarheid
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 11-04-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:59

Eerste wat ik denk is: Heb je les?
Een goeie instructrice zou die slof eraf gooien en je leren dat een paard zijn hoofd kan laten dalen als ie een actief achterbeen heeft, zijn buikspieren aanspant en zijn rug kan ontspannen. Als dat goed gaat krijg je als 'cadeautje' een paard dat aan de voorkant gaat nageven. Wat je nu doet is van voor naar achteren rijden en dat is een leuke oplossing voor op korte termijn, maar op lange termijn gaat je paard juist nog stijver en stugger worden.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:57

@ elenaMM77
Ik zal er is naar laten kijken door iemand of dat lukt bij deze (ziet er wel zelfde uit als op jou plaatje)

@ Danique
Hoe zie jij dat voor je?
Op het paard leer je dingen niet op de grond.

@prii_boy
Is ook niet de bedoeling om hem in de krul te krijgen, maar dat hij zijn hooft niet toren hoog kan doen.

@khirshanta
Ja hij gooit zijn hooft ook zo hoog als hij los in de bak mag rennen, aan de longeerlijn en als je met hem wandelt ( dan wil hij soms omlaag om gras te eten)
En welke foto 3 ik heb er 2.

@Mondy
Ik rij hem zoiezo voorwaarts op mijn stem ( stap draf galop ho halt en zo)
Maar ik kan toch moeilijk aanleren om hem te laten buigen op een volte door me stem of opzei te gaan voor mijn stem?
Ik heb een soort van dystrofie.
Dus helaas valt er niet veel aan te trainen om die weer goed te krijgen.
Overige spieren zoals buik en rug ben ik ook mee bezig.

@ilaan
Mijn been doet het zelf niet zo goed dus zal hij daarop ook anders reageren dan andere.
en we moeten oeffenen om het goed te krijgen, zonder oefenen en vanaf de grond gaat het nooit lukken.
En heb speciale achter peesjes die hoog zijn, omdat die lage hem kreupel doen lopen doordat hij daar een mega litteken heeft doordat hij ooit door de draden is gegaan.

@little_birdy
Hoe moet ik dan weer “leren” goed te rijden,
Op een fiets ga ik dat nooit leren wand dat reageert heel anders en moet ik mijn benen anders gebruiken dan bij een paard.

@Gillbo
Ik heb een vorm van dystrofie.
Ostiopaat helpt helaas ook niet.
Heb alles al geprobeerd op dat gebied.
Het is leren leven er mee.

@Cardy
Ja ik heb les.
En we zijn er mee bezig.
Maar de slof is nu even extra omdat als hij zijn hooft zo hoog gooit en hij totaal niet te steuren is het ook niet goed komt.
Wand dan moet ik zo hard in zijn mond gaan trekken en dat wil niemand.

Daarbij krijgt hij medicijnen om wat soepeler te worden.
We longeren hem ook om soepel te worden.
We zijn dagelijks met hem bezig.
En we zijn op zoek naar een thideman maar is nog even uitzoeken welke maat we moeten hebben.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:04

is het dan niet een idee om je paard te laten trainen door iemand zodat hij begrijpt wat hij moet doen, en dat je zelf les krijgt dan zo zelf een beetje 'aan te modderen' met hulpteugels e.d.?

dat lijkt me veiliger voor iedereen en op den duur heb je daar meer aan

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:05

Op de grond niet de dingen kunnen aanleren zoals op het paard?

Oke, die klopt niet.

Juist op de grond kun je paarden zo goed, door lange lijnen, dubbele lijnen en dus grondwerk te doen, met de juiste instructie, precies hetzelfde leren als onder het zadel.
Sterker nog! Juist beter!
Want een paard heeft dan geen ruiter die dan per ongeluk kan gaan tegen zitten!

Neem een instructie, en leer dubbele lijnen en lange lijnen. Kun je prachtig aan jezelf werken en aan het paard!
Daardoor wordt hij ook soepeler en kun je hem nog scherper op jouw hulpen zetten.