Wie kan mij even dat zetje geven dat ik nodig heb?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

Wie kan mij even dat zetje geven dat ik nodig heb?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:41

Hallo allemaal.

Ik heb nu al sinds 2013 mijn paardje. Een super leuke kwpn merrie waarmee ik al behoorlijk veel dalen heb gekent. Toen ik haar kreeg stond ze nog met een blessure. Eigenlijk was ze voor de fok. Maar wegens problemen met de mede eigenaar is dit nooit gebeurt. (Mede eigenaar heeft ons na een maand laten zitten)

Nu kreeg ik het ook niet meer over mijn hart om mijn paardje weg te doen. Dus heb ik haar gehouden. Blessure was mooi genezen dus we mochten weer starten met rijden. Helemaal gelukkig natuurlijk. Zo gezegt zo gedaan.
Helaas was dat geluk van korte duur. ik zou van stal gaan wisselen en een week van te voren was mijn paard gevallen met van de wei komen. Weer geblesseerd. Beide voorbenen lagen open en ze was over de kop gegaan en over de rug doorgerold. Gelukkig heeft dit niet heel erg lang geduurt en was ze na een maand weer de oude.

Hop paard de trailer op en naar een nieuwe stal. Hier heb ik een jaar met veel plezier gestaan. Op het einde na. Maar dat doet er verder niet toe. ik mocht natuurlijk ook weer gaan rijden. Buiten was ze echt super braaf, maar in de bak verschrikkelijk. Alleen maar in het verzet. Dus osteopaat erbij. Misschien zat ze nog gewoon vast van de val. Ze zat wat vast bij het kruis. Maar niks raars. (Ze is vrij lang, heeft hier elke behandeling klein beetje last van, maar niet dat het haar pijn doet)

In de tussentijd was ik er ook achter gekomen dat ze bij 2 eigenaren voor mij zich had vastgerold in de stal en "blijvende" schade had opgelopen. Mijn dierenartsen kunnen dit niet beamen. Maargoed. Alle check ups gehad ook van de dierenarts maar konden niks vinden. Dus ben ik begonnen met aar er doorheen te rijden en wat had ik ineens een braaf paard onder me. Nu is ze gewoon super braaf en doet dit allemaal niet meer.

Maar uiteraard is dit nog niet alles. In augustus 2014 is ze in de prikkeldraad blijven hangen. Hiervan heb ik destijds ook een topic geopend. Flinke wond en grote problemen mee gehad. Ook door verkeerde aanpak dierenarts. (Kliniek was niet nodig en hoef hier ook geen reacties over dat ik dat wel had moeten doen. Want zij konden niet meer dan wat ik deed)
Dit is uiteindelijk netjes geheelt en kon weer gaan rijden. (Op mijn nieuwe en huidige stal)
Waar ik nu alweer een jaartje sta. Na een tijdje sprong de wond weer open en heb dit weet netjes dicht gekregen op eigen houtje. En het is nog altijd dicht. Heb wel nog de dierenarts laten komen om een echo te maken van het been om te kijken of er nog een onderliggend probleem was maar dat was er niet. Er was helaas teveel vocht in blijven zitten.

Maar het probleem is dus nu. Dat ze eigenlijk altijd wel iets heeft. Klein wondje daar. Klein wondje hier. En dan ook steeds einschuss heeft. Ook dit is allemaal steeds goed op te lossen.

Mijn paard heeft trouwens bij het hele proces nooit 1 stap kreupel gelopen of pijn gehad. (Klinkt misschien erg raar maar nee echt niet)

Nu zijn we dus 3 jaar later en heb al heel wat problemen gehad met haar. Maar ik houd echt onvoorwaardelijk van haar. En ook onze band is zo verschrikkelijk goed geworden.
Maar veel mensen in onze omgeving zijn maar bezig dat ik haar weg moet doen en een leuk nieuw paard moet kopen zonder al deze problemen. Dit doet mij natuurlijk heel veel pijn. Want er zit echt heel wat bloed, zweet en tranen in.
En op dit moment is ze ook weer goed. En mogen we weer starten met rijden. Ze is ook weer "goed gekeurd" om te mogen. Al blijft het litteken natuurlijk ook altijd een zwakke plek waar ik goed bij moet opletten.

En heb ik gezegt dat mijn paard alleen dood van het erf afgaat. Verkopen hoort er bij mij niet bij, ik heb gezegt dat ze oud bij me mag worden. En nu inslapen eigenlijk ook niet. Een paard wat nog altijd zoveel geniet van het leven.

Dus welke bokker kan mij even een trap onder mijn kont geven om weer het zonnige ervan in te zien?

( het heeft me ook best wat gekost dit allemaal te typen. Ben erg bang voor reacties die me net nog meer de grond in stampen. Maar ik doe alles voor mijn paardje. En hoop dat jullie dat ook inzien )

Bedankt voor lezen

Liefs Natalie

beatje

Re: Wie kan mij even dat zetje geven dat ik nodig heb?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:48

Ik snap eigenlijk niet welke trap je onder je kont wilt hebben.Als jij je paard graag ziet en graag wilt houden dan is dat toch alles wat telt.Mijnn vorige paard was ook een lopende dierenarts rekening met altijd wel iets met als hoogtepunt of liever gezegd diepte punt een gebroken been.Ook dat is goed gekomen.Heeft veel geld gekost en mensen zeiden ook voor dat geld koop je een nieuw paard.
Dat zou best wel.Maar ik haalde mijn schouder op en ging door.
Met 23 jaar was haar leven jammer genoeg op en kon de DA haar niet meer oplappen enheb ik haar moeten laten gaan.Ik ben er nog beroerd van maar heb ook geen seconde spijt van wat ze me allemaal gekost heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:50

Nou bij deze dan maar hoor: Een flinke schop onder je kont... ;)

Je bent gek op je paard, je doet er alles voor wat in je mogelijkheid ligt en je wilt haar zelf niet kwijt, dus wat kan jou het schelen wat een ander roeptoetert?

Het hebben van een eigen paard, is nu eenmaal niet vaak rozengeur en manenschijn, maar veel hard werken, bloed/zweet/tranen. En zo groot en sterk dat ze overkomen, zo kwetsbaar kunnen ze zijn. Dus geniet van die momentjes, dat je ineens onverwachts een proest in je gezicht, of wat voor blijk van liefde dan ook krijgt en dat je paard nu wel lekker rijden kan op het moment...

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:52

Ooh wat fijn om te horen dat er nog andere bestaan die ook zoveel hebben meegemaakt. ik zie haar graag, maar afentoe denk ik ook het was voor haar misschien beter geweest. En soms denk ik dat weer misschien is ze bij iemand anders wel beter af dan bij mij. Maar krijg gelukkig ook veel fijne reacties uit mijn omgeving dat ik ook echt alles uit de kast trek voor haar.

Maar ook zeker chapeau voor jou! Gebroken been pfff is ook niet niks. Wat jammer dat je haar al op nog niet al te oude leeftijd hebt moeten laten gaan. Ik hoop dat, dat bij ons nog heeeeeeel lang duurt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:52

Gewoon gaan genieten van je eigen paard en al die kletsers die het "beter weten" langs je heen laten gaan. Je geeft aan een goede band te hebben en dat je nu weer kan gaan opbouwen... nou heel veel plezier daarmee.

Ja ... jij en je paard hebben veel pech gehad... maar je bent er steeds weer bovenop gekomen... en nu ook weer... met een ander paard is er geen garantie dat die ook niet steeds in de lappenmand ligt (als je dat wil kan je beter een fiets kopen ofzo)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:54

Dank je wel ohjajoh6,

Soms heb je gewoon van die dagen dat je erdoorheen zit. Krijg namelijk laatste tijd erg veel te horen van verkoop haar toch. Of breng haar naar de slager. En dan ga je soms ook aan jezelf twijfelen

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:55

Evelijn schreef:
Gewoon gaan genieten van je eigen paard en al die kletsers die het "beter weten" langs je heen laten gaan. Je geeft aan een goede band te hebben en dat je nu weer kan gaan opbouwen... nou heel veel plezier daarmee.

Ja ... jij en je paard hebben veel pech gehad... maar je bent er steeds weer bovenop gekomen... en nu ook weer... met een ander paard is er geen garantie dat die ook niet steeds in de lappenmand ligt (als je dat wil kan je beter een fiets kopen ofzo)

Klopt inderdaad helemaal. Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:58

YW. En heel herkenbaar hoor, ook hier van alles en nog wat aan de hand gehad met beide en nog steeds eigenlijk, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze dan maar naar een ander te brengen.
Want hoe onzeker ik ook kan zijn wat de paarden betreft, ben ik aan de andere kant wel zo arrogant om te vinden dat een ander niet beter voor ze zorgen zal. Dus ook hier gaan ze alleen weg, als ze met 4 benen in de lucht op hun rug liggen....

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:09

Waarom fok je alsnog geen veulen uit haar?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:21

Sowieso denk ik dat je paard redelijk onverkoopbaar is, tenzij er fokwaarde is. Voor euthanasie lijkt mw momenteel ook geen aanleiding. Je hebt veel pech gehad, maar als het nu goed gaat, zou ik het lekker gaan proberen met haar hoor! Een ander besluit nemen, kan altijd nog als blijkt dat het lichamelijk echt niet goed zit bij haar. ( vraag me wel af hoe je zo kan zeggen dat zij nooit pijn heeft gehad? Natuurlijk doen wonden pijn?)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:32

DatBenIkNou schreef:
Sowieso denk ik dat je paard redelijk onverkoopbaar is, tenzij er fokwaarde is. Voor euthanasie lijkt mw momenteel ook geen aanleiding. Je hebt veel pech gehad, maar als het nu goed gaat, zou ik het lekker gaan proberen met haar hoor! Een ander besluit nemen, kan altijd nog als blijkt dat het lichamelijk echt niet goed zit bij haar. ( vraag me wel af hoe je zo kan zeggen dat zij nooit pijn heeft gehad? Natuurlijk doen wonden pijn?)

Ik vermoed dat TS wil zeggen dat haar paard een harde bikkel is en er altijd voor gaat. Ze is nooit kreupel en blijft vechten.

TS hoedje af voor jou! Zo verder doen en wie weet komen er na deze 3 jaren van verwondingen misschien wel hele mooie jaren van leuk samen rijden en knuffelen! Ik ga ook tot het uiterste en velen in mijn buurt verklaren mij ook zot maar laat ze maar doen! Dat bewijst dat ze niet weten wat het is om een paard graag te zien!

Veel succes nog!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:04

Zelf leren genieten van de (kleine) dingen die wel kunnen. Als rijden niet gaat dingen zoeken die wel gaan & jullie beiden leuk vinden. Er is zoveel mogelijk..

Ik heb er 2 waar niet/weinig op te rijden is, officieel heb ik 1 rijpony en 1 pony die sowieso op pensioen staat (maar die blijkt wel meer aandacht te willen dan oorspronkelijk gedacht :P Is helemaal opengebloeid.. ) maar met de rijpony is het ook het ene probleem na het andere. Ging zelfs tot "pony is te slecht om nog meer te willen dan een paar keer per week een rondje stappen in het bos" maar altijd komen we er weer bovenop, totdat het volgende probleem weer opduikt ..

En ja, ik denk soms ook "waarom doe ik dit". Je ziet iedereen op stal met zijn gezond paard gewoon rijden & fijne dingen doen, en jij staat daar "hmm, lijkt niet dat ik vandaag kan rijden, alweer niet". Als dan ook nog je omgeving begint van "je hebt er 2 waar je niks mee kan, doe die weg en koop 1 gezond paard" .. tja ..

Moet toegeven dat ik daar ook wel eens aan denk, hoe het zou zijn met een gezond paard, die je gewoon uit de weide kan halen, opzadelen en uren mee het bos in kan, ipv naar je paard te moeten gaan en denken "het is mooi weer vandaag dus waarschijnlijk kunnen we niks" (pony heeft oa hooikoorts/headshaking waar ik nog steeds geen oplossing voor heb). Maarja, langs de andere kant: je weet wat je hebt, je weet niet wat je gaat krijgen. Wie zegt dat dat gezond paard gezond blijft, en wie weet kan je daar helemaal niet zo fijn mee op buitenrit als je zou willen, omdat die achteraf blijft daar of daar een probleem mee te hebben..

Zoek dingen die jullie samen fijn vinden, en probeer te genieten van elk moment, zelfs paarden waar je "niks" mee kan zijn zo'n mooie dieren...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:21

TAO -> PP

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:37

De enigen die hier een schop verdienen, zijn de mensen die zulke dingen beweren!

Je bent een topbaasje, een goede vriendin voor je paard en je gooit tenminste niet gelijk het bijltje er bij neer als het eens een keer (of tien ;) ) tegenzit!

Kun je helaas niet van elke "paardenliefhebber" zeggen...

Kijk naar wat je samen kunt en waarvan je samen geniet, dat is waarschijnlijk een pak meer dan wat je "raadgevers" hebben met hun dieren :+:

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:45

Het gaat er toch om dat jij plezier hebt? Nou, dat heb je!! Laat ze lekker praten en geniet van je brave paardje. En die knulligheden kun je echt met elk paard krijgen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:51

Gewoon je hart volgen en doen waar JIJ je goed bij voelt.

Mijn paard heb ik ook gezond gekocht. Benen rx gekeurd en al. Met glans door de gewone keuring, geen enkel probleem.
Nog geen jaar later moest ze geopereerd worden wegens een eierstoktumor. Enkele maanden daarna stond ze stokkreupel met een gebarsten hoef.
Nu is ze van alles gerevalideerd, hopen dat het zo blijft... Beestje heeft me al genoeg gekost (alles bijeen meer dan haar aanschafwaarde, ik heb ze anderhalf jaar) maar zou ze nooit kunnen verkopen. Ze gaat door het vuur voor me...

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:02

Dank jullie wel! Heb de tranen in mijn ogen staan. Het heeft wel flink geholpen. Het was gelukkig nog allemaal goed toen ik daar was vanmorgen. En ben vandaag na weer een week rust opnieuw gestart met het opbouwen. Deze week mag ik 20 min stappen en 5 min draven. Ze was behoorlijk hyperactief en geloof dat we een rondje van normaal dik een kwartier nu binnen 5 min rond waren. En dat in stap. Ik heb toch wel ervan genoten om weer even in het zadel te vertoeven en hoop dat we in elk geval dit gedeelte van opbouwen kunnen volhouden tot het schema klaar is :p en dan komt ze weer kusjes geven en dan weet ik ook dat alles weer goed is.

@datbeniknou als ze weer eens een open been had rende ze alsnog super vrolijk door de wei heen. Als ze echt verging van de pijn dan deed ze dat allemaal niet lijkt me. Tenminste ik zou dat niet doen. En het zijn best wel wat smeriger wonden geweest die ze heeft gehad.

Maar vandaag heeft veel goed gemaakt weer. Ook jullie reacties. Bedankt dat jullie allemaal zo fijn reageren.

Mijn paardje was in aanschaf ook bijzonder goedkoop. (Ik wist natuurlijk dat er wat mis was destijds) en als ik alles bij elkaar op tel had ik best wel een Ferrari kunnen rijden nu. Maar ach het houd me van de straat. Nogmaal echt super bedankt!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:12

Fijn +:)+

Houd je ons op de hoogte van de vorderingen?

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:48

Ik snap je gevoel helemaal, maar je doet het top.

Ik had twee paardjes, een in bruikleen, een brokkepilootje, andere van mij zelf. hem had ik al bijna twaalfjaar, nooit een dag ziek geweest.

Die in bruikleen had werd onverklaarbaar magerder en niet fit.meerdere keren dierenarts erbij alles geprobeerd, eigenaar was op de hoogte.Ik wilde alles laten uitzoek dit kon ook niet verder zo.dat vond ze goed. Dus naar de kliniek gebracht.Zeshonderd euro verder vroeg ik aan de eigenaar of ze iets mee wilde betalen om te weten wat hij had, dit wilde ze niet. Ging amper om nog 200 euro en dan gedeeld met zijn tweeën.iedereen uit mijn omgeving verklaarde mij voor gek, waarom betaal je zoveel voor een paard wat niet van jou is. De eigenaar is een schat maar we hebben een andere kijk op wat wij gezond vinden. Het was ook de afspraak toen ik hem van haar tijdelijk overnam dat we evt. hoge kosten van ziekte zouden delen, onder die voorwaarde is hij ook naar de kliniek gegaan. Haar keuze was in het land met medicijnen zetten en kijken waar het schip strand. Ik Kon dat niet aanzien en vond dit niet verantwoord en paard is terug gegaan naar de eigenaar gelukkig gaat het na omstandigheden goed met het paard en hebben we het goed kunnen uitpraten. Twee maanden later overlijd mijn paardje wat ik al twaalf jaar had binnen twee uur hij was nog nooit een dag ziek geweest. Hij had zijn middenrif gescheurd door een trap of uitglijer en daardoor is zijn maag daar in vast gelopen en geknapt, dierenarts is erbij geweest en heeft van alles nog geprobeerd,er is sectie op hem gepleegd want ik wilde weten wat er gebeurd was.hij was nog maar dertien. Kosten in totaal van beide paarden waren heel hoog en daar kon je echt een heel leuk ander paardje van kopen. Maar voor een miljoen had ik nog steeds liever hem gehad.

Dan denk je ik neem nooit meer een paard weer. En toch word je verliefd op een heel leuk paardje. Maar de angst en het niet zeker weten of ze wat krijgen blijft. Hij kwam net op stal(volpension) en in het begin kwam ik drie keer daags kijken of die niks had. Bij mij gaan mijn eigenpaarden ook echt niet weg als ze ziek zijn. Om je heen zie je zo vaak dat ze daar anders over denken of erg laks met ziekte omgaan en het niet volledig uitlaten zoeken. Ieder voorzich natuurlijk. En ja van al het geld wat wij aan een ziek paard spenderen kan je ook een gezonde hebben staan maar zie die van mij. Door een noodlottig ongeluk, op de verkeerde plek een trap of glijer gemaakt in het land en hij is er niet meer. Een gezondpaard geeft geen garantie. Maar snap heel goed dat je er soms moedeloos van word.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:56

Ts..dat een paard geen pijn laat zien betekent absoluut niet dat hij dat niet heeft! Als hij dat nl laat zien in het wild, zal hij achtergelaten en opgegeten worden. Vergis je daar dus niet in.