Ongeleerd paard klaarmaken om te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaximeEratos

Ongeleerd paard klaarmaken om te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 17:18

Hey Bokkers,
Een tijde geleden kwam een vriendin naar mij met de vraag om haar 3 jarige welsh ruin over te kopen, oke het is zo een mooi beestje! Maar hij kom werkelijk niets! Niet aan het halster lopen, geen voetjes geven, niets. Nu zou ik heb graag door iemand laten opleren, of tenminste africhten! Maar ik wil hem er zelf wel op voorbereiden.
Heeft iemand tips, of echt een 'must-do'
Alvast bedankt!
Alex

Spoiler:
Bedankt!! :D

amen

Re: Ongeleerd paard klaarmaken om te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:23

Ik zou zon paard zelf halstermak, poetsmak ed maken.dan krijgt paard vertrouwen in jou en jij vertrouwen in paard.

En vanuit daar weer verder gaan.

Een dier hoef je niet met 3 jaar zadelmak te maken, het kan, maar ouder is ook geen probleem, en mijn inziens beter, want dan zijn ze geestelijk en lichamelijk ouder en stabieler.

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:37

Inderdaad eerst een goed contact opbouwen en aan het halster laten wennen. En dan evt oefenen met lopen en vaststaan aan het halster. Doe het vooral in kleine stapjes en ook niet té lang achter elkaar. En vooral belonen als het goed gaat, zodat het paard weet wanneer hij goed gedrag vertoont. Met poetsen kun je bijvoorbeeld alwel je armen ever de rug leggen en dat opbouwen tot licht leunen. Dan wennen ze daar al een beetje aan :) Of later een dekje of doek erop leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:56