rondjes draaien en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

rondjes draaien en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 10:28

hoi,
ik hoop dat jullie dit gaan lezen!
ik begin even bij het begin:

ik heb een verzorgshet en ik gingvoor het eerst in het bos wandelen, ik was alleen en het voelde echt heerlijk, lekker rustig, en ik dacht, ik ga even zitten en dan laat ik haar grazen. dus ik leit haar grazen, toen na 10 minuten stond ik weer op en wou ik terug lopen naar de pensionstal, ze was heel sterk, dus ik zette wat kracht op het halstertrouw en ze ging mee, maar toen we weer op het pad waren draaide ze een rondje langs mij, zodat ik achter haar kwam te staan en als ik haar niet liet grazen gaf ze me een trap, nou ja, ze deed het een keer bij mijn vader, ze durfde t niet bij mij te doen, maar die shet is dus super sterk, en ze ging weer grazen, dus ik nam haar weer mee, en deed het net zolang tot het lukte, maar het lukte niet, pas na een uur was ik terug, toen had ze het opgegeven. weet iemand iets wat ik kan doen als ze zo'n rondje maakt, en hoe kan ik haar ook laten zien dat ik de baas ben, en oh ja, ik sla paarden niet! in deze 5/6 jaar heb ik een ding geleerd: een paard slaan heeft geen zin en ze worden alleen maar bang van je, dus graag een andere manier dan een tik geven.

dankjewel voor het lezen

Azmay

Re: rondjes draaien en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:36

Ik zou toch echt een schop onder zijn kont geven! Trappen, Is hij helemaal gek geworden 8)7

Normaal is slaan absoluut onnodig, maar dit is echt onacceptabel gedrag..

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:55

Azmay schreef:
Ik zou toch echt een schop onder zijn kont geven! Trappen, Is hij helemaal gek geworden 8)7

Ga ik toch ook mee akkoord.
Wat je ook kan doen is hoofdstelletje in. Dan heb je al meer te zeggen. En eventueel een zweepje. Dreigen met zweepje kan ook al helpen. Succes!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:59

Zo ik had een paard dat naar mij trapt toch echt een pak rammel gegeven := Is ie helemaal betoeterd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:02

Mijn eerste reactie: een Shetlander moet je niet onderschatten qua kracht. Ga ook geen touw-trek-wedstrijd aan met een Shetlander, want dat verlies je geheid. Het beste is om eerst een goede band op te bouwen en te werken aan je leiderschap (dat is heel iets anders dan de baas zijn). Hiervoor zijn vele workshops, cursussen en dergelijke te volgen en zeer zeker aan te raden om eens te doen. Geef niet op en gebruik geen geweld, want daar maak je het op den duur alleen maar erger mee. ;)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:04

Een tik geven doen ze bij elkaar ook. Als die shet zich zo gedraagt denk ik niet dat ie van een tik bang wordt. Ze heeft gewoon geen respect nu. Als je dat echt niet wilt kun je eens een het halstertouw op en neer bewegen als ze wil grazen, zodat ie dat iig niet kan doen. En dan volhouden tot ze door krijgt dat je haar dr zin niet gaat geven.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:08

Azmay schreef:

Precies dit. Wat denkt ie wel niet, je mag hem best even goed op zijn plek zetten! Trappen mag echt niet. En inderdaad als je de mogelijkheid hebt een hoofdstelletje in, dan heb je ook veel meer te vertellen. Toen ik mijn verzorgshet net kreeg, kwam hij met de waarschuwing dat je hem buiten met minstens 2 personen beet moet houden, 'want hij is zo sterk'. Eerst gewoon op het erf geoefend en daarna met hoofdstelletje naar buiten. Inmiddels (2 jaar later) kunnen we rustig met een halstertje en los hangend touwtje naar buiten, niks aan het handje.
Het gaat erom dat jij de leider over je paard bent, dat hij jou als leider ziet. Of dat paard nou 1.80 is of een shetje, maakt niet uit. Onderschat ze niet :P En je mag best wat hulpmiddelen gebruiken (hoofdstelletje) of een keer een goede tik geven :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:40

, een paard mag jou wel ongestraft trappen want je durft geen tik te geven? Als jij niet durft te corrigeren, komen daar problemen van.

Van een goed geplaatste correctie, wordt geen paard angstig hoor.

Ik had die shet allang maatje 38 laten voelen; een schop van mij is veel minder krachtig en gevaarlijk dan een schop van het paard naar mij.

Voorkomen dat hij zich zo misdraagt is nog beter. Daar kun je wel les in krijgen. Je had al in moeten grijpen toen hij ongevraagd je passeerde, daar had je hem al terug moeten zetten. Maar als je het voor die tijd niet weet om te buigen naar wenselijk gedrag en hij haalt zo uit, corrigeer dan ook!

Je bent 13, zo veel kracht heb je nou ook weer niet als je de shet wel een tik geeft of een schop onder zo'n hol. Niets doen is funester ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-04-16 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:44

Is dat beest nou helemaal betoeterd? Door te schoppen brengt hij jou in gevaar en dat moet je dus gewoon corrigeren, anders gaat het van kwaad naar erger. En als je dan een goede tik moet uitdelen dan is dat maar even zo.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:32

Er wordt alleen maar ingegaan op dat ene regeltje dat de Shet trapte, wat inderdaad absoluut niet goed is en op dat moment ook duidelijk gemaakt moet worden. Punt is dat het voorkomen had kunnen worden als er sprake is van leiderschap. Dit mist namelijk van het begin van de post tot het eind, want buiten het ene regeltje over trappen, laat TS duidelijk weten dat er meer momenten zijn dat ze de Shet niet onder de controle heeft. ;)

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:40

misschien is een hengstenketting iets vriendelijker dan een zweepje?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:59

Shenavallie schreef:
Er wordt alleen maar ingegaan op dat ene regeltje dat de Shet trapte, wat inderdaad absoluut niet goed is en op dat moment ook duidelijk gemaakt moet worden. Punt is dat het voorkomen had kunnen worden als er sprake is van leiderschap. Dit mist namelijk van het begin van de post tot het eind, want buiten het ene regeltje over trappen, laat TS duidelijk weten dat er meer momenten zijn dat ze de Shet niet onder de controle heeft. ;)

Mee eens, stampen is een uiting van een onderliggend probleem. Zou zeggen dat ts in het algemeen strenger/consequenter mag zijn, en imo hoort daar af en toe mogelijk een tik bij.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:13

Hoi hoi, kan je niet iemand in de buurt vragen voor wat hulp met grondwerk? Dan is het waarschijnlijk zo opgelost. Je moet even duidelijk zijn en ik denk dat je nu niet precies weet hoe. Haar slaan of schoppen heeft denk ik in dit geval erg weinig zin, omdat je dan hoe dan ook al te laat bent en waarschijnlijk jezelf in gevaar brengt. Vraag iemand om je te helpen met het rondjes draaien, inderdaad is het niet de bedoeling dat ze dat doet. Maar hoe je dat doet is niet echt goed uit te leggen via de computer. Succes ermee en wees voorzichtig heh!

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:59

Ik zou hem echt een tik geven ( niet heel hard maar gwn duidelijk) wat wil je liever dat hij jou trapt of dat jij hem een tik geeft en hij jou niet meer gaat trappen, nou ik zal voor het 2e gaan, is je paard helemaal gek geworden?? Hij mag niet denken dat HIJ de baas is, JIJ bent de baas en dat moet ie weten.IK zelf zou dit doen of vrijheids dressuur voor meer vertrouwen

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:20

Wat je zou kunnen proberen is om hem niet te slaan, maar hem echt uit het niks aan te raken en een keer een flinke schreeuw geven. Paarden zijn vlucht dieren en vaak zullen ze dus veel beter reageren op een pplotse aanraking en een plots geluid.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:30

Weet je.. laten grazen is niet zo goed. Jij gaat t niet winnen van ponylief. Ga wandelen. Maar laat niet eten!!! Wandel door. heen en terug, geen geouwe *** met eten.. Dat krijgen ze op stal. Als jij bezig ben met ponylief, dan ben je bezig met ponylief en hoort eten niet in het programma te staan. Ik laat mijn paarden (ongeacht hun leeftijd) nooit!!!! eten als ik aan de wandel ben. Want t gras is altijd groener aan de andere kant van de wei. Dus actie heen en weer.. en uitbreiden. Geen hapje langs de weg.. nee actie. Pas als je terug bent mogen ze een hapje.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:27

vuurneon schreef:
, een paard mag jou wel ongestraft trappen want je durft geen tik te geven? Als jij niet durft te corrigeren, komen daar problemen van.

Van een goed geplaatste correctie, wordt geen paard angstig hoor.

Ik had die shet allang maatje 38 laten voelen; een schop van mij is veel minder krachtig en gevaarlijk dan een schop van het paard naar mij.

Voorkomen dat hij zich zo misdraagt is nog beter. Daar kun je wel les in krijgen. Je had al in moeten grijpen toen hij ongevraagd je passeerde, daar had je hem al terug moeten zetten. Maar als je het voor die tijd niet weet om te buigen naar wenselijk gedrag en hij haalt zo uit, corrigeer dan ook!

Je bent 13, zo veel kracht heb je nou ook weer niet als je de shet wel een tik geeft of een schop onder zo'n hol. Niets doen is funester ;)

ik durf zeker een tik te geven, en als het er echt op aan komt doe ik dat ook, maar ik doe het liever niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:29

Shenavallie schreef:

buiten dat ene regeltje, heb ik haar onder controle hoor _/-\o_
t ging echt om dat rondje draaien en trappen, veder moet ze het niet wagen om iets te doen, ze kan namelijk meer dan dat ene trapje, en als ze wild rond gaat rennen (wat ze vaak wilt) dan krijgt ze ook echt een tik, dus veder onder controle

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:32

Als je volledige controle over die shet hebt, vanwaar toch de vraag hier hoe je de baas over haar kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:32

Gewoon niet laten grazen. Is eerste waar al bij fout gaat. Shetlander hoort met je mee te wandelen. Grazen doen ze maar in de wei.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:36

Als je controle had. Dan heb je er toch geen uur over gedaan om thuus te komen.

Ik kan me redelijk voorstellen hoe dit is gegaan en hoe jij met paarden om gaat...
Assertiever worden en duidelijke en eerlijke correcties geven hoort daar bij. Blijkbaar kan je dat nog niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:38

Wanneer vind jij het nodig om een tik te geven dan? Als ze mij proberen te schoppen mogen ze blij zijn als het bij een tik blijft. Dat gedrag wordt gewoon niet getolereerd en in geen enkele situatie.

Verder ben ik het met de reacties hier boven eens, dit had je kunnen voorkomen door controle te hebben. Ga daar eerst eens mee aan de gang.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:41

Peelie schreef:
Als je controle had. Dan heb je er toch geen uur over gedaan om thuus te komen.

Ik kan me redelijk voorstellen hoe dit is gegaan en hoe jij met paarden om gaat...
Assertiever worden en duidelijke en eerlijke correcties geven hoort daar bij. Blijkbaar kan je dat nog niet.

jezus, ik plaats een topic omdat die pony een paar keer rondjes om mij heen draaien, kan ik pony's dan meteen niet aan, nee.
ik heb die pony onder controle alleen dat rondjes draaien is gewoon vreselijk, daarom maakte ik dit topic, niet om te horen te krijgen dat ik mijn vp niet aan kan. jij was er niet bij dus je kan t je waarschijnlijk ook niet voorstellen
Laatst bijgewerkt door Arabier op 10-04-16 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:41

Nies_ schreef:
Wanneer vind jij het nodig om een tik te geven dan? Als ze mij proberen te schoppen mogen ze blij zijn als het bij een tik blijft. Dat gedrag wordt gewoon niet getolereerd en in geen enkele situatie.

Verder ben ik het met de reacties hier boven eens, dit had je kunnen voorkomen door controle te hebben. Ga daar eerst eens mee aan de gang.

als ze niet stoppen

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:42

Ik ga met mijn paard ( groot paard ) ook vaker wandelen. Ze weet precies waar ze wel mag grazen en waar niet. Ze probeert het uiteraard wel altijd maar gewoon een correctie met het touw is bij die van mij genoeg. (Nee niet slaan ofzo, maar een klein rukje aan het touw)