Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anjali schreef:Een op de juiste lengte afgestelde martingaal, deze gaat pas in werking als het paard zich aan het bit wil onttrekken door zijn hoofd omhoog te doen. Is trouwens uitgesloten dat het zadel ergens knelt of zo?
prugelpiet schreef:Symptoombestrijding, Is niet wat je wilt.
Pijn uitsluiten, daarna verder werken aan rust. Oefenen oefenen oefenen. Dressuurmatig moet je paard voor elkaar en onder controle zijn wil je buiten rijden. Anders word het gevaarlijk
Gypsy schreef:anjali grappig dat je dat zegt, ik wou dat ook altijd maar ook ik had een paard dat trekt en rent. De oplossing? Eerst alleen maar rustig stappen, pas toen ze dat braaf deed ging ik ook draven. Gewoon rustig draven, in mijn tempo, telkens als ze ook maar een beetje versnelde nam ik haar weer terug. Eerst stem, geen reactie dan met de teugels. En zo ook in galop toen ze op een gegeven moment rustig draafde zonder in galop proberen te gaan.
Nu kunnen we ook rustig zonder hoofdstel buiten rijden als we dat willen, als ik ho zegt remt ze meteen af.
Kwestie van consequent zijn en draf en galop een poosje helemaal vergeten. Eerst tempo controle in stap. Dan pas draf. Dan pas galop.
En durf lange stukke flink door te draven. Daar raken ze energie van kwijt zonder heet te worden.
jijenik11 schreef:Een tiedenman is heel handig heb het zelfde probleem
char1900 schreef:ik doe altijd een tiedeman om op buitenrit en meestal is hij na 30 minuten zo rustig en dan doe ik de tiedeman los, ik heb dus alleen last van een druk rennend paard het eerste half uurtje. Dan is hij nog een beetje gespannen enzo
prugelpiet schreef:char1900 schreef:ik doe altijd een tiedeman om op buitenrit en meestal is hij na 30 minuten zo rustig en dan doe ik de tiedeman los, ik heb dus alleen last van een druk rennend paard het eerste half uurtje. Dan is hij nog een beetje gespannen enzo
En ook dat halfuurtje kan je paard normaal doen. Is voor je paard ook niet fijn. Ga terug naar de basis, met hulpteugels ga je je probleem niet oplossen.
Een goed afgestelde martingaal is niet je handrem, mijn paard kan prima rennen met z'n hoofd naar beneden. En thiedemann is ook gewoon overbodig.
Ik heb ook een tijd alleen maar gestapt, en dan kwam ik niet eens op buitenrit. Waarom? Omdat ik niet ha draven met een paard wat al niet ontspannen is in stap. Dat uitgebreid, kon ik de hele bak in rust door. Tegenover de eerste keer dat ik opstapte en niet genoeg ontspanning had in stap, ik ietwat gespannen op het paard zat en ik de grond en bakrand van dichtbij heb mogen zien. Paard z'n schuld? Nee. Hulpteugel eraan? Nee. Kan ie na oefening rustig rond? Ja, gaat helemaal prima