mijn paard trekt en rent tijdens buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nika101

mijn paard trekt en rent tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 17:57

hallo bokkers,
ik heb even een vraagje want mijn paard trekt als een gek op buitenrit, ik ben ook best bang dat ik hem bijv een keer aangalopeer en dat ik hem niet terug krijg zegmaar! weet iemand een oplossing? kwa hulpteugel ofzo? p.s. ik ga niet met een slofteugel rijden ofzo voor als je dat wilt zeggen...?

Groetjes!

anjali

Re: mijn paard trekt en rent tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:06

Een op de juiste lengte afgestelde martingaal, deze gaat pas in werking als het paard zich aan het bit wil onttrekken door zijn hoofd omhoog te doen. Is trouwens uitgesloten dat het zadel ergens knelt of zo?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:09

anjali schreef:
Een op de juiste lengte afgestelde martingaal, deze gaat pas in werking als het paard zich aan het bit wil onttrekken door zijn hoofd omhoog te doen. Is trouwens uitgesloten dat het zadel ergens knelt of zo?

Symptoombestrijding, Is niet wat je wilt.

Pijn uitsluiten, daarna verder werken aan rust. Oefenen oefenen oefenen. Dressuurmatig moet je paard voor elkaar en onder controle zijn wil je buiten rijden. Anders word het gevaarlijk

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:30

Een tiedenman is heel handig heb het zelfde probleem

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:32

prugelpiet schreef:
Symptoombestrijding, Is niet wat je wilt.

Pijn uitsluiten, daarna verder werken aan rust. Oefenen oefenen oefenen. Dressuurmatig moet je paard voor elkaar en onder controle zijn wil je buiten rijden. Anders word het gevaarlijk

Absoluut mee eens. Vertrouwen in elkaar is daarnaast ook erg belangrijk.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:33

Hoe moet je het oplossen zonder hulpteugel als hij dit in ontspanning tijdens buitenrit doet? Mij lijkt een juist afgestelde martingaal de beste optie en dit blijft voor het paard ook het beste.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:36

@prugelpiet: Ik ben het met je eens dat een hulpteugel symptoombestrijding is, ik rijd ook het liefst zoals op Shadowfax in De ban van de Ring, helemaal zonder tuig, maar helaas gaat dat in de praktijk niet altijd zo en dan heb je voor de veiligheid wel een handrem nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:45

anjali grappig dat je dat zegt, ik wou dat ook altijd maar ook ik had een paard dat trekt en rent. De oplossing? Eerst alleen maar rustig stappen, pas toen ze dat braaf deed ging ik ook draven. Gewoon rustig draven, in mijn tempo, telkens als ze ook maar een beetje versnelde nam ik haar weer terug. Eerst stem, geen reactie dan met de teugels. En zo ook in galop toen ze op een gegeven moment rustig draafde zonder in galop proberen te gaan.
Nu kunnen we ook rustig zonder hoofdstel buiten rijden als we dat willen, als ik ho zegt remt ze meteen af.

Kwestie van consequent zijn en draf en galop een poosje helemaal vergeten. Eerst tempo controle in stap. Dan pas draf. Dan pas galop.
En durf lange stukke flink door te draven. Daar raken ze energie van kwijt zonder heet te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:01

Als de mijne er vandoor wilde gaan, dan liet ik hem op voltes lopen tot hij kalm was. De ene keer was een minuutje op een volte genoeg, soms was langer nodig, maar voor ons werkte dit altijd.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:11

Ik ga met Gypsy mee: eerst de controle terugvinden in de langzamere gangen. En vooral heel consequent zijn! En zoek ook een beetje de ruimte als je wilt gaan versnellen. Ga niet de eerste galop op een strookje gras van 200 meter doen. Zoek een plek waar je lekker door kan gaan en laat je paard zich daar (als jij daar het teken toe geeft!) maar lekker moe rennen. Het is ook fijn voor een paard om lekker de benen te kunnen strekken en aan dat verlangen mag je best toegeven. Maar pas wanneer jij het aangeeft.
Let wel op dat je de plekken waar je versnelt varieert. Anders weet je paard straks precies waar het 'mag' en gaat hij nog de controle overnemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:15

Gypsy schreef:
anjali grappig dat je dat zegt, ik wou dat ook altijd maar ook ik had een paard dat trekt en rent. De oplossing? Eerst alleen maar rustig stappen, pas toen ze dat braaf deed ging ik ook draven. Gewoon rustig draven, in mijn tempo, telkens als ze ook maar een beetje versnelde nam ik haar weer terug. Eerst stem, geen reactie dan met de teugels. En zo ook in galop toen ze op een gegeven moment rustig draafde zonder in galop proberen te gaan.
Nu kunnen we ook rustig zonder hoofdstel buiten rijden als we dat willen, als ik ho zegt remt ze meteen af.

Kwestie van consequent zijn en draf en galop een poosje helemaal vergeten. Eerst tempo controle in stap. Dan pas draf. Dan pas galop.
En durf lange stukke flink door te draven. Daar raken ze energie van kwijt zonder heet te worden.

Dit dus :j
Ik heb jaren niet gegaloppeerd buiten omdat hij gewoon te gespannen was. Nog steeds zijn er ritten die ik helemaal in stap doe.
Een versnelling hoger gebruik je dan als beloning, als het paard helemaal ontspannen is. Werkt hier ook super!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:23

jijenik11 schreef:
Een tiedenman is heel handig heb het zelfde probleem

Een paard wordt daar na verloop alleen maar sterker van.

Ga met iemand samen waarvan het paard niet trapt. Zoek een geschikt pad uit. Begin met een paar pasjes. Breidt dit uit. En wanneer hij gaat rennen, parkeer hem in je voorganger of bosjes.

Hoe houdt je hem in? Het beste kan je korte ophoudingen geven.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:26

ik doe altijd een tiedeman om op buitenrit en meestal is hij na 30 minuten zo rustig en dan doe ik de tiedeman los, ik heb dus alleen last van een druk rennend paard het eerste half uurtje. Dan is hij nog een beetje gespannen enzo

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:36

Ik doe op wandeling altijd een martingaal aan. Ik heb hem zelfs niet nodig tijdens het rijden maar blijkbaar zorgt dit bij mijn paard voor rust in zijn hoofd. Wanneer ik oefen in de piste rij ik altijd zonder, wandelen... hup martingaal aan en weg. Helpt bij mijn paard super! Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer je deze correct gebruikt en je paard de link legt dat wandelen leuk en het vertrouwen er bij ruiter en paard is je de martingaal na verloop van tijd kan uitlaten.

Je kan inderdaad rondjes rijden als je gaat wandelen maar bij ons zijn de veldwegen vaak zo smal dat dit toch niet echt mogelijk is hoor. Paard kan enkel voorwaarts lopen!

Succes!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:38

char1900 schreef:
ik doe altijd een tiedeman om op buitenrit en meestal is hij na 30 minuten zo rustig en dan doe ik de tiedeman los, ik heb dus alleen last van een druk rennend paard het eerste half uurtje. Dan is hij nog een beetje gespannen enzo

En ook dat halfuurtje kan je paard normaal doen. Is voor je paard ook niet fijn. Ga terug naar de basis, met hulpteugels ga je je probleem niet oplossen.

Een goed afgestelde martingaal is niet je handrem, mijn paard kan prima rennen met z'n hoofd naar beneden. En thiedemann is ook gewoon overbodig.

Ik heb ook een tijd alleen maar gestapt, en dan kwam ik niet eens op buitenrit. Waarom? Omdat ik niet ha draven met een paard wat al niet ontspannen is in stap. Dat uitgebreid, kon ik de hele bak in rust door. Tegenover de eerste keer dat ik opstapte en niet genoeg ontspanning had in stap, ik ietwat gespannen op het paard zat en ik de grond en bakrand van dichtbij heb mogen zien. Paard z'n schuld? Nee. Hulpteugel eraan? Nee. Kan ie na oefening rustig rond? Ja, gaat helemaal prima :D

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:55

prugelpiet schreef:
char1900 schreef:

En ook dat halfuurtje kan je paard normaal doen. Is voor je paard ook niet fijn. Ga terug naar de basis, met hulpteugels ga je je probleem niet oplossen.

Een goed afgestelde martingaal is niet je handrem, mijn paard kan prima rennen met z'n hoofd naar beneden. En thiedemann is ook gewoon overbodig.

Ik heb ook een tijd alleen maar gestapt, en dan kwam ik niet eens op buitenrit. Waarom? Omdat ik niet ha draven met een paard wat al niet ontspannen is in stap. Dat uitgebreid, kon ik de hele bak in rust door. Tegenover de eerste keer dat ik opstapte en niet genoeg ontspanning had in stap, ik ietwat gespannen op het paard zat en ik de grond en bakrand van dichtbij heb mogen zien. Paard z'n schuld? Nee. Hulpteugel eraan? Nee. Kan ie na oefening rustig rond? Ja, gaat helemaal prima :D

ik ben ook aan het afbouwen met de tiedeman, zaterdag ga ik voor het eerst helemaal zonder! :D