Ik word beschuldigd van diefstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Ik word beschuldigd van diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 14:35

Even vooraf: ik heb geprobeerd om de stal zo onherkenbaar mogelijk te maken. Denk je toch te weten waar dit zich afspeelt, zeg het alsjeblieft niet in dit topic. Ik wil de situatie niet erger maken dan hij is, ik wil alleen graag advies. Bedankt.

Het is lang geworden, sorry.

Ik heb een bijrijdpaard. De eigenaresse heeft meerdere paarden en is instructrice, ik krijg al jaren les van haar en ik heb veel van haar geleerd. Een paar maanden geleden zijn we verhuisd van stal. Hier is iedereen ook heel aardig, een vriendin van mij stond hier al met haar paard en het bevalt goed. Er is echter één vrouw die vanaf het begin heel argwanend naar mij toe is geweest.

"Weet de eigenaresse dat wel?" vroeg ze bij alles wat met ik met mijn bijrijdpaard deed. De eerste week snap ik dat nog, ik zie er misschien jonger uit dan ik ben, ik was ook best onzeker op de nieuwe stal, het helpt waarschijnlijk ook niet dat ik met een prachtig roze setje rijd :+ maar nu doet ze dat nog steeds. Ook krijg ik nog steeds opmerkingen als: "Oh, [paard] heeft wel veel gezweet zeg." Ik vind advies heel fijn, maar ze komt behoorlijk aanvallend over.

De eigenaresse heeft haar al een keer aangesproken en uitgelegd dat ik volwassen ben, dat we elkaar al jaren kennen en dat ze vertrouwen in mij heeft. Sindsdien is het eigenlijk alleen erger geworden. Toen ik een keer een uurtje vroeger was dan normaal, hoorde ik haar tegen iemand zeggen dat ze haar spullen wat beter op moest bergen, want "je kunt die vreemde mensen nooit vertrouwen".

De paarden staan op hetzelfde stuk land en de stallen zijn een paar meter bij elkaar vandaan, dus haar ontlopen kan ik niet. Ik heb haar een keer uitgenodigd voor een kop koffie en een goed gesprek, maar ze zei letterlijk dat ze geen behoefte had om met mij te praten. Waar haar houding vandaan komt snap ik niet, het is vanaf de eerste dag zo geweest. Normaal ben ik best makkelijk met mensen, ik heb een hekel aan ruzie en de nare sfeer tussen ons beïnvloedt mijn plezier op stal. Ik heb geprobeerd om het te negeren, tot vandaag.

Een paar uur geleden kwam ik aan op stal. Bij het land stonden meerdere paardeneigenaren, de paarden waren leuk aan het spelen, rollen en grazen, een veulen was voor het eerst buiten, heel mooi allemaal. De vrouw over wie dit bericht gaat stond er ook. Zodra ze mij zag, draaide ze zich om, stampte letterlijk op me af, zette haar handen en haar zij en schreeuwde: "Jij hebt mijn sporen gestolen!"
Er ontstond een heleboel commotie, de andere eigenaren begonnen zich er ook mee te bemoeien. De vrouw schreeuwde naar ze dat ik altijd problemen veroorzaakte, dat ze me ook al eens had betrapt terwijl ik de singel van haar zadel los probeerde te maken (dat is niet waar, en waarom zou iemand een singel willen stelen?).

Ik heb die sporen dus niet gestolen. Ik heb zelf niet eens sporen omdat ik er nooit mee rijd. Bij mijn bijrijdpaard is de gedachte aan een versnelling al genoeg aansporing. :') Maar het vervelende is dat iedereen haar gelooft. Er hangen camera's op stal, dus ik heb gezegd dat iedereen de beelden terug mag kijken van mij, zodat ze gewoon kunnen zien dat ik alleen aan mijn eigen spullen en aan die van de eigenaresse kom.

De mensen stonden in een kring om me heen en dreigden naar de politie te gaan als ik die sporen niet zou teruggeven. Ik heb - misschien niet zo slim - gezegd dat ze dat lekker mogen doen, ik heb namelijk geen sporen. Ze hebben de eigenaresse van mijn bijrijdpaard gebeld om te vragen of die spullen miste, maar zij wist natuurlijk van niets. Dat hoorde ik later van haar, want ik ben zo snel mogelijk naar huis gegaan.

Ik krijg continu whatsappberichten van de mensen op stal dat ik die sporen moet teruggeven. Mijn telefoon staat nu uit, zodat ik het niet meer zie. Ik heb geprobeerd om mezelf te verdedigen, maar behalve de eigenaresse gelooft niemand me. De vrouw die me beschuldigt is rond de veertig jaar en staat daar al jaren, terwijl ik begin twintig ben en er net ben gekomen. Ik wil mijn bijrijdpaard niet kwijt, ben enorm aan hem gehecht en ik mag ook heel veel van de eigenaresse, maar eigenlijk wil ik die mensen van stal nooit meer zien. De staleigenaar zei dat hij wel meer te doen had dan camerabeelden bekijken en dat we het onderling op moesten lossen.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen met vals beschuldigd worden van diefstal? Hoe los ik dit op zonder er een nog groter drama van te maken?

Anoniem

Re: Ik word beschuldigd van diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:38

Kan je niet vragen aan de eigenaresse van jouw bijrijdpaard of zij wilt aandringen bij de staleigenaar voor de beelden? Het lijkt mij dat dat de enige manier is om te 'bewijzen' dat je de sporen niet hebt gestolen.

Wat vervelend zeg :\

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:40

Sorry ik weet niet wat je zou kunnen doen maar wat ongelofelijk grof van die vrouw! En wat naar dat iedereen haar ook nog eens gelooft...
Ik snap dat van de twee stallingen niet zo goed?

knollentuin

Jemig wat een naar verhaal, ik zou bijna adviseren dat je naar de politie stapt en aangeeft wat er gaande is zodat zij van de situatie op de hoogte zijn. De mevrouw en mensen doe jou beschuldigen mogen dat nl niet zomaar doen, daar zijn nl ook wetten voor. Je bent pas schuldig als er bewijs is, geen bewijs is geen zaak.

@ Emma, wie eist bewijst, dus laat mevrouw maar hard maken dat ze de sporen heeft en gestolen heeft, ka. Ze dat niet is er geen zaak
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-04-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Zelf naar de politie/ wijkagent stappen en vragen of ze willen helpen om dit uit te klaren, desnoods klacht indienen wegens laster en eerroof. Het is tijd dat je duidelijk maakt dat er niet met je te sollen valt.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 14:41

Damned schreef:
Sorry ik weet niet wat je zou kunnen doen maar wat ongelofelijk grof van die vrouw! En wat naar dat iedereen haar ook nog eens gelooft...
Ik snap dat van de twee stallingen niet zo goed?

Bedoel je dat stukje over de paarden die in hetzelfde weiland staan en de stallen die een paar meter bij elkaar vandaan zijn? Ik bedoel daar letterlijk de stallen, dus zeg maar het 'hok' van elk paard, de boxen.

Ik snap ook niet waar haar grofheid vandaan komt, zo vreemd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:41

Helaas geen tips voor je maar het lijkt mij verschrikkelijk om in deze situatie te zitten. Hoop dat het snel opgelost is.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:42

Moeilijk. Alleen als je niet aan die vrouw haar singel hebt gezeten ziet ze wel spoken. Ik kan het ergens begrijpen dat ze, als ze jou niet vertrouwt - niet terecht - , gelijk aan jou denkt als ze iets kwijt is. Maar dat van die singel is dan compleet verzonnen, dan is er psychisch iets niet helemaal goed met die vrouw lijkt me. Het is niet echt een fijn als er zo een negatieve sfeer hangt, maar misschien kan je haar gewoon zo veel mogelijk negeren? Zo lang de eigenaar van je bijrijdpaard jou maar blijft vertrouwen. Misschien vind zij het ook wel een raar verhaal van wat die vrouw doet, zou je dan misschien niet terug kunnen naar de vorige stal, of een andere?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:42

Nou ik zit ook met verbijstering je verhaal te lezen, wat ontzettend grof inderdaad, dat iemand zoiets bedenkt en vervolgens ook nog uitvoert zeg...

Hoe zien de mensen haar op stal, hebben ze allemaal goed contact met haar, doet ze zulke dingen vaker, misschien bij mensen die nieuw zijn?

Ik zou het zeker met de eigenaresse van je bijrijdpaard bespreken en liefst ook met de staleigenaar, zo kun je daar toch niet ontspannend bezig zijn...

sterkte ermee!

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:43

Jeetje wat een verhaal en vooral wat een mens... Voor jouw info als mevrouw besluit "aangifte" te doen of ook maar echt naar de politie te stappen, valse beschuldiging van diefstal valt onder laster en het doen van een valse aangifte is strafbaar.

Heel bijzonder ook dat die stalgenoten haar meteen geloven. Wat zegt de eigenares van je bijrijdpaard ervan (of heb ik daar overheen gelezen)?
Ik hoop dat het snel wordt opgelost, want snap dat dit je hele plezier verpest om naar je bijrijdpaard te gaan.
Laatst bijgewerkt door Vanny_ op 09-04-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:43

jezus zeg, wat een lef van die tante die denkt dat ze zoveel voorsteld en een streepje voor heeft.

laat je vooral niet kisten! dan geef je hun gelijk.
Ik zou toch echt proberen met harde bewijzen te komen. jij hebt notabene niks gestolen of los proberen te maken.

Heeft deze mevrouw misschien een gedeelde kennis etc?
ik denk zelf persoonlijk aan jaloezie.. dat was het eerste wat in me opkwam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:44

knollentuin schreef:
@ [naam], wie eist bewijst, dus laat mevrouw maar hard maken dat ze de sporen heeft en gestolen heeft, ka. Ze dat niet is er geen zaak

Ben ik meestal met je eens, maar als TS zich bedreigd voelt op stal en mevrouw maar blijft schreeuwen kan ze misschien beter het heft in eigen handen nemen

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:44

Denk dat ze jou gewoon op deze manier wilt wegjagen.. Misschien naar de politie gaan? Weet niet hoe dat precies zit, maar dit lijkt mij ook een soort van stalken als iedereen achter jou aan zit?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:45

Oei ik kan me inbeelden dat je je echt verschrikkelijk voelt. Echt verschrikkelijk zo'n valse beschuldiging. Ik zou gewoon blijven heengaan. Ik vind wel dat de stalbaas moet tussenkomen. Het kan toch niet dat de ene klant zo doet tegen de andere???

SofieHavan

maximuss schreef:
Zelf naar de politie/ wijkagent stappen en vragen of ze willen helpen om dit uit te klaren, desnoods klacht indienen wegens laster en eerroof. Het is tijd dat je duidelijk maakt dat er niet met je te sollen valt.

Zou ik ook doen :j jezus ik word al ambetant als ik je bericht lees, wat moet je je machteloos voelen.
Verschrikkelijk zo onterecht beschuldigd worden!!

Blackberry28

Wat een figuur joh, dat die zo maar iemand in het wilde weg gaat beschuldigen. Waarschijnlijk is er helemaal niemand die steelt op stal en heeft ze ze gewoon zelf ergens laten liggen en komt ze ze weer tegen! :(

Sfeer wordt er zo niet beter op in ieder geval, lijkt me inderdaad verstandig om camera beelden op te vragen, neem aan dat jij er bepaalde tijden bent geweest op de bewuste dag(en), dus hoeven ze niet uren te kijken.

Succes in ieder geval,lijkt me niet leuk om zo dat paard nog bij te rijden met zulke stalgenoten zeg, sterkte! :(:)
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 09-04-16 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Ik zou naar de stal eigenaresse stappen en zeggen dat ze op de beelden maar moet gaan zoeken naar de echte dief.
Zo niet dat je zelf eens serieus na gaat zoeken wat je kunt doen tegen deze laster praktijk.

BigOne

Zelf aangifte doen bij de politie wegens smaad en zorg dat je stoerder overkomt dan je je voelt. Indien jij niets gedaan hebt is er niets te bewijzen. Ga naar de staleigenaar en eis de videobeelden op. En direct er bij zeggen dat je zelf aangifte gaat doen. En zoek je kast goed door, als die ook maar even op staat heb je kans dat die sporen er geplaatst worden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:47

Stalbaas gaat hier niet vlug ingrijpen imo, die wil nl de kerk in het midden houden om geen klanten te verliezen.

Mooblie

Wat een vervelende situatie! Ik mis de rol van jouw vriendin in deze situatie. Gelooft zij deze mevrouw ook?
Ik zou een afspraak proberen te plannen om samen met je stalbaad en de eigenaresse om de tafel gaan zetten. En ik zou ook eens rond vragen of deze mevrouw gepraat heeft over jou met andere stalgenoten. Wellicht vind je dan de oorzaak van haar wantrouwen en kun je het uitpraten.

MillyH

het lijkt me het handigst eerst de beelden te bekijken, dan heb je bewijzen.

Lauke

Jeetje wat een nare situatie.

Pas je op dat t niet zo gedraaid wordt dat ze straks wel bewijs hebben?
Staan jullie spullen achter gesloten deuren of kan zij er ook bij. Pas dan op dat niet toch ineens de sporen bij jullie spullen liggen (al dan niet door haar daar neergelegd). Ik zou niet weten waarom je zoiets zou doen, maar sommige mensen zijn er gek genoeg voor denk ik.

Sterkte met de situatie. Ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:48

maximuss schreef:
Stalbaas gaat hier niet vlug ingrijpen imo, die wil nl de kerk in het midden houden om geen klanten te verliezen.

Als het verhaal hier klopt, gaat hij ook klanten verliezen door die ene vrouw. Dit kan echt niet.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 14:48

Vanny_ schreef:
Jeetje wat een verhaal en vooral wat een mens... Voor jouw info als mevrouw besluit "aangifte" te doen of ook maar echt naar de politie te stappen, valse beschuldiging van diefstal valt onder laster en het doen van een valse aangifte is strafbaar.

Heel bijzonder ook dat die stalgenoten haar meteen geloven. Wat zegt de eigenares van je bijrijdpaard ervan (of heb ik daar overheen gelezen)?
Ik hoop dat het snel wordt opgelost, want snap dat dit je hele plezier verpest om naar je bijrijdpaard te gaan.

De eigenaresse kiest mijn kant, maar ze vindt het ook lastig. Ze suggereerde dat het probleem van die vrouw misschien is dat ik een bijrijder ben, dat die vrouw zich te goed voor mij voelt. Maar het lijkt mij niet dat je iemand van diefstal zou beschuldigen alleen omdat je jezelf te goed voor iemand voelt. De stal bevalt (haar) verder goed. Behalve duidelijk maken dat zij zich niet kan voorstellen dat ik iets heb gestolen en wijzen op de camerabeelden weet ze ook niet goed wat ze kan doen.

Uit wat de staleigenaar zei toen ik hem aansprak (dat we het zelf maar op moesten lossen) zou je kunnen concluderen dat dit niet het eerste incident is op stal, maar dat is speculatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:50

Eerlijk? Ik zou zelf naar de politie bellen. Niet op het noodnummer, maar wel op het algemene nummer en mijn verhaal doen. Zelf ben ik nooit van diefstal beschuldigd, maar ik had ooit in het bos (een 2-tal keer) een aanvaring met een jogger die dreigde met de politie want volgens hem waren paarden daar niet toegelaten en kon ik beboet worden (nu ja, die man zei dat niet zo netjes). Ik heb toen ook zelf naar de politie gebeld en mijn verhaal gedaan. Bleek dat ik gewoon overal mocht rijden met mijn paard en de agent die ik sprak stelde zelf voor om langs te komen indien ik nogmaals een aanvaring had met die jogger, omdat hij het gedrag van die man totaal onacceptabel vond.
Als je het gesprek gewoon begint met je naam en onmiddellijk zegt dat je alleen maar belt voor advies, dan staan de meeste agenten met plezier te woord. En ze hebben jou versie al moest die vrouw nadien toch nog valselijk klacht indienen tegen je. Wat zij doet is gewoon pesten en dat hoef je niet te pikken.