Het is lang geworden, sorry.
Ik heb een bijrijdpaard. De eigenaresse heeft meerdere paarden en is instructrice, ik krijg al jaren les van haar en ik heb veel van haar geleerd. Een paar maanden geleden zijn we verhuisd van stal. Hier is iedereen ook heel aardig, een vriendin van mij stond hier al met haar paard en het bevalt goed. Er is echter één vrouw die vanaf het begin heel argwanend naar mij toe is geweest.
"Weet de eigenaresse dat wel?" vroeg ze bij alles wat met ik met mijn bijrijdpaard deed. De eerste week snap ik dat nog, ik zie er misschien jonger uit dan ik ben, ik was ook best onzeker op de nieuwe stal, het helpt waarschijnlijk ook niet dat ik met een prachtig roze setje rijd
maar nu doet ze dat nog steeds. Ook krijg ik nog steeds opmerkingen als: "Oh, [paard] heeft wel veel gezweet zeg." Ik vind advies heel fijn, maar ze komt behoorlijk aanvallend over.De eigenaresse heeft haar al een keer aangesproken en uitgelegd dat ik volwassen ben, dat we elkaar al jaren kennen en dat ze vertrouwen in mij heeft. Sindsdien is het eigenlijk alleen erger geworden. Toen ik een keer een uurtje vroeger was dan normaal, hoorde ik haar tegen iemand zeggen dat ze haar spullen wat beter op moest bergen, want "je kunt die vreemde mensen nooit vertrouwen".
De paarden staan op hetzelfde stuk land en de stallen zijn een paar meter bij elkaar vandaan, dus haar ontlopen kan ik niet. Ik heb haar een keer uitgenodigd voor een kop koffie en een goed gesprek, maar ze zei letterlijk dat ze geen behoefte had om met mij te praten. Waar haar houding vandaan komt snap ik niet, het is vanaf de eerste dag zo geweest. Normaal ben ik best makkelijk met mensen, ik heb een hekel aan ruzie en de nare sfeer tussen ons beïnvloedt mijn plezier op stal. Ik heb geprobeerd om het te negeren, tot vandaag.
Een paar uur geleden kwam ik aan op stal. Bij het land stonden meerdere paardeneigenaren, de paarden waren leuk aan het spelen, rollen en grazen, een veulen was voor het eerst buiten, heel mooi allemaal. De vrouw over wie dit bericht gaat stond er ook. Zodra ze mij zag, draaide ze zich om, stampte letterlijk op me af, zette haar handen en haar zij en schreeuwde: "Jij hebt mijn sporen gestolen!"
Er ontstond een heleboel commotie, de andere eigenaren begonnen zich er ook mee te bemoeien. De vrouw schreeuwde naar ze dat ik altijd problemen veroorzaakte, dat ze me ook al eens had betrapt terwijl ik de singel van haar zadel los probeerde te maken (dat is niet waar, en waarom zou iemand een singel willen stelen?).
Ik heb die sporen dus niet gestolen. Ik heb zelf niet eens sporen omdat ik er nooit mee rijd. Bij mijn bijrijdpaard is de gedachte aan een versnelling al genoeg aansporing.
Maar het vervelende is dat iedereen haar gelooft. Er hangen camera's op stal, dus ik heb gezegd dat iedereen de beelden terug mag kijken van mij, zodat ze gewoon kunnen zien dat ik alleen aan mijn eigen spullen en aan die van de eigenaresse kom. De mensen stonden in een kring om me heen en dreigden naar de politie te gaan als ik die sporen niet zou teruggeven. Ik heb - misschien niet zo slim - gezegd dat ze dat lekker mogen doen, ik heb namelijk geen sporen. Ze hebben de eigenaresse van mijn bijrijdpaard gebeld om te vragen of die spullen miste, maar zij wist natuurlijk van niets. Dat hoorde ik later van haar, want ik ben zo snel mogelijk naar huis gegaan.
Ik krijg continu whatsappberichten van de mensen op stal dat ik die sporen moet teruggeven. Mijn telefoon staat nu uit, zodat ik het niet meer zie. Ik heb geprobeerd om mezelf te verdedigen, maar behalve de eigenaresse gelooft niemand me. De vrouw die me beschuldigt is rond de veertig jaar en staat daar al jaren, terwijl ik begin twintig ben en er net ben gekomen. Ik wil mijn bijrijdpaard niet kwijt, ben enorm aan hem gehecht en ik mag ook heel veel van de eigenaresse, maar eigenlijk wil ik die mensen van stal nooit meer zien. De staleigenaar zei dat hij wel meer te doen had dan camerabeelden bekijken en dat we het onderling op moesten lossen.
Heeft iemand hier toevallig ervaringen met vals beschuldigd worden van diefstal? Hoe los ik dit op zonder er een nog groter drama van te maken?
jezus ik word al ambetant als ik je bericht lees, wat moet je je machteloos voelen.