Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:17

Dit jaar is 5 mei zowel bevrijdingsdag als hemelvaartsdag en dus een nationale feestdag. Persoonlijk zou ik het niet afspreken op die dag.

Volgens mij zijn er in Nederland nog een aantal castreurs. Deze zijn geen dierenarts maar mogen wel castreren en doen dat meestal bij een staand paard met een plaatselijke verdoving.

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:23

Die van mij word door een officiele castrateur gedaan, die alleen maar castreerd. Die zal vast wel zijn diplomas hebben voor da maar hij doet alleen castreren.

Hij word wat versuft dus niet volledig en ik mag gaan schudden met een praam, voor de rest weet ik de details nog niet. Het is trouwens ook staant.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:53

Volgens mij heeft een castreur geen opleiding tot dierenarts. Het is meer een ambacht en een uitstervend beroep. Nieuwe castreurs komen er niet bij omdat het nu volgens de wet niet meer mag.
Ze castreren ook staand onder plaatselijke verdoving waar een dierenarts eerder kiest voor liggend onder volledige sedatie.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:49

fransje23 schreef:
Dit jaar is 5 mei zowel bevrijdingsdag als hemelvaartsdag en dus een nationale feestdag. Persoonlijk zou ik het niet afspreken op die dag.

Volgens mij zijn er in Nederland nog een aantal castreurs. Deze zijn geen dierenarts maar mogen wel castreren en doen dat meestal bij een staand paard met een plaatselijke verdoving.


Dankje, dan kijk ik inderdaad beter of ik niet toch nog op een andere dag vrij kan krijgen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 15:22

Net terug van een weekje vakantie. Mij Rosie was een beetje de omgangsregels vergeten bij de oppassers. Tien ik terug kwam en de bak in ging merkte ik dat gelijk. Heel opdringerig. Maar ik reageerde zo als altijd en gelijk een stapje terug. Ach ze wist het toch wel haha. Gelijk nog even wat foto's gemaakt voor dat alle bloesem uit de boom was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:34

Die bloesem is zeker prachtig!

Staan alle jonkies nu 24/7 op het weiland?

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:51

Hier staan de dames iedere dag op de wei en 's nachts op stal. Staat alleen vrij weinig gras in de wei.

Vandaag is de smid weer geweest, Fflur gedroeg zich netjes.

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:24

KittyDylan schreef:
Hier staan de dames iedere dag op de wei en 's nachts op stal. Staat alleen vrij weinig gras in de wei.

Vandaag is de smid weer geweest, Fflur gedroeg zich netjes.

Yazhi dan weer niet :).

Rare pony, heb haar donderdag geschoren, hals en hoofdje. Ze heeft nog zo'n dikke vacht (en de helft is er al uit). Geen overbodige luxe en ze vindt het geloof ik echt fijn. Dat liet ze super toe! Bij de oren, ogen enz geen probleem. Maar hoefsmid dat is dan weer tijd om te proberen je te misdragen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 07:56

Gisteravond nog even een rondje met Rosie op het erf gelopen. Phoe dat was geen makkie. Helemaal niet zoals gewoon. Ze wilde alle kanten op.

Bij mij staan ze niet op de wei. Helaas. Ze mocht dan aan het touw even grazen.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:50

Bij ons staan ze s nachts op de paddock met schuilstal en onbeperkt hooi. Overdag op de wei. Er staat nog niet zo heel veel gras daarom s nachts nog even de weken sparen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:19

Mijn jaarling staat sinds een week hele dagen op de weide (uurtje of 10/12 per dag, hangt er vanaf hoelaat ik werk :D )

Daarvoor hebben we 2 weken rustig opgebouwd met steeds een paar uurtjes. Ik denk dat ik ze vannacht lekker op de weide laat.

Anders staan ze snachts in de paddock maar die is ook hartstikke groot met een enorme schuilstal dus dat is ook geen straf.

@kvulden; gaan ze helemaal niet op de weide of moeten jullie nog even wachten?

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:36

Ik heb ze van 's ochtends tot 's avonds buiten lopen en ze komen nu 's middags zo'n 2 uurtjes op de (volle) weide. We zijn nog aan het opbouwen hiermee. Vorig jaar heeft de merrie 2 keer koliek gehad van het gras, dus ik ben er wat voorzichtig mee.

Heeft iemand hier verstand van dekenmaten bij jaarlingen? Ik ben aan het uitkijken voor een vliegendeken voor onze jaarling, maar ik heb geen verstand van ponymaten. Ze is nu ruim 1.50, maar omdat ze een jaarling is natuurlijk niet mooi in verhouding. Ik heb geen idee op wat voor maat ik nu uit zou komen.

noor14

Berichten: 746
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:05

Die van mij staat al een paar weken 24/7 buiten.
En het bevalt hem heel goed!
Hij is eindelijk goed op gewicht nu.
Volgende week wordt hij gecastreerd.

@ Murosch ik denk dat je het beste gewoon de maat kan pakken die bij 1.50 hoort.
Maar ik heb ook al jaren geen pony meer dus ook niet echt verstand van.

Doet er iemand zonnebrand smeren op neuzen met dit weer?

Sabzje

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:50

Qua deken maten hier ook geen verstand. Zou inderdaad ook denken aan de maat die bij 1.50 hoort.

Hier lopen ze sinds van de week dag en nacht op de wei (opfok)

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:53

Mijne gaat vanaf maandag 24/7 het land op, zou 1 mei zijn maar toen was het land (weer) te nat. Ben wel erg benieuwd hoe ze het gaat vinden en doen op de grote weide. an er helaas maandag niet bij ivm met werk maar ga woensdag even langs.


Ze heeft geen roze neus dus insmeren hoeft niet.

Ik had afgelopen najaar een veulendeken voor de mijne. Die was korter en ruim verstelbaar maar voor een jaarling van 1.50 zijn die er vast niet meer. Meten is weten dus even meten van midden boeg tot de aan de billen en de rug vanaf de schoft tot staart. Zou wel aan de wat ruimer kant gaan zitten ivm de groei.

Viegendeken hebben ze hier gelukkig niet nodig, we hebben amper dazen enzo.

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:59

Heerlijk!

Mijn uitzicht is op dit moment ook heel fijn.

Afbeelding

Hier stikt het in de zomer van de dazen helaas!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:05

Pff wat een ellende lijkt me dat.. Die dazen.

Hier zitten we redelijk dicht bij zee dus geen last van dazen. En lekker altijd wat wind.

noor14

Berichten: 746
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:18

Hier ook al best veel last van vliegen.
Hopelijk komen er geen dazen.

Volg de leider haha
Afbeelding

Vandaag Dex even lekker afgesponst, het was echt heel warm.
Ze lagen met z'n drieën lekker te zonnen toen ik aan kwam.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 10:49

Mijn Shetlander staat vanaf een uurtje of 10 tot een uurtje of 19 op het gras. Zij is 29 en doet het niet goed meer op hooi. De andere niet. Ze mogen er hooguit een uurtje op. Het is maar een klein stukje. Ongeveer 40x10 denk ik. Wij wonen hier rondom met mooie weilanden. Bij de koop in de veronderstelling dat we wat bij konden huren. Nu 15 jaar verder nog niks. :( dit winter leek dat er iets voor ons beschikbaar kwam. Maar dat lijkt af te ketsen. We zijn zitten er nog steeds boven op. En ik weet dat een boer van een paar huizen verder binnenkort een stuk van een hectare gaat afstoten. Ik heb ook daar al aangegeven dat ik het graag zou willen. Huren of kopen. Hoorde al dat er meerderen waren. -O- maar we gaan het warm houden.

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:13

Vervelend is dat he als je zelf niet veel gras hebt. Wij hebben zelf thuis een weitje van 35 bij 50 en een paddock en rijbak. Die paddock was een gouden gedachte want als ik alles gras had gelaten dan was het nu na 4 jaar vast een grote modderbende geweest.

Ik mag gelukkig wel een stuk weide van 3000 m2 gebruiken. Dat ligt een klein stukje verderop en daar staan ze nu dagelijks een paar uur op de hele zomerperiode. Ik heb dat land in 2 stukken verdeeld en met een beetje beleid kunnen ze altijd gras eten. Wel voer ik ze dagelijks hooi bij, maar ze zijn er zo dik, rond en tevreden mee haha. Het enige lastige is wel dat ik dagelijks met ze langs de weg moet om er te komen en het zijn er 3 die behoorlijk aan elkaar hangen dus ik breng ze in 2 keer altijd en duim heel hard dat de anderen in de tussentijd niet uitbreken. Dat heeft mijn jaarling vorig jaar helaas wel 2 keer gedaan toen ze nog veulen was, dus echt vertrouwen doe ik ze nog niet nu.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:54

Ja erg jammer. Ik krijg steeds te horen, dat ze wel willen, maar door alle wetten en regels het niet kunnen. Zo jammer. Veel wei en alles leeg. Ik hoop echt dat we dat stukje uiteindelijk over kunnen nemen. Dus probeer het een beetje warm te houden bij die boer. Maar ben bang dat er wel een andere boer tussen komt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:32

Mijn puppy samen in de Weide met mamma
Ze Zijn zowat elkaars spiegelbeeld

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:59

Super vervelend kvulden.. Dat lijkt me toch echt wel een ding, zeker met een jonkie. Ik vind het zo belangrijk dat ze lekker kunnen grazen. Ik snap echt dat je baalt.

@Zinzi_jewel; haha ja die lijken zeker enorm op elkaar, grappig :D

@noor14; wat is 'ie al lekker hoog, wat is het voor paard?

Lars had vannacht zijn 1e nachtje in de weide (nouja ze kunnen ook de paddock/schuilstal in). Echt heerlijk met dit weer {:} Gelukkig waait het lekker door bij ons, het is niet heet voor de paarden. Gister fietsten er mensen langs en ik hoorde hen zeggen; "jeetje wat zielig, die paarden kunnen niet eens in de schaduw staan..". Zo jammer dat mensen altijd zo snel conclusies trekken.. Ze kunnen zo de grote schuilstal in als ze de zon zat zijn :o Maarja die kunnen mensen vanaf de weg niet zien.

Lars in de 'tuin' :+

Afbeelding

noor14

Berichten: 746
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:12

xApple: Dex is een kwpn'er.
Maar hij is idd al erg groot voor zijn leeftijd, hij zal 1,70m+ worden.

Erg jammer zo'n mensen die snel conclusies trekken he!
Maar het zijn meestal toch de mensen die er geen verstand van hebben.

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:15

Oeps, hier hebben ze totaal geen schaduw :=