Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:41

Het lijkt mij straks ook zo leuk om al die foto's hier te zien van onze baby's die hun eerst pasjes onder het zadel doen met een ruiter er op of de eerste pasjes maken voor de kar, en het hele proces daar naar toe! :)

Ik hoop echt dat dat allemaal goed en rustig zonder ongelukken gaat gebeuren, ik kan niet wachten op alle filmpjes van de eerste buitenritten enzovoorts

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:13

@Lamarxhorse slim om dan samen er mee te beginnen. Ik vond het in het begin ook wel een beetje spannend omdat Jaro toen best veel stijgerde en ik niet wist hoe zich dat ging ontwikkelen. Maar Door 'veel' met ze te doen leer je vanzelf Hoe ze reageren op situaties en dan zijn ze niet meer zo onvoorspelbaar. Komt vast goed met jullie!

@Druppels ja dat lijkt mij ook super leuk en voor veel zal dat moment volgend jaar al zijn. Vind het best snel gaan eigenlijk.

Muronia

Berichten: 19614
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:20

Ik las iets over grote oren? Hihi, ja die heeft ze zeker, maar ik denk dat ze er nog wel in gaat groeien hoor :). Ze is natuurlijk geen KWPNer maar een Groninger en die hebben over het algemeen aardig wat hoofd.

Puzzle met knappe korte manen! Leuk! Ik vind lange manen wel mooi, maar dan moet het wel passen bij het ras en het moet ook echt wel een mooie dikke bos manen zijn dan. Als ze onderaan zo dun worden dan houdt het bij mij op (dat was bij Veroon ook zo).

Mooie foto's Ilayla, lekker gewandeld?

Zal ik eens een beginnetje maken met puppy in actie foto's? Mijn kleintje mocht deze week voor het eerst in haar leven eens vrijspringen. Nou, dat was niet tegen dovemansoren gezegd, ze vond het geweldig :D

Afbeelding
Afbeelding

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:29

Super leuk dat ze vrij springen zo leuk en goed doet! Ik meen me te herinneren dat haar moeder het niks vindt? Dus dat zit niet in de genen?

We hebben wel lekker gewandeld, niet zo lang en heel veel geduld om stil te staan was er niet, maar we konden wel lekker even rennen samen :P. Het was meer een klein wandel, hardloop rondje.

Muronia

Berichten: 19614
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:36

Klopt inderdaad, haar moeder is er doodsbenauwd voor en heeft er een hekel aan. Toch is de moeder eigenlijk springpaard gefokt (Oliver v. Voltaire x Wolfgang). Ik vind het heel leuk om eens een paard te hebben die er zelf wel lol in heeft. Ik heb absoluut geen spring-ambities maar voor de leuk eens een sprongetje maken in de toekomst is heel welkom :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:53

Jaa ik kan ook niet wachten tot we de 1e beleer foto's gaan zien! Toch leuk om samen ervaringen uit te wisselen want iedereen zit dan in hetzelfde schuitje.

Gaan jullie het zelf doen? Of wegbrengen?

Ik ga alles zelf doen. Wel met begeleiding. Maar heb zelf genoeg ervaring en een paard met een makkelijk karakter.

KittyDylan

Berichten: 8905
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:03

Ik ga het láten doen. Wel zelf tuigje al omdoen en bit laten wennen ect.
En volg al een mencursus zodat ik al wat ervaring heb :P

noor14

Berichten: 748
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:10

Veronia kan goed springen zeg!
Leuk dat ze het graag doet :)
Ziet er ook echt sportief uit met korte manen en peesbeschermers om!

Ik vind de korte manen bij puzzle ook goed staan :)
De manen van Dex blijven lang, hij heeft zon prachtige bos, daar durf ik de schaar niet in te zetten.

Vandaag weer gewandeld, hij was best stout Haha.
Beginnen die van jullie ook een beetje te puberen?
Merk nu echt dat hij mij aan het uitproberen is.

Mij lijkt het ook echt super leuk om dalijk te zien dat iedereen gaat beginnen met beleren, en eerste stapjes onder het zadel idd.
Tijd vliegt voorbij vind ik.
Beleren ga ik ook zelf doen. Veel ervaring mee dus dat moet goedkomen :)

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:35

Het beleren voor de wagen laat ik doen.
Onder de man moet hij maar gewoon braaf zijn. _O-

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:40

Murosch schreef:
Klopt inderdaad, haar moeder is er doodsbenauwd voor en heeft er een hekel aan. Toch is de moeder eigenlijk springpaard gefokt (Oliver v. Voltaire x Wolfgang). Ik vind het heel leuk om eens een paard te hebben die er zelf wel lol in heeft. Ik heb absoluut geen spring-ambities maar voor de leuk eens een sprongetje maken in de toekomst is heel welkom :)

Ja dan is het wel fijn dat zij het wel leuk vind en ook al heb je geen springambities het is wel lekker zo'n ongecompliceerde alrounder.

@xapple Ik ga het ook zelf doen met begeleiding. Heb er wel vertrouwen in en vind het fijn als hij mijn manieren leert.

@Noor ja lekker laten hangen hior die manen. Ik begin ook (nog) niet aan. Vind de rode punten te leuk en ben benieuwd hoe lang ze kunnen worden en daarnaast is het gewoon makkelijk.

Wat deed Dex met wandelen? Ik dacht dat Jaro wat begon te puberen, maar hij is eigenlijk weer een tijd heel fijn.

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:45

Ik ga het zelf doen en wil eigenlijk begeleiding maar mennen is hier niet echt bekend dus ik moet even hard op zoek naar iemamd die dat kan doen. Ik zou het zonde vinden, als ik 3 jaar lang mn mannetje alles heb geleerd en er iemand anders voor het eerst op de wagen zit :\ dat mag alleen ik :(:) :+

noor14

Berichten: 748
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:44

Fijn dat Jaro het goed doet Ilayla!
Dex probeert steeds in het touw te bijten, blijft vaak stil staan (deed hij eerst nooit) en soms hard lopen en duwen. Ik zet hem dan stil en een paar passen achteruit. Dat doet hij wel goed. Ook draven doet hij goed. Hij schud ook met z'n hoofd dan en kan gewoon merken dat hij fris is en z'n eigen gang wil gaan haha.
Mja ik negeer het gewoon, t moet ook leuk blijven voor hem, dus ga niet steeds alles afstraffen

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:02

Hier nog geen idee wat ik met beleren ga doen. Maar ik heb een hoop geduld dus ga iig niet te vroeg beginnen. Zadel erop kan geen kwaad maar het echte rijden laat ik voorlopig nog even wachten.

Is maar net wat mijn heupen gaan doen over een jaar/2 jaar, als ik dan alleen maar slechter wordt laat ik iig de eerste keer iemand anders hangen en opstappen. Kijken wat ie doet, is ie braaf dan rij ik hem verder met de begeleiding en anders eerst even door de ander. Maar hij begint al aardig Naomi-proof te raken, dus denk niet dat het een heel groot probleem zal zijn het inrijden.
Weet ook nog niet of ik voor een zadel ga of voor wat anders. Is maar net wat mijn heupen gaan doen.. Want als ik 1 keer per maand zou gaan rijden bijvoorbeeld, ga ik geen zadel van 3000 euro kopen ofzo. Koop ik liever een goede BBP die nog een klein beetje de druk verdeeld. Want met constant pijn in mijn heupen zal ik toch geen ritten van 5 uur maken. :+

Maarja, dat komt van zelf wel. Wie weet ga ik wel mennen, kan natuurlijk ook nog.

Verder kwa puberen nog niet veel gemerkt. Vaak als ie vervelend doet en happen is dat omdat hij wilde spelen met een paard maar dat niet mocht. Niet heel handig als ik achter hem aan kan rennen tijdens het invlechten of borstelen.. _O-

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:32

Druppie7711 schreef:
Ik ga het zelf doen en wil eigenlijk begeleiding maar mennen is hier niet echt bekend dus ik moet even hard op zoek naar iemamd die dat kan doen. Ik zou het zonde vinden, als ik 3 jaar lang mn mannetje alles heb geleerd en er iemand anders voor het eerst op de wagen zit :\ dat mag alleen ik :(:) :+

Daar heb ik dan weer geen moeite mee.
Liever dat alles meteen goed wordt aangeleerd dan dat ik zelf ga lopen prutsen.
Puzzle zal een week of 5/6 weg gaan volgend jaar om beleerd te worden.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:02

Ik wil zoiezo ook zelf beleren voor zover hij hrt braaf blijft doen en er geen problemen komen. Maar dat verwacht ik niet, ik heb gebieg ervaring dat het ipc goed te doen is. Dus brn indd zo benieuwd!! Het komt dichtbij!

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:46

Ilayla schreef:
@Lamarxhorse slim om dan samen er mee te beginnen. Ik vond het in het begin ook wel een beetje spannend omdat Jaro toen best veel stijgerde en ik niet wist hoe zich dat ging ontwikkelen. Maar Door 'veel' met ze te doen leer je vanzelf Hoe ze reageren op situaties en dan zijn ze niet meer zo onvoorspelbaar. Komt vast goed met jullie!


Heel erg bedankt voor deze fijne woorden!! Klinkt ook helemaal waar, hij staat nu alleen maar in de opfok dus wat ken ik nou eigenlijk van hem? Straks weer naar het land en kunnen we weer wat meer doen!

Ik ga het beleren uitbesteden aangezien ik geen ervaring heb maar hoop wel iemand te vinden die mij erbij betrekt!

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:22

Ilayla schreef:
@Gordy18 Knappe Nesprit met dekje, is ook nog niet zo bezig met verharen?


Klopt! ze is net een beetje begonnen , maar vind het nog niet zo erg met elke keer die omslag van het weer, haha

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:26

Ik wil Jack ook zelf inrijden onder begeleiding :)
Ik merk wel dat ik ongeduldig begin te worden :o Als ik al die verhalen van jullie hoor dan loop ik echt heel erg achter omdat ik niks kan doen met Jack. Ik kan hem alleen borstelen, pasje achterwaarts en een voetje laten geven :') Volgens mij wil hij nog niet eens aan het halster meelopen haha. Dat wordt nog een flink inhaalslag maken straks! Maar komt goed, we hebben de tijd :)

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:38

Annikoe kan je niet een halstertje meenemen in de wei en rondjes daar lopen?

Beleren doe ik eigenlijks zelf. Maar laat een goede vriend even de eerste keer erop gaan. Dan weet ik teminste wat ze doet.

Noor soms heeft ze een puberbui maar gedraagd zich over het algemeen echt goed

Korte manen staan goed bij puzzle!

Murosch leuke sprongetjes!

Ilayla die is prachtig!!

Nanda super goed!

Mooie foto wennie!

Vandaag gingen we trailer laden. Nou liep er zo op en er braaf weer af. Ze vond het wel leuk :D
Afbeelding
Afbeelding
Daarna mocht ze even bij de shetties in <3 knappe dame
Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:43

Annikoe schreef:
Ik wil Jack ook zelf inrijden onder begeleiding :)
Ik merk wel dat ik ongeduldig begin te worden :o Als ik al die verhalen van jullie hoor dan loop ik echt heel erg achter omdat ik niks kan doen met Jack. Ik kan hem alleen borstelen, pasje achterwaarts en een voetje laten geven :') Volgens mij wil hij nog niet eens aan het halster meelopen haha. Dat wordt nog een flink inhaalslag maken straks! Maar komt goed, we hebben de tijd :)


Moet goedkomen toch? :D
Komt vanzelf wel. Of niet en heb je een grasmaaier die leeft. :+

Kabayo schreef:
Annikoe kan je niet een halstertje meenemen in de wei en rondjes daar lopen?

Beleren doe ik eigenlijks zelf. Maar laat een goede vriend even de eerste keer erop gaan. Dan weet ik teminste wat ze doet.

Noor soms heeft ze een puberbui maar gedraagd zich over het algemeen echt goed

Korte manen staan goed bij puzzle!

Murosch leuke sprongetjes!

Ilayla die is prachtig!!

Nanda super goed!

Mooie foto wennie!

Vandaag gingen we trailer laden. Nou liep er zo op en er braaf weer af. Ze vond het wel leuk :D
[ [url=m/HS1s3T.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/scS4Tl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daarna mocht ze even bij de shetties in <3 knappe dame
[ [url=m/kateUy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/16FKMw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt het zo of heeft ie lekkere dikke manen? :D

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:48

Paar pagina's bijgelezen :D veel werken, weinig tijd :\ Gelukkig nog 1 weekje werken en dan 2 weekjes vrij *\o/*
Mooie foto's allemaal en leuke toekomstplannen.
Ik ben er nog niet over uit hoe ik het inrijden ga aanpakken. Wat ik wel zeker weet is dat ik pas met 3,5 ga beginnen en haar vantevoren op de (röntgen) foto laat zetten om te kijken of alle schijven die dicht moeten zijn ook daadwerkelijk dicht zijn.
Een lieve vriendin heeft al aangeboden me te helpen met inrijden als ik het zelf wil gaan doen, maar ik ben een (erge) zenuwpees :o dus alles is nog mogelijk. Wel ook al iemand op het oog als ik het toch ga uitbesteden haha, graag goed voorbereid O:)

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:12

Mmmm ligt een beetje hoe het allemaal verloopt met de toekomst, maar het liefst wil ik Fedde zelf beleren, maar niet te vroeg. Ik heb Felix ook om te rijden, dus daar hoef ik geen haast mee te hebben. Zat zelf te denken aan 4 jaar en dan ook echt heel rustig aan. Ik wil toch de wedstrijden niet in.

Super Kabayo dat het trailer laden zo goed ging +:)+

Vandaag toch maar nog eens de manen gevlochten, zo daar kreeg ik pijnlijke armen van haha. Voorpluk voor de grap maar die heb ik weer uit gedaan, was een beetje erg dik en hij leek het ook niet fijn te vinden.
Manen zijn wel hard gegroeid met de laatste keer.
Was wel lastig foto's maken....Fedde wilde telkens weer naar mij toe *-:)
Deze was van november

Afbeelding
En dezen van vandaag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:26

Kabayo schreef:
Annikoe kan je niet een halstertje meenemen in de wei en rondjes daar lopen?


De andere paarden vinden het nog steeds érg interessant wanneer ik Jack zijn halster om doe. Met als gevolg dat ze dan achter hem aan gaan rennen om te kijken wat hij nou om zijn hoofd heeft zitten :')
Misschien moet ik het wat vaker doen, zodat de lol er vanaf gaat. Maar ik vind het altijd een beetje zielig als ze met zijn allen achter hem aan zitten :+

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:08

Wauw, Fedde heeft echt al lange manen!
Hier zijn ze ook zo fotogeniek, die krijg je ook nooit fatsoenlijk op de foto als je alleen bent. :))

Jack heeft het vast allemaal zo weer door hoe het werkt.
Wanneer gaat hij uit de groep?
Na de zomer? Of blijft hij daar nog een winter staan?

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:41

@noor14 O lastig van dat duwen en bijten! Herken alleen het stilstaan het eerste stuk en soms te hard willen lopen, maar dat is van de spanning, doe ik niet zoveel aan behalve ook een pasje terug als hij te hard gaat. Als je het zo consequent doet zal het ook niet nodig zijn om te straffen, maar lijkt me wel vervelend als hij dat eerder nooit deed.

Lamarxhorse schreef:
Ilayla schreef:
@Lamarxhorse slim om dan samen er mee te beginnen. Ik vond het in het begin ook wel een beetje spannend omdat Jaro toen best veel steigerde en ik niet wist hoe zich dat ging ontwikkelen. Maar Door 'veel' met ze te doen leer je vanzelf Hoe ze reageren op situaties en dan zijn ze niet meer zo onvoorspelbaar. Komt vast goed met jullie!


Heel erg bedankt voor deze fijne woorden!! Klinkt ook helemaal waar, hij staat nu alleen maar in de opfok dus wat ken ik nou eigenlijk van hem? Straks weer naar het land en kunnen we weer wat meer doen!

Ik ga het beleren uitbesteden aangezien ik geen ervaring heb maar hoop wel iemand te vinden die mij erbij betrekt!


Geen dank hoor, je leert het vanzelf en door te kijken hoe hij zich in de groep gedraagt kun je ook al een hoop afleiden. Alleen reageren ze zonder andere paarden een tikkie heftiger :P Wanneer gaan ze weer naar de wei?

Gordy18 schreef:
Ilayla schreef:
@Gordy18 Knappe Nesprit met dekje, is ook nog niet zo bezig met verharen?


Klopt! ze is net een beetje begonnen , maar vind het nog niet zo erg met elke keer die omslag van het weer, haha


Wel al begonnen dus, dat is wel fijn. Gaat er toch niet in een paar dagen vanaf. Jaro verliest nog helemaal niks.

@Annikoe Valt erg mee hoe ver je achterloopt! Jaro kan vaststaan, voetjes geven, achteruit, opzij, meelopen met en zonder andere paarden in alle gangen en is verkeersmak en dat kon hij binnen drie maanden dat ik hem had zeker wel. Daarna hebben we alleen meters gemaakt en bevestigd. Jack is volgens mij hartstikke nuchter, dus dat heeft hij ook zo onder de knie. Maar kan me wel voorstellen dat het jammer is dat je niet meer kan doen.

Over dat halster, zou als je wat langer de tijd hebt gewoon een halster om doen en ze dan lekker even laten. Kan toch nooit meer dan een kwartier interessant zijn voor ze? Kun je daarna oefenen.

@Kabayo zo dat doet ze makkelijk zeg! Leuk!

Leuk ook dat er meer niet meteen op drie beginnen met rijden. Ik wil er ook pas met 4 op, dan gaan we een beetje tegelijk.