Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:31

Dankje voor de goede uitleg aurelia ik zie het helemaal voor me.. ik vind altijd erg interessant als zulke dingen gedeeld worden kan ik zelf ook iets mee.. ik zal de dingen die ik uit de training haal ook met jullie delen als jullie dit leuk vinden?

Miles is zeker bijgetrokken wauw! Als ik die rug zie zou ik er ook op willen kruipen hou wel van dat brede..

Zilver is knap ja en ze kijkt zo gefocust.. noem je haar altijd zilver als je haar roept of kort je het af?
Ja ik ben vandaag de hele dag lekker bij hem geweest. Hij doet het zo goed.. hij eet lekker, loopt een rondje, speelt met de bal en af en toe hinnikt die naar de andere paardjes als ze een stukje de track op gaan maar er zit totaal geen paniek of stress in..
over een week mag hij er waarschijnlijk bij en dan moet hij zich gaan gedragen als een heer!

Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:38

Zo, heel wat gepost hier! :))

@kab
Jeetje wat knap van jullie! Gaaf hoor! Ik dacht bij het zien van het filmpje dat er een pony achterop de kar zat, maar het was een hond.. Keek toen het filmpje in de avond op mijn mobiel. Denk dat ik een bril nodig heb. _O-
Hier wacht ik nog 'even'. Kwa voor de kar zetten weet ik nog niet of ik dat ga doen. En kwa rijden nog geen behoefte om er al op te zitten. Misschien dat ik er dit jaar wel een keer op ga zitten, maar dat zie ik dan wel. Heeft geen haast en is ook maar net hoe hij zich voelt in die tijd. En natuurlijk hoe ik zelf voel. Ook niet heel onbelangrijk.
Zilvers date ziet er goed uit! Vlechtjes staan niet heel verkeerd. Alleen die voorpluk, steekt een beetje.. Omhoog. :+


@Renee
Haha, sterk of gewoon slim en het gewicht erin zetten? :))
Miles ziet er goed uit!

@noor
Nika is een mooie naam zeg!

@ilayla
Ach, kan gebeuren. Bekijk het postief: Het is goed afgelopen en van fouten maken leer je weer van! :D
Voor Elano is gras sowieso al niet het belangrijkste in zijn wereld. Alleen daarom zou ik hem niet los-los laten. Af en toe is hij een nep-tinker. Alleen voor het land laat ik hem nog wel eens los. Maar de enige kant die hij op zou rennen is naar de paarden toe, die dan in het land staan. :')


@annikoe
Volgens mij werkt een wormenkuur geen 2 weken? Hooguit dat de wormen die er toen uitkwamen enorm verzwakt waren en alsnog stierven? Zoiets? Maar ik heb bij Elano nooit wormen uit zien komen na ontwormen..

@aurelia
Ben benieuwd hoe een grotere maat past. Maar als de neusriem te groot is, kan er neem ik aan gewoon gaatjes bijgeprikt worden?

@lamar
Fijn dat de verhuizing goed ging! Ook fijn dat hij zich niet zo druk maakt. Ziet er ook goed uit!



AfbeeldingAfbeelding
Hier ben ik nog steeds om de dag even bezig als in extra beweging, doet hem erg goed. Misschien dat iedere dag nog beter op zou doen.. Maar dat vind ik wel erg veel. Gister waren zijn hoefjes weer aan de beurt en gelijk zijn tanden na laten kijken. Als het goed is moet ie van/na de zomer gedaan worden, nu nog niet heel hard nodig.
Vandaag kreeg hij een heerlijke poetsbeurt. Gister kwam er een paar haartjes vanaf.. En vandaag is er een halve bom ontploft aan haar ofzo. Nadat hij gepoetst was nog even ingevlochten, staart geborsteld en klein stukje wandelen. Tijdens het wandelen kwamen we iemand tegen die met een hoge drukspuit bezig was (auto en garage schoonmaken). Elano keek zijn ogen uit! Nog nooit gezien en gehoord. Maar dappere man kreeg ik na wat overtuiging erlangs zonder raar gedoe. :D

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:26

Ik heb enorm spijt dat ik kofu, zijn moeder en me mini naar deze huidige stal heb gehaald :(
De kudde in de paddock is te groot, en snachts voor een deel zand waar 1 hooiplek dicht gemaakt, ivm het mesten in het zand. Dus dan is de verharde plaats, een hooiruif en de schuilbak open. In de hele nacht durven hun dus niet te eten omsat alle doninante paarden daar staan :\ overdag zie ik ze gelukkig wel vaker eten. Ze krijgen kuil (zeer nat kuil en heb liever goed hooi). En hij en ze moedet zijn al aardig afgevallen. Dus ben echt niet blij!! En de kleine shet die eet maar 2x per dag een klein plukje. Omdat die de shetten schuilstal uit word gejaagt waar de hooiruif staat _-:( gelukkig gaan ze van de zomer 24/7 het land op. En erna zal ik dan toch iets anders moeten vinden, want zie nu gewoon de ribben vab alle 3 terwijl ze een aardige buik hadden toen ze kwamen..
Sorry wilde het graag even van me afschrijven, en wat jullie zouden doen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:10

Yeah Miles is weer in evenwicht *\o/* Hopelijk groeit straks niet ineens weer zijn achterhand omhoog.

Lamar is mooi stevig! Lijkt alles eens rustig in zich op te nemen.

Fijn dat Elano het goed doet op om de ag wat extra beweging. Van hem zal nog wel een pak haar afkomen zo te zien!
Hij is nu dus min of meer hogedrukspuit-proof :D

Balen dat gedoe met de stalling Biancalaylo. Je was hier toch onlangs heen verhuisd of was dat weer iemand anders?

Joya keek gisteren niet op of om toen ze langs iemand die op een ladder in een boom aan het zagen was moesten. Maar de omgehakte boomstammen die ze op de weg terug zag waren dan wel weer erg raar en wat eng :Y)
Hoop dat dit mooie weer nog even blijft, ga ik binnenkort haar staart wassen. Ze heeft nu een zwarte dip-dye

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:15

Wat is Lamar al volwassen zeg! Die oogt echt helemaal niet meer puppy. Miles is nog zo slungelig.

@puppy1128 Miles is ook al echt aan het verharen. Ik vind dat altijd fijn, dan weet je dat de lente eraan komt :D Fijn dat hij het goed doet op extra beweging :)

Wat vervelend @biancalaylo. Kijk je uit naar een andere stal? Niets is zo vervelend als het gevoel dat je paarden iets tekort komen. Ik zou als ik jou was toch rondneuzen, misschien vind je iets voor de zomer. Want het duurt nog wel even voor het weer warmer wordt... Kun je ze zelf niet bijvoeren?

Fijn dat ze zo nuchter is fransje23! Ik heb Miles staart laatst al gewassen, die was ook helemaal smerig. Maar ik houd hem altijd in een vlecht zodat hij schoner blijft :')

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:39

Ik voer zelf muesli met slobber lijnzaadolie en een vitamine brokje bij.
Maar het word niet beter. Heb een foto gemaakt vandaag.
Schrik niet :( Afbeelding

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:23

Oh wat erg zeg. Die zou ik toch zo snel mogelijk verhuizen!

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:49

Jaa moet alleen wel iets vinden waar hij en ze moeder samen heen kunnen, ze vinden namelijk steun bij mekaar. Dus ben al aan het rond zoeken sinds nu 2 weken.
Als iemand de tip weet omgeveing denhaag haha

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:28

Lamarxhorse Ik noem haar altijd Zilver of Zilvertje. Maar ik kort het niet af. Mijn vriend zegt soms zilvie maar dat vind ik vreselijk :+
Fijn dat het goed gaat! Mooie fotos

Jeetje biancalaylo. Ik had het minder erg verwacht. Ik zou hem zo snel mogelijk daar weg halen... ik weet helaas niks , sorry

Hihi fransje. Boomstammen zijn doodeng duhh. Ik heb ook alweer lekker gewassen. Het water kwam er bruin af :')

Haha puppy _/-\o_ _O- Nee het is inderdaad de Rhodesian Ridgeback van mijn werkgever :P Snap dat je geen haast hebt. Ik opzich ook niet. Maar het is nu rustig op het werk dus komt nu het beste uit. En ach. Dan weet ze het ook alvast haha. Mooie voorpluk he :))
Mooie fotos van je man. Die vlechten staan m goed. Hij heeft wel echt nog een pak haar zeg!!

Ik heb vandaag eventjes gereden! Ging veel beter! Niet 1x gebokt! Helemaal blij. We lagen wel bijna onderuit. De bak was gesproeid en was op 1 plek wat natter. Ze gleed uit en daar gingen we! Bijna languit. Haar snuit ging over de grond. Gelukkig herpakte ze zich en vielen we niet. Pff m'n hart :P
Verder bezig geweest met reageren op been. En ivm privacy van de jongen die mij helpt (slechte) kwaliteit foto's. Excuses!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze loopt zo fijn over de benen <3
Wel een filmpje van een stukje galop!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:02

Wat knap zo van Zilver, ze lijkt al mega volwassen.

Mooi dat Miles is bijgetrokken, Renee

Sorry iedereen, ik hou het lezen niet bij. Merk dat ik er ook niet zo'n zin in heb. Ook omdat ik zelf niks te vertellen heb. Dus misschien ontstip ik wel en ga verder met updaten in een volgtopic als ik al behoefte heb aan updates over Jorie.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:54

biancalaylo schreef:
Ik voer zelf muesli met slobber lijnzaadolie en een vitamine brokje bij.


Jeetje zijn ze alle drie zo schraal? Hoeveel voer je bij? Misschien aanvullen met bietenpulp of grasbrok, dat wil wel aanzetten.


Hoe gaat het nu met Jorie, Fennadev? Luizen inmiddels helemaal verdwenen?

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:01

fransje23 schreef:
biancalaylo schreef:
Ik voer zelf muesli met slobber lijnzaadolie en een vitamine brokje bij.


Jeetje zijn ze alle drie zo schraal? Hoeveel voer je bij? Misschien aanvullen met bietenpulp of grasbrok, dat wil wel aanzetten.


Hoe gaat het nu met Jorie, Fennadev? Luizen inmiddels helemaal verdwenen?


Ik voer 3/4schep muelsi en 3/4 schep slobber. Met 1 bakje vital en lijnzaadolir 30ml en die mini krijgt half bakjr vital 1/2muesli en 20ml lijnzaadolie. Alleen die mini is niet heel schaal, of ten inste dat zie en voel ik niet door die dikke wintervacht.

Ik ga morgen indd bietenpulp halen.
Mogen ze dat elke dag? En hoeveel perdag zou ik dan geven?

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:06

In principe mogen ze iedere dag bietenpulp bij grote hoeveelheden moet je op de calcium/fosfor verhouding denken. Je begint toch eerst met een kleine hoeveelheid en de muesli en slobber trekken ook al wat recht. Wel goed weken anders kan je grote problemen krijgen o.a. slokdarmverstopping.

Welke muesli en slobber geef je?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:11

@Fransje, luizen zijn weg, hij verhaart volop nu. Verder nog steeds te schraal, maar zijn mest is wel goed. Hij heeft een aantal dagen met die koude achtereen SP gekregen.

@Bianca, misschien ook SP bijvoeren in emmers om hun nek? Dat vervangt ruwvoer namelijk ook en het zet heel goed aan. Is normaal voor oudere paarden, maar ik merk dat Jorie zelfs van 1 keer per week seniores priores al voller is geworden. Nu hopen dat hij ook daadwerkelijk voller is, want ik kan werkelijk waar nog steeds niks gewaar worden met die vacht, behalve dan dat ie -20 gevoel prima kan hebben .

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:30

Gelukkig zijn luizen onder controle! Nu hopen dat hij wat dikker uit de winterverpakking komt.

Hoofdbestandeel van de SP, seniores priores, is bietenpulp. Is zeker een goede ruwvoerbervanger daar gaat is bietenpulp ook een probiotica dus goed voor de darmen.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:52

fransje23 schreef:
In principe mogen ze iedere dag bietenpulp bij grote hoeveelheden moet je op de calcium/fosfor verhouding denken. Je begint toch eerst met een kleine hoeveelheid en de muesli en slobber trekken ook al wat recht. Wel goed weken anders kan je grote problemen krijgen o.a. slokdarmverstopping.

Welke muesli en slobber geef je?


Natures best van pavo. En ook slobber mash van pavo.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:38

Je moet wel heel veel bietenpulp geven om een scheve calcium-fosforverhouding te krijgen hoor, maar dat kun je recht trekken met zemelen. Ik geef zelf Seniores Priores en gemicroniseerd lijnzaad voor het vet aan mijn oudje. En veel eiwitten door middel van esparcette. Zo blijft hij lekker op gewicht.

Wat doet Zilver het goed zeg!

Miles was gisteren aan het spelen met mijn kleine ettertje :')


Het gaat er af en toe flink op, dit is van een paar weken geleden.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:00

Wat leuk Renee!

Dit was mijn zwijn vanochtend _O-
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:13

Hij ziet er wel een stuk beter uit!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:17

Ja hij wordt echt breed. Zie deze foto van de SMR indoordag tijdens de horse agility. Hij lijkt bijna hengst zoveel behang _O-
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:50

Jorie ziet er veel beter uit! Zijn manendos is echt heel gaaf!

Renee, de mannen vermaken zich zo te zien goed :D Heerlijk om te zien!

Misschien een idee om de muesli en slobber te vervangen voor merriebrok zodat ze wat meer eiwit binnen krijgen? Aanvullen met luzerne of luzernebrok kan ook. Je voert 1 keer per dag bij, Bianca?

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:53

fransje23 schreef:
Jorie ziet er veel beter uit! Zijn manendos is echt heel gaaf!

Renee, de mannen vermaken zich zo te zien goed :D Heerlijk om te zien!

Misschien een idee om de muesli en slobber te vervangen voor merriebrok zodat ze wat meer eiwit binnen krijgen? Aanvullen met luzerne of luzernebrok kan ook. Je voert 1 keer per dag bij, Bianca?


Ja klopt, want ga 1x per dag naar stal. Het is ook niet heel dichtbij. (Halfuur rijden) en ivm werk kab ik vaak niet 2x.
Ik heb vandaag de bietenpulp door derest gemengt en ze aten het op. Luzerne gooien ze alle 2 uit de bak. Dus vandaar dat ik nu dit heb aangeschraft.
Maar als dit niet gaat werken kan in indd nog senioren muesli of merrie brok erbij doen.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:17

Wauw die manen, het wordt echt baby-af nu!

Luzerne was voor mij ook niks, duurde te lang voor hij het op at. Dus ik heb nu esparcette. Maar bietenpulp doet echt wonderen. Ik voer het al jaren. Hopelijk zet het een beetje aan!

Ik zat net te denken aan zadels he. Ik heb drie zadels, hoop dat er een op Miles past :') Maar ik rijd western en mijn westernzadel past niet. Na hoelang zou je ongeveer een zadel aan kunnen schaffen? Wanneer is hij in een shape die hij wel eventjes vasthoudt? Die dingen zijn namelijk niet echt aanpasbaar volgens mij.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:33

Ik voer juist losse luzerne zodat ze er langer over doen,en voor het eiwt. :j Moeten natuurlijk goed kauwen op dat droge spul.

Zadel vind ik lastig, voorlopig zijn ze nog niet uitgegroeid/ gezwaard dus ze veranderen veel.
Zat zelf aan een aanpasbaar zadel of semi-boomloos te denken voor Joya.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:18

Ja maar hij doet nu al 40 minuten over zijn eten en ik moet erop wachten omdat de rest het anders opvreet en ik nieuw moet maken :+ Vandaar de esparcette.

Ik zal eens gaan speuren naar aanpasbare zadels.