Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:03

We hebben een pensionpaardje staan van 1 jaar (februari 2015 dacht ik?) dus ze heeft sowieso een leeftijdsgenootje haha

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:07

Ik heb ze ook aan huis staan, ben er echt blij mee anders haalde ik het niet met mijn werk en school.

Wat komen er een mooie beebs langs <3

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:12

Ik had het liefst mijn mannetje ook thuis gehouden. Maar alles bij ons op stal is zo'n beetje bejaard. Dus niet leuk voor hem. Hij kan vast staan, meelopen aan het halster, is zo goed als verkeersmak. Voetjes vind hij nog lastig maar doet hij uiteindelijk wel. Aan de manen zitten vind hij wel verschrikkelijk. Komt vast wel goed :)

Muronia

Berichten: 19566
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:16

Oh leuk topic! Ik heb ook een jaarling, ze is van 9 april 2015, dus morgen jarig :-)

Ik ga haar morgen even weer opmeten, geen idee hoe groot ze nu precies is. Moeder is een kwpner van 1.61 en vader een Groninger van 1.73.

Ik heb haar ook aan huis staan, samen met haar moeder en de shet.


Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 21:58

Leuk hoor zoveel reacties. En wat een mooie foto's. Hebben jullie plannen voor je veulen? Rosie is voor ons een echt gezins paardje. Waarschijnlijk zal ze alleen recreatief gereden worden. Maar vind het wel leuk om wel lekker in de bak te werken. Dat doe ik nu ook met mijn KWPN. Die is al 22 dus ik hoop dat Rosie haar straks kan opvolgen. En dat straks mijn 2 jongste kinderen er ook op kunnen rijden.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:05

Die van mij is de opvolger van zijn moeder. Die wordt dit jaar 22, maar is eigenlijk nog kerngezond.
Plan is dressuur en wellicht pleasure. Wil hem ook naar de hengstenkeuring brengen. Maar al doen we dit allemaal niet maakt dat ook niet uit. Zolang hij maar mijn maatje blijft.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:20

Die van mij mag gewoon verwend kreng blijven.
Mijn andere pony is kinderpony en lekker wandelen en ga ik aanspannen.
Tess mag daarentegen lekker knuffelen en leuke dingen doen en thats it!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:38

Wat veel jonkies al in het topic, leuk!

kvulden schreef:
Fransje23 hoelang blijft ze in de opfok?


Ben ik nog niet helemaal over uit. In ieder geval deze zomer en hoogstwaarschijnlijk aankomende winter nog een daarna zie ik wel weer. Alles hangt er ook van af hoe het gaat mijn mijn 24-jarige merrie. Daar ben ik momenteel nog zoveel mee bezig dat ik anders tijd tekort zou komen.

Heb wel een opfok redelijk in de buurt zodat ik toch makkelijk af en toe langs kan gaan. Gelukkig herkent ze mij wel als ik er ben en komt ze meteen op mij af :)

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:45

Ze jrigt nu echt wel een groter hoofd, Gelukkig wel een mooi groot hoofd :D
Afbeelding

Over gebrek aan hooi hoeven de dames niet de klagen
Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 22:55

Aaah schattig

Enphalu

Berichten: 772
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Brabant

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:36

Ik heb ook een jaarling! 15 april wordt hij 1 jaar. Ik heb nu nog geen recente foto's van hem.

2 maanden
Afbeelding

6/7 maanden
Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:40

Wat een chique ding zeg Enphalu. Mooi!

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 02:15

kvulden schreef:
Leuk hoor zoveel reacties. En wat een mooie foto's. Hebben jullie plannen voor je veulen? Rosie is voor ons een echt gezins paardje. Waarschijnlijk zal ze alleen recreatief gereden worden. Maar vind het wel leuk om wel lekker in de bak te werken. Dat doe ik nu ook met mijn KWPN. Die is al 22 dus ik hoop dat Rosie haar straks kan opvolgen. En dat straks mijn 2 jongste kinderen er ook op kunnen rijden.


Best veel plannen eigenlijk haha! Maar alles lekker rustig aan :) Ik ben een western ruiter en de bedoeling is met haar vrij allround te gaan trainen: (In Hand) Trail, Showmanship, Horsemanship, Pleasure, buitenrijden, af en toe een wedstrijdje meepakken. Bovendien vindt ik vrijheidsdressuur en grondwerk ook erg leuk om te doen :j
Momenteel oefen ik twee keer per week een kwartiertje in de bak (showmanship, met af en toe een balkje of pionnen). Ik merk dat ze het erg leuk vindt en graag iets heeft om over na te denken.
Voor de rest de normale dingen, lekker poetsen en knuffelen, vastzetten, toiletteren, over het terrein wandelen, etc.
Binnenkort ga ik beginnen met trailer laden (met hulp in lesvorm) en als het laden goed gaat, korte stukken er mee rijden. Misschien ook al dit jaar een wedstrijdje in de buurt meepakken.
Zoals ik al zei, veel plannen :+

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:00

Die van mijn staat momenteel al 3,5 week in Someren .
Op het veterinair centrum , lelijke snee op de kogel links achter die niet wilde helen omdat daar op de kogel nogal veel beweging zit .
Maar t ziet er nu allemaal netjes uit en hopelijk mag ik ze dinsdag of woensdag naar huis halen .
Kan ik ze weer lekker borstelen enzo .
Veel meer hoeft ze niet als netjes aan halster en touw meelopen , borstelen en hoeven verzorgen .
Ze is als veulen een paar keer langs moeder meegelopen met buitenritten dus heeft al het een en ander gezien .
Kleine grote meid

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:24

Wat een leuk topic, ik Meld me ook als dat mag :o

Mijn veulen heet Mephisto en is van juli volgens mij de 21e maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen moet ik voor in het boekje kijken.
Het is een Schwarzwalder Fuchs.
Wil er later TREC en buitenritten op gaan rijden.
Maar nu vooral wat wandelen en lekker veulen laten zijn.
Hij staat samen met mij Tinker van 2014. En mijn moeders Tinker ook van 2015.


Afbeelding

Afbeelding

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:39

Wat een leuk topic! Leuk ook alle verschillende rassen en verschillende manieren van opgroeien/opvoeden. :)

Mijn jaarling is van 15 mei 2015. Een kwpn hengstje van Dream Boy x Zhivago x Havel.

Als veulen erg brutaal maar nu als jaarling heel erg makkelijk en nieuwsgierig. Staat vooral veel te spelen met z'n grote vriend, maar komt wel dagelijks in de hand in de opfok. Vind ik wel zo fijn :)


Afbeelding

En nu iets minder knap, maar dat komt wel goed :D
Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2174
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:04

Ik zou ook graag meekletsen. Ik heb een jaarlinger hengstje van 31-03-2015

Hij staat samen met zijn vader in de wei die ook hengst is.

Als hij 2,5/3 is wil ik rustig aan beginnen met longeren en hoofdstelletje in doen en zo. En daarna wil ik hem denk ik wegbrengen om hem profesioneel te laten beleren voor de wagen. Kan niet wachten tot het zo ver is :D

Maar tot nu toe wandelen we af en toe door het bos over de weg en haal ik er eens een borstel overheen maar verder doen we niets bijzonders.

Hij is geboren bij mijn verzorgpony's en toen ik eens een weekend niet kon kreeg ik via Whatsapp een foto gestuurd van het meisje waar ik altijd mee ga paardrijden, dit was dus het eerste wat ik van hem zag:
Afbeelding

Week later ging ik zelf kijken:
Afbeelding

Kort na deze foto besloten dat ik niet wilde dat hij verkocht werd en ik hem niet uit het oog wou verliezen besloten hem te kopen <3

Hij werd steeds witter:Afbeelding

En we deden een fotoshoot:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En we maakte selfies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En af en toe sleepte ik vaders mee om te wandelen en toen maakte hij deze foto:
Afbeelding

Hij trok gekke bekken:
Afbeelding

En kreeg een nieuw halster (toch wel een van de recentste foto's):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hij is overigens een kruising shet met mini appaloosa :)

En ik heb een liefde voor zijn staart :o :
Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:46

Wat een leuke foto's allemaal! Heb zelf alleen niet zoveel met mini's enz. eerlijk gezegd :o

Het plan voor mijn veulen is dat hij lekker bij mij blijft; geen opfok. Ik ben zelf heel erg van het rustig laten wennen aan alles op jonge leeftijd. Hij komt nu al dagelijks even in de hand (alleen om te voeren of verplaatsen). Elke week doen we iets. In het begin was dat vaststaan, toen borstelen, toen hoefjes krabben enz. Binnekort wil ik met hem kleine stukjes langs de weg gaan wandelen, hem trailermak maken (vandaag ging het laden ook makkelijk trouwens), hem meenemen naar de vereniging, keertje wandelen in het bos/naar het strand enz. Allemaal kort en maximaal 1x per week.

Als hij 2,5 is wil gaan beginnen met longeren en mak maken op het hoofdstel/dekje/zadel. Maar dat ook maximaal om de week en dat afgewisseld met wandelen langs de weg. Ik wil wel graag dat hij echt goed verkeersmak wordt. Als hij 3 wordt wil ik hem zelf (onder begeleiding) gaan inrijden. Ook allemaal rustig aan
en zonder dwang/tijdsdruk.

Uiteindelijk wil ik met hem wedstrijden gaan rijden (dressuur) en het bos in/strand op.

Vandaag is hij geen hengst meer! Arme schat werd gecastreerd vandaag.. Had enorm veel moeite om hem achter te laten. Morgenavond halen we hem weer op.
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:59

Mijn jaarling heeft in haar jonge leven al redelijk wat meegemaakt. Aantal verhuizing van stal en haar emigratie van Spanje naar Nederland. Ik wilde haar eigenlijk ook graag vlak bij huis zetten en daar heeft ze ook een aantal uur gestaan.. Echter ze sprong over de omheining (van 1.40) waardoor het wat riskant was.. Stel je voor de ze 's nachts los in het dorp zou rondwandelen.

Nu staat ze dus in de opfok en achteraf denk ik dat de rust, een kudde met geen wisselingen, en regelmaat misschien ook wel goed is. Kan ze even aarden en tot rust komen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:00

Wow dat is ook heftig.

Ben je niet bang dat ze dan heel schuw blijft? Of ga je er vaak heen?

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:06

xApple schreef:
Wow dat is ook heftig.

Ben je niet bang dat ze dan heel schuw blijft? Of ga je er vaak heen?


Ze was al niet schuw maar juist heel knuffeling, nieuwsgierig en goed opgevoed toen ik haar kreeg. Ze heeft ook geen slechte dingen, moeder was verwaarloosd en mager maar zij heeft niets tekort gehad, mee gemaakt maar wel veel verandering.
Meelopen, poetsen, voetjes geven kon ze allemaal al. Zolang ze in de opfok geen gekke dingen meemaakt blijft die basis er ook gewoon goed in.

Ik ga 2 keer per maand heen en zodra ik roep komt ze op mij af. Vind ik wel bijzonder want ik heb uiteindelijk slechts een week of 3 a 4 echt voor haar gezorgd en haar voor ik haar kocht 2 keer irl gezien/meegemaakt.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:09

Overigens heeft ze de reis vanuit Spanje naar Nederland samen met haar moeder gemaakt. Ze was toen nog niet gespeend en ik denk dat het voor haar daardoor geen trauma is.
Ze loopt zelfs bijna uit haar eigen een trailer op en blijft daarin (los zonder tussenschot en stangen) ook erg rustig en braaf. Heb haar 3 keer verplaatst en ze kwam er telkens zonder ook maar en druppel zweet vanaf.

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:51

Gisteren heerlijk met Fflur genoten van het lekkere weer. Dit is van FaceBook, bij gebrek aan zin om het over te typen :')
Wat een brave pony!! Samen naar het weitje aan de weg gelopen. Mocht ze even lekker grazen. Daarna bospad afgelopen en een stukje weg. Wat is ze braaf! Daarna even een kilo haar weggehaald en toen moest ze natuurlijk even alle losse haartjes kwijt dus ging ze even rollen.

Ik vind het fijn om al zo veel met haar te doen. Word ze lekker mak van.

Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:33

Even een vraagje tussen door. Ik heb een hele oude shetlander. Zij maakt proppen door een oud en versleten gebit. Nu dacht ik al een paar dagen, wat ligt er in eens veel. Maar toen ik ze net aan het poetsen was zag ik dat Rosie ook proppen maakte. Kan het zijn dat ze aan het wisselen is? Dat ze daardoor nu even proppen maakt?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 20:50

Ik heb nog een merrie van 22 en die moet weer een beetje conditie krijgen. We zijn deze week begonnen met wat joggen in de bak. Rosie vind het een beetje gek. Die staat dan ook in de bak. En rent dan steeds een rond je mee. Met een bokje tussen door mooi gezicht. De merrie lijkt haar ook expres steeds op te zoeken alsof ze haar aanmoedigt mee te gaan.

Als jullie met je veulen gaan wandelen op het erf of er buiten gebruik je dan een gewoon halster of gebruik je dan toch wat anders. Ik wil graag met haar wandelen, doe dit nu alleen op het erf. We wonen aan een 80km weg en dan moet ze toch al wel gehoorzamen. En dat doet ze wel op het erf. En ze is ook verkeersmak, maar op onze eerste wandeling met 2 vriendinnen erbij op de zondagmorgen heel vroeg, dus geen auto's. Wilde ze onverwachts weer terug terwijl ze lekker stond te grazen. Ze zette hem in de galop. En dan is er geen houden aan. Een veulen van 350kilo houdt je dan niet tegen. Daarna ben ik nog niet weer met haar van het erf af geweest. Hoe doen jullie dat, want ik lees toch al wel dat sommigen wandelen. Ben nu vooral op het erf aan het leren dat ze halt houd ed. En dat gaat prima. Maar ik denk dat de vorige keer en wij hebben het niet gehoord, maar misschien zij wel. Dat de andere hebben gehinnikt of zo waardoor ze ineens terug wilde.