oude zwakke pony op manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

oude zwakke pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:27

Hoi bokkers,

Ik heb jarenlang met plezier bij een manege gelest, vaak op dezelfde pony, dat was dan ook mijn favoriet. Het diertje was toen (5 jaar geleden) al oud en er werd toentertijd al meerderde malen geopperd om haar met pensioen te sturen.
Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat dat inmiddels wel was gebeurd.
Maar gisteren zag ik foto's voorbij komen op Facebook van die manege en ik zag die lieve oude pony nog steeds mee lopen in de lessen. Ze moet inmiddels wel ruim over de 30 zijn.
De leeftijd hoeft geen probleem te zijn maar hoe het diertje er uit zag, ik kreeg er tranen van in mijn ogen, dun en zwak, dode blik in haar ogen en dan een kind er op dat te groot is (het is maar een B pony'tje) en in haar mond loopt te trekken.
Het was een vreselijk beeld en in kan het sinds ik het heb gezien niet meer uit mijn hoofd zetten.

Nu was mijn vraag, kan ik iets betekenen voor de pony? En zo ja op welke manier?
Het lijkt mij geen goed idee om uit het niets naar die manege te gaan waar ik al jaren niet meer ben geweest en ze eens te vertellen wat ze moeten doen, daar wordt deze situatie natuurlijk niet beter van.
Maar wat dan wel?
Is de dierenbescherming een optie, of gaat dat te ver in dit geval?
Of moet ik me hier toch maar niet mee 'bemoeien'?
Ik hoor graag wat jullie in deze situatie zouden doen.

Alvast bedankt.
ps: Ik ben geen wanhopig pennymeisje die haar lievelingspony probeert te redden, ik kan het alleen niet aan zien dat zo'n zwak dier nog steeds aan het werk is op een manege

Minimus

Re: oude zwakke pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:32

Is er geen optie om de pony te leasen of kopen? Zo niet, kun je de dierenbescherming wel bellen, maar ik vrees dat die weinig doen. Diertje krijgt waarschijnlijk gewoon zijn droogje en zijn natje. Als hij geen medische zorg krijgt is het een ander geval, dan zou ik bellen. Maar dat is niet iets waar je zomaar achter komen kan.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:38

Minimus schreef:
Is er geen optie om de pony te leasen of kopen? Zo niet, kun je de dierenbescherming wel bellen, maar ik vrees dat die weinig doen. Diertje krijgt waarschijnlijk gewoon zijn droogje en zijn natje. Als hij geen medische zorg krijgt is het een ander geval, dan zou ik bellen. Maar dat is niet iets waar je zomaar achter komen kan.

Nee Helaas dat is geen optie voor mij, al zou ik het heel graag voor de pony willen doen.

Ik heb Helaas ook geen idee of de pony a. medische zorg nodig heeft en b. het dan wel krijgt.
Want ik rij niet meer op die manege (al jaren niet meer.)
Maar wat je zegt is wat ik ook dacht de Dierenbescherming kan in deze situatie vast niet veel. Maar bedankt voor je reactie

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:46

Wij hebben ook een oudje op de manege staan, 31 jaar is hij. Dacht eerst dat je het over die had maar toen las ik dat het een B-pony was, wat die van ons niet is :+ Wat je misschien zou kunnen doen, is wel naar de manege gaan, en op een vriendelijke manier een beetje praten over het pensioen van de pony. Misschien is er een reden voor dat de pony nog meeloopt? Bijvoorbeeld pony tekort, dat de pony meeloopt omdat er anders geen pony's meer zijn. Het oudje bij ons blijft lekker tot hij dood gaat, loopt nu nog fit mee in de lessen, maar als hij echt te oud wordt gaat hij lekker op de wei. Daar zou jij het misschien ook over kunnen hebben, ergens lekker op de wei met een andere pony!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:53

Binkie_Eline schreef:
Wij hebben ook een oudje op de manege staan, 31 jaar is hij. Dacht eerst dat je het over die had maar toen las ik dat het een B-pony was, wat die van ons niet is :+ Wat je misschien zou kunnen doen, is wel naar de manege gaan, en op een vriendelijke manier een beetje praten over het pensioen van de pony. Misschien is er een reden voor dat de pony nog meeloopt? Bijvoorbeeld pony tekort, dat de pony meeloopt omdat er anders geen pony's meer zijn. Het oudje bij ons blijft lekker tot hij dood gaat, loopt nu nog fit mee in de lessen, maar als hij echt te oud wordt gaat hij lekker op de wei. Daar zou jij het misschien ook over kunnen hebben, ergens lekker op de wei met een andere pony!

Zoals ook in de OP staat ga ik liever niet naar de manege toe. Want ik ben daar al jaren niet meer geweest en ik vind het persoonlijk een beetje raar om er dan naar aanleiding van een post op Facebook weer naar binnen te stappen en het met ze te gaan hebben over het welzijn van de pony.
Voor zo ver ik weet is er geen pony tekort op de manege, maar er kan natuurlijk wel een tekort zijn aan echte lieve beginners pony's. Maar dat vind ik als nog geen excuus om een pony die er zo uit ziet mee te laten lopen. Want de pony in kwestie lijkt mij totaal niet meer fit genoeg om in lessen mee te lopen.
Bedankt voor je reactie.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:58

Ik snap het doel van het topic niet helemaal als je niet naar de manege toe wilt gaan.
Dierenbescherming kan niks voor je betekenen, enkel als het dier extreem mager is of zichtbaar kreupel/open wonden heeft. En het enige wat ze dan nog doen is zeggen dat DA er vóór een bepaalde tijd geweest moet zijn om het dier te behandelen en anders krijgt de manege in kwestie een boete.
Zelf denk ik dat je er sowieso niks aan kan doen. Tenzij je pony wilt kopen/leasen maar je geeft zelf aan dat dit niet kan. Afgezien van zelf langs gaan blijven er dan haast geen opties meer over.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:01

Mag ik vragen om welke manege dit gaat? (mag ook pb)
Ik heb zelf vroeger op een manege gewerkt waar ook vaak heel oude dieren nog in de lessen werden gebruikt, die eigenlijk niet meer meekonden komen, misschien gaat het om dezelfde.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:05

Ghosttown schreef:
Ik snap het doel van het topic niet helemaal als je niet naar de manege toe wilt gaan.
Dierenbescherming kan niks voor je betekenen, enkel als het dier extreem mager is of zichtbaar kreupel/open wonden heeft. En het enige wat ze dan nog doen is zeggen dat DA er vóór een bepaalde tijd geweest moet zijn om het dier te behandelen en anders krijgt de manege in kwestie een boete.
Zelf denk ik dat je er sowieso niks aan kan doen. Tenzij je pony wilt kopen/leasen maar je geeft zelf aan dat dit niet kan. Afgezien van zelf langs gaan blijven er dan haast geen opties meer over.

Het doel van mijn topic is dat ik graag wilde weten wat jullie in deze situatie zouden doen en of er nog andere mogelijkheden zijn naast naar de manege toe gaan en de dierenbescherming inlichten.
Want zoals ik in bovenstaande reactie van mij heb gezegd is de reden dat ik niet naar de manege wil gaan, dat ik er al jaren niet meer ben geweest en ik persoonlijk vind dat het raar overkomt als ik daar opeens op de stoep sta om ze 'de les te leren'. Om het zo maar even te verwoorden.

En de dierenbescherming heeft dus niet veel nut, dat had ik al wel gedacht. Maar ik had gehoopt dat hier op bokt soortgelijke gevallen bekend waren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:05

Even over die "dode blik" in de ogen: ik heb zelf een 16 jaar oud manégepaard gereden, dat ook als een zombie liep in een gewone les... totdat ik dat dier buiten de les ging rijden, mijn man maakte er foto's van en het was goed te zien dat die hele "dode" blik was verdwenen... oftewel: het kan zijn dat de pony uit routine de les meeloopt "in trance"... omdat hij/zij de hele routine tijdens de les letterlijk wel kan dromen...

Ik heb dat trouwens bij meer manégepaarden gezien...

Het is voor mij natuurlijk niet zeker of dit ook met "jouw' pony het geval is...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 07-04-16 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:06

Anna79 schreef:
Mag ik vragen om welke manege dit gaat? (mag ook pb)
Ik heb zelf vroeger op een manege gewerkt waar ook vaak heel oude dieren nog in de lessen werden gebruikt, die eigenlijk niet meer meekonden komen, misschien gaat het om dezelfde.

Ik zal je wel even een pb sturen want ondanks dat wat de manege in dit geval doet eigenlijk niet kan (vind ik) is het nog steeds niet netjes om namen open en bloot hier neer te zetten.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:07

Op mijn oude manege was ook een paard 31+, deze was al met pensioen maar daar werd hij niet blij van.
Het was paard met liefde voor kinderen, daarom werd hij heeeel soms nog in een beginnerslesje gezet om toch nog wat mee te kunnen doen.
Daar had hij geen problemen mee en vond het leuk, draakje dat hij was!
Absoluut geen dierenmishandeling was er hier, hij werd verwend en goed verzorgd.

Denk dat ze manege zelf weet wat goed voor het dier is, ze kennen die pony door en door.
Maar denk inderdaad dat je beter zelf naar de manege toe kan gaan en gewoon rustig vragen naar de rede dat ze nog in de lessen rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:09

Je hoeft ze toch ook niet de les te gaan lezen daar? Je kunt toch gewoon eens gaan kijken op je oude manege?
Eerst zelf zien, dan vragen stellen, dan pas een oordeel vellen.
Als het echt zó slecht is bel je 144 en zullen zij je verder vertellen hoe en wat.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:17

Misschien kun je er toch heen gaan, maar gewoon om te kijken hoe ze er loopt en kijkt etc. Dan zie je het toch beter dan op foto's. Als het je dan nog steeds dwars zit kun je het er terloops met iemand over hebben van "die loopt ook al lang mee, of niet?". Zolang de pony niet wordt mishandeld oid kun je er denk ik weinig aan doen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:29

Anoniem schreef:
Je hoeft ze toch ook niet de les te gaan lezen daar? Je kunt toch gewoon eens gaan kijken op je oude manege? Eerst zelf zien, dan vragen stellen, dan pas een oordeel vellen. Als het echt zó slecht is bel je 144 en zullen zij je verder vertellen hoe en wat.

Dit vind ik een hele goede tip! Tenzij je met knallende ruzie bij die manege bent weggegaan, kun je prima gewoon eens langsgaan om te kijken. Daar is niks mis mee, ik ben ook wel eens bij mijn oude manege teruggeweest.

En fotos kunnen vertekenen, kunnen een momentopname zijn. Misschien loopt die pony een paar keer per week een beginnerslesje mee om de spieren soepel te houden. Of misschien is het inderdaad wel zoals jij denkt. Maar dat weet je pas als je zelf bent gaan kijken...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:45

Soms zijn pony's beter af terwijl ze hun werk aangepast blijven doen. Als je die stil zet na zoveel jaren, overlijden ze snel...

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:47

wil je mij misschien een link geven van de afbeelding? via pb :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:57

Vinden jullie het nu echt nodig om per pb de naam te krijgen? TS heeft het niet eens aangekaart bij de manege en baseert zich op fb-foto's. Wat heeft het voor zin om de naam te weten? Ik vind dat dat een bedrijf zwart maken is, zonder iets zeker te weten.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:35

chevax schreef:
Vinden jullie het nu echt nodig om per pb de naam te krijgen? TS heeft het niet eens aangekaart bij de manege en baseert zich op fb-foto's. Wat heeft het voor zin om de naam te weten? Ik vind dat dat een bedrijf zwart maken is, zonder iets zeker te weten.

Ik maak helemaal niemand zwart.
Ik plaats hier niet voor niks geen namen en foto's. Ik vraag alleen om tips. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:41

Het is de vraag wat een pony die al jaren op de manege leeft nodig heeft. Als deze met beleid wordt ingezet, kan het de juiste plek zijn.
Ik zou gewoon een meelevend berichtje sturen, dat je de pony kent etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:22

Ben je er nu al zelf geweest TS?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:09

Anoniem schreef:
Ben je er nu al zelf geweest TS?

Nog geen tijd voor gehad. Ben van plan om in de meivakantie heen te gaan. Dat is over 2 weken.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:19

Staan er geen reacties of likes bij de foto? Kun je 1 van die mensen wellicht ee pbtje doen van goh wat leuk zie dat jullie nog steeds die oude pony op de manege hebben waar ik vroeger op reed, hoe is het met haar... en dan kun je verder vragen. Misschien groeit er leuk contact eb ga je met diegene een lesje mee...

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 07:44

matasja schreef:
Staan er geen reacties of likes bij de foto? Kun je 1 van die mensen wellicht ee pbtje doen van goh wat leuk zie dat jullie nog steeds die oude pony op de manege hebben waar ik vroeger op reed, hoe is het met haar... en dan kun je verder vragen. Misschien groeit er leuk contact eb ga je met diegene een lesje mee...

Dat is een goed idee, er stonden wel reacties onder de foto (ook reacties waarin hetzelfde werd zich afgevraagd als ik doe) maar door die reacties heeft de manege de foto inmiddels verwijderd. Misschien hadden ze door dat dd foto te schunnig was voor op Fb.
Ik zal kijken of ik de namen nog ergens kan vinden. Dan zal ik een berichtje sturen.
Bedankt voor je tip !