wat kan ik er aan doen??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke05

wat kan ik er aan doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:09

Ik moest in mijn derde les op :Larina een Halflinger van 4/5/6 jaar oud.ik ging haar borstelen haar dat ging nog wel goed en ik moest ook al de eerste keer op haar <3 was op slag verliefd maar na ie derde les was het anders.IK viel van haar af en dat ging zo we waren aan het draven en toen schrok ze ergens van en ze schrok ook al een keer eerder.Ze schrok van het krukje ik zat er al op en toen schrok ze van het krukje en dacht wast dat er nog iemand op kwam en dat was mijn derde les en ik viel der af!!!

ze schrok ergens van en ging toen in galop

dat was mijn eerste galop en ze rende de hele bak door!!!ik viel der in de hoek af en ze rende in galop tussen Liberty en Amira door(zijn 2 paarden)

WAT KAN IK ER AAN DOEN!!! ;( :(

kunnen jullie mij helpen????

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: wat kan ik er aan doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:33

Was het een manege les? Schrikken kan natuurlijk gebeuren. Het ene paard schrikt sneller dan de andere. Hoeveel ervaring heeft ze? Heel vervelend dat je eraf viel in je eerste galop...maar helaas kan dat gebeuren en hoe sneller je er weer op stapte des te sneller je het weer vergeet en rijden weer leuk vindt. :(:)

Kan je instructie je niet helpen? Anders een privé lesje?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:54

Een betere manege zoeken. Als je nog niet in staat bent zelfstandig te stappen, draven, galopperen, stoppen en sturen, hoor je niet in een groepsles thuis. Dat hoeft echt niet allemaal perfect te gaan maar je moet wel het gevoel hebben dat jij met je paard aan het rijden bent in plaats van andersom zeg maar. Heel veel maneges beginnen met privélessen, meestal eerst aan de longe, om een stukje vertrouwen op te bouwen en de basisbeginselen te leren. Op die manier zal je veel sneller vooruitgaan sowieso maar het is ook een stuk veiliger.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:44

VP -> YRT

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:52

zo te horen is dit een manege paardje, manege paarden worden nooit echt verwend en krijgen geen schriktraining ofzo, als ze dat ech nodig hebben doet de eigenaar dat, jij moet hier niks aan doen, je bent en manege-meisje, en dat paard word door 10 andere manege meisjes bereden, t is belangrijk dat rijden leuk blijft dus als j dit echt eng vond en niet aandurft, kan je beter weer op een iets makkelijkere pony gaan :)

succes

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:14

anemoonlena schreef:
zo te horen is dit een manege paardje, manege paarden worden nooit echt verwend en krijgen geen schriktraining ofzo, als ze dat ech nodig hebben doet de eigenaar dat, jij moet hier niks aan doen, je bent en manege-meisje, en dat paard word door 10 andere manege meisjes bereden, t is belangrijk dat rijden leuk blijft dus als j dit echt eng vond en niet aandurft, kan je beter weer op een iets makkelijkere pony gaan :)

succes

Mee eens! Je hoeft er niks aan te doen... wat zou je er aan willen doen? Gewoon een heel braaf paard uitkiezen en een paar privelesjes.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:18

Niks... zoek lekker een ander paard uit die niet schrikt en stap weer op deze als je wat meer ervaring hebt :D Tenzij je het nog leuk vind, dan lekker doen

Vallen hoort erbij, helaas. Je wilt niet weten hoe vaak ik de grond van dichtbij heb gezien... :') en met mij bijna heel bokt.

Maar gelukkig rijd je op een manege, en nog maar net, dus je krijgt wel de brave paarden onder je kont geschoven, alhoewel dit voorval dan wat minder leuk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:21

Doorzetten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:25

Wat zul je geschrokken zijn, heb je, je bezeerd?
Waarschijnlijk had jij hier helemaal niks aan kunnen doen, het feit dat het pas je 3e les was betekent dat je op zo'n moment nog niet in staat bent om op dit soort situaties in te spelen.
Dit soort dingen kunnen altijd gebeuren, paarden zijn en blijven eenmaal vluchtdieren en sommigen kunnen van een krukje schrikken. Naarmate je meer lessen volgt zul je ook handiger worden en kunnen omgaan met een beest wat schrikt.
Wat je kunt doen voor je volgende les is met je instructeur overleggen of je op een paard of pony mag die 100% bomproof is.
Ik wens je veel succes en hoop dat nu niet je plezier in paardrijden weg is.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:07

0000 schreef:
Een betere manege zoeken. Als je nog niet in staat bent zelfstandig te stappen, draven, galopperen, stoppen en sturen, hoor je niet in een groepsles thuis. Dat hoeft echt niet allemaal perfect te gaan maar je moet wel het gevoel hebben dat jij met je paard aan het rijden bent in plaats van andersom zeg maar. Heel veel maneges beginnen met privélessen, meestal eerst aan de longe, om een stukje vertrouwen op te bouwen en de basisbeginselen te leren. Op die manier zal je veel sneller vooruitgaan sowieso maar het is ook een stuk veiliger.

Een betere manege zoeken als je paard een x schrikt en je der van af valt oh nou dan moet ik eigenlijk wel 15 x een andere manege zoeken van mijn paard schrikt heel vaak en of gaat bokken, en trouwens groep les is helemaal niet slecht hoor bij groep les kan je als je bijv even los wil achter een ander paard (even) draven ofzo en je kan dan zien hoe je iets moet doen, als je bijv niet weet op welk ritme je moet draven dan kan je naar de andere kijken ik heb het ook geleerd in groepslessen en ben der ook 100 keer van af gevallen betekend niet dat ik een andere manege moet zoeken hoor?

Ik denk dat je je niet heel erg heb bezeerd als ik dit zo lees, je bent vast wel erg geschrokken het beste wat je kan doen is gewoon weer opstappen en weer proberen van fouten (ookal is het misschien niet je eigen fout) kan je leren :D

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:16

Van vallen leer je opstaan!!! Als je het volgende week gewoon even met je instructrice bespreekt. Dan kan zei je vast beter vertellen wat je de volgende x beter kan doen in zo'n situatie, of misschien kon je er helemaal niks aan doen. Maar dat kan je instructeur/instructrice je het best uitleggen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:23

Mayra9148 schreef:
0000 schreef:

Een betere manege zoeken als je paard een x schrikt en je der van af valt oh nou dan moet ik eigenlijk wel 15 x een andere manege zoeken van mijn paard schrikt heel vaak en of gaat bokken, en trouwens groep les is helemaal niet slecht hoor bij groep les kan je als je bijv even los wil achter een ander paard (even) draven ofzo en je kan dan zien hoe je iets moet doen, als je bijv niet weet op welk ritme je moet draven dan kan je naar de andere kijken ik heb het ook geleerd in groepslessen en ben der ook 100 keer van af gevallen betekend niet dat ik een andere manege moet zoeken hoor?

Ik denk dat je je niet heel erg heb bezeerd als ik dit zo lees, je bent vast wel erg geschrokken het beste wat je kan doen is gewoon weer opstappen en weer proberen van fouten (ookal is het misschien niet je eigen fout) kan je leren :D

Het was TS haar 3e!! les en ze had nog nooit gegaloppeerd. Leren zitten in galop doe je niet door er af te vallen tot je blijft zitten, maar door in een rustige, gecontroleerde situatie met uitleg en aandacht van een goede instructeur te leren voelen hoe het hoort. Vallen is niet erg en hoort er zeker bij, maar niet op deze manier. Op deze manier creëer je ruiters die zich gaan vastklemmen, een verkeerde houding aanleren en in het ergste geval zelfs angst ontwikkelen.