al die haren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

al die haren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:42

deze tijd is weer de tijd van alle rond waaiende paardenharen en de tijd waarbij alle borstels weer is uit de kast worden getrokken.
hoe zijn jullie ervaringen hier mee en wanneer halen jullie de deken er nou af?
is er dan ook gelijk een vliegendeken bij of niet? wat zijn al jullie ervaringen?
reacties vind ik erg leuk :)
groetjes sardientje

eilleen333

Re: al die haren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:46

Hier ligt de eczeem deken er al een paar weken op, dus het is elke dag deken af en borstelen tot mijn armen er bijna afvallen ;)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:46

lamme armen herken ik :o

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:48

Mijn merrie met ppid word morgen geschoren. Ze verhaart als een gek maar niet hard genoeg, ze heeft t zo warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:51

Heb juist al paar weken geleden de dekens er al af.
Kunnen ze mooi zelf de haren er af rollen :)* En zo kartel zweet mes werkt super ;)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:59

Tobbes schreef:
Kunnen ze mooi zelf de haren er af rollen :)* En zo kartel zweet mes werkt super ;)

ja mijn verzorgpony heeft sinds gister ook geen dekentje meer op, vanochtend weer wel omdat het regende maar als het weer te warm word en het niet regent doet de boer hem weer braaf af

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:02

Wanneer de deken er af kan is per paard verschillend. En ik denk niet dat nu al veel mensen een vliegendeken ophebben, heel veel vliegen zullen er niet zijn (hier tenminste niet) :P Voor die paar vliegen die er nu wel zijn zou ik geen vliegendeken opdoen.

Btw. Ik heb altijd een mondkapje op als de verhaartijd weer aangebroken is, al die haren in mn mond is verleden tijd :D Ideaal :j

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:02

Pony had geen deken op, en is half shet dus heeft echt een berenvacht. Zo 3 a 4 keer per week poets ik haar heeel uitgebreid. Ik doe eerst met de rosborstel alle modder losmaken, dan met magic brush de ergste haren weghalen en dan met scrubblokje achtig nog meer haren weghalen, dan weeg met de magic brush. Nadat ik dan niet meer echt kan 'plukken' bij wijze van spreken doe ik met de harde borstel en daarna nog ff de zachte borstel. Werkt prima :j verder krijgt ze ook regelmatig de kans om even in het zand te rollen :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:29

mijn verzorgshet is een teddybeer in de winter ;p dus ik ben een uur aan t poetsen en als ik haast heb kan ik dus ook niet veel meer doen dan dat… gelukkig geen zomer eczeem :P ze heeft geen deken dus dat scheelt wel ik doe ook geen deken op omdat ze zoveel haren heeft dat t meer haar word dan deken :P en ze staat gewoon op n oude boerderij: ze is gewend aan wild leven, paarden in de natuur hebben ook geen dekentjes :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:38

anemoonlena schreef:
mijn verzorgshet is een teddybeer in de winter ;p dus ik ben een uur aan t poetsen en als ik haast heb kan ik dus ook niet veel meer doen dan dat… gelukkig geen zomer eczeem :P ze heeft geen deken dus dat scheelt wel ik doe ook geen deken op omdat ze zoveel haren heeft dat t meer haar word dan deken :P en ze staat gewoon op n oude boerderij: ze is gewend aan wild leven, paarden in de natuur hebben ook geen dekentjes :)

ik ben ook altijd heel lang aan het poetsen :) best wel leuk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:42

Hier een eczeem fries.
Gelukkig geen erge eczeem, en draagt alleen een hals nu.

Van de winter tóch helaas met dekens moeten werken, omdat ze slecht vacht aan maakte door haar lang op moeten laten eczeemdeken.

En dan denk je, mohh vallen die haren wel mee, gezien ze niet veel aan had gemaakt.
Kom ik toch als behaarde beer er vanaf. En gezien ik altijd statisch gelaten ben (door mijn kledingkeuze), je raad het al!

Hier werk ik met een rosborstel, een magic brush en een (ja, echt waar) een ijzerzaagje met hele fijne tandjes. Hier 2 touwtjes aan, en over die vacht heen.

Vind ze 1: Heel lekker.
En 2: Het werk super snel... :D

Misschien een ideetje.

Deze tandjes van deze zaag zijn nog geen mm lang. Dus trek je alleen de vacht er mee.

https://www.google.nl/#tbm=isch&q=ijzer ... n5wWvoM%3A
Gewoon zo'n oranje hebben wij. I--de--aal! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:47

Tobbes schreef:

Dit inderdaad. Regen als het warm is is niet erg.

Zo lang ze verharen krijgt mijn ruin geen deken op, ook geen vliegendeken. Mijn merrie is later klaar, als het echt te bar wordt met de vliegen gaat zij wel onder d'r vliegendeken als ze nog niet helemaal verhaard is. Gelukkig zijn het meestal alleen de haren onder de buik waar ze dan nog van af moet. Onder de buiken en tussen de benen ros ik ze, en een halsje wil ik ook nog wel doen. De rest doen ze maar zelf. Ze hebben een zandplaat waar ze kunnen rollen en vriendjes waar ze mee kunnen kroelen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:49

Ik gebruik een zweetmes voor de kudde Tinkers die zonder dekens de winter hebben doorgebracht. Daar blijft de vacht maar vanaf komen... ;(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:52

chimello schreef:
Ik gebruik een zweetmes voor de kudde Tinkers die zonder dekens de winter hebben doorgebracht. Daar blijft de vacht maar vanaf komen... ;(

Opvangen, wassen en op spin zetten!
Kun je als je lang genoeg spint, garen van maken en van breien!

Helemaal als je een kudde hebt!

Spoiler:
Grapje natuurlijk, haha. Maar... heb het gezien met sint bernard haar. Dus kan t vast ook met tinkerhaar!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:54

maralyn schreef:
chimello schreef:

Opvangen, wassen en op spin zetten!
Kun je als je lang genoeg spint, garen van maken en van breien!

Helemaal als je een kudde hebt!

Spoiler:
Grapje natuurlijk, haha. Maar... heb het gezien met sint bernard haar. Dus kan t vast ook met tinkerhaar!

hahaha, een trui van paardenhaar... :D

Gebomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:03

Mijn fjord staat de hele winter buiten en heeft dus een hele dikke wintervacht. hier voor gebruik ik als heteen beetje los begint te laten meteen een zweetmes tweehands metaal. hier aan zit een kleine kartelrand die de haren er goed uit halen.

http://www.ej.nl/paard/poetsen-toilette ... l_616.html

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:56

tip voor iedereen hier :)

-borstel het er als eerst niet af, dan kan je de haren er ook weer opborstelen :(
doe het daaorm met een lege wc/keukenrol, dan kan je t er makkelijk afhalen en nadat je dat hebt gedaan kun je poetsen, de ergste haren eraf!

-doe geen deken op, tenzij je pony t echt nodig heeft, bij mij liggen de dekens er al een paar weken af, de haren vliegen er dan al af

-poets gewoon todat je er armen eraf vallen ;p

-laat in de winter een goede deken erop zitten zodat ze niet een te erge wintervacht krijgt, dan heb je daarna ook minder haar uitval :)

hopelijk helpen deze tips :):)
geen haat a.u.b

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:46

Goede dekens vind ik erg persoonlijk.
Niks mis met n bloot harig paard. Goed voor zijn imuunsysteem
Mits dat het kan uiteraard.
Sommige paarden hebben van nature een slechte weerstand óf het is niet praktisch.
Bijvoorbeeld met trainen.

Daarnaast blijven paarden nogsteeds verharen om hun ondervacht kwijt te raken.

Hier n ruin die nu nog met 200 gr op staat wegens medici. Maar haren als n gek.

Wat wél werkt is licht manipuleren.
Vacht aanmaak doen ze nml op lengte van licht uren.
Hoe langer licht hoe minder haar. Zomertijd en dus warm genoeg.
Hoe langer donker hoe meer vacht.

Wel gaa dekens haargroei tegen. Dus dat klopt. Maar toch blijven ze haren.

Het er op borstelen snap ik niet zo.
Ik veeg elke x de haren er af. En met rossen haal ik de borstel vaak leeg.

Overigens is dit geen haat post...

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:49

Mijn verzorgpony heeft soms nog een deken, als het echt heel warm is doen ze hem af en anders nog even op. Oudje van 29 jaar dus krijgt het snel koud. Haar poets ik nu echt goed, ook met zoon zweetmes, en de losse haren zijn er alweer bijna af. Mijn andere verzorgpony heeft een deken voor 's nachts, overdag heeft zij hem niet om. Verhaart nu nog heel erg, maar poets ik 2x in de week waardoor de haren in de rondte vliegen!