Voor- en nadelen vierkant op ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Voor- en nadelen vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:34

Ik heb nu sinds september een paard. Hij staat nu alleen voor op ijzers.
Nu zei iemand tegen mij dat ik hem ook wel vierkant op ijzers kan laten zetten.
Ik vroeg mij nu af wat de voor- en nadelen van vierkant op ijzers zijn.
Mijn paard sloft wel heel erg en tilt zijn voeten niet erg op.
Omdat ik vaker over de weg wil rijden, leek het mij handig om hem vierkant te zetten.
Maar nu zou ik graag wat ervaringen willen horen.
Alvast bedankt voor het antwoorden!

BigOne

Re: Voor- en nadelen vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:38

Heb jij hem op ijzers gezet?? Je kunt een paardenhoef namelijk (als hij gezond is) best wennen aan het blootvoets over straat gaan, tenminste regelmatig en niet elke dag twee uur. En voordeel, ja je kunt meteen gaan en hoeft geen rekening met de hoeven te houden. Nadelen, trillingen dringen veel zwaarder door in de benen, hoefmechanisme word toch belemmerd en de kosten, minimaal 80 tot 100 euro elke zes weken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:43

Ik zou een paard óf op blote voeten zetten, óf op 4 ijzers. De paarden bij ons die bereden worden, ook op de weg, staan allemaal rondom op ijzers. Als je een goede smid hebt, is dat echt niet erg en het kan je een boel ellende schelen.
Het gebeurt hier om de plm. 8-9 weken, we zijn € 90,= per paard kwijt. Goede smid, nooit een ijzer los, nooit een kreupel paard.
Zonder ijzers zul je vooral op de harde weg, of een onregelmatige ondergrond (puin e.d.), al snel verkeerde slijtage (b.v. scheef) of steentjes in de hoef of andere ongein tegenkomen. Rijdt je meestal in de berm/zandwegen, dan zou je zonder kunnen proberen.
Wij spelen op safe en rijden beslagen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:58

Kijk naar je paard en luister naar je paard. Waarom sloft hij? Heeft hij ergens anders een probleem en maskeer je dat door achter ook op ijzers te zetten?

Hoeveel wil je over de weg rijden? is dat onder het zadel of voor de kar? Hoe vaak en hoe lang? Waarom staat het paard voor op ijzers?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:08

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:13

Ik heb 2 paarden alleen voor op ijzers staan en 1 rondom.
's Winters staat er alleen 1 die chronisch bevangen is voor op ijzers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:14

Maartje1990 schreef:
Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Mijn paard wordt niet alleen voor genageld, ook bijna achteraan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:27

bigone, Nee, dat was al zo toen ik hem kocht. Ik heb het maar zo gelaten, want ik weet nog niet heel veel van zulke dingen af.
Rocamor, hij heeft nu wel wat last van zijn rug. Dat ga ik ook laten behandelen door de osteopaat. Maar hij is vooral ook erg traag en lui, daar werk ik nu al wel veel aan. Ik wil niet heel veel over de weg rijden, maar ik wil wel, als ik wil, dat het dan ook kan. Dat is onder het zadel. Ik heb geen idee hoe vaak, maar hoe lang is waarschijnlijk ook niet heel lang. Ik ben nog nooit naar Surae geweest, maar daar moet je heen over de weg. Ik gok dan het niet héél lang over de weg is, maar ik heb eigenlijk geen idee. Hij staat voor op ijzers omdat dat bij de vorige eigenaar ook al zo was. Ik heb het maar zo gelaten, want ik heb er nog niet heel veel verstand van en ik wist niet wat goed was.
Verder bedankt voor de tips en ervaringen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:58

Maartje1990 schreef:
Nadelen van hoefbeslag:

Voor in het boek staat dat niets gekopieerd, etc mag worden zonder toestemming van de uitgever.
Ik kan me vergissen, maar ik schat zo in Maartje dat je geen schriftelijke toestemming hebt gevraagd aan de uitgever

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:02

Kimmie25501 schreef:
bigone, Nee, dat was al zo toen ik hem kocht. Ik heb het maar zo gelaten, want ik weet nog niet heel veel van zulke dingen af.
Rocamor, hij heeft nu wel wat last van zijn rug. Dat ga ik ook laten behandelen door de osteopaat. Maar hij is vooral ook erg traag en lui, daar werk ik nu al wel veel aan. Ik wil niet heel veel over de weg rijden, maar ik wil wel, als ik wil, dat het dan ook kan. Dat is onder het zadel. Ik heb geen idee hoe vaak, maar hoe lang is waarschijnlijk ook niet heel lang. Ik ben nog nooit naar Surae geweest, maar daar moet je heen over de weg. Ik gok dan het niet héél lang over de weg is, maar ik heb eigenlijk geen idee. Hij staat voor op ijzers omdat dat bij de vorige eigenaar ook al zo was. Ik heb het maar zo gelaten, want ik heb er nog niet heel veel verstand van en ik wist niet wat goed was.
Verder bedankt voor de tips en ervaringen!

Dan heb je hem zeker ook niet laten keuren.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:14

Mijn merrie staat voor op ijzers. Simpelweg omdat het moet van de veearts en hoefsmid. Ze is niet gekeurd voor aankoop en na intensieve training stond ze kreupel. Buigproef was helemaal klote. Zo erg dat ze viel.
Bleek een botvergroeiing te zijn. Door speciaal beslag voor wordt exact dit botje ontlast. Ze loopt nu m niveau en alles gaat prima.
Als je paard sterke hoeven heeft zijn ijzers niet nodig...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:29

janouk schreef:
Maartje1990 schreef:
Nadelen van hoefbeslag:

Voor in het boek staat dat niets gekopieerd, etc mag worden zonder toestemming van de uitgever.
Ik kan me vergissen, maar ik schat zo in Maartje dat je geen schriftelijke toestemming hebt gevraagd aan de uitgever

De beste man heeft het ook gekopiert :)

@brainless: nog minder hoefmechanisme en dus nog schadelijker voor de hoef

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:22

Maartje1990 schreef:
@brainless: nog minder hoefmechanisme en dus nog schadelijker voor de hoef

Nee, is geen andere optie omdat het juist zo min mogelijk moet bewegen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:47

Maartje1990 schreef:
Nadelen van hoefbeslag:

Een aantal argumenten in dit lijstje zijn prima, maar het eerste argument is domweg geen argument. Natuurlijk of niet is totaal niet boeiend. Een pin in je been is ook niet natuurlijk maar het houdt na een breuk wel je botten bij elkaar. De vraag moet niet zijn of iets natuurlijk is, maar of iets functioneel is. Ik hou mijn paarden het liefst op blote voeten, maar als een paard het beter doet op ijzers, zet m dan op ijzers. Een paard zomaar op ijzers zetten is net zo dom als een paard koste wat het kost ijzers onthouden.

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:08

Maartje1990 schreef:
Nadelen van hoefbeslag:

Jammer dat je maar een klein stukje quote. Er staat namelijk ook een lijst met voordelen, en in het stukje na de nadelen wordt goed hoefbeslag een zegen en een onmisbaar onderdeel van een correcte verzorging van het paard genoemd.
Wel zo eerlijk om dit er even bij te vermelden, als je toch gaat quoten.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:27

horsepower14 schreef:
Maartje1990 schreef:
Nadelen van hoefbeslag:

Jammer dat je maar een klein stukje quote. Er staat namelijk ook een lijst met voordelen, en in het stukje na de nadelen wordt goed hoefbeslag een zegen en een onmisbaar onderdeel van een correcte verzorging van het paard genoemd.
Wel zo eerlijk om dit er even bij te vermelden, als je toch gaat quoten.

Is dat verplicht? Ik zie voorstanders van hoefijzers namelijk niet alle nadelen opnoemen, dus waarom moet een tegenstander dan alle voordelen gaan opnoemen als diegene het daar niet mee eens is?

@TS: Ondanks dat je veel op de weg wilt gaan rijden zijn hoefijzers echt niet nodig. Mijn draver loopt rustig een 10 tot 20 km op de verharde weg (en andere ondergronden) zonder ijzers.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 06:30

bigone, dat wel. Ondanks een klein hartruisje (dat beter wordt na arbeid), helemaal goedgekeurd.
Vumana, ik moet wel zeggen dat mijn paard niet hele sterke hoeven heeft. Er breken wel vrij vaak stukjes af. Maar ik weet niet of dat heel ernstig is?
Verder bedankt voor de ervaringen!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:32

Kimmie25501 schreef:
bigone, dat wel. Ondanks een klein hartruisje (dat beter wordt na arbeid), helemaal goedgekeurd.
Vumana, ik moet wel zeggen dat mijn paard niet hele sterke hoeven heeft. Er breken wel vrij vaak stukjes af. Maar ik weet niet of dat heel ernstig is?
Verder bedankt voor de ervaringen!

Als de hoeven brokkelen betekent dat, dat ze te lang zijn. Hoeven kun je trainen om sterker/harder te worden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:35

Mijn paard staat voor op ijzers omdat hij simpelweg niet kan lopen blootvoets. Anderhalfjaar heeft hij blootvoets gelopen en er zat weinig verbetering in zeg maar... Dus maar terug op ijzers.
Achter heeft hij geen problemen dus vierkant is imo niet nodig. :)

Als je paard het zo goed doet, zou ik hem zo laten :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:42

Mijn paard staat ook blootsvoets, de grond is hier erg hard en we rijden ook weleens hele stukken over de weg(rijden endurance dus dat is veel buiten trainen).
Zijn hoeven zijn sterk verbeterd, al heb ik het wel opgebouwd. Zelf houdt ik ze bij door alles 1x per twee weken ofzo een beetje netjes bij te vijlen, dan slijt het ook niet zomaar scheef. Tekort worden ze eigenlijk niet.
Nadeel van blootsvoets is dat mijn paard op een steniger pad wat gevoeliger loopt, dit is wel een rede waarom ik eventueel aan ijzers zit te denken, maar dat kan ik als arme student simpelweg niet betalen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:47

Waarom niet uitproberen zonder? Ik ben van mening dat ijzers ervoor zorgen dat de hoef er juist slechter van wordt onder de mom van eenmaal met kunnen ze niet zonder. Het natuurlijke mechanisme van een hoef qua schokdemping en de hele bewegungsmechaniek wordt verhinderd door een brok ijzer.

Sommige paarden hebben van natuur hele slechte hoeven die constant scheuren, dan snap ik het. Maar zomaar? :n

Ik loop ook veel met mijn paard op straat. Nergens last van.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:50

Hier ook bloot. Voordeel: minder glad in de wei. Ook met sneeuw gewoon naar buiten. Als ze meppen naar elkaar, minder schade.
Nadeel? Uhhhhh je kunt ze niet scherp zetten op gras wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:30

Als je de ijzers eraf haalt moet je niet verwachten dat je gelijk dik kilometers kan gaan maken op grof terrein, maar straat en gewone verharde ondergrond moet lukken. Laat je paard wennen en bekijk Hoe het voelt. De mijne staat op ijzers omdat de hoeven sneller sleten dan aangroeiden, hij schraapt en dus was de hoefwand best bagger, hij liep steeds gevoeliger op scherpe ondergrond (en hier gooien ze op elk pad steengruis) en aangezien ik eventing wil starten en een hele zomer op gras wedstrijd ga hebben zijn kalkoengaten wel aan te raden.

Mijn andere 3 staan blootsvoets en mijn overleden merrie indertijd ook. Alleen op het einde van de zomer of als we echt heel vaak straat moesten doen ging er wel een ijzertje onder. Ze had neiging tot platvoeten en soms een barst die de kop op stak. 2 maandjes ijzer tot de hoef lang genoeg was om het eruit te vijlen en weer op blote voeten verder. Altijd gevloek van de smid dat haar hoeven net rotsblokken waren :)) maar op dat barstje na kerngezond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:01

Jinte schreef:
@TS: Ondanks dat je veel op de weg wilt gaan rijden zijn hoefijzers echt niet nodig. Mijn draver loopt rustig een 10 tot 20 km op de verharde weg (en andere ondergronden) zonder ijzers.

Dat jouw paard dat makkelijk kan (en vele anderen) wil niet zeggen dat elk paard dat kan.
Ik heb er 3 waarvan 1 sowieso niet meer zonder (voor)ijzers kan (sincker/dunne zool).
Heb het geprobeerd, maar dat is pure dierenmishandeling voor haar.

1tje slijt zo scheef/kort af dat ze er onregelmatig van gaat lopen, maar zoals nu staat ze gewoon zonder;
maar met meer op de weg rijden gaat dat helaas niet.
Geen goede bermen en alleen maar asfalt.
Mijn paardje kan prima zonder, keiharde hoeven, goede stand enz.
Alleen als ik echt ga trainen qua afstanden gaat ze rondom op ijzers, want dan slijten ze gewoon wel te hard.
Maar dat komt ook omdat ik hier alleen maar verharding heb en mijn kleinste rondje 8/9 km is.
Zij heeft dan ook absoluut geen vlakke gangen waardoor ze ook meer slijt dan een paardje met vlakke gangen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:38

Brainless schreef:
Jinte schreef:

Dat jouw paard dat makkelijk kan (en vele anderen) wil niet zeggen dat elk paard dat kan.
Ik heb er 3 waarvan 1 sowieso niet meer zonder (voor)ijzers kan (sincker/dunne zool).
Heb het geprobeerd, maar dat is pure dierenmishandeling voor haar.

1tje slijt zo scheef/kort af dat ze er onregelmatig van gaat lopen, maar zoals nu staat ze gewoon zonder;
maar met meer op de weg rijden gaat dat helaas niet.
Geen goede bermen en alleen maar asfalt.
Mijn paardje kan prima zonder, keiharde hoeven, goede stand enz.
Alleen als ik echt ga trainen qua afstanden gaat ze rondom op ijzers, want dan slijten ze gewoon wel te hard.
Maar dat komt ook omdat ik hier alleen maar verharding heb en mijn kleinste rondje 8/9 km is.
Zij heeft dan ook absoluut geen vlakke gangen waardoor ze ook meer slijt dan een paardje met vlakke gangen.

En dat jouw paard niet zonder ijzers kan, betekent ook niet dat dat voor elk paard zo is. Nu geef ik als voorbeeld mijn paard, maar ken ook zat paarden die ijzerloos staan, waarvan een aantal vroeger wel ijzers hebben gehad, die nu probleemloos zonder ijzers over de verharde weg lopen.
Hier is ook voornamelijk verharding waar ik rij met o.a. ook kiezels. Ja, daar heeft hij tijdelijk gevoelig op gelopen. Kwestie van trainen, en anders vind ik persoonlijk hoefschoenen ook een goede optie. Ik vind namelijk niet dat als een paard te lang gevoelig/pijnlijk blijft lopen dat je maar door moet zeulen. Bij die van mij heb ik vooral veel gestapt over het harde om te hoeven sterker te maken, en per rit merkte ik gewoon dat het steeds beter ging. Dat is geen traject geweest van maanden, anders had ik wel een andere optie (hoefschoenen) gezocht.