Ruin dekt merrie???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiindseyV

Ruin dekt merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:42

Hallo,

Ik heb een ruin van 25 en een merrie van 20. Ze hebben jaren lang samen gestaan en hadden altijd al een hele goede band .

Mijn ruin komt van een handelaar en is altijd al dominant geweest naar andere ruinen (kappen, brullen, hals zetten.. )

Nu word mijn merrie soms nog wel hengstig (omdat mijn ander paard die een hengst is in de omgeving staat) .
En mijn ruin was vandaag dus degelijk mijn merrie aan het dekken! Het rare vind ik dat hij dus echt erectie had en er ook uit drupte achteraf ! Ik heb hem gelijk weg gehaald omdat hij de merrie niet gerust liet ... Nu stonden ze wel al enige uren op wei samen dus ben ik ergens bang dat hij echt gedekt heeft en misschien een klophengst is? Toen ik hem had weg gehaald zat hij ook als een gek door de andere wei te crossen en te roepen op haar :(
Ik ga voor de zekerheid toch maar bellen naar mijn dierenarts om raad!

Rennie89

Re: Ruin dekt merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:46

Je haalt met castratie hormonen weg, maar niet altijd het instinct van voortplanten. Genoeg ruinen die dekken

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:52

Ook genoeg ruinen die niet goed gecastreerd zijn en nog hormoonproducerend weefsel in hun lichaam hebben. De mijne heeft ook echt geen ballen meer, ik stond er bij toen die er uit werden gehaald. Zet hem bij een hengstige merrie in de wei en het word een grote, hormoongestuurde, idioot waar je niet eens veilig bij in de buurt kan komen en die dus ook volledig dekt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:57

Nou, iedereen blij dan, toch?
Het enige probleem is onze preutsheid

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:00

Wat dacht je van de eventuele schade bij de merrie? Als ik een merrie zou hebben zou ik er toch echt niet vrolijk van worden als er een ruin ongecontroleerd steeds op zou springen. Mijn paard heeft in de wei behoorlijk wat krassen op de flanken veroorzaakt en sommige merries hield hij in een houdgreep vast in de nek zodat de plukken manen loslieten. Om maar niet te spreken over het risico van infecties als er zo'n ruin met zijn vieze leuter in een merrie heeft gezeten.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:09

Ja... Dat is een ander verhaal dan inderdaad. Nog een wonder dat het in de mensenwereld niet veel vaker fout gaat eigenlijk, met al die " echte hengsten.."

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 00:10

Snap ook niet wat dit met preuts te maken heeft ?
Als de merrie iets mankeert sta je een stuk verder van huis ja!

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 00:14

Ik zal zowiezo om serieus advies moeten vragen , hij was echt een heel ander paard dat ik amper nog kende , probleem is ook dat ik niet weet of hij correct gecastreerd is ..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:15

In de natuur bepaalt toch echt de merrie en niemand anders dan zij, of er überhaupt gedekt word. Als een hengst jong en of dom is, dan is HIJ degene met verwondingen. En zo hoort het.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 00:21

Jong is die nie al niet he hij is 25. En ze gaat voor elk paard van eender welk geslacht klaar staan als ze hengstig is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:22

Een door mensen begeleide dekking gaat er toch echt iets anders aan toe dan een ruin die ongecontroleerd in een kudde staan te dekken. Hij is lekker bezig op de rug en de merrie verzet een stapje en hij glijd er af met als gevolg een flink diepe kras in de flank.... Of een andere merrie uit de groep wil eigenlijk eerst en denkt de merrie onder hem uit te jagen. Kan ook minder leuke gevolgen hebben -O- . We hebben het hier niet over een paard in de natuur, maar over een paard in de wei. Als er in de natuur een paard rondloopt met zo'n hap uit de schoft dat er geen zadel meer op kan is er geen mens die daar last van heeft. Alleen de arme merrie in kwestie. Als het bij je eigen paard gebeurt kan ik me echt niet voorstellen dat je staat te juichen van blijdschap.

Mijn ruin veranderde ook van een heerlijke troetel naar een paard wat niet eens meer de mensen om hem heen zag. Hij was gewoon gevaarlijk, ben in die tijd meerdere keren zowat onder de voet gelopen en 2 keer grof opzij geduwd omdat hij ineens omdraaide om naar 1 van zijn merries te kunnen kijken.
Ik weet dat ze een hormoontelling kunnen doen maar daarmee kunnen ze nog niet zien of hij vruchtbaar is. Dat zal ongetwijfeld wel vastgesteld kunnen worden door de DA.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 00:25

Bedankt voor je reacties Inoterry!
Ik ga morgen alvast bellen naar mijn DA , je weet maar nooit he

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:38

Ik heb dit al heel veel ruinen zien doen. Soms zijn er aparte weiden voor de merries en de ruinen, ook om vechtpartijen te voorkomen.M.a.w. als je er de ruimte voor hebt, zet ze dan gewoon apart.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:44

Als je merrie zich gaat aanbieden is de kans op beschadiging/ blessures klein. Mijn merrie wordt al jaren gedekt door mijn ruinen en laat me zeggen dat ze ervan geniet :+ := ...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:54

Als ze loops is heeft ze er toch juist zin in? :+
Zo is natoer.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:02

Als je het over loops hebt gaat het over een heel ander dier :+ .
En een gecastreerd dier zou, volgens de regels van de natuur, normaal gesproken niet meer kunnen dekken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:21

Inoterry schreef:
Als je het over loops hebt gaat het over een heel ander dier :+ .
En een gecastreerd dier zou, volgens de regels van de natuur, normaal gesproken niet meer kunnen dekken.

De praktijk wijst uit dat ze het nog wel kunnen,maar ze kunnen zich niet meer voortplanten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:44

Daarom schrijf ik ook:" Normaal gesproken". Ik weet er alles van dat ze het nog wel gewoon kunnen. Maar dat zijn doorgaans wel de gevallen waar nog hormoonproducerend weefsel is blijven zitten, en dus niet goed gecastreerd zijn.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:50

Ik denk dat dit bij mijn ruin het ge val is... Hij had namelijk echt een erectie , en al sinds ik hem heb is hij dominant naar ruinen toe

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:01

Mijn ruin is 28, die dekt ieder voorjaar "zijn" merrie in de wei.
Gaat altijd goed, soms een kras langs de schouder van zijn ijzer maar dat valt altijd nog mee.
Ze gaan zelf goed met elkaar om.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:11

Inoterry schreef:
Daarom schrijf ik ook:" Normaal gesproken". Ik weet er alles van dat ze het nog wel gewoon kunnen. Maar dat zijn doorgaans wel de gevallen waar nog hormoonproducerend weefsel is blijven zitten, en dus niet goed gecastreerd zijn.

Klopt... hier heb ik er ook zo een. Vrij jong gecastreerd maar hoogstwaarschijnlijk wel hormoonproducerend weefsel achter gebleven. Hij dekt ook volledig en reageerd ook duidelijk op andere hengsten.

Daarom staat hij nooit met merries op het land... voor je het weet zit er schade aan een van de twee partijen.zeker ook omdat hij gewoon heel erg lomp is en voor ijzers heeft.