Hengst en Merrie, Maar ik wil geen dekking!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaximeEratos

Hengst en Merrie, Maar ik wil geen dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:40

Beste bokkers,
Ik zelf heb al een shetland merrie, en we zijn heel geïnteresseerd in een mooie hengst, maar natuurlijk willen we geen dekking :( Hebben jullie tips tegen de dekking, en eventueel wat is een goede optie, de hengst castreren of de merrie steriliseren? We hebben 3 weides, maar om ze allebei uit elkaar te zetten is ook geen optie :( iemand misschien tips?
Ik weet echt geen raad!
Alvast bedankt! :o

xAnthea

Re: Hengst en Merrie, Maar ik wil geen dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:42

De hengst laten ruinen of gewoon een ruin kopen. Simpel :D

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:44

Hoi hoi
Beste lijkt mij om de hengst te laten castreren, en bij de dierenarts na te vragen hoe lang hij nog even apart gehouden moet worden.
Dit is belangrijk omdat de hengst toch nog een tijdje vruchtbaar is na castratie

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:44

xAnthea schreef:

Pff, bedankt maar ja het kost ook allemaal weer geld he :p Gelukkig staat het nog niet vast

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:46

Horseboy56 schreef:
xAnthea schreef:

Pff, bedankt maar ja het kost ook allemaal weer geld he :p Gelukkig staat het nog niet vast

Als je dat niet wil betalen, wat ga je dan doen als een van je pony's ziek wordt en naar de da moet?

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:48

Pff, bedankt maar ja het kost ook allemaal weer geld he :p Gelukkig staat het nog niet vast[/quote]
Als je dat niet wil betalen, wat ga je dan doen als een van je pony's ziek wordt en naar de da moet?[/quote]

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:51

Hmm.. Ik denk dat als je sérieus met dit soort vragen komt, je het logische doet: Of hengst laten ruinen, of een ruin kopen, of natuurlijk geen paard koopt.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:52

Sterilliseren vd merrie is volgens mij nog duurder dan castreren en er kleven meer risico's aan.. Correct me if I'm wrong!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:53

Ruinen... shethengsten zijn - zeker als je ze niet goed opvoedt - vaak etterbakjes en écht hengst.
Dus gezellig zal het hoe dan ook niet worden met een merrie vlak in de buurt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:56

Hengst inderdaad ruinen en als je dat al te veel geld vind kosten, waarom wil je dan aan 1 of 2 pony's beginnen?
Pony's en paarden kosten nu eenmaal geld en in slechtste geval ben je soms nog vaker kwijt dan castratiekosten van 100 a 150.

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:04

Memere schreef:
Hengst inderdaad ruinen en als je dat al te veel geld vind kosten, waarom wil je dan aan 1 of 2 pony's beginnen?
Pony's en paarden kosten nu eenmaal geld en in slechtste geval ben je soms nog vaker kwijt dan castratiekosten van 100 a 150.

Dat is niets, ik had gehoord dat het ruinen van een pony 500 euro kost!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:07

Een les voor jezelf; geloof niet alles wat je hoort maar informeer gewoon de dierenarts in de buurt wat ongeveer de kosten zullen zijn. :j Zo duur is castreren echt niet. :)

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:09

MelanieB schreef:
Een les voor jezelf; geloof niet alles wat je hoort maar informeer gewoon de dierenarts in de buurt wat ongeveer de kosten zullen zijn. :j Zo duur is castreren echt niet. :)

Bedankt, en waar kan ik het best laten doen? in een kliniek, of eerder in de weide bij de dierenarts

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:11

Thuis in de wei..?

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:12

KittyDylan schreef:
Thuis in de wei..?

Ja blijkbaar

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:12

Als je niet wil betalen voor het ruinen koop dan geen hengst en zoek een leuke ruin of merrie.
Je kan wel 3 weides hebben maar shetten zijn sowieso al de meesters in het ontsnappen laat staan als er een hengstig merrie en een hengst tegen over elkaar staan, dan maken die draadjes echt niks uit

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:13

Is dit serieus? Het is toch nog geen 1 april?
Als het wel serieus is, lijkt me maar 1 goed antwoord mogelijk: gewoon geen paard/pony (erbij) kopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:14

Nee joh, castreren kan hartstikke makkelijk thuis en is eigenlijk zo gepiept!

Of nog beter, laat hem op locatie castreren en verhuis hem pas zodra hij niet meer vruchtbaar is. Zo voorkom je ongelukjes. :j

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:15

DonCamillo schreef:
Als het wel serieus is, lijkt me maar 1 goed antwoord mogelijk: gewoon geen paard/pony (erbij) kopen.

1 april haha, neen! Er komt wel een pony bij, na het overlijden van het weidemaatje van mijn pony! maar de vraag was zou ik laten ruinen of de merrie on-vruchtbaar maken?

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:15

KimD schreef:
Nee joh, castreren kan hartstikke makkelijk thuis en is eigenlijk zo gepiept!

Of nog beter, laat hem op locatie castreren en verhuis hem pas zodra hij niet meer vruchtbaar is. Zo voorkom je ongelukjes. :j

Bedankt!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:27

Behalve dat castreren van de hengst goedkoper is dan steriliseren van de merrie heb je ook te maken met het gedrag van de hengst of ruin. Een hengst hebben klinkt heel stoer, maar een hengst vertoont hengstengedrag, zeker met een merrie in de buurt. Als je hem laat castreren, houd je hetzelfde mooie paardje, maar dan zonder het macho hengstengedrag.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:36

Mijn hemel, TS is allereerst 12 jaar oud.

Ten tweede, waarom trekken jullie nu al onnodig conclusies dat TS maar geen tweede pony moet nemen omdat hij de DA niet kan betalen. Dat zie ik nergens staan buiten dat TS dacht dat het 500+ euro kost om te castreren. Terwijl TS net vraagt wat de beste optie is.

En dan is het net goed dat TS een nieuwe pony neemt want nu staat de merrie dus alleen en dat vindt bokt ook weer niet goed normaal gezien. Beetje normaal doen dus?

TS is het geen optie gewoon meteen een ruintje te nemen of een andere merrie? Anders is zoals sommige gezegd hebben castreren de beste optie. Maar laat je goed informeren dat de hengst als hij geruind wordt niet te snel bij de merrie komt want dan kun je alsnog een veulen verwachten.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:43

ruinen hebben geen hengstenstreken enzo dus sowieso de hengst catreeren of doe niet moeilijk en koop een ruin, de merrie seriliseren zou ik niet doen om een aantal prive redenen die ik heb meegemaakt bij zoiets, maar i zou gewoone en ruin kopen, mijn keuze gaat bij een paard kopen ook altijd naar een ruin en merrie ook prima

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:45

DonCamillo schreef:

wat een slap bericht, hoezo 1 april grap? dit is een normaal sirrieus onderwerp, haar merrie staat nu alleen en wil natuurlijk een weide maatje, dus jawel, als zji een paard willen doen ze dat, en bovendien vroeg ze wat de beste optie was met niet dekken, niet of ze een hengst zou kopen of niet, haha x

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:46

Laten ruinen maar als het al een wat oudere hengst is zou ik gewoon lekker verder zoeken want paarden die lang hengst zijn geweest hebben vaak de hengsten streken al en dat wordt dan wel minder met castreren maar ze blijven er wel. :)

En ik neem aan dat je gewoon lekker wilt genieten van je pony's en geen gedoe wilt krijgen.
Castreren hoeft helemaal niet duur te zijn en al helemaal niet als je het gewoon op locatie (thuis dus) doet.