Wanneer heb je een klik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Wanneer heb je een klik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:15

Ik weet niet dit goed staat..mijn excuses mocht dit zo zijn.

Wanneer weet je of je een klik hebt met je pony/paard, hoe bekijken jullie dit?

Angela

Re: Wanneer heb je een klik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:16

Als ik blij wordt van mijn paard, dan weet ik dat de klik er is. Ik kom over het algemeen met meer energie terug als dat ik naar mijn paard toe ga als ik een keer niet lekker in mijn vel zit, en het erheen moeten voelt eigenlijk nooit als een "moet", maar meestal als een "mag". Daarnaast passen mijn paard en ik ook bij elkaar in wat we willen. We vinden het beide heerlijk om in de rijbaan dressuurmatig bezig te zijn, en daarnaast af en toe op buitenrit te gaan. Springen vind ik niet zo leuk als mijn paard, maar dat vinden mijn bijrijders weer wel leuk. Daarnaast genieten we beide van de dagelijkse poetsbeurt en een wasbeurt op zijn tijd (schimmels worden nou eenmaal vies). Hij is super braaf op stal en kan lekker pittig met het rijden zijn, maar ook gewoon lekker te rijden als je minder vraagt. Al met al wordt ik gewoon blij van mijn paard, en hij volgens mij ook van mij.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:19

Ik ga mee in wat hier boven wordt gezegd. Ik kan bv. de hele dag slechtgezind zijn, maar wanneer ik bij mijn paard ben zijn al mijn zorgen meteen vergeten. Ik kan helemaal ontspannen bij hem. Hij komt ook steeds uit zichzelf naar mij toe uit de wei, wat me dan doet denken (hopen :+ ) dat hij mij toch ook wel lief vindt.

Ik moet wel zeggen dat dit niet van in het begin zo was. Hij was eigenlijk wat te jong en ik te onervaren voor hem, maar met de juiste hulp hebben we elkaar leren te begrijpen. Ik heb vaak gevloekt en gedacht aan opgeven, maar nu kan ik me geen leven meer zonder hem voorstellen. Ik heb heel erg veel van hem geleerd en zou het meteen opnieuw doen :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:20

Angela schreef:
Als ik blij wordt van mijn paard, dan weet ik dat de klik er is. Ik kom over het algemeen met meer energie terug als dat ik naar mijn paard toe ga als ik een keer niet lekker in mijn vel zit, en het erheen moeten voelt eigenlijk nooit als een "moet", maar meestal als een "mag".
.....
Al met al wordt ik gewoon blij van mijn paard, en hij volgens mij ook van mij.

Prachtig verwoord Angela!

De klik is er, als je een warm gevoel van binnen krijgt, wanneer je je paard ziet/hoort/ ruikt.
Een beetje als "verliefdheid" maar dan anders :P

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:24

Eens met het bovenstaande :-)

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je in de omgang bij elkaar past. Rijden moet geen vechten worden. Je moet kunnen communiceren, elkaar begrijpen, respecteren en naar elkaar luisteren :-)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:36

Wanneer je hem als je maatje gaat zien in plaats van als gewoon maar een paard, wanneer je na een stressvolle dag naar de stal kunt gaan en alles van je afvalt en je gewoon samen verder kunt werken.

Maar vooral, als je je goed voelt bij hem, dat was ook de reden dat ik mijn paard 3j geleden kocht :) ik was hem gaan testen, en vanaf de eerste momenten deed hij me goed voelen. Ook erop werd dat gevoel maar beter

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:41

Toen ik mijn paard ging testen was het eigenlijk heel raar. Ik vond hem iig mooi om te zien. Met het rijden ging ik zitten, en het ging voor geen meter. Hij was braaf, maar viel van draf telkens terug in stap en was niet goed te sturen (en dat terwijl zijn vaste ruiter en heerlijk mee rond kon sturen). En toch voelde het goed, veel beter als paarden waarbij ik wel lekker kon rijden.

Het gekke was dat zijn eigenaresse dat ook zag. Ze zei: "ik weet niet wat het is, het gaat voor geen meter, maar jullie lijken wel plezier met elkaar te hebben". En zo was het. Ik heb hem gekocht en eerst bij mijn instructrice gezet om onder begeleiding samen verder te komen. Dat lukte (zoals ook verwacht) en na een maand of twee is hij mee naar huis gegaan waar ik met alleen nog de wekelijkse les met hem had en verder zelf aan het rijden was.

Hoewel de keuze toen eigenlijk heel raar was (ik zocht een paard waar ik meteen lekker mee kon rijden), is het de beste keus die ik had kunnen maken. We leren enorm veel van en met elkaar, en dat had ik niet willen missen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:27

Je ziet het ook vanaf de kant. Toen ik jaren geleden een paard verkocht zag ik bij de uiteindelijke koper vanaf moment 1 dat er wederzijdse interesse was. Zowel koper als paard waren oprecht geïnteresseerd en leken contact te willen zoeken. Terwijl dit zeker niet zo was bij de mensen die eerder kwamen kijken. Aan die mensen had ik dat dier ook niet verkocht, Mojo vond ze stom en dat gunde ik hem zeker niet.

Wat overigens niet wil zeggen dat een klik die er eerst niet is niet kan groeien. Maar een klik vanaf moment 1 is wel het mooiste denk ik.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:38

Ik ga in September mijn bijrijdpaard kopen...hij is nu mijn les/bijrijdpaard om te kijken, of de klik er is, maar vanaf de tweede keer dat ik les had kwam hij al naar mij toe en sinds ik er nu vaker ben wordt dat alleen sterker...Zelfs als hij net met onbijt bezig is, laat hij het hooi liggen en komt naar mij toe. Hij wil graag met mij samen werken (op dit moment is het meer zo, dat hij het al kan en ik moet leren ;) ) hij gaat met zijn hoofd van alleen naar beneden om het hoofdstel om te doen. En ik word er iedere keer blij als ik tijd met hem door mag brengen. Op werk is het op dit moment echt niet makkelijk voor mij, ik wordt eigenlijk een beetje depressief van, maar als ik naar King toe mag, is alles vergeten. Ik voel mij gewoon thuis..Dat is de klik voor mij :)

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:47

Leuk om te lezen hoe verschillend dat eigenlijk kan zijn. een klik hebben.
Ik herken dit met mijn hond. ik verheug me erop om savonds thuis te komen en mijn hondje te zien.
Ooit hoop ik dit ook met een paard te krijgen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:01

In mijn opinie heb je een klik wanneer niet alleen jij het paard kiest, maar het paard ook voor jou. Dat het dus wederzijds is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:02

Phen schreef:
In mijn opinie heb je een klik wanneer niet alleen jij het paard kiest, maar het paard ook voor jou. Dat het dus wederzijds is.

Dat geldt voor mij ook inderdaad.
Ik heb eens een paard gehad dat een heerlijk dier was. Eg braaf, heerlijk om te rijden en makkelijk in de omgang, maar ze was zo gesloten. Ze liet in niets merken dat zij iets met mij had, het had net zo goed een ander kunnen zijn. Ze deed braaf haar ding en dat was het.
Ik miste daar echt de klik.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:06

Ik denk dat het toch een beetje kan groeien.
Toen ik mijn Shetlander kreeg, was het een echt dominante pismerrie (eigenlijk nog steeds wel :+ ).
Ik was denk ik 10/11 en kon haar helemaal niet aan, en werd daardoor bang voor haar.
Nu ik haar ondertussen de baas ben geworden, en ze me accepteert als de leider, zie ik ook haar leuke kanten veel meer, en nu zou ik niet meer zonder haar kunnen <3

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:17

Eerste indruk van mijn paard: oh nee, die is lelijk! :+ En toen zag ik enkel zijn hoofd, de rest stond verborgen achter zijn maatje. Maar ja, de eigenaar is nogal een druk bezet man, dus ik voelde me verplicht om toch even een test ritje te maken. Het grote probleem was dat het testritje tussen de velden moest, op een 4-jarige die toen al 3 maand stil stond. Ik had mij dus aan een vuurdoop verwacht, maar tegen alle verwachtingen in had ik echt het gevoel van thuiskomen zodra ik in het zadel zat. Mijn paard reageerde ongelooflijk positief op me en na 10 minuten was ik smoorverliefd op hem. <3
Bij mijn shet liep het anders, ik zag hem en vond hem schattig. Hij zag mij en vond me lief. Meneer liet zich normaal niet aaien, maar ik mocht hem onmiddellijk kroelen. <3
Begin mei ga ik trouwens kijken naar een jaarling die me als veulen niet aan sprak, maar nu is er iets aan dat beestje waardoor ik er naartoe gezogen wordt, ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. <<)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:30

Wanneer ik op stal kom, vergeet ik al mijn zorgen en alle stress die ik heb. Een flinke poetsbeurt doet daar al wonderen voor! Het warme gevoel dat je krijgt wanneer hij zijn hoofd tegen je aan drukt en even zo blijft staan. De manier waarop je merkt dat hij voor jou wil werken en blij is wanneer je op stal komt. Hij komt bijvoorbeeld steeds vaker naar mij toe vanuit de wei, dat voelt goed. Merk ook dat hij steeds liever wordt voor me. Vanaf 1 april mag ik hem na 3 jaar leasen van mij noemen. Voelt nog erg onwerkelijk! Heb voor hem gekozen (e-pony 15 jaar) vanwege de klik die we hebben.

Maar er is niets zo sterk als de band met mijn lieve hondje. Dat is echt ijzersterk..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:50

Een klik is moeilijk te omschrijven omdat het om een gevoel gaat. En het deel van onze hersenen waarin dat gevoel zit (limbisch systeem) staat op geen enkele manier in verbinding met een gebied dat taal of woordenschat als functie heeft. daarom is het soms heel lastig om een soort 'onderbuik'gevoel onder woorden te brengen. Zo ook het voelen van een klik.

Wanneer weet je of het klikt met een andere persoon. Je vindt elkaar aardig, je trekt veel met elkaar op en kunt wellicht van elkaar leren. Jullie persoonlijkheden passen gewoon bij elkaar. Zo is dat denk ik ook met paarden. Ik denk ook dat jij als ruiter een minder diepgaande klik hebt met een paard dat weinig eigen karakter heeft. een paard dat alles voor iedereen doet, geen uitgesproken karakter heeft, gewoon zijn rondje sjokt en nergens bijzonder in is, als bijvoorbeeld met een paard met gekke karaktertrekken, een uitgesproken karakter. Omdat je je daarmee kunt vergelijken en kunt voelen of het klikt samen.

Ik denk dat een klik een soort gevoel is van vriendschap, interesse, respect, nieuwgierigheid, willen samenwerken en graag samen op ontdekking gaan ofzo. Tenminste zo kan ik het omschrijven toen ik voor het eerst bij mijn eigen paard ging kijken toen ik hem ging bezichtigen bij de verkoper.
Ik voelde direct al een klik voordat ik hem uberhaupt had aangeraakt. Maar door wat hij uitstraalde en hoe hij op me af kwam en zich gedroeg binnen de kudde dacht ik 'ja, dat is een interessant paard, hier zit meer in en hij is dusdanig uitgesproken aanwezig dat ik nieuwsgierig ben naar hem en zijn talenten.'

en inmiddels voel ik meer dan een klik met hem en kan ik goed janken van trots als meneer zijn pootje eindelijk eens fatsoenlijk optilt hahaha (hij is bijna 2).