De fitter was iemand die me vroeger al lesgegeven had met mijn paard. Dus we kenden elkaar al, erg fijn.
Ik had mijn wens voor een tweedehands zadel indien mogelijk uitgedrukt of een Classique in dressuur om het betaalbaar te houden. Ze liet me een tweedehands Competitor 17" zien, een Classique dressuur 18" en een toonzaalmodel Classique vzh 17". Vzh wou ik liever niet en 18" is voor mij te groot, Competitor was ook aantrekkelijker geprijsd dan Classique dus daarmee verder gegaan.
Eerst bomen gepast. Dat was toch even een verrassing. Ze wist al wel dat mijn paard in bespiering was afgenomen na haar 2 revalidaties het afgelopen half jaar, maar ze had nooit verwacht dat boommaat 1 ging passen (ik ook niet, was vroeger écht een breed beestje). Dus die boom in het zadel gezet, lucht aangepast en getest (kussens waren goed).
Voor mij zat het erg lekker. De halfdiepe zit en medium knieblokken waren voor mij perfect.
De verandering bij mijn paard was shockerend. In 1,5 jaar tijd heb ik 2 zadels gehad, door deskundigen gepast, maar daar heeft ze nooit zo fijn onder gelopen als onder deze...
Ze was lekker los, ontspannen maar dat is ze meestal wel. Wat niet normaal is: ze was voorwaarts. Rijden met Zahire geeft al de tijd dat ik haar heb het gevoel van continu het gaspedaal indrukken terwijl de handrem opstaat. Voorwaarts is ze enkel als ze een week op stal heeft gestaan en dat is uiteraard niet de bedoeling...
Bovendien reageerde ze ook nog eens op mijn been. Ook niet van haar gewoonte. Sterker nog: ze reageerde zó snel en goed dat ik de eerste keer mijn evenwicht ervan verloor. Normaal is het 3x been geven en een tik met de zweep vooraleer ze reageert, en dan is het nog op het gemakje.
Uiteindelijk mij aan een galopje gewaagd. Voelde veel meer haar beweging, dat was wennen want in galop geeft ze sowieso al veel beweging door wat het niet altijd even makkelijk maakt.
De tweede galop sprong ze netjes aan uit stap
. Like whaaat? Dat doet ze nooit, nooit, nooit. Galop aanspringen is altijd een pijnpunt geweest, zelfs uit draf, dus dat ze dat ineens uit stap deed, wauw...I think my horse likes it