NOODWEER...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famkesoso

NOODWEER...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 22:56

Vorig jaar zomer gingen we met de manege op buitenrit van een uurtje.
Er was wat gerommel in de lucht en de lucht was donker en grijs..
Wij allemaal hadden zoiets van is dit wel veilig?
Maar we reden gewoon achter onze instructrice aan.
En je raad het al.. Na ongeveer 20/25 minuitjes begon het te regenen en de onweer kwam dichterbij.
In draf reden we terug naar de manege. Maar de onweer kwam echt snel dichtbij en we. Moesten op een openveld rijden om überhaupt terug te komen bij de manege.. En vlak naast ons sloeg het in. De pony's en wij schrokken natuurlijk heel erg! Sommige pony's begonnen te bokken en sloegen op hol. (Een groot drama).
Uiteindelijk zijn we allemaal veilig op de manege aangekomen.. Wat een avontuur.. Omdat de zomer er weer aan komt dacht ik er weer aan.. Ik vroeg me af of dit wel verstandig was van de manege..
Wie weet wat er had kunnen gebeuren..

( misschien heb ik hem niet in het goeie forum gezet)

paardje1983

Re: NOODWEER...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:01

Vindt het niet verantwoord

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:01

Je laat je er snel aan vangen. Vorige zomer was er zwaar onweer aangekondigd. Ik was toch naar het paard gereden want het zonnetje scheen. Afstappen kan altijd. Eens bij het paard overtrok de hemel en ging het flink rommelen in de verte en begon het keihard te waaien. En dus besloot ik om verstandig niet te rijden maar om te voet een paadje te verkennen dat mss leuk was voor een buitenrit. 20 minuten later stond ik midden in heel veel open veld met klotsende regen en bliksem heel dichtbij ( ik hoorde al het gesis) doodsangsten uit te staan. Ik ben uiteindelijk gaan schuilen in een huifkar (wat met de bliksem niet veilig was ). Ik ben uiteindelijk toch maar beginnen rennen. Eens bij de auto was ik zeik zeik nat. Je staat er eigenlijk niet bij stil hoe eng het kan zijn!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:02

Zoals je het omschrijft, lijkt me niet dat het erg voorspelbaar was. Bovendien is een open veld vaak veel verstandiger dan bijvoorbeeld de boomgrens of het bos.

Als op die plaats buienradar o.I.d. beschikbaar was, was dat misschien handig geweest.

Noodweer is anders niet altijd te voorspellen. Ik was eens een paar minuten later dan gedacht bij mijn vorige pony, begon te regenen. In stal geschuild, nog geen 5 minuten later sloeg de bliksem aan de overkant van het pad in. Had ik ookniet aan zien komen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:19

Ik verplaats dit topic van TAO naar YRT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:22

Dit komt op mij over als een ietwat overdreven pennyverhaal. :+

Als het waar is, was het niet erg slim van de manege en hadden ze jullie sowieso moeten laten afstappen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:23

khirshanta schreef:
Zoals je het omschrijft, lijkt me niet dat het erg voorspelbaar was. Bovendien is een open veld vaak veel verstandiger dan bijvoorbeeld de boomgrens of het bos.

Als op die plaats buienradar o.I.d. beschikbaar was, was dat misschien handig geweest.

Noodweer is anders niet altijd te voorspellen. Ik was eens een paar minuten later dan gedacht bij mijn vorige pony, begon te regenen. In stal geschuild, nog geen 5 minuten later sloeg de bliksem aan de overkant van het pad in. Had ik ookniet aan zien komen

Nou ja . Als er nou iets is wat je niet moet doen is het wel in een open veld gaan met een paard. In een open veld loop je veel meer risico dan in een bos. Je moet niet op de ruimte onder een boom staan, of zelf het hoogste punt zijn. En uit de omschrijving maak ik op dat het juist wel dreigend was, op het moment van vertrek

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:23

Ik heb het ook een keer gehad, het weer is soms heel verradelijk.
We reden weg met goed weer en kwamen terug in een helse onweer en regenbui.
Had niet veel gescheeld of de pony waar ik op reed had zijn beide voorhoeven even in een auto gestempeld, was helemaal over de zeik.

Denk dat je er 's avonds meer kans op hebt dan overdag.
In aardrijkskunde was ik nooit zo goed, maar het heeft iets te maken met warme en koude luchtstromen op het einde van de dag geloof ik.. :o

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:25

Gelukkig zelf nog nooit mee gemaskt, wel een flinke plensbui, maar nooit echt storm. Ben er zelf dan ook geen voorstander van om met onheilspellend weer naar buiten te gaan. Overigens, als jij je voor de buitenrit niet prettig hebt gevoeld, had je ook op dat moment zelf kunnen bepalen dat je niet mee wilde. Dus vind ik dat die verantwoordelijkheid niet geheel bij je manege ligt.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:27

onweer gaat enorm snel, heb het ook meegemaakt in polen alleen waren er ook drie tornado's en waren er ook doden gevallen in die storm. had blauwe plekken van de hagelstenen. maar ik vind niet dat dat de schuld van de manege is, je kan het moeilijk voorspellen...

famkesoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:36

Resistance schreef:
Dit komt op mij over als een ietwat overdreven pennyverhaal. :+

Als het waar is, was het niet erg slim van de manege en hadden ze jullie sowieso moeten laten afstappen.

Er was die dag een vliegtuigen show.. In eerste instantie dachten ze dat..
Terwijl je sommig gerommel echt wel kon horen als onweer.

famkesoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:38

Bibibosch schreef:
Gelukkig zelf nog nooit mee gemaskt, wel een flinke plensbui, maar nooit echt storm. Ben er zelf dan ook geen voorstander van om met onheilspellend weer naar buiten te gaan. Overigens, als jij je voor de buitenrit niet prettig hebt gevoeld, had je ook op dat moment zelf kunnen bepalen dat je niet mee wilde. Dus vind ik dat die verantwoordelijkheid niet geheel bij je manege ligt.

Op zoon moment is de manege verantwoordelijk als er iets met een lid zou gebeuren.
Natuurlijk had ik kunnen zeggen ik ga niet mee. Ik vertrouw het weer niet. Maar ik ben niet iemand die dat doet
Als er een groep van 10 man meegaat..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:41

Meeloper :p nee soms is het zo plaatselijk gewoon. Moeilijk te voorspellen dan. In de bergen is men er vaak wel heel erg voorzichtig in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:43

Onweer is net als sneeuw haast niet te voorspellen, ze kunnen alleen kijken of de "nodige factoren" aanwezig zijn maar waar het uiteindelijk ontstaat weten ze zelden tot nooit. Vaak gaat het ook razendsnel. Ideaal was deze situatie natuurlijk niet maar of de manege dit nu had kunnen "weten"... Da's wat anders. Ik heb eens op weide in onweer gezeten dat ik doodsbenauwd was, thuis, 2 km verderop, was er niks aan't handje, wat regen maar that's it.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:45

Eng e! Daar zit je dan, helemaal groot en volwassen, doodsbang op een weitje :')

famkesoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:45

poes schreef:
Meeloper :p nee soms is het zo plaatselijk gewoon. Moeilijk te voorspellen dan. In de bergen is men er vaak wel heel erg voorzichtig in.

Nee, ik ben geen meeloper..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:59

Ik heb het als instructrice al zo vaak meegemaakt, ineens vol vermogen noodweer over de lessen heen. En wat dacht je van andersom?
Alle lessen aflassen vanwege naderend noodweer, en een stralend zonnetje rest vd dag? Trust me, als bedrijf ben je dan niet blij.
Niets is zo onbetrouwbaar als het weer, en helaas kun je als persoon dit soms verkeerd inschatten.
Zo te horen ging je instructrice wel degelijk na 20 minuten terug en bleek het weer sneller om te slaan dat ze dacht. Tjah.. Wat wil je?
En wat wil je van ons horen? Dat de manege onverantwoordelijk is?
Misschien had je zelf ook op de manege kunnen blijven als je het niet vertrouwde.
De schuld naar een ander leggen vind ik zelf niet zo heel netjes := ongeacht dat er 10 of 100 man wel meegaan, je bent er zelf bij lijkt mij?
Gewoon van tevoren het weer checken en bij extreem weer gewoon niet gaan, loop je zo min mogelijk risico, hoewel je zelfs dan nog verrast kunt worden als de windrichting anders blijkt te zijn en je alsnog iets over je heen krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:33

Daarbij het is voorbij en al bij al goed af gelopen. Wat wilde je er nu nog mee .. Trek er een les uit en door.

famkesoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:24

Ayasha schreef:
Daarbij het is voorbij en al bij al goed af gelopen. Wat wilde je er nu nog mee .. Trek er een les uit en door.

Ik was benieuwd naar jullie mening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:30

Ik heb ook wel eens met onweer in het bos gezeten met de manege. Wat willen hun er aan doen? niemand kan weten dat het gaat onweren, dat het niet overwaait.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:37

niet verantwoord, altijd kijken of er storm komt,