vertrouwen kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esli14

vertrouwen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:41

Hoi,

Ik wil graag even mijn verhaal kwijt.
Ik help nu een tijdje op een stal voor wedstrijdpaarden voor de handel en training. Ik heb hiervoor een verzorgpaard gehad, maar dat klinkte niet en daardoor ben ik onzeker/angstig geworden als ik met paarden omga. Hier ben ik dus mee gestopt. Daarna ben ik gaan helpen op een stal waar ze wedstrijd paarden trainen en verhandelen. Ik heb het hier vorige zomer erg naar mijn zin gehad. Toen waren er over het algemeen pony's en was ik dus niet angstig(alleen bij grote paarden). Sinds de winter staan er bijna alleen nog maar grote paarden en een enkele pony. Doordat deze paarden veel "bloed" hebben, zijn ze nogal gevoelig en kijkerig. In het begin ging dit goed met buitenzetten, maar sinds een paar maanden ben ik heel nerveus/angstig als ik ze moet buitenzetten, omdat ze heel kijkerig en gevoelig zijn. Ook met longeren begin ik steeds nerveuzer te worden, omdat ze heel snel schrikken. Mijn vorige verzorgpaard was schrikachtig, waardoor ik angstig word wanneer ze schrikken. Eergisteren ging het eigenlijk helemaal mis. Ik moest een pony longeren en hij was heel druk(bokken, wegrennen, proberen te steigeren). Na een tijdje ben ik gestopt, omdat ik zo bang was. Daarna moest ik een paard buitenzetten. Er stonden er al 3 buiten, maar die waren aan het rennen in de paddock, waardoor het paard wat ik vast had ook wilde gaan rennen. Ik kon hem nog net houden. Ik ben nu heel erg bang geworden en het vertrouwen in paarden steeds meer kwijt aan het raken. Het liefst wil ik ook niet meer naar deze stal, omdat deze paarden niet bij mij passen(omdat ze zo gevoelig zijn). Ik heb ergens anders les en daar zijn de paarden wat koeler in hun hoofd. Maar doordat ik bij de andere stal steeds banger word, merk ik dat ik steeds zenuwachtiger word, zelfs bij deze paarden. Ik rijd het liefst gewoon recreatief en niet wedstrijdgericht. Ik weet niet wat het beste is om te doen:(
Sorry voor het lange verhaal en heel erg bedankt als je het helemaal gelezen hebt!

Bananas

Re: vertrouwen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:32

Het klinkt misschien hard, maar eerlijk gezegd zou ik weggaan bij de stal met gevoelige paarden want het past niet bij jou. En probeer je vertrouwen terug te krijgen bij de stal met rustigere paarden. Gewoon lekker veel poetsen wandelen en lol maken, dan komt je vertrouwen vanzelf weer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:39

Lijkt me ook simpel als je dingen moet doen die gevaarlijk worden omdat je er angst voor hebt dan moet je dat aangeven bij de eigenaar en zeggen dat je het vertrouwen niet meer hebt. Als je er geen plezier in hebt dan moet je zeggen dat je niet meer komt en gewoon lekker naar de plek gaan waar je wel plezier kan hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:39

Ik denk ook dat met angst een trainings/handelsstal niet de juiste plek is. Je geeft zelf al aan dat de paarden doorgaans wat hoger in het bloed staan wat je niet zo prettig vind, maar je moet er ook rekening mee houden dat je dus regelmatig paarden treft die er nog niet lang staan (en dus nog moeten wennen) en dat je ook regelmatig afscheid moet nemen. Dat lijkt mij in combinatie met de dingen die je beschrijft (en dan met name dat je ook angst hebt naast het paard) niet heel fijn, ik kan me zo voorstellen dat je er meer baat bij hebt om juist met een of twee rustige dieren een band te kunnen opbouwen. Het is heel anders als een paard dat je door en door kent en vertrouwt een keer schrikt dan als dat om een vrij onbekend dier gaat dat je nog niet in kunt schatten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:41

Ik zou sowieso stoppen op deze stal, want je voelt je er niet prettig. Probeer een lief rustig verzorgpaard te vinden ofzo en ondertussen lekker op een manege lekker weer vertrouwen op bouwen met paarden.

Vergeet vooral niet: het moet leuk zijn!
Als je bang bent is er immers niks leuks meer aan om met paarden bezig te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:43

Moet je daar werken of wil je daar werken, in het eerste geval zal je daar met je leidinggevende moeten overleggen dat dit niet langer vertrouwd is, zij zijn verantwoordelijk voor je, je bent 16. En in het tweede geval, een ander baantje zoeken en genieten van het paardrijden. In dit geval is het te simpel om te zeggen dat jij de paarden zenuwachtig maakt door je eigen angst.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:50

zoals horse_roos zei, t is hard om te horen, maar zoals ikhet nu hoor ben je nog niet klaar om met drukke en pittige paarden om te gaan, je moet je vertrouwen echt terug krijgen om weer een gevorderde zelfverzekerde ruiter te worden, dus ga naar een manege/stal met wat merries die je kan vertrouwen, en dan over een jaar, als je waarsch. weer je vertrouwen terug hebt, kan je weer naar die stal gaan, tenminste, als je er lol in hebt! daa rgaat t om!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:53

Je bent niet de enige die paarden te groot vindt. Pony's hebben bij mij ook de voorkeur. Verder ga ik met de vorige posters mee, dit blijven doen is niet verstandig. Grenzen herkennen, aangeven en nee kunnen zeggen is ook een belangrijke vaardigheid. Zoek een plekje waar je wel past, al dan niet samen met training om meer mogelijkheden te hebben om juist te reageren op een paard/pony die voor zichzelf wil beginnen ipv op mens aan het andere eind van het touwtje te letten.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:59

Dankjulliewel voor alle adviezen. Ik heb er veel aan :)

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 07:19

Hoe kan ik de eigenaar daar het beste vertellen dat ik ga stoppen?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:42

Gewoon vragen of zij/hij tijd heeft voor een gesprekje en dan zeggen wat je hier schreef: dat je te bang bent geworden om het nog vertrouwd te laten zijn. Als je nog een opzeg periode hebt afgesproken toen je er mee begon is het wel zo netjes die af te maken en de eigenaar niet van de één op de andere dag met het werk op te zadelen, maar probeer afspraken hierover te maken zodat de opzegtermijn zo kort en veilig mogelijk is. Misschien weet hij/zij tips of oplossingen waardoor het beter te doen is voor jou. In elk geval moet jij er zo snel als mogelijk weg, dit is niet veilig voor jou, maar ook niet voor de paarden (je zou de eerste niet zijn die een schrikkerig paard een keer los laat uit angst).

Zoek een rustige vertrouwde pony die jou je vertrouwen terug kan geven.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 18:28

Oke, dankjewel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:41

Wat jammer dat je angstig bent geworden. Ik zou inderdaad vragen of de eigenaar even tijd voor je heeft en dan gewoon eerlijk vertellen wat er aan de hand is.

Kunnen ze je op de manege waar je les hebt misschien helpen om weer met wat meer vertrouwen met paarden bezig te zijn? Succes ermee!

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:47

Marie_Anne schreef:
Wat jammer dat je angstig bent geworden. Ik zou inderdaad vragen of de eigenaar even tijd voor je heeft en dan gewoon eerlijk vertellen wat er aan de hand is.

Kunnen ze je op de manege waar je les hebt misschien helpen om weer met wat meer vertrouwen met paarden bezig te zijn? Succes ermee!

Ik vind het heel vervelend :(
Dat zal ik doen! :)
De stal waar ik les heb heeft rustige pony's/paarden dus dat komt waarschijnlijk wel goed!

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:51

Misschien, als je op de manege je vertrouwen weer een beetje hebt, dat je op zoek kan gaan naar een andere verzorgpony. Een beetje een oudere pony die geen vlieg kwaad doet, heel rustig is in de omgang en jou dus ook wat leert! Hopelijk kan je iets fijns vinden :)

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:55

Binkie_Eline schreef:
Misschien, als je op de manege je vertrouwen weer een beetje hebt, dat je op zoek kan gaan naar een andere verzorgpony. Een beetje een oudere pony die geen vlieg kwaad doet, heel rustig is in de omgang en jou dus ook wat leert! Hopelijk kan je iets fijns vinden :)

Dat is een goed idee! Dankje :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:26

Ik heb hetzelfde met longeren. Mijn pony kwam een keer met de oren in haar nek op mijn oom af en toen was ik erg geschrokken. Het paard wat ik nu heb is ook best wel druk met longeren. Wat bij mij wel een beetje helpt is valeriaan slikken, dan ben ik wat minder nerveus. Maar is helaas niet altijd sterk genoeg.
Ik hoor vaak, gewoon niet angstig zijn, een paard zal jou nooit iets doen. Maar ik denk dan, als een paard door heeft dat jij angstig bent, dan hebben ze het door en zien ze jou niet als leider... Ik heb anders ook nooit verhalen gehoord dat een paard er met iemand vandoor gaat of echt iemand omver gaat lopen, trappen etc. Mijn pony's lopen proberen wel vaak voor mij uit te lopen. Als ik er dan zelf weer opzit is het over. Een paard is toch een eerder een vluchtdier of kunnen paarden mensen echt iets doen?

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:03

Gucci_ schreef:
Ik heb hetzelfde met longeren. Mijn pony kwam een keer met de oren in haar nek op mijn oom af en toen was ik erg geschrokken. Het paard wat ik nu heb is ook best wel druk met longeren. Wat bij mij wel een beetje helpt is valeriaan slikken, dan ben ik wat minder nerveus. Maar is helaas niet altijd sterk genoeg.
Ik hoor vaak, gewoon niet angstig zijn, een paard zal jou nooit iets doen. Maar ik denk dan, als een paard door heeft dat jij angstig bent, dan hebben ze het door en zien ze jou niet als leider... Ik heb anders ook nooit verhalen gehoord dat een paard er met iemand vandoor gaat of echt iemand omver gaat lopen, trappen etc. Mijn pony's lopen proberen wel vaak voor mij uit te lopen. Als ik er dan zelf weer opzit is het over. Een paard is toch een eerder een vluchtdier of kunnen paarden mensen echt iets doen?
Bedankt voor de tip!
Ik denk niet dat paarden mensen iets zouden willen aandoen bewust. Dat hadden ze anders al wel gedaan. Wat er bij mij aan de hand is= ik ben zenuwachtig/bang, de paarden reageren hierop en merken dat ik onzeker ben. Dat gaat niet samen.