[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:08

Oehhh mooi setje <3

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:03

Zelfs ik heb vandaag Zara gehobbelt! Ze was erg goed gemutst vandaag :+
Zoals jullie kunnen zien ben ik te groot/zwaar, maar een paar rondjes kon wel :DAfbeelding

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 15:45

Ponypletteerrr! _O-


Nog een video waar onze eerste galop op staat! :)

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:22

Ik vind de aanleuning al erg netjes worden hoor! En je hebt leuke setjes, hehe!
Er valt nog wel heel wat aan je houding te sleutelen maar ik snap dat je dat nu op de tweede plek zet.

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:24

Nou, zo ver ik het zie is dit zonder zadel in het begin, (verder heb ik even niet gekeken) en dat ziet er anders donders netjes uit :P

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 20:34

Mijn houding is met zadel zeker dramatisch, onder andere doordat ik inmiddels zonder zadel gewend ben en bijna opnieuw moet leren rijden _O- Daarnaast heb ik rugklachten en staat mijn bekken scheef, waardoor echt recht zitten voor mij lichamelijk gezien niet echt mogelijk is. Na een tijdje rijden krijg ik ook vrijwel altijd enorm rugpijn, dus ik wil binnenkort terug naar de dokter voor extra onderzoek. Mijn vermoeden is zelf dat mijn wervels niet meer recht op elkaar staan of dat er misschien toch ooit een scheurtje is ontstaan nadat ik 2x heel hard op mijn rug ben gevallen.

Afgelopen zondag hadden we onze eerste les. Perfecte dag uitgekozen want het waaide enorm hard :roll: Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten, we maken juist goed gebruik van dit soort omstandigheden! Daarnaast besloot Zara dat het niet echt haar dag was, waardoor we vanaf het moment dat ik opstapte alleen nog maar achteruit gingen. Ze had er geen zin in en omdat ze weet dat ik met zadel minder zeker rij, gaat ze dan in de achteruit. Hierdoor raak ik vaak gespannen, omdat ze voorheen uit angst hard in de achteruit ging en zich liet vallen. Ze is ontzettend slim en weet hier dus misbruik van te maken. Maar dankzij mijn instructrice heb ik doorgezet en ging het uiteindelijk best goed! Ze is een keer of 4 zogenaamd geschrokken en weggesprongen om te testen en op een gegeven moment gaf ze een aardig hoge bok. Gelukkig kon ik er om lachen en werd mijn zit even getest (Yes, ik zit nog stevig!). Ik ben uiteindelijk goed boos op haar geworden en aan het eind liep ze toch nog best lekker. Tot dusver onze eerste les :P

Afgelopen week had ik het heel druk en gisteravond heb ik zonder zadel gereden. De bedoeling was om lekker relaxed wat rond te rijden, maar ze liep zo fijn dat ik er een goeie training van gemaakt heb. Veel buiging, stelling en zijgangen meegepakt en natuurlijk overgangen. Vandaag was het echt enorm mooi weer, maar ik was wel alleen op stal. Na mijn les van zondag is er een soort knopje omgegaan bij mij: fiets it. Just do it. Hoofd leeg en gaan met die banaan. Zonder twijfel heb ik haar dus gewoon opgezadeld en ben ik opgestapt. We begonnen weer met achteruit lopen. Prima, jij wil achteruit? Dan gaan we ook achteruit. En daar gingen we, de halve bak door in z'n achteruit tot ze er klaar mee was. Toen kon ze ineens wél vooruit :+ Ze heeft het nog twee keer geprobeerd en toen heeft ze het opgegeven. Daarna hebben we echt fijn kunnen rijden! Vooral veel overgangen stap-draf en draf-stap geoefend. Zoals ze nu loopt in stap en draf, kan ik het wel enigszins B waardig noemen.

... Nu de galop nog :+

Overigens ga ik 8 april naar Equiday! :D

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:02

Klinkt als goede vooruitgang. En dat uittesten zal ze blijven doen totdat ze door heeft dat het bij jouw geen zin meer heeft. Dames he :P :+

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:04

Uittesten, breek me de bek niet open. Eclair probeert na 6 jaar nog nieuwe dingen uit :')

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 18:47

Ja het is altijd wat met die merries _O-

Even snel twee screenshots van vandaag! We hebben wat sprongetjes van 30cm gedaan en lekker geoefend met de rechtergalop. Ze springt nu heel makkelijk en snel aan rechts, maar linksom lukt nog totaal niet. Geeft niks natuurlijk, eerst maar oefenen met rechtergalop en dan kunnen we uitbouwen naar de linkergalop. Sowieso kan ik rechtsom nog niet veel, want buiging in galop heeft ze nooit van gehoord _O- Ja stelling naar buiten en lekker naar binnen vallen :roll: Grotendeels is haar hoofdhouding ook extreem lama-kameel en af en toe zoals op deze foto's.
Afbeelding

Afbeelding

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:10

Ik heb een vraag uit puur interrese, die ik ook al stelde op instagram, waarom heb je al een wedstrijd gepland staan in mei? Aangezien je nu een van je eerste keren met de galop bezig bent.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 13:28

Mei duurt nog een aantal weken en dan heb ik een doel om naar toe te werken. Het gaat natuurlijk puur om de ervaring ;) Niet zozeer om het winnen of alles perfect doen. Waarschijnlijk gaan we 16 april ook al BB of B(HC) starten, om te oefenen op andere locaties. Hoe sneller we daar aan beginnen, hoe beter.

Gisteren zijn we trouwens ook eens opgestapt zonder krukje, gewoon vanaf de grond. Ze vond het even heel gek, maar had zoiets van "Oh je zit al? Prima" :+

Edit: Voor diegenen die mij niet op Instagram volgen.
Gisteren tijdens de les hebben we de galop onder het zadel meegepakt. Dat ging zo ontzettend goed, we hebben heel fijn kunnen galopperen en zelfs al enkele ontspannen stukjes. Ze springt beide kanten netjes aan, zonder lelijk doen of bokken. Ze springt ook aan zonder eerst heel hard te draven. Top dus! Mijn enige probleem op dit moment, is dat ik geen buikspieren heb die mijn rug kunnen opvangen. Hierdoor ga ik enorm verkrampt zitten omdat mijn rug al het werk moet doen. Gevolg is dus nog meer rugpijn dan ik van mezelf al heb :roll:

Afbeelding
Afbeelding

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:01

Ziet er goed uit!

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:31

Ooh helemaal duidelijk zo! Ze gaat ook in rap tempo vooruit!

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:42

Afgelopen twee dagen hebben we zelf gereden. Het was natuurlijk prachtig weer, dus dan raak ik al snel gemotiveerd om lekker aan de slag te gaan. Dus hop, paard opgezadeld en opgestapt. Wat ik zelf wel leuk vind om nu echt te zien: Het is nu letterlijk opstappen en wegrijden. Nergens meer voorzichtig doen of rustig aan, nee gewoon opstappen en gaan. Ze vindt het allemaal prachtig, blijft netjes staan als ik zit totdat ik zeg dat we gaan. Geen pogingen meer tot achteruit lopen, stapt relaxed weg en niks aan de hand.

Het is en blijft natuurlijk een merrie, dus ze zal altijd wat te zeiken hebben. Dat uit zich op dit moment vooral in "Omg, kijk die sloot. Ga ik echt niet langs hoor :roll: ". Gelukkig kan ik daar vrij makkelijk doorheen rijden en geeft ze het wel snel op. Waar we voorheen zeker 15 minuten los moesten stappen voor ik kon aandraven, kan ik nu na circa 3 rondjes stappen al fijn aandraven. Na ongeveer 5 minuten draven begint ze lekker los te worden en fijn te lopen. We pakken dan heel veel figuren mee, overgangen, tempowisselingen etc. Soms zwabberen we nog van links naar rechts, maar oke :+ Na ongeveer 10 minuten pak ik al gelijk de galop mee, ze wordt hier heel los en actief van. De eerste keer aanspringen in galop is altijd even 'drama'. Dan komt de merrie omhoog en het 'Nee geen zin'. Maar na twee rondjes lelijk kijken, springt ze vrij snel aan op mijn galophulp.

Linksom galopperen blijft moeilijk. Ze neemt je snel in de maling door zich scheef weg te zetten en keihard te draven (strekken kan ze wel dus). Dat is een combinatie van 'geen zin' en 'kan ik niet'. Ze vindt het wel degelijk moeilijk linksom, dat merk je echt. Na een paar keer proberen springt ze gelukkig wel gewoon linksom aan. Het kost alleen wat meer tijd en moeite. Onze aanpak op dit moment is vooral: Linksom proberen totdat ze goed aanspringt, dan netjes een stukje door galopperen en terugnemen. Belonen en niet nog een keer opnieuw proberen. Rechtsom kunnen we wat meer oefenen.

Filmpje via Instagram:
https://www.instagram.com/p/BSLb6nwASVT ... hostattack

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:24

Ik zag in de advertentie dat Zara te koop staat, wat jammer!
Wat is de reden?

Marieke1495

Berichten: 5221
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:25

Huh, die had ik ook niet aan zien komen! Volg jullie via youtube :)

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:30

Het is nog allemaal niet zeker hoor. Maar mijn ambities zijn en blijven uiteindelijk toch meerijden in de wedstrijdsport. Na ruim een jaar, heel wat duizenden euro's ben ik nog niet veel opgeschoten. Het rijden blijft toch vaak weer een gevecht en daardoor verlies ik het plezier in rijden.

Aan de andere kant is ze verder gewoon een perfecte pony, zeker aan de hand. Dat is ook de reden dat ik nog twijfel. Ik verkoop haar absoluut niet aan de eerste beste gegadigde, waarschijnlijk helemaal niet zelfs. Maar mocht er iemand op ons pad komen waar ik een goed gevoel bij heb en waarmee het (vooral met rijden) goed klikt, dan overweeg ik het dus inderdaad om haar te verkopen ;)

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:33

Daar kan ik mij helemaal in vinden, succes met de zoektocht/verkoop

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:38

Dankjewel!

We doen het rustig aan, niks haasten. Aankomende dinsdag komt er iemand kennis maken die haar eventueel wil bijrijden, dus afhankelijk van hoe goed zij kan rijden heb ik weer iemand die haar extra aandacht kan geven. Ook niet erg onbelangrijk :) Volgende week donderdag wordt Zara trouwens thermografisch gescand! Wie weet komt daar nog iets interessants uit.

Overigens zijn we laatst op Equiday geweest en daar heb ik weer groots ingeslagen :+ Onder andere een barebackpad gekocht omdat we best vaak zonder zadel rijden. Het is best een grote uitgave, maar wauw! Had ik het maar eerder gedaan, want het zit echt heel lekker! Ik heb er nu een paar keer mee gereden en ik kan alles uitzitten haha. Vandaag ook nog even gereden met zadel, gelukkig geen gevecht of gezeik gehad. Ze wilde alleen niet langs de slootkant, maar ook dat hebben we vrij simpel op kunnen lossen. Ze heeft het goed gedaan vandaag, rechtsom heel netjes gegaloppeerd en uiteindelijk ook een stukje linkergalop gedaan.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 21:25

Morgen hebben we weer les, we moeten nog even hard aan de bak voor we klaar zijn voor ons B debuut op 6 en 7 mei :o

Vandaag heeft iemand nog wat foto's gemaakt van ons. Linkergalop gaat nog met heel veel aanmoediging, drijven en voorwaarts krijgen. Rechtsom gaat vrij soepel eigenlijk, nog niet ontspannen maar verder wel netjes voorwaarts en een goed stuur.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 14:24

We zijn weer een week verder ongeveer. Na onze les zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn galophulpen gewoon nog te onduidelijk waren voor haar. Om haar in de linkergalop te krijgen, hoef ik eigenlijk enkel mijn buitenbeen te gebruiken. Knopje gevonden dus :+

Gisteren is Zara thermografisch gescand. Dit kon voor een gereduceerde actieprijs omdat zij net haar certificaat heeft gehaald. Aangezien Zara nog steeds vaak verzet toont en moeilijk kan buigen, dacht ik.. Waarom ook niet? Misschien komt er iets uit! Dus maar een afspraak gemaakt en gisteren kwam ze langs. Ze heeft Zara overal gescand en hieruit zijn de volgende dingen gebleken:

-Over het algemeen ziet ze er goed en gezond uit, geen aandoeningen of ernstige problemen
-Rechtsachter (en daarmee ook linksvoor een beetje) overbelast
-Net achter de oren licht overbelast
-Spieren in de rug/kont zijn enorm strak en gespannen, dit kan door eventueel trauma komen. Hierdoor is haar lichaam scheef en kan ze dus bijna niet buigen. Gevolg daarvan is dus weer dat ze rechtsachter te veel gaat belasten.

(Ik hoop dat ik het allemaal goed uitleg, iets met veel informatie :') )
Lang verhaal kort: Rechtrichten. Ze raadde me ook acupunctuur behandeling aan voor de spieren in de rug/kont, dus daar ga ik me ook even in verdiepen. Ik heb ook al wat mailtjes eruit gedaan om te kijken of er iemand is die me een keer een les in rechtrichten kan geven :j Zara heeft dus verder geen echte problemen en ze gelooft dat bovenstaande problemen rijtechnisch en eventueel met acupunctuur zijn op te lossen! Ze vond het een leuke pony met een goed karakter :D

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:29

Top dat je verder bent gaan zoeken. Hopelijk komen jullie hier verder mee, waardoor de pony wat gemakkelijker in haar lijf komt te zitten.
Succes.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:32

Helaas nog geen contact kunnen krijgen voor een afspraak voor acupunctuur. Ze schijnt enorm druk te zijn, dus dat blijven we gewoon proberen. Wel een positieve update vandaag verder!

Zara wordt nu minstens 4-5 keer per week gereden. Afwisselend van intensief dressuurwerk tot relaxed rond hobbelen of een keer wat sprongetjes. Daarnaast zijn we begonnen met aan de hand rechtrichten en dit tijdens het rijden ook meer meepakken. Met het rijden neem ik ook steeds vaker het wijken mee, zo'n handige oefening! Ook als ze weer loopt te kloten omdat ze ergens niet langs wil, dan kan ik haar wijkend vaak wel erlangs krijgen. Het wijken begint nu ook steeds meer op wijken te lijken en ze begint echt pasjes netjes opzij te doen. Verder heb ik sindskort een bijrijder die enkele dagen van mij over gaat nemen, omdat ik het straks steeds drukker krijg. Voor nu gaat nog alles onder begeleiding van mij, zodat ze straks een goede combinatie kunnen vormen.

Elke dag doe ik een paar oefeningen met Zara:
-Rug stretchen: Met je hand onder de buik langs zodat de rug omhoog komt en dan weer naar beneden.
-Staart draaien: De hele staart vastpakken en rustig rondjes draaien zodat de spieren losser worden.
-Buigen: Met de neus de flanken aanraken aan beiden kanten om de spieren losser te krijgen en op te rekken.

Gisteren hebben we ook weer goed getraind. Het begon allemaal weer dramatisch, langs 3 zijdes van de bak óf stilstaan óf scheef gaan en niet in de buurt komen óf omdraaien/achteruit gaan :roll: Gelukkig kan ik me daar inmiddels overheen zetten en met veel zuchten en tot 10 tellen lukt het uiteindelijk wel. Als ze eenmaal hard aan het werk is, dan vergeet ze al deze dingen en kan ze spontaan wel overal langs natuurlijk. Dit duurt vaak wel een half uur, ze is nogal snel afgeleid. Haar boze momenten worden steeds minder, af en toe met aangalopperen wil ze eens lelijk doen of tijdens het draven. Het aandraven daarentegen gaat tegenwoordig aardig goed, lekker ontspannen en lang en laag! Gisteren hadden we aan het eind zelfs een paar redelijk ontspannen stukken galop.
Afbeelding

Filmpje: https://www.instagram.com/p/BTTggA7goOa ... hostattack

Komende tijd:
-Minimaal 4 keer per week aan het werk
-Afspraak maken voor acupunctuur
-Instructie zoeken voor rechtrichten
-6 en 7 mei wedstrijd (B debuut)
-27 mei afspraak Country Mill voor zadelcheck dressuurzadel en nieuw springzadel erbij
-17 juni Paard&Leven dag rijden we een dressuurles mee

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:36

Kleine update :)

Vandaag weer les gehad, eigenlijk de laatste les voor onze wedstrijd. Ze gedroeg zich vandaag echt ontzettend goed, waardoor we even goed wedstrijdgericht hebben kunnen rijden. Aan het eind hebben we alle proefjes geoefend die ik komend weekend moet rijden en op een aantal fouten en miscommunicaties na, ging het best goed.

Onze veelgemaakte fouten:
-Tempocontrole: vooral na de galop, gaan we beetje te hard :o
-Stuur kwijt af en toe, daardoor worden sommige voltes een beetje ei
-Aanspringen in galop heeft ze soms geen zin in
De rest gaat daarentegen best netjes en hoewel ik niet vind dat we 100% B waardig zijn, denk ik wel dat we netjes genoeg kunnen rijden om misschien een winstpuntje mee te pakken. Natuurlijk doen we vooral mee voor de ervaring en als het dan goed gaat, dan is dat mooi meegenomen! :j

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:41

Toch klinkt het wel goed Ghostattack. Vooral in vergelijking met het begin.
Begint er heel erg netjes uit te zien.