Tips voor de 1e keer buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Tips voor de 1e keer buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:39

Ik waarschijnlijk ergens deze/volgende maand met mijn bijrijdpaard op buitenrit. Ze is in de bak erg sterk maar ze zal nooit zomaar wegrennen. Ze is vroeger wel af en toe buiten gereden en dat ging wel oké maar ze was erg kijkerig. (Van de oude bijrijder)
Zoiezo ga ik met een ander paard.
Maar hebben jullie nog wat tips. Ik hoorde van iemand om het paard van te voren musli te geven want dan heeft hij wat te doen tijdens het rijden. (Iets te knabbelen Ofzo) maar hier geloof ik niet zo in...
Ik heb wel al meerdere buitenritten gemaakt maar nog niet op dit paard. Alleen maar op van die makke lammetjes die achter elkaar aan hobbelen :')

Dusja wie hebben er wat tips?
En misschien wat uitleg over de müsli?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:47

Muesli van de voren geven heb ik nog nooit als tip gehoord, volgens mij eet het paard dit op en dan is het ook op. Dus niks te knabbelen onderweg.

Ik zou wel eerst in de bak rijden, dan is de eerste energie er uit en dan een stuk(je) uitstappen over de weg/bos

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:51

Muesli vooraf is sowieso een fabeltje. Daar blijven ze echt niet een half uur lang op knabbelen. Daarbij is krachtvoer vlak voor inspanning sowieso slecht (net als dat je zelf niet moet gaan sporten vlak na het eten).

Als je het spannend vindt, begin met een klein rondje en rijdt vooraf even in de bak. Dan is de ergste frisheid ervan af. En zorg dat het paard wat ie meeneemt heel braaf is en zich niet door ander laat opjutten.

Jodhi

Re: Tips voor de 1e keer buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:00

Eerst even rijden in de bak inderdaad, zoals al gezegd is.
En een buitenrit maken doe je voor je plezier, dus je niet te veel zorgen maken en vooral genieten! :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:10

Kijkerig is op te vangen met werk. Let ook goed op, want dat kijkerige kan zich vertalen in opzij springen en noodstop in galop en dat is even lastig uit te zitten. Spreek goed af met degene waar je mee samen gaat dat die niet iets wil wat jij niet aandurft. Relaxed stappen is net zo belangrijk voor een paard om te kunnen buiten als netjes in 1 spoor op 1 tempo draven of galopperen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:10

Als het paard zich sterk maakt in de bak, is jullie samenwerking nog niet in orde. Dan zou ik zeker niet op buitenrit gaan. Je hoort een paard zonder iets in de hand te hebben, kunnen rijden.
Als.je zover bent, en je hebt je paard goed onder controle en jullie samemwerking is in orde, ga dan met één of twee andere ervaren buitenrijders op buitenrit. Spreek van tevoren af wat je gaat doen en wat je niet gaat doen. Bv eerst een rustige staprit. Dan kan je op.de volgende rit een stukje draven en zo bouw je op.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:15

Hoi! In elk geval een goed idee, om samen met een ander erbij te rijden. Uiteraard een die het allemaal wel kent en vaker buiten rijdt!
Rustig opbouwen, niet te veel verwachten meteen, praat rustig met de ander, en tegen het paard. Beloon met je stem als hij braaf is, terwijl hij iets eng lijkt te vinden, of bij nieuwe dingen. Vooral niet te lang blijven rijden als je merkt, dat hij erg schrikkerig is. En ook kan het helpen om een stuk rustig te draven, even energie kwijt, en als het goed gaat, belonen en terug naar stal. Volgende keer verder. Succes!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:18

samen met een braaf paard , en relax ! blijf lekker stappen als je je daar fijn bij voelt .
ga anders eerst nog even in de bak rijden , en dan lekker een rondje buiten stappen.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:21

Ik zou eerst eens beginnen met wat schriktraining. In de bak uiteraard. Maak het maar eens eng in een veilige gecontroleerde omgeving. En die schriktraining is niet alleen voor het paard, maar ook voor jou :)

Zo kun je er achter komen hoe jij en het paard reageren als het spannend wordt. En, ook belangrijk: vertrouwt het paard op jou. Dit is erg belangrijk om aan te werken VOOR je naar buiten gaat met je paard.

Gaat de schriktraining goed ( liefst nog met knetterbrommertje in bak) , dan ben je toe aan de volgende stap. Ga nooit alleen met je paard weg en neem de eerste keer iemand mee die er naast loopt. Kijk ook even goed hoe hij reageert op verkeer.
Vergeet niet dat een rustige, zelfverzekerde ruiter essentieel is voor een rustig paard.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:27

Ik sluit me aan bij eerdere tips. En neem eerst eens het paard aan de hand mee naar buiten om te kijken hoe jullie beiden reageren op de andere omgeving en prikkels.