Paard wil opeens geen bit in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonCatch

Paard wil opeens geen bit in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 16:04

hallo,
ik heb een paard van bijna 4 jaar oud en is sinds vorig jaar beleert en heeft altijd een bit ingehad.
hij had daar geen problemen mee om het in te doen.Nu heeft hij een nieuwe omdat we dachten dat hij het bit steeds vasthield en ombestuurbaar was en daarom weleens kei hard gaat rennen.
nu heb ik dus een nieuw bit en heeft hij het 1 keer normaal ingedaan en de volgende dag kwam ik weer en heb ik het weer geprobeert en wou hij het ineens niet! kont toe draaien,bit niet innemen,tanden vast opelkaar,hoofd hoog, enz.... heel vreemd dus.
ik heb een tijd niet kunnen rijden vanwege het weer maar denk dat het daar eingelijk niks mee te maken heeft. Als ik het bit uiteindelijki met een stijd ervoor aan heb is er niks meer aan de hand dan is het gewoon een lief paard en luisterd gewoon goed.
HOE HET GAAT:
ik haal het hoofdstel op ga naar binen en meneer gaat al achter in de stal staan en kont toe draaien, vervolgens hgeb ik hem te pakken en draai ik hem om en houd ik het hoofdtel voor hem en doe ik het bit voor zijn neus en druk ik mijn duim in zijn mondhoek waardoor hij zijn mond moet open doen maar er niet op reageerdf en zijn tanden opelkaar houd, na toch wat meer te frommelen krijg ik zijn mond open en schuif ik het bit naar binnen maar ja dan heb je te maken met zijn hoofd die omhoog gaaten dan begint hij zelf te trekken ann het bit waardoor hij zelf chagarijnig van word. en dan heb je heet hoofdstel weer aan de grond..... |( echt heel vervelend dit.
Vorig jaar is de tandarts erbij geweest en heeft hij de dopjes van zijn kiezen weggehaald en dat was verder allemaal goed.
ik hoop dat jullie mij een soort van helpen kunnen biedden want ik zit met me handen in het haar.
mvg _/-\o_
Laatst bijgewerkt door SharonCatch op 17-03-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrsky

Re: Paard wil opeens geen bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:06

Dit gedrag kwam dus pas na het gebruiken van een nieuw bit? Zit dat bit dan wel goed?

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 16:11

Marrie_L schreef:
Dit gedrag kwam dus pas na het gebruiken van een nieuw bit? Zit dat bit dan wel goed?

Ja het komt sinds dat hij inderdaad het nieuwe bit heeft, na mijn weten zit het bit wel goed...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:13

Ik laat bij jonge paarden elk half jaar de tandarts even kijken. Misschien is het gehemelte wat gaan hangen, komen er ruinetanden door, smaakt het bit vies, heeft het hem behoorlijk pijn gedaan de vorige keer. In ieder geval probeert je paard heel hard te schreeuwen om je iets duidelijk te maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:15

Als de tandarts vorig jaar is geweest dan opnieuw laten komen of naar de kliniek en de tanden laten controleren.

Klinkt mij als een gebitsprobleem. Paard had al last van zijn gebit waarschijnlijk voordat je een nieuw bit in hebt gedaan maar dat is niet als zodanig herkend. Ik lees zaken als, vastpakken, rennen enz.
Dat kan rijtechnisch zijn maar ook aan het gebit liggen.

Eerst dus dat laten checken door een DA die tanden doet en dan pas verder met het hele rijproces, voordat je meer kapot maakt dan goed.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:17

wat voor bit had het paard in? en wat voor bit heb je nu in?
het kan zijn dat je paard opnieuw gevijld moet worden. dit komt omdat de gebitsverzorger de doppen verwijderd heeft maar bij die kiezen kon hij op dat moment niet bij, deze zou hij nu wel kunnen vijlen. wat voor gebitsverzorger heb je er bij gehad? want er zijn nogal wat mensen die niet zo'n goed werk leveren

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:17

Heb je ook in de mond gekeken? Met name in de lip o.i.d.?
Mijn vp wilde een tijdje terug van de een op andere dag ook geen bit meer in en deed hetzelfde. Bleek er een zweertje aan de binnenkant van zijn lip te zitten. Misschien zit het nieuwe bit net niet lekker en heeft het een klein wondje/zweertje veroorzaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:18

Wat voor bit had je eerst en wat voor bit heb je nu?

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:29

Bij jonge paarden groeit het gebit nog vrij snel en is het paard nog bezig met wisselen. Als het vorige bezoek van je tandarts vorig jaar was, zou ik hem snel nog een keer langs laten komen, want grote kans dat het paard gewoon last heeft van zijn gebit. Als dit het niet is, is het een idee om je oude bit weer opnieuw in te doen om te kijken of het gedrag dan vermindert. Misschien doet zijn nieuwe bit zoals anderen als zeiden pijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:49

Hij toont dus wel meer ongemak dan alleen met dit bit. Je hebt een ander bit omdat hij wegrent en onbestuurbaar is... Hij laat je heel veel ongemak zien, dat jij op lost met een ander bit.. Paarden die lichamelijk pijn hebben laten zich uiteindelijk ook moeilijk vangen in de stal. Waarom doe je hem meteen een hoofdstel in als je de stal binnenkomt? Kun je niet eerst een halster om doen, goed poetsen en dan pas het hoofdstel om doen. Ik zou even de tanden weer na laten kijken, ook op wolfskiezen. Gewoon een normaal bit en miss ook even je zadel na laten kijken.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:51

Een paard van 4 is nog bezig met wisselen, op 5-jarige leeftijd zijn ze daar pas klaar mee.
Zou dus in eerste instantie uit gaan sluiten dat er met het gebit iets mis is, of dat hij dus wat last heeft van het wisselen (of van wat al gewisseld is).

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:27

Hij had een dubbel gebroken trend en nu een rol bit de trend en hij heeft geen wondjes

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:34

Kun je niet je vorige bit weer een tijdje gebruiken, als het gedrag dan weer ophoudt ligt het dus aan je nieuwe bit. En anders als het niet verbeterd toch de tandarts laten komen.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:54

Vorig jaar is de tandarts geweest, is dat januari 2015 geweest of eind van het jaar?

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:59

Pily schreef:
Kun je niet je vorige bit weer een tijdje gebruiken, als het gedrag dan weer ophoudt ligt het dus aan je nieuwe bit. En anders als het niet verbeterd toch de tandarts laten komen.

Dat gaan we eerst proberen aleen het gaat er nu al om als ik eraa 'n kom met het hoofdstel dat hij al weg draait :( zo ineens

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 22:00

ReJo schreef:
Vorig jaar is de tandarts geweest, is dat januari 2015 geweest of eind van het jaar?

Durf ik zo niet te zeggen me ouders weten het vast wel

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:20

Ik laat mijn paard zijn bit zelf in doen, dat kan hij veel voorzichter dan ik en is daarom veel makkelijker voor ons beiden: gewoon brokjes op je platte hand leggen en daar het bit op leggen, en je paard het werk laten doen.

Blijkbaar associeert je paard het bit met iets vervelends. Belangrijk dus om uit te vinden wat dat hij zo vervelend vindt, in plaats van de symptomen te bestrijden. Ik zou dus gewoon het lijstje af gaan:
    Ligt dit bit lekker in de mond?
    Zoals al werd gezegd: geen problemen met gebit of wondjes in de mond?
    Werkt het bit prettig als je normaal contact hebt?
    Neem je ook echt normaal (vriendelijk) contact op je teugels, of ben je per ongeluk te streng?
    Past je zadel?
    Heeft je paard andere fysieke klachten?
    Heeft je paard andere mentale klachten? Je paard is nog een jonkie, misschien vraag je nog te veel van hem of ben je te snel gegaan?

Etcetera, etcetera. Jij kent je paard het beste, neem hem serieus! En wees daarin dus ook (vooral!) kritisch op je eigen handelen en rijden. Succes!

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:31

Jou beest is ook niet stom. Dat nieuwe bit beviel niet zo goed, dus dat wil hij niet meer. Het kan te dik zijn, te scherp, hij kan met zijn velletjes tussen de bitringen komen. Een rolletjes bit is overigens een behoorlijk scherp bit, misschien toch niet zo handig. Hij kan met zijn tong klem komen te zitten (een blauw aangelopen tong kan maar zelfs het afsterven van de tong kan voorkomen.)
We weten nu niet wat er precies is, maar dat bit, dat kun je denk ik beter terug brengen.
Als je een nieuw bit wilt kopen kijk dan goed naar het oude EN ook naar zijn muil. Heeft hij een diepe mondsplet of juist een ondiepe, zit er veel ruimte voor de tong, of gaat dat maar net. Hoe breed is de mondspleet. Heeft hij een hangend rooster? Blaren of wondjes in de mond? Dat komt nauw. Koop alleen een bit wat past, en beding dat je hem na een keer proberen terug mag bregnen als het niet gaat.

Persoonlijk geloof ik niet dat een ander bit je probleem op lost, maar dat is een heel ander verhaal en daar vraag je niet naar dus daar zal ik me niet tegenaan bemoeien.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:42

Je maakt hem niet warm of koud met een brokje

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:34

Zou toch een afspraak maken bij de tandarts. Kan goed zijn dat hij haken of iets dergelijks heeft. Dan heb je dat tenminste uitgesloten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:37

Edit: overbodig.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 18-03-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:51

ReJo, ik snap jouw advies niet. Bij het ene bit is hij ontstuimig maar loopt hij goed, bij het nieuwe bit gaat het meteen mis. Dan weten we toch al waar het aan ligt?? Waarom dan nog naar de tandarts..?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:45

Sheldon schreef:
ReJo, ik snap jouw advies niet. Bij het ene bit is hij ontstuimig maar loopt hij goed, bij het nieuwe bit gaat het meteen mis. Dan weten we toch al waar het aan ligt?? Waarom dan nog naar de tandarts..?

Bij het oude bit ging het goed zeg je? Wat ik lees in de o.p. gaat het niet goed. En wat is er mis aan een tandartsbezoekje? Controle kan nooit kwaad en dan heb je dat meteen uitgesloten, wie weet is het al een jaar geleden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:48

Rol bit, zo'n enkelgebroken zeker? Dat werkt anders in, en dat vindt ie blijkbaar niet fijn.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:03

Jong paard: twee keer per jaar door de tandarts laten nakijken. En vraag de tandarts meteen wat voor type bit het beste past bij de mond van je paard, dik/dun, enkel gebroken/dubbel gebroken. Maar meestal (zoals nu ook waarschijnlijk) laat het paard het je snel genoeg merken of een bit fijn zit.
Succes!