Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
S_imonee schreef:Ik heb mijn paard als weidemaatje laten dienen voor mijn nieuwe paard. Helaas heeft ze maar 2 maanden van haar welverdiende pensioen kunnen genieten. De pijn werd zo hevig, dat ik haar heb laten gaan.
Ook bij mijn huidige paard zal ik hetzelfde doen, mocht hij ooit niet meer te rijden zijn.
Sure_lee schreef:Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..
Paardenvgoud schreef:Ja dat vind ik dus heel moeilijk ik sta op pensionstalling met meerdere paarden en rij intensief in de sport, nu hebben er twee blessures die waarschijnlijk niet meer goed komen en waar ik niet aan ga knutselen omdat het hoe dan ook terug gaat komen
Dit betekend dat ik twee paarden naar een rusthuis moet brengen minimaal 200 of 300 euro per maand voor twee, gun ik ze echt van harte ik hou ontzettend van ze maar mijn nuchtere kant zegt weer dat het veel geld is en ze nu ook een super goede tijd hebben gehad bij mij heb nog niet beter gezien en ik misschien beter nu kan stoppen ipv wachten tot ze daar ook tonen dat ze pijn hebben
Zo lastig want het voelt heel egoïstisch
Sure_lee schreef:Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..
The_Cat schreef:Goh. Van de nuchtere en rationele kant bekeken. Inslapen doe je eigenlijk nooit te vroeg maar eerder te laat, want wanneer een paard laat zien dat hij pijn heeft, is het meestal ook al erg. En beter dat je hem laat inslapen omdat hij toch pijn heeft en later ook niet meer zal kunnen, dan dat je hem zou wegdoen omdat je hem niet kan houden, want dan is de kans dat het dier niet goed terecht komt ook zeer groot.
Maak de keuze met je hart, maar ook met je verstand (en portemonnee) in dit geval. En dan is het nog 'eerlijker' voor de paarden om ingeslapen te worden wanneer ze zich nog goed voelen, dan wanneer ze beroerd zijn of ze weg te doen
Paardenvgoud schreef:Ik merk dat ik meer hoop op dit soort reacties om mijn gedachten te bevestigen om eerlijk te zijn maar aan de andere kant schaam ik me er bijna voor dat ik op deze manier denk door de reacties die ik er op krijg omdat veel mensen denken vanuit het paard alsof ik ze na jaren trouw werk dump omdat ze niet meer goed zijn