FA Dubai a/h werk na zijn beenbreuk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

FA Dubai a/h werk na zijn beenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:33

Hey iedereen!

Ik ga wat foto's plaatsen van Arabiertje FA Dubai waar ik al een lange tijd mee rijd. De foto's zijn genomen in de dressuurles gisteren. Ik zal eerst wat meer vertellen over Dubai en zijn probleem en achtergrond. Dubai en ik zijn samen aan de slag gegaan als hij 6 jaar oud was, hij is nu 11. Hij kon toen enkel stap, draf en galop. Ik heb dan alle knopjes er op gezet. Ik was een rasechte springruiter, dus ik ben met hem beginnen springen en dat ging geweldig goed! We zijn vaak op jumping geweest en hebben meerdere demonstraties gegeven om de versabiliteit van het ras te promoten. In de zomer van 2013 heeft Dubai zijn been gebroken door een ongeval op de wei. (We weten niet hoe, we hebben hem zo aangetroffen.) Hij moest geopereerd worden, of ingeslapen worden. De operatie had best veel slaagkans om hem een mooi leven op de wei te geven. In het beste geval en zonder complicaties zou hij heel misschien terug onder zadel kunnen. Dus, Dubai werd geopereerd. De operatie was gelukt en na 2 maanden in het ziekenhuis te staan, heeft hij nog een jaar op stal gestaan, zonder daar 1 voet uit te zetten. En oh, wat was hij braaf! Nadien is hij terug de wei op gegaan, en na toestemming van de chirurg zijn we terug beginnen rijden. We hebben dat enkele maanden heel weinig gedaan, 2 x per maand, ... Zo stilletjes aan opgebouwd. In tussen tijd heeft hij nog last gehad van een maagzweer, en hij had/heeft nog problemen met zijn spieropbouw. Nu ben ik overlaatst een clinic gaan rijden met hem en mijn paard ivm academische rijkunst, gegeven door Kenneth Vansweevelt uit België. Dit was helemaal nieuw voor ons, maar nu is Kenneth gisteren voor de eerste keer privéles komen geven, en het lijkt me toch wat! Dubai leert zichzelf veel beter te dragen, wat ook beter is voor zijn been!
Genoeg gepraat, hier komen de foto's!

We werkten veel voorwaarts neerwaarts om hem dan achteraf lichtjes omhoog te laten komen met zijn schouder. Ik heb jammer genoeg weinig foto's van het voorwaarts neerwaarts zelf. Voornamelijk van het dragen.
Ikzelf zit vaak wat naar voor, maar dat moest. We keken naar wat lichaamstaal doet tijdens het rijden, zowel negatief als positief. En dan overdrijven we even! :D Maar ik zou toch écht voor me moeten blijven kijken, ipv naar Dubai!

In stap
Afbeelding
Ook in stap, komt de achterhand dan iets beter bij.
Afbeelding
En dan gaan we naar draf
Afbeelding
Even klungelen, met die lange teugels stelling proberen verkrijgen en hem zijn schouder te laten liften.
Afbeelding
Even vw nw
Afbeelding
Weer oppakken, achterhand er bij zien te houden
Afbeelding
Ook weer zijn schouder proberen omhoog te krijgen, en de achterhand er bij te houden
Afbeelding

Laat je gaan, ik hoor het graag! :D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:19

Wauww...

Ten 1e alle respect dat je hem.die kans heb gegeven..

Ten 2e. Ziet er goed uit en lekker zo doorgaan!

saskiaojan

Re: FA Dubai a/h werk na zijn beenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:22

Wauw, wat zal jij je een geluksvogel voelen elke keer als je hem ziet! Wat een verhaal! Mijn pony had ook een beenbreuk, helaas niet geneesbaar.....
Veel succes en plezier samen, geniet ervan *\o/*

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:01

Wat heb jij een doorzettingsvermogen gehad en wat fijn dat het zo goed gaat. Heb zelf een paard met een gescheurd spronggewricht gehad en zijn het nu weer voorzichtig aan het opbouwen. Wat heb je hem laten opereren? Hoop nog veel van jullie te zien. :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:23

Ontzettend gaaf dier! Wat bijzonder dat hij hersteld is van die beenbreuk! :)

Heel erg veel respect dat je dit allemaal hebt doorstaan met hem :j

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 19:28

Tymone schreef:
Wat heb jij een doorzettingsvermogen gehad en wat fijn dat het zo goed gaat. Heb zelf een paard met een gescheurd spronggewricht gehad en zijn het nu weer voorzichtig aan het opbouwen. Wat heb je hem laten opereren? Hoop nog veel van jullie te zien. :j

Zijn sesambeen in zijn rechterachterbeen was gebroken

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 19:29

En dank je wel iedereen! Ik ben inderdaad héééél blij dat het ZO goed is gekomen met hem!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:30

Wauw!
Super dat het nu goed gaat, ik wens jullie veel geluk en kilometers samen!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:32

Dubai_x3 schreef:
Tymone schreef:

Bedoelde eigenlijk waar een door welke da. Zie dat je in België woont en ben benieuwd of je de zelfde arts als ik heb gehad.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 09:53

Tymone schreef:

Zijn sesambeen in zijn rechterachterbeen was gebroken[/quote]

Bedoelde eigenlijk waar een door welke da. Zie dat je in België woont en ben benieuwd of je de zelfde arts als ik heb gehad.[/quote]

Aaah sorry verkeerd begrepen. Hij is geopereerd in het universitair ziekenhuis van Luik door dr. Geoffroy de la Rebière de Pouyade.
We hadden eigenlijk eerst Tom Marien gecontacteerd maar die zag deze ingreep niet zo goed zitten. Als het echt moest en we dat echt wouden zou hij het doen maar hij vond de kans van slagen te klein... Onze chirurg zag het wel helemaal zitten en wees ons gewoon eerlijk op de risico's. Dus dat kwam beter over!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:12

In overleg met TS topic verplaatst van RT-HAW naar RIJ-ITP.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:40

Dubai_x3 schreef:
Tymone schreef:

Bedoelde eigenlijk waar een door welke da. Zie dat je in België woont en ben benieuwd of je de zelfde arts als ik heb gehad.[/quote]

Aaah sorry verkeerd begrepen. Hij is geopereerd in het universitair ziekenhuis van Luik door dr. Geoffroy de la Rebière de Pouyade.
We hadden eigenlijk eerst Tom Marien gecontacteerd maar die zag deze ingreep niet zo goed zitten. Als het echt moest en we dat echt wouden zou hij het doen maar hij vond de kans van slagen te klein... Onze chirurg zag het wel helemaal zitten en wees ons gewoon eerlijk op de risico's. Dus dat kwam beter over![/quote]

Wat goed dat je je gevoel gevolgd hebt. Uiteraard ook heel fijn dat het zo goed heeft uitgepakt. Ik heb Bak gehad van universiteit Utrecht. Hij is ook verbonden aan de universiteit in Gent, dacht misschien hebben we de zelfde gehad.

Die van mij heeft na Een maand thuis prutsen zonder goede gestelde diagnose nog 6 weken in Utrecht gestaan. Hier is de diagnose gesteld. Daarna is hij terug gegaan naar de opfok waar hij maanden binnen heeft gestaan, net als die van jou mocht hij zijn stal niet uit. Na 6 mnd boxrust moest ik met hem aan de hand gaan stappen. Hij was echt zo braaf. Inmiddels zijn we een jaar verder en loopt hij voorzichtig weer aan de longeerlijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:57

Respect voor jou! Wat een revalidatie. Fantastisch dat het geslaagd is!

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 18:01

We hadden eigenlijk eerst Tom Marien gecontacteerd maar die zag deze ingreep niet zo goed zitten. Als het echt moest en we dat echt wouden zou hij het doen maar hij vond de kans van slagen te klein... Onze chirurg zag het wel helemaal zitten en wees ons gewoon eerlijk op de risico's. Dus dat kwam beter over![/quote]

Wat goed dat je je gevoel gevolgd hebt. Uiteraard ook heel fijn dat het zo goed heeft uitgepakt. Ik heb Bak gehad van universiteit Utrecht. Hij is ook verbonden aan de universiteit in Gent, dacht misschien hebben we de zelfde gehad.

Die van mij heeft na Een maand thuis prutsen zonder goede gestelde diagnose nog 6 weken in Utrecht gestaan. Hier is de diagnose gesteld. Daarna is hij terug gegaan naar de opfok waar hij maanden binnen heeft gestaan, net als die van jou mocht hij zijn stal niet uit. Na 6 mnd boxrust moest ik met hem aan de hand gaan stappen. Hij was echt zo braaf. Inmiddels zijn we een jaar verder en loopt hij voorzichtig weer aan de longeerlijn.[/quote]

Bij Dubai was ook een verkeerde diagnose gesteld. In augustus mankend op de wei, zogezegd peesontsteking volgens DA. Dus zo tot november rond gelopen en opgebouwd. Tot ik het beu was en om een echo en foto's vroeg. Toen werd het duidelijk. Er was al redelijk wat littekenweefsel gevormd, dat is voornamelijk de reden waarom de operatie zo moeilijk was

Tamara53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:23

Wat fijn dat het nu goed gaat, veel geluk samen!

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 18:12

Dank je wel!