Oude lieveling kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oude lieveling kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:09

Goed, ik zit met een situatie, mensen. Please, help me!

In 2011 ging ik zorgen voor een prachtige Haflinger! We werden al snel de beste maatjes. Altijd kwam ik als herboren terug van stal als ik met hem aan de slag was geweest. Hij was mijn beste vriend. Helaas kwam daar een kleine 1,5 jaar later een einde aan toen hij te koop kwam te staan. De paniek sloeg toe bij mij. Ik wilde hem graag kopen, maar had maar een bijbaantje en kon ik dat wel betalen?

Ik ging druk aan de regel met mijn werkgever om vaste uren te krijgen, zodat ik een stabieler inkomen had. Dit had ik allemaal geregeld. Blij ging ik naar stal om tegen de eigenaresse te zeggen dat ik hem graag wilde overkopen. Maar helaas, die middag was er een koper geweest en als hij werd goedgekeurd zou hij snel weggaan...

Tranen met tuiten heb ik gehuild in de wei. Met m'n lieveling naast m'n zij (hey, dat rijmt!).

Inmiddels zorg ik al meer dan twee jaar voor een stel geweldige paarden die mij ook weer plezier in het paardenwereldje terug hebben gebracht! Maar......... Tot mijn grote verbazing zag ik vandaag mijn oude liefde te koop staan! Twijfel. Is dit het lot?

Nu dus mijn probleem:

Zal ik hem kopen?

Ja, want: ik heb de financiële middelen, ik heb de tijd, ik ken dit paard en weet dat we zeer snel weer de beste maatjes zullen worden.

Nee, want: ik heb geen hele grote spaarrekening en als hij ziek wordt ben ik failliet, het kost veel tijd wat in de kou en regen niet altijd leuk is.

Goed, ik ben dus aan het doemdenken. Aan de ene kant maakt mijn hart een sprong bij de gedachte dat hij misschien binnenkort van mij zal zijn en we nooit meer uit elkaar gaan (penny penny). Aan de andere kant word ik ook stikbenauwd bij de gedachte aan een grote verantwoording over een eigen paard die misschien wel ziek wordt en die mij geld- en kopzorgen bezorgt. Dat wel tegenover het grote plezier dat ik ervoor terugkrijg natuurlijk.

Stalling is overigens al geregeld. Ik heb drie stallingen op het oog, waarvan eentje een zeer grote voorkeur heeft (en er is plek, jeej!). Morgen ga ik nog met de eigenaren van mijn verzorgpaarden om de tafel of hij daar misschien kan gaan wonen (dat zou super zijn, dan hoef ik m'n huidige toppers ook niet te missen!).

Wie helpt mij van de twijfels af?

*voor de nieuwsgierigen, het gaat over de Haflinger in de filmpjes in mijn profiel

* edit: huidige eigenaresse en verkoopster houdt het paard tot dinsdagmiddag voor me vast, zodat ik op zoek kan naar een geschikte stalling en een beslissing kan nemen. Het is dus echt nu of nooit, want als ik dinsdagmiddag geen keuze maak is hij weg.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:11

Toevallig had ik deze situatie ook 1,5 week geleden en.. inmiddels staat mijn oude liefde sinds vrijdag weer terug bij mij op stal, nog zeker geen spijt gehad <3! Ik moet wel zeggen dat mijn ouders financieel bij kunnen springen mocht het nodig zijn (in de vorm van lenen).

Ik zou zeggen, ga eerst eens kijken. Weer even erop rijden, kijken of het gevoel er nog net zo is. Dat kan zeker helpen bij de keuze. Veel succes in elk geval, ik volg even!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:13

Ik ga je geen tips geven of je het wel of niet moet doen.
Wel wil ik je meegeven om goed na te denken.
Wat heeft het paard in de tussentijd meegemaakt? Waarom wordt hij nu weer verkocht? Hoe gedraagt hij zich nu? Hoe is zijn lichamelijke toestand?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:13

Ik zou ook niet twijfelen... :)
Veel succes!

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:15

Ik zou zeggen wacht even af of die bij je huidige verzorgpaardjes kan staan, en weeg eens goe dat met je financiën of je echt genoeg geld verdient om alles te betalen wat je voor hem en voor je zelf moet en dan ook nog kunt sparen.

Verder zou ik zeggen kun je het allemaal bekostigen en heb je tijd zat waarom dan die twijfels gewoon doen! Toen je eerder die kans had zou je hem ook gekocht hebben toch? Als die ander je toen niet voor was geweest tenminste.

Appelmoes_11

Re: Oude lieveling kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:17

Aanpakken die kans! Weer verkopen, een verzorger of een goedkopere stalling zoeken kan altijd later nog :)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:18

Ben je al wezen kijken? Dat zou ik eerst doen. (Wie weet valt t toch ineens tegen of anders weet je het zeker waarschijnlijk)

Als je nog steeds een paard zou willen kopen en dat wel van plan was zou ik het doen (sterker dat heb ik gedaan). Wel zou het mogelijk wel erg verstandig zijn hem te laten keuren, wat je zegt als hij ziek wordt dan is het financieel niet te doen, dan kan je laten checken of hij nog net zo gezond is als 2 jaar geleden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:19

Het ligt eraan of het echt je droompaard is. Ik heb ook deze periode voor zo'n beslissing gestaan bij een haflingermerrie die ik 3 jaar verzorgde. Emotioneel best aan gehecht maar mijn droompaard zou zij nooit zijn. Ik met mijn 181 droom van een paard en geen pony.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:19

Ga bij hem kijken en als de klik er nog is gewoon doen! Overleg idd wel even met ouders ofzo over financiële back up.
Never regret the things you've done, only the things you didn't do

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:20

als dit het zo genaamde "once in a lifetime" paard is en je hebt tijd en geld dan zou ik het doen.

wat ik aan dit verhaal te horen echter wel serieus zou doen, dan wel overwegen is het zoeken van een betalende bijrijder/verzorgen en het paard verzekeren zodat er meer financiële ruimte is.

bedenk ook hoe het zit met zadel, evt dekens, smid en andere spullen/zaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:21

Bedankt voor de snelle reacties al!

Waarom de twijfel? Angst voor het onbekende denk ik. Hij zou mijn eerste eigen paard worden.
Mijn financiele situatie inmiddels is heel anders dan een paar jaar geleden. Ik werk nu full-time, heb een vast contract, ga over 1,5 jaar zeer veel omhoog qua financiën. Maar ik heb ook een appartement, een auto, vaste lasten... die ik toen niet had.

Op dit moment kan ik veel sparen in de maand, en dat vind ik zelf een fijn gevoel, juist omdat ik niet zo'n grote spaarrekening heb. Dus ik zou, bij aanschaf van een paard, weer een deel spaargeld kwijt zijn + ik kan maandelijks minder sparen dan ik nu doe.

Dus wil ik die financiele vrijheid inleveren voor een paard? Ik denk wel dat hij het waard is. Maar wat als hij dat niet waard blijkt te zijn (oh wat een lelijke gedachte!)? Kan ik dan niet beter blijven verzorgen (wat ik ook erg graag doe!), wel de lusten, niet de lasten, zeg maar? Maar wat hierboven ook al geschreven staat, verkopen kan altijd nog als het echt blijkt tegen te vallen.

Ik blijf maar malen in mijn hoofd :P

Oh ja, hij is wel echt m'n droompaard. Behalve dat hij er geweldig uitziet, heeft hij ook een geweldig karakter dat helemaal bij mij past. Ik ben echt een goed jaar verdrietig geweest van zijn verkoop toen ter tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:23

Lise81 schreef:
Als je nog steeds een paard zou willen kopen en dat wel van plan was zou ik het doen (sterker dat heb ik gedaan). Wel zou het mogelijk wel erg verstandig zijn hem te laten keuren, wat je zegt als hij ziek wordt dan is het financieel niet te doen, dan kan je laten checken of hij nog net zo gezond is als 2 jaar geleden.

Ik was niet van plan een paard aan te schaffen, want ik vind mijn luxe positie op dit moment eigenlijk heerlijk :Y) Maar ja, ik had ook nooit gedacht dat m'n oude liefde te koop zou komen te staan (ondanks dat ik niet lang geleden over gedroomd heb dat ik hem zou kopen, hoe gek).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:24

Gezien je twijfels zoals dat je bij koud en nat weer er naar toe moet en dat je het toch wel veel verantwoordelijkheid vindt, ook financieel, zou ik zeggen: niet doen!

Als dit je bezwaren zijn ben je (nog) niet toe aan een eigen paard.
Je moet eerlijk en reëel zijn als je een paard wilt aanschaffen.
Dat kost heel veel tijd, heel veel moeite en heel veel geld. En dat moet je er voor over (kunnen en willen) hebben.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:26

Ik zou zeker eens bij hem gaan kijken!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:31

Deze kans krijg je slechts één keer...en dan weet je dat ie goed terecht komt. Ik kan niet in je spaarpot kijken, en ik weet niet of ie gezond is en wat z'n leeftijd is? Sterkte met de keuze. Ik zou zeggen: Volg je hart!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:32

na de filmpjes in de profiel te hebben gezien zouik zeggen, waag de gok en maak je droom waar .

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:33

Waarom staat 'ie weer te koop?

Ben zelf iemand die prima een boterhammetje minder eet om een pony in de zorg te nemen, en nooit last heeft van weersomstandigheden, maar begrijp dat niet iedereen zo in elkaar zit.

Als je er voor gaat, realiseer je dan wat de consequenties kunnen zijn, in jouw geval minder in je spaarvarken. Gezien al je mitsen en maren... Doe je ogen dicht... bedenk je 2 scenario's en kies dat waar je t rustigst en vrolijkst onder blijft en treur niet over het verlies van het andere scenario ;)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 13-03-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:34

Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan, met als verschil dat ik destijds zonder vast werk zat en van uitzendwerk leefde. Ik heb dezelfde twijfels gehad als jij, paniekmomentjes, ja maar... en wat als... Maar ik heb het gedaan, ik heb het gered en wat was het fantastisch! Inmiddels is het paard in kwestie overleden, maar ik zou het zo weer over doen als dat kon. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk geweest en heb ik er financieel ook best veel voor moeten laten, maar weet je, die zelfde twijfels zijn er over een jaar, over vijf jaar en zelfs over tien jaar ook nog. Dus doen! Je zit in een stabiele situatie. En je leeft maar 1x...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:38

Soms moet je je gevoel laten spreken, als het financieel allemaal een beetje lukt tenminste.

Het is je droompaard en die komt nu weer op je pad. Je leeft maar 1 keer en spaarcentjes kan je toch niet meenemen in je graf. :) Dus als het enigzins kan en dit dier brengt je veel geluk, ga ervoor!

Verstandig dat je eerst nadenkt of je het allemaal (financieel en kwa tijd) kan redden en het lijkt erop dat het zeker niet onmogelijk is. Heb je het paardje al weer eens gezien/bereden? Zou ik wel even doen. Succes! :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:38

Vergeef je het jezelf ooit als je hem weer door je vingers laat glippen? :)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:44

DOEN!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:44

Je kunt met heel veel paarden een mooie klik krijgen. Ik heb in het verleden veel paarden moeten loslaten en van heel veel paarden gehouden. Nu heb ik al heel wat jaren mijn huidige toppers en ik kan ze alles geven wat ze nodig hebben. Dit stelt mij gerust en zorgt er voor dat ik ten volle van ze kan genieten.

Neem enkel een paard als je het echt het gevoel hebt dat je er klaar voor bent en het financieel aankunt. Een paard verkopen omdat je het financieel niet meer kunt bolwerken en/of de rekening van de dierenarts niet kunnen betalen en/of .... zorgt enkel voor meer verdriet.

Maak voor jezelf dus de balans op. Je hebt nog voldoende tijd om hierover na te denken. Succes met het maken van de juiste keuze!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:49

Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:49

Als je twijfelt is het misschien nog steeds niet het juiste moment. Want je twijfel verbaast me eerlijk gezegd. Het is je droompaard en je kunt het betalen. Of hoort het bij je dat je altijd twijfelt bij belangrijke besluiten?
Als dat laatste zo is, dan geef ik je bij deze de schop onder je kont en zeg: "ga voor je droompaard".
Als je normaliter geen twijfelaar bent, dan zou ik zeggen: "niet doen, want deze twijfel zegt blijkbaar iets heel belangrijks".
Succes met je besluit.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:51

Dat is een keuze die alleen jij kunt maken.....
En die heb je al gemaakt :o