paardenslacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana91

paardenslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 09:50

Hallo,

Enkele vraagjes ivm de paardenslacht in nederland:

Kan een gechipt paard zonder medeweten van de eigenaar geslacht worden in nederland?
Er zijn site's waarop je een chipnummer kan invoeren, en je dan kan terug vinden of het paard geslacht is, en waar. Zijn deze site's waarheidsgetrouw, of kunnen hier fouten in zitten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:55

Als iemand een paard met het bijbehorende paspoort aanbiedt bij een slager, zal het paard geslacht worden.
Eigenaarsgegevens staan ook niet op de chip (en niet ieder paspoort staat op naam).
Paspoort is overigens geen eigendomsbewijs, maar paard + paspoort is voldoende voor een slager om het paard te accepteren (nadat een DA het paard als gezond heeft beoordeeld kan dat dan ook nog eens voor menselijke consumptie zijn)

Er is één officiele database waar paarden in afgemeld worden bij mijn weten, maar ik weet daar de link zo niet van.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:59

Als je een paard heb met een bijbehorend paspoort kan het dier geslacht worden. Of je eigenaar bent of niet. Dus heel erg zwart gesteld kan bv. een pensionhouder met jouw paard zo naar een slager. Paspoort is geen eigendomsbewijs namelijk.
Uiteraard word er ook wel eens gesjoemelt met gegevens. Maar hoe en wat zou ik niet weten.

hihi je was me al voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:09

Dat afmelden gebeurt nog niet altijd meteen direct per slachtdag, ik betwijfel zelfs of alle geslachte paarden in Nederland wel worden afgemeld.
Dus een niet afgemeld paard kan alsnog geslacht zijn.
Of afgevoerd naar het buitenland.

Zolang paard en bijbehorend paspoort in orde zijn wordt een paard geaccepteerd voor slacht, er wordt geen check gedaan of degene die hem komt brengen, daar wel recht toe heeft.
Dat kan ook niet, zolang er geen verplichting is tot op naam zetten. En tegen dat verplicht op naam zetten heeft heel paardenhoudend Nederland allerlei bezwaren, want dat zal allemaal wel leiden tot paardenbelasting, etc.

Jana91

Re: paardenslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 10:36

Bedankt voor jullie reacties.
Dan zal dit dus ook voor mijn paard kloppen.