Ben jij je tijdens het rijden bewust van je houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LRO

Ben jij je tijdens het rijden bewust van je houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 23:02

Ha Bokkers,

Ben ik weer..
Even kort voor degene die nog niet op de hoogte zijn: Ik studeer momenteel af aan de opleiding Communicatie en Multimedia Design. Ik wilde graag mijn hobby met me werk combineren en heb er voor gekozen om af te studeren op de balans/houding en zit van de ruiter. Uiteindelijk zou ik een (technische) oplossing of hulpmiddel kunnen ontwerpen.

Verder nu mijn vraag: Ik heb al een tijdje wat dingen onderzocht en ik ben er achter gekomen dat ruiters vaak wel weten wat ze fout doen in hun houding ( te ver voorover, holle rug, bekken niet juist kantelen etc.) maar dit tijdens het rijden vaak vergeten. Als je les hebt wordt je er keer op keer op gewezen, maar als je alleen bent val je al snel terug in je oude "houding" zonder erbij na te denken.

Is dit iets wat bij jullie misschien ook voor komt? Wil je er graag aan herinnert worden of denk je wel eens van "Oja, dit moest ik doen" en dan na een paar rondjes is het weer weg?

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier mee omgaan, of dat je graag feedback zou willen ontvangen tijdens het rijden om er aan herinnert te worden.

Bedankt!!

Roxx

Re: Ben jij je tijdens het rijden bewust van je houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:30

Heel herkenbaar. Ik schijn het concentreren op mijn houding en het correct laten lopen van mijn paard maar niet te kunnen combineren. Ben ik met mijn houding bezig, dan laat ik mijn paard te weinig werken. Zet ik mijn paard aan het werk en concentreer ik mij op de oefeningen, dan vergeet ik mijn houding weer. Ik ben benieuwd wat jij voor oplossing in gedachten hebt!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:33

Ook hier datzelfde probleem, ook bij mijn bijrijders.
Zit ikzelf eindelijk goed, loopt mijn paard al 10 passen als een krent, probeer ik mijn paard aan het werk te zetten, vergeet ik mijn houding direct.

Denk je over een soort inspreek-systeem? Of hoe zie jij het TS?

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:40

Zeer herkenbaar. Mijn verkeerde houding: tenen naar buiten gericht, rug te bol naar achter, schouders ingezakt naar voren, hoofd zo erg naar voren dat ik volgens mijn zusje lijk op een kalkoen en ten slotte mijn voeten te ver in de beugels. *kijkt naar voeten* Ja hoor, checklist compleet met uitzondering van de beugels, terwijl ik op een stoel zit. Ik doe dit altijd fout, zelfs wanneer ik niet op een paard zit.
Ik heb me er dan ook simpelweg bij neergelegd dat ik er tijdens het rijden vergeet aan te denken. Mijn hoop is zo'n beetje dat doordat ik het tijdens het rijden constant te horen krijg, mijn houding op andere momenten verbeterd (bijvoorbeeld op de fiets, de trappers zitten bij mij altijd bijna onder mijn hielen) waardoor het uiteindelijk ook bij het rijden beter gaat. Dus wat dat betreft kan ik niet vaak genoeg te horen krijgen dat ik het fout doe, ook al weet ik dat drommels goed.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:49

Hier ook heel herkenbaar, met name hoe ik m'n benen houd

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:52

Ik zit nu in een "traject" van mn houding verbeteren. Ik zat altijd wat naar achter en haalde dus daar ook mn balans uit omdat paardlief best wel ruime gangen heeft (hoewel het me op valt dat heel veel ruiters naar achter zitten). Ik ben dus bezig met mn rug en buikspieren trainen zodat ik die beter kan gebruiken. Ik merk dat het goed gaat, totdat ik moe word. Dan ga ik terug naar mn oude foutjes, maar ik werk er wel hard aan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:22

Ik kan mezelf best goed corrigeren (mijn paard geeft immers antwoord), maar moet dit wel echt bewust doen. Op een buitenrit zal ik er niet zo snel aan denken, als ik voor mezelf aan het rijden ben wel. Helaas ben ik niet echt een ruiter met veel talent, en als het ene goed gaat, gaat het volgende fout. Een technische oplossing is altijd leuk, maar deze moet dan ook detecteren als er iets anders "mis" gaat, en dat lijkt me heel lastig. Een holle rug is immers niet altijd op dezelfde manier hol. En door een holle rug recht te maken kan er teveel spanning komen, niet alleen in de rug, maar ook elders in het lijf. Ben dan ook benieuwd hoe je zoiets zou willen oplossen?

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:04

ik ben al een tijdje bezig met mijn zit.
ik heb bijna 2 jaar verkeerd gezeten en is nooit wat van gezegd door m'n lesgever of anderen.
nu ben ik er mee bezig en steeds als ik op mijn verzorgpony rijd , denk ik eraan. Volgens vele (en voor mij voelt het ook zo) gaat het veel beter en zit ik veel netter. Ik voel me met deze juiste houding ook veel beter!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:13

Ik ben er zelf altijd vrij veel mee bezig. Ik merk heel goed dat ik in galop naar voren ga zitten, of dat ik in de bocht nog wel eens wil mee leunen. Vaak is dit vooral als ik zo geconcentreerd ben, dat ik mee wil gaan met het paard. Ik ben nou niet echt gedrild hierop en krijg ook weinig les, maar ik let er bij mijn ruitertjes wel heel veel op dus dan wil ik het zelf ook graag goed doen.
Het is ook wel versterkt sinds ik één van mijn jonkies ben gaan inrijden. Dat is een paard met een trauma en kan vanuit het niets in een paniekaanval schieten. Als ik mijzelf ga aanspannen of iets dergelijks, dan maak ik hem helemaal zenuwachtig. Hier moet ik dus erg goed op letten, anders gaat het mis.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:13

Ik heb ook een fout in mijn houding. Echter ben ik er tijdens het rijden wel constant bezig met mijn houding, waardoor ik er soms té veel mee bezig ben en het probeer te overcompenseren, waardoor ik het niet gecompenseerd krijg.
Dus er aan herinnert worden zou voor mij niet nodig zijn. Er aan herinnerd worden dat ik me moet ontspannen en niet krampachtig probeer te compenseren daarentegen... :Y)
Wel merk ik tijdens een les dat mijn instructrice me gerichtere aanwijzingen of trucjes kan geven, waardoor ik mijn houding iets aanpas. Maar dat krijg je niet makkelijker geïmplementeerd denk ik haha.

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:20

Ik herken dit ook heel erg. Dan ben ik te veel bezig met oefeningen of tempowisselingen en dan vergeet ik m'n houding (bekken kantelen, handen opgesteld en en ellebogen langs je lijf). Maar eigenlijk merk ik dat wanneer ik juist heel erg op deze punten ga letten, mijn paard ook beter gaat lopen. Het is dus echt een wisselwerking. Herinneringen aan een goede houding en trucjes hiervoor zijn natuurlijk altijd welkom.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:24

Het blijft lastig om alles tegelijkertijd te doen. Niet te veel lichtrijden, meer achterover, handen hoger, ellebogen naast m'n lijf, hakken niet optrekken, benen ontspannen, bekken kantelen, al die dingen tegelijkertijd aan denken en dan ook nog een correcte volte willen doen, paard activeren valt nog vies tegen. Gelukkig heb ik regelmatig les en wijst zij mij ook op die dingen. Als ik zelf rijd ga ik vaak het lijstje hardop af, maar het automatiseren lukt me gewoon niet, corrigeer het alleen even voor dat moment.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:25

Ja ik ben onwijs bewust van mijn houding, maar heb helaas niet altijd de kennis om het goed op te lossen. Dat gaf op mijn oude paard niet meer zo erg (rustige stapritjes...), maar nu ik een jong paard bijrijd wil ik er wat aan gaan doen.
Ik zit met een knik boven mijn rechterheup, maar druk het zadel erg naar rechts (tegenstrijdig?) en het jonge paard versterkt dat ook nog eens heel sterk. De volte op de rechterhand kunnen we samen ook niet goed doen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:28

Ook het probleem of mijn paard loopt waardeloos en ik zit netjes of ik zit waardeloos en mijn paard loopt netjes.

Ik krijg mijzelf dus niet gefocust op beide.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:37

Ik heb in de galop vooral de neiging om naar voren te zitten met holle rug. Had het niet in de gaten, tot ik deze foto zag:

Afbeelding

Ben nu heel bewust met mijn zit bezig tijdens het rijden en praat vrijwel constant tegen mezelf dat ik moet zitten. En het gaat stukken beter!