Hoe zit dat nou met de verzekering??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Hoe zit dat nou met de verzekering??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:58

Hooii,

Ik wil mijn verzorgpony meenemen op ponykamp. Dat mag van de eigenaar, maar dan moeten mijn ouders wel de verantwoordelijkheid over mij nemen.
Dat vinden mijn ouders geen probleem maar ze willen even weten hoe het met de verzekering zit.

Als ik mijn verzorgpony meeneem, ik maak een buitenrit en Dokus beschadigd een auto. Dan zouden mijn ouders volgens mij verantwoordelijk zijn. Maar dekt hun verzekering dat dan. Een pony van iemand anders waar hun de verantwoordelijkheid over hadden heeft een auto beschadigd.

Hoe zit dit nou??

Groetjess

Incroyable

Re: Hoe zit dat nou met de verzekering??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:00

Ik heb geleerd dat als het dier niet van jou is, dat de eigenaar van het dier dan verantwoordelijk is voor jou. En als het dier niet van jou is denk ik dat de eigenaar van je verzorgpony dan aansprakelijk gesteld word voor de schade aan die auto, omdat die de wettelijke eigenaar is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:01

De eigenaar zal in dat geval verantwoordelijk gesteld worden, omdat het dier op haar naam staat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:03

De eigenaar kan de wettelijke aansprakelijkheid niet overhevelen op jouw ouders. Wat jijzelf van een ander sloopt valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van je ouders, wat je verzorgpony van een ander sloopt valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:03

Ja maar als wij de verantwoordelijkheid nemen over de pony..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:03

De pony blijft onder hun WA verzekering vallen. Zij moeten dus even informeren bij de verzekeraar of jij hem mee mag op kamp. Als de verzekeraar dat ok vind is het prima.
Veroorzaak jij met de pony schade dan kunnen zij jou alleen aansprakelijk stellen als er sprake is van opzet of nalatigheid. Dus als hij de staldeur niet dicht doet en je pony de tuin van de buren omploegd dan komt dat wel voor jouw kosten. Jullie verzekering dekt dat niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:07

Maxime_Dokus schreef:
Ja maar als wij de verantwoordelijkheid nemen over de pony..

Dat kan simpelweg niet. Of je moet 'm voor 2 weken (of hoe lang dat kamp is) kopen en weer terug verkopen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:08

of de eigenaar van je vp het nou wilt of niet, hij is verantwoordelijk, het is onmogelijk om jullie verantwoordelijk te stellen, het is immers zijn pony

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:08

je verzorgpony meenemen op kamp kan alleen als het baasje zeker weet dat dit hem ook wat gaat kosten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:35

anemoonlena schreef:
je verzorgpony meenemen op kamp kan alleen als het baasje zeker weet dat dit hem ook wat gaat kosten

Waarom gaat hem/haar dat wat kosten? Een paard valt gewoon onder je WA verzekering die iedereen als het goed is al heeft.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:39

pillow schreef:
anemoonlena schreef:

Waarom gaat hem/haar dat wat kosten? Een paard valt gewoon onder je WA verzekering die iedereen als het goed is al heeft.

wordt het bij de WA rekening helemaal vergoed??

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:55

pillow schreef:
anemoonlena schreef:

nee hij moet er rekening mee houden, als het paard stuikelt, of er iets met haar gebeurt krijgt hij de rekeningen van de schade

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:01

Als je dat paard meeneemt moet je even vragen of ze een avp hebben niet een wa een wa is voor een auto het moet een aansprakelijkheids verzekering particulier zijn

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:38

mnkortleve schreef:
Als je dat paard meeneemt moet je even vragen of ze een avp hebben niet een wa een wa is voor een auto het moet een aansprakelijkheids verzekering particulier zijn

Logisch dat een WA verzekering van de auto niet voor het paard is. Je hebt altijd een Particuliere WA verzekering voor wat jij als persoon of jou dieren aan schade aanrichten. En als je een auto hebt moet je die apart verzekeren. Het één heeft niks met het ander te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:42

Of ze geven de pony aan jou die week, en geef je hem weer terug na thuiskomst.

@prugelpiet
De meeste paarden in Nederland staan niet op naam van de rechtmatige eigenaar en dit is ook niet verplicht.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:48

Ik denk dat je ouders beter deze vraag neer kunnen leggen bij Jun eigen verzekeringsmaatschappij. Want je gaat hier heel veel antwoorden krijgen die wat anders zeggen. En de enige die jou ouders dit kan vertellen is de verzekeringsmaatschappij. Die kunnen je bijv zwart op wit een verklaring geven dat zij de schade op zich nemen voor die 2 weken als ze daarmee akkoord gaan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:51

pillow schreef:
mnkortleve schreef:

Logisch dat een WA verzekering van de auto niet voor het paard is. Je hebt altijd een Particuliere WA verzekering voor wat jij als persoon of jou dieren aan schade aanrichten. En als je een auto hebt moet je die apart verzekeren. Het één heeft niks met het ander te maken.

Ja ik zou ook zeggen dat dat logisch is, maar er werd hier toch wel wat anders aangegeven vandaar dat ik het even verduidelijkte. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:03

pillow schreef:
mnkortleve schreef:

Die heet geen WA, maar AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

Als je aan mij vraagt; heb jij een WA verzekering, dan zeg ik: ja hoor zelfs WA+.
Dat omdat WA alleen voor motorvoertuigen (en aanhangers) is... en niet voor personen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:10

Dat heeft de eigenaar leuk bedacht maar kan wettelijk niet. Alle schade veroorzaakt door haar/zijn dier is voor rekening van de eigenaar. Of je moet de pony kopen voor die week. Denk er dan wel om dat er een verkoopscontract komt en dat je een bedrag betaald, al is het maar een euro.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:15

Het enige jammere is dan wel dat als je er significant hard afklettert de letselschade niet verhaalbaar is.

En je feitelijk gezien de verzekering aan het oplichten bent. Dus mocht je het een goede tip vinden dan zou ik er zeker niet mee te koop lopen op een openbaar forum want je weet nou eenmaal nooit waar je een schadebehandelaar van een verzekering allemaal meeleest. :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:35

Brainless schreef:

Als je aan mij vraagt; heb jij een WA verzekering, dan zeg ik: ja hoor zelfs WA+.
Dat omdat WA alleen voor motorvoertuigen (en aanhangers) is... en niet voor personen.

Dat is dus ook wat ik al zei. :)

Ts als jij vraag of ze een aansprakelijkheidsverzekering particulier hebben dan is het goed.
Als toevoeging kan je even vragen of de eigenaar aan de verzekering door wil geven dat jij er mee op pad ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:37

Iris82 schreef:
Het enige jammere is dan wel dat als je er significant hard afklettert de letselschade niet verhaalbaar is.

En je feitelijk gezien de verzekering aan het oplichten bent. Dus mocht je het een goede tip vinden dan zou ik er zeker niet mee te koop lopen op een openbaar forum want je weet nou eenmaal nooit waar je een schadebehandelaar van een verzekering allemaal meeleest. :+

Hoezo is dat oplichten?? Het is gewoon toegestaan.
Je licht op als je bv schade claimt die er niet is.

Ik heb mijn auto eens 2 (3?) weken uitgeleend aan vrienden en deze hebben hem eerst op naam gezet, want ik wilde geen gezeur (noclaim ed) als er wat mee zou gebeuren.
Heeft niets met oplichten te maken en is wettelijk gewoon toegestaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:38

mnkortleve schreef:
Brainless schreef:

Dat is dus ook wat ik al zei. :)

Ts als jij vraag of ze een aansprakelijkheidsverzekering particulier hebben dan is het goed.
Als toevoeging kan je even vragen of de eigenaar aan de verzekering door wil geven dat jij er mee op pad ben.

Nee die moet de eigenaar van het paard hebben.
TS is geen eigenaar, dus als de pony een auto trapt moet de verzekering van de eigenaar uitkeren.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:57

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:17

Beste TS je bent als eigenaar/bezitter risicoaansprakelijk voor de eigen gedragingen van het dier. Dat wil zeggen dat er geen schuld hoeft te zijn.
De AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren) van de eigenaar van je verzorgpony dekt dit soort schade's.

Ik ben even voor je gaan zoeken en dit is best een duidelijk artikel over de aansprakelijkheid voor schade's veroorzaakt door dieren:

http://www.nysingh.nl/pub/actueel/2015- ... ieren.html

(PS bovenstaand artikel van @annetm heb ik net ook even doorgelezen en is ook een mooi duidelijk verhaal hierin.)