ruzie met een hondeneigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hondakevin

ruzie met een hondeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:33

Een tijd geleden was ik samen met mijn vriendin in de bossen. mijn vriendin op haar paard en ik erlangs lopend met mijn husky. nu komt er van een afstand (een paar honderd meter ) een windhond aangerend. die vervolgens begint te happen naar de enkels van het paard en naar de staart van het paard. nu bleef het paard verrassend rustig en met wat kleine bokjes was er niets ergs gebeurd. dit mede door dat ik mijn husky richting de hond had gestuurd voor afleiding.

Vervolgens komt de eigenaar van de hond op zijn dooie gemak aan gewandeld en nam nog niet eens de moeite om zijn hond terug te roepen. nu was dit in een gebied waar de honden niet los mochten lopen. en ja mijn husky liep ook los maar die laat ik geen andere mensen of dieren lastigvallen. toen ik de eigenaar op zijn gedrag aansprak. omdat de hond hier niet veel aan kan doen ( baasje is verantwoordelijk voor de opvoeding ) was hij het niet geheel met mijn eens dat die fout was. ik vertelde hem vriendelijk dat als hij zijn hond niet zou corrigeren dat ik het zou doen. en dat hij nog geluk had dat het paard die keuze niet voor hem gemaakt had, omdat die nu geen hond meer zou hebben als dat het geval was geweest. Nadat hij mij daarna bedreigde als ik zijn hond ook maar zou aanraken en ik daar niet bepaald van onder de indruk was. gingen we ieder ons eigen weg. wat maar beter was zo. nu had het allemaal anders afkunnen lopen en hebben we heel veel geluk gehad. een tijd geleden sprak ik iemand die precies het zelfde had meegemaakt, maar daar had het paard de keus gemaakt om de hond te corrigeren. dit liep echter minder goed af. ook zij kreeg de schuld van de honden eigenaar dat haar paard schopte.

ik ben dus benieuwd hoe vaak komt dit voor? heeft er iemand soort gelijke verhalen en hoe is dat opgelost of afgelopen ?

oomens

Re: ruzie met een hondeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:40

Aangifte doen. Ze heeft een verboden jachtmiddel (windhond) loslopen in het veld.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:44

Ik zou ook aangifte, of het minimaal melden. Mijn husky en border lopen ook gewoon los maar die staan goed onder de commando's. Ik vind het prima als mensen hun honden los laten lopen mits ze goed onder controlle staan.

Toen ik nog in NL woonde heb ik het 1 keer meegemaakt. Paard trapte hond, hond is overleden. Eigenaar paard kreeg uiteindelijk haar gelijk maar dat heeft wel lang geduurt! honden baas wilde paarden baas aansprakelijk houden voor alle schade.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:45

Ach had laatst een fotoshoot op het strand. Ging goed, we liepen weer terug en toen Kwam er dus een hond aan gerend.. Dus degene die erop zit al van: ja mijn paard die trapt..
En baasje liep met haar vriendje en die zei tegen hem: ja pak die hond dan.. Ja en zelf ook dom doorlopen en die hond niet halen.. Nou die hond had het geweten met mij.. Ik kwam op hem af en zei 'ehhh' en weg was die. Maar als dat niet zo was dan had ie mij in zijn nek.. Beter dan een trap van een paard, dat overleeft een hond met weinig geluk niet..

Moet een baasje maar zijn of haar hond bij zich houden.. En als ik hun op mijn kop kreeg.. Nou prima, als jullie graag een dooie hond willen, zal ik hem de volgende keer niet grijpen. :+

Die van mij gaan ook gewoon vast als ik een paard zie aankomen. Al zouden ze niks doen naar een paard, het blijven dieren.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:50

die van mij luistert ook heel goed. en vertrouw ik met loslopen daarbij is mijn hond gewend om en rond paarden te zijn. maar ik hou mijn hond altijd naast me als er paarden aankomen. ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er iets gebeurt door mijn hond. dat is namelijk mijn verantwoordelijkheid. ik had al minder boos gereageerd als het baasje van de windhond actie had ondernomen om de situatie te wenden. maar in plaats daar van bood hij zijn excuses niet eens aan. en verklaarde hij mijn hond rent achter alles aan. sommige mensen zouden geen hond mogen hebben.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:51

zulke dingen zijn heel gevaarlijk.
vind trouwens dat je het supernetjes hebt opgelost!
de eigenaar is in dit geval zeker weten schuldig.
mocht je aangifte willen doen moet je wel opletten,
je had je eigen hond ook los lopen.
dat laatste is gewoon een tippie

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:53

dat is ook precies de reden dat we ieder ons eigen weg zijn gegaan. en ik was niet uit op een gevecht, dat lost ook niets op, en de eigenaar van die hond was niet bepaald bereid om het netjes uit te praten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:54

Als jij mij aan zou spreken en vervolgens zou zeggen dat jij mijn hond dan wel even zou corrigeren, dan had je misschien wel een klap op je bek gehad van me. Dus ik denk dat je er goed vanaf gekomen bent. Wat is dat nou voor een manier van doen. Je zegt in feite: U moet naar mij luisteren en zo niet... En dan volgt er een bedreiging. Vind je het gek dat die man onredelijk gaat doen.

Je klaagt verder over dat zijn hond los liep, en vergoeilijkt dat je jouwe ook los liep. Die man had toch ook zijn hond niet los met de bedoeling even lekker in de hakken van en paard te gaan hangen.
Zoals jij het hier beschrijft hebje het echt over jezelf afgeroepen. En ik zeg niet dat de man met de windhond schuldvrij is. Maar ik eb ook stellig de indruk dat je nogal subjectief geschreven hebt. Ik zou maar wat minder hoog van de toren blazen.
Laatst bijgewerkt door mrie op 09-03-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:55

oomens schreef:
Aangifte doen. Ze heeft een verboden jachtmiddel (windhond) loslopen in het veld.

Wat een onzin zeg, er staat niet eens wat voor windhond het is en een windhond is echt niet altijd een jachtmiddel.

Vervelend dat het gebeurde TS, ik heb het ook wel eens gehad maar ik had op dat moment niet zo'n lief paard onder m'n kont, ik ben 1 keer flink onderuit gegaan omdat ze er vandoor ging door die hond, heb de man daarna zelf heel duidelijk gemeld dat ik hem niet weer tegen hoefde te komen met zijn hond los en de vrouw van de eigenaar heeft hem dat ook nog even duidelijk gemeld. Daarna hield hij zijn hond altijd op zijn scootmobiel als ik hem tegen kwam.
Verder is het ook altijd goed gegaan, een wonder want zo lief was ze niet tegen honden..

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:57

dees_daan schreef:
oomens schreef:

Wat een onzin zeg, er staat niet eens wat voor windhond het is en een windhond is echt niet altijd een jachtmiddel.

Vervelend dat het gebeurde TS, ik heb het ook wel eens gehad maar ik had op dat moment niet zo'n lief paard onder m'n kont, ik ben 1 keer flink onderuit gegaan omdat ze er vandoor ging door die hond, heb de man daarna zelf heel duidelijk gemeld dat ik hem niet weer tegen hoefde te komen met zijn hond los en de vrouw van de eigenaar heeft hem dat ook nog even duidelijk gemeld. Daarna hield hij zijn hond altijd op zijn scootmobiel als ik hem tegen kwam.
Verder is het ook altijd goed gegaan, een wonder want zo lief was ze niet tegen honden..

weet niet wat voor soort windhond het is. heb daar ook geen verstand van. weet alleen dat het een windhond is en dat hij erg snel was.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:57

Dees-daan, Oomens heeft wel gelijk. Windhond valt onder de lange honden en dus onder de jachtwet. Maar daar heeft niemand wat aan dus een goed advies is het niet.

Dus je hebt een onbekend merk hond ook zelf veranderd in een windhond. Heb je in de gaten wat een geweldige getuige je bent???

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:01

mrie schreef:
Dees-daan, Oomens heeft wel gelijk. Windhond valt onder de lange honden en dus onder de jachtwet. Maar daar heeft niemand wat aan dus een goed advies is het niet.

Dus je hebt een onbekend merk hond ook zelf veranderd in een windhond. Heb je in de gaten wat een geweldige getuige je bent???

het was een windhond

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:03

Hondakevin schreef:
mrie schreef:

het was een windhond

dit gaat echter niet over het soort hond het was. dit zal me dan ook een zorg zijn. dit gaat over het feit dat het baasje zijn hond niet onder controle heeft en een gevaarlijke situatie ermee creëert

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:04

Dat snap ik wel, en tuurlijk was dat een rare situatie die je liever niet meemaakt, maar jij hebt het niet bepaald beter gemaakt.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:05

mrie schreef:
Dat snap ik wel, en tuurlijk was dat een rare situatie die je liever niet meemaakt, maar jij hebt het niet bepaald beter gemaakt.

wat had ik moeten doen ?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:07

dees_daan schreef:
oomens schreef:

Alle windhonden vallen in principe onder de 'lange honden' (honden die door hun bouw in staat worden geacht om op zicht een volwassen haas op te jagen, in te halen en te vangen), al kunnen ook sommige niet-windhonden hiertoe gerekend worden. Ookal heeft de houder niet de bedoeling te jagen, het los hebben lopen van een lange hond in het veld wordt in principe wel als zodanig beschouwd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:08

In dit geval betekent het dat die hond daar dus niet had mogen lopen en dat de eigenaar van de windhond fout zat.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:09

Hondakevin schreef:
mrie schreef:

wat had ik moeten doen ?

ben hier namelijk wel benieuwd naar.

en probeer je zelf te plaatsen in dit verhaal.

dus.
jij zit op je paard. er komt een hond aan gerent die begint te happen naar de enkels van je paard.
het baasje van de hond komt aan gelopen en vindt dit de normaalste zaak van de wereld.
wat doe je ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:16

Jij had je er als meelopende hondeneigenaar van een loslopende hond en dus ook in overtreding zijnde eigenaar niet mee moeten bemoeien, en de ruiter had het paard om moeten draaien en de hond terug moeten jagen naar z'n baas en de confrontatie met de baas moeten aangaan. Meeste honden schrikken zich de pleuris als het paard opeens de rol van jager blijkt te kunnen uitvoeren, en als je het goed doet (paard enthousiasmeren) vinden paarden het helemaal geweldig om te doen. Bij het baasje van de hond valt tegelijkertijd meestal ook meteen het kwartje dat een paard van 600 kg dat met de oren in de nek op topsnelheid achter z'n hond aangaat óók niet zo'n goed idee is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-03-16 20:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:16

oomens schreef:
dees_daan schreef:

Alle windhonden vallen in principe onder de 'lange honden' (honden die door hun bouw in staat worden geacht om op zicht een volwassen haas op te jagen, in te halen en te vangen), al kunnen ook sommige niet-windhonden hiertoe gerekend worden. Ookal heeft de houder niet de bedoeling te jagen, het los hebben lopen van een lange hond in het veld wordt in principe wel als zodanig beschouwd.

Dat weet ik maar het is niet verboden een windhond los te laten lopen waar dat mag.
Mocht de hond daar niet los dan mag daar geen enkele hond loslopen.
TS weet niet eens wat voor windhond het was, misschien was het wel een kruising die toevallig op een windhond lijkt.
Aangifte doen omdat het misschien/waarschijnlijk een windhond is en dús een jachtmiddel is gewoon onzin en totaal nutteloos.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:18

Ik blijf het frappant vinden dat veel mensen van honden moeten aangelijnd regel een honden mogen los als hij luistert regel maken.... Wet is wet. Hond hoort aangelijnd, jullie zaten beiden harstikke fout. Dat zijn hond in de benen van het paard hapt is zijn verantwoording, en de gevolgen zijn ook voor hem zelf. Niet voor jou, in jouw geval is jouw hond je verantwoording. En jij zit ook fout.

Afgezien daarvan heb je de man een goed advies (of eigenlijk mening) gegeven en wat iemand daarmee doet is aan henzelf. Je kunt ze niet dwingen. Maar in mijn ogen hadden jullie beiden een dikke boeten mogen krijgen. Hoe vaak zeggen we niet: een dier (en incl mens imo) is nooit 100 procent betrouwbaar, je weet nooit wat er gebeurd. Of hij nu getraind is of niet.. Iets met de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet zolang jouw hond ook los loopt.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:19

Ibbel schreef:
Jij had je er als meelopende hondeneigenaar van een loslopende hond en dus ook in overtreding zijnde eigenaar niet mee moeten bemoeien, en de ruiter had het paard om moeten draaien en de hond terug moeten jagen naar z'n baas en de confrontatie met de baas moeten aangaan. Meeste honden schrikken zich de pleuris als het paard opeens de rol van jager blijkt te kunnen uitvoeren, en als je het goed doet (paard enthousiasmeren) vinden paarden het helemaal geweldig om te doen. Bij het baasje van de hond valt tegelijkertijd meestal ook meteen het kwartje dat een paard van 600 kg dat met de oren in de nek op topsnelheid achter z'n hond aangaat óók niet zo'n goed idee is.

ik bescherm op dat moment mijn vriendin. die druk bezig was met het paard rustig te houden.
dus die geen tijd had om even in gesprek te gaan met een honden eigenaar. of tijd had de hond weg te jagen. de hond was namelijk best wel even bezig met het paard.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:21

Toen mijn hond ( duitse herder ) werd aangevallen door een teckel ( ja serieus, het klinkt grappig, maar het is het niet, mijn hond is sindsdien bang voor kleine honden ), en de eigenaar niets deed, en de teckel hem daarna weer in zijn flanken aanviel, heeft mijn vriend die hond ook gecorrigeerd.
Van mijn dieren blijf je af, en als die eigenaar niet van plan is om zijn hond te corrigeren dan doe ik het wel.

Overigens zou ik geen aangifte doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:23

Ik kom in het bos ook wel eens loslopende honden tegen in het niet-losloopgebied. Gelukkig blijven de meeste wandelaars met honden van de ruiterpaden af, maar op de kruisingen kom ik ze wel eens tegen.
Mijn ruin boeit het niet. Mijn merrie kan niet tegen stuiterende honden. Ik waarschuw altijd even; geef aan dat dit geen losloopgebied is, en dat mijn pony trapt, dus dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar is als er iets gebeurd.
In het losloopgebied waarschuw ik overigens ook. Volgens mij is het de regel dat de hond pas los mag als die onder appèl is, en als ze naar mij toe vliegen en niet naar de baas luisteren, zijn ze dat dus niet.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:25

jilleroo schreef:
Ik blijf het frappant vinden dat veel mensen van honden moeten aangelijnd regel een honden mogen los als hij luistert regel maken.... Wet is wet. Hond hoort aangelijnd, jullie zaten beiden harstikke fout. Dat zijn hond in de benen van het paard hapt is zijn verantwoording, en de gevolgen zijn ook voor hem zelf. Niet voor jou, in jouw geval is jouw hond je verantwoording. En jij zit ook fout.

Afgezien daarvan heb je de man een goed advies (of eigenlijk mening) gegeven en wat iemand daarmee doet is aan henzelf. Je kunt ze niet dwingen. Maar in mijn ogen hadden jullie beiden een dikke boeten mogen krijgen. Hoe vaak zeggen we niet: een dier (en incl mens imo) is nooit 100 procent betrouwbaar, je weet nooit wat er gebeurd. Of hij nu getraind is of niet.. Iets met de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet zolang jouw hond ook los loopt.

ben het helemaal met je eens. ook ik zat fout. en je kan van een afstand niet zien of een hond luistert ja of nee. en dit is dan ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar. en zoals ik al had genoemd. ik was niet zo boos geweest als de eigenaar hierop gereageerd had. ik was niet boos op de hond. het blijven inderdaad dieren en zijn nooit voor 100 procent te vertrouwen. het had die beste man wel gesierd als hij zijn excuses had aangeboden.