Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

oomens schreef:Aangifte doen. Ze heeft een verboden jachtmiddel (windhond) loslopen in het veld.
dees_daan schreef:oomens schreef:Aangifte doen. Ze heeft een verboden jachtmiddel (windhond) loslopen in het veld.
Wat een onzin zeg, er staat niet eens wat voor windhond het is en een windhond is echt niet altijd een jachtmiddel.
Vervelend dat het gebeurde TS, ik heb het ook wel eens gehad maar ik had op dat moment niet zo'n lief paard onder m'n kont, ik ben 1 keer flink onderuit gegaan omdat ze er vandoor ging door die hond, heb de man daarna zelf heel duidelijk gemeld dat ik hem niet weer tegen hoefde te komen met zijn hond los en de vrouw van de eigenaar heeft hem dat ook nog even duidelijk gemeld. Daarna hield hij zijn hond altijd op zijn scootmobiel als ik hem tegen kwam.
Verder is het ook altijd goed gegaan, een wonder want zo lief was ze niet tegen honden..
mrie schreef:Dees-daan, Oomens heeft wel gelijk. Windhond valt onder de lange honden en dus onder de jachtwet. Maar daar heeft niemand wat aan dus een goed advies is het niet.
Dus je hebt een onbekend merk hond ook zelf veranderd in een windhond. Heb je in de gaten wat een geweldige getuige je bent???
Hondakevin schreef:mrie schreef:Dees-daan, Oomens heeft wel gelijk. Windhond valt onder de lange honden en dus onder de jachtwet. Maar daar heeft niemand wat aan dus een goed advies is het niet.
Dus je hebt een onbekend merk hond ook zelf veranderd in een windhond. Heb je in de gaten wat een geweldige getuige je bent???
het was een windhond
dees_daan schreef:oomens schreef:Aangifte doen. Ze heeft een verboden jachtmiddel (windhond) loslopen in het veld.
Wat een onzin zeg, er staat niet eens wat voor windhond het is en een windhond is echt niet altijd een jachtmiddel.
Hondakevin schreef:mrie schreef:Dat snap ik wel, en tuurlijk was dat een rare situatie die je liever niet meemaakt, maar jij hebt het niet bepaald beter gemaakt.
wat had ik moeten doen ?
oomens schreef:dees_daan schreef:
Alle windhonden vallen in principe onder de 'lange honden' (honden die door hun bouw in staat worden geacht om op zicht een volwassen haas op te jagen, in te halen en te vangen), al kunnen ook sommige niet-windhonden hiertoe gerekend worden. Ookal heeft de houder niet de bedoeling te jagen, het los hebben lopen van een lange hond in het veld wordt in principe wel als zodanig beschouwd.
Ibbel schreef:Jij had je er als meelopende hondeneigenaar van een loslopende hond en dus ook in overtreding zijnde eigenaar niet mee moeten bemoeien, en de ruiter had het paard om moeten draaien en de hond terug moeten jagen naar z'n baas en de confrontatie met de baas moeten aangaan. Meeste honden schrikken zich de pleuris als het paard opeens de rol van jager blijkt te kunnen uitvoeren, en als je het goed doet (paard enthousiasmeren) vinden paarden het helemaal geweldig om te doen. Bij het baasje van de hond valt tegelijkertijd meestal ook meteen het kwartje dat een paard van 600 kg dat met de oren in de nek op topsnelheid achter z'n hond aangaat óók niet zo'n goed idee is.
jilleroo schreef:Ik blijf het frappant vinden dat veel mensen van honden moeten aangelijnd regel een honden mogen los als hij luistert regel maken.... Wet is wet. Hond hoort aangelijnd, jullie zaten beiden harstikke fout. Dat zijn hond in de benen van het paard hapt is zijn verantwoording, en de gevolgen zijn ook voor hem zelf. Niet voor jou, in jouw geval is jouw hond je verantwoording. En jij zit ook fout.
Afgezien daarvan heb je de man een goed advies (of eigenlijk mening) gegeven en wat iemand daarmee doet is aan henzelf. Je kunt ze niet dwingen. Maar in mijn ogen hadden jullie beiden een dikke boeten mogen krijgen. Hoe vaak zeggen we niet: een dier (en incl mens imo) is nooit 100 procent betrouwbaar, je weet nooit wat er gebeurd. Of hij nu getraind is of niet.. Iets met de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet zolang jouw hond ook los loopt.