Eigen paard en studeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jadetje1902

Eigen paard en studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 13:41

Hoi :)

Ik zit met een groot dilemma. Ik ben nu 15 jaar rij al een eindje, en rij sinds 5 jaar niet meer op maneges maar op verzorgpaarden en pony's en heb sindskort een halve stal. Maar ze is al wat ouder en zal binnen hier en 2 jaar niet meer bereden kunnen worden. Dus dacht ik om dan eindelijk mijn droom van een eigen paardje waar te maken. Ik ben dan 17, en kan dus wel al wat vakantiejobs enzo doen. (Ik ben ook bereid hard te werken voor wat ik wil en betaal mijn halve stal ook zelf :j ) Maar is het haalbaar om als studente in ASO een eigen paard te betalen en onderhouden? De meeste tieners die ik ken met een paard zitten ofwel in TSO of BSO (waardoor ze denk ik meer tijd hebben) of betalen hun ouders alles. En ik wil natuurlijk geen paard kopen om het dan na een jaar weer te moeten verkopen. Als ik een eigen paard koop blijft het bij mij tot het echt niet meer kan. Impulsief aankopen staat dus niet in mijn woordenboek. :p

En ik wil natuurlijk ook na mijn middelbare gaan verder studeren. Kan ik dan wel een paard houden?

Hoe doen (deden) jullie dit? Hebben jullie tips of advies? (Tijd en geld) _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Jadetje1902 op 09-03-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Eigen paard en studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:48

Ik heb mijn pony gekregen op mijn 12de. Ik ben nu 15 en met school gaat het tot nu toe prima. Ik sta op vol pension met een buitenbak. Ik hoef in principe alleen maar te rijden. Verzorging (eten/wei/stal) wordt gedaan.

Kijk goed naar de opties die je hebt. In de avonduren zou je dan naar je paard kunnen gaan. Vol pension is echt een aanrader :j

Jadetje1902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 13:58

Bedankt! Ik zit wel vaak in de studie tot 18u dus dan zou ik een stal dicht bij huis nodig hebben om nietvtevlaat thuis te zijn. nog mensen? _/-\o_

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:30

Ik verplaats dit topic van ED naar YRT.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:38

Het is haalbaar maar je moet je moet wel keuzes maken. Voor mij heeft dit vaak betrekking op het sociale leven en ga dus niet zo vaak iets drinken of uit met de groep. Laat staan het hele studentenleven op kamers. Wanneer andere leuke dingen met elkaar doen moet ik dan werken, naar het paard of gewoon extra voor school doen. Verder heb ik wel de ervaring dat je niet meer 5 of meer keer in de week kan rijden. Bij mij is het nu 4X in de week naar het paard (en in drukke weken dus minder). Op deze manier scheelt het dat ik echt alleen hoef te rijden en het paard zelf verzorgen. Voeren, wei, en de stal wordt gedaan (stal heb ik met iemand een deal, ik doe alleen de dagen dat ik er ben en de andere dagen wordt die gedaan). Zelf werk ik welk elke week een paar uur om de kosten te dekken en in de vakanties meer. Als je alleen vakantie werk doet ben ik bang dat het te weinig is.
Ow ja om je meer in jou situatie te verplaatsen: ik zit ook vaak tot 17:00 op school (en dan nog met de trein naar huis dus ben pas rond 18:30 thuis). Dan is het snel eten naar binnen gooien en naar het paard racen 2X in de week. Andere avonden is het gewoon blokken en school werken. Het is dus te doen maar je moet gewoon keuzes maken. Zelf vind ik het waard om een paard te hebben, maar het ligt sterk aan jezelf

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:48

Ik kan het iedereen AFraden! niet om pessimistisch te zijn, maar het kan gewoon vies tegenvallen.

Ik kocht mijn paard toen ik 18 was, en toen zat ik nog op het vwo (na de havo vwo gedaan) . Dat ging helemaal prima. Meegeloot voor diergeneeskunde, en ingeloot! Hartstikke gaaf, maar daarvoor moet ik wel naar Utrecht (vanuit Zwolle). En dat viel best wel tegen. Het is lastig om daar een stal te vinden die aan mijn eisen voldoet (ik wil mijn paard 24/7 buiten hebben), en de stalling was daar vele malen duurder.

Ik betaal alles zelf, collegegeld, boeken, paard, kamer, levensonderhoud... En ik kan je vertellen, dat valt tegen, haha! Er is vaak geen geld over voor andere leuke dingen. Vakanties zijn bv een uitdaging, en ik ga eigenlijk nooit uit.
Meer scholieren hoor ik over het kopen van een paard, en als je dan zegt dat je weinig leuke dingen kan doen zoals uitgaan etc, dan hoor ik vaak dat ze toch niet zo van stappen houden. Maar je weet nooit hoe je daar over een paar jaar instaat als je hele klas wel regelmatig leuke dingen gaat doen en jij nooit meekan omdat je naar je paard moet.

Bedenk dat dus goed. Wie gaat wat straks betalen? Betalen je ouders mee? Waar ga je studeren? In de buurt zodat je niet op kamers hoeft, of misschien wel aan de andere kant van het land zodat je een kamer moet en evt je paard mee moet nemen en duurder moet stallen?
Hou er ook rekening mee dat je wel een spaarpot over moet houden voor onverwachte dierenarts kosten. Ook als je zelf je boeken en collegegeld moet betalen. Ik moet bv eigenlijk al jaren een nieuwe, goede winterjas, maar elke winter is mijn geld weer op omdat ik ook een goede jas voor op stal moet, het collegegeld weer betaald moet worden etc.

Je komt zelf dan vaak op de tweede plaats. Tenzij je hulp hebt van bv je ouders, dan kan het heel anders zijn. Maar hou er rekening mee dat het vies tegen kan vallen.
Je schreef dat je vaak tot 6 uur les zal hebben? Dan 'moet' je ook even bedenken wanneer je dan wil gaan werken. Na 6 uur heb je nog huiswerk en in het weekend werken is hartstikke leuk, maar wanneer ga je dan naar je paard toe?

Het is dat het bij mij nou eenmaal zo liep. Ik had het paard voordat ik ging studeren en ik had nooit gedacht dat ik ook echt ingeloot zou worden voor diergeneeskunde en dus uit Zwolle weg zou moeten. Het is dat mijn zus me altijd zo goed geholpen heeft, anders had ik 1 van de 2 (studie of paard) op moeten geven.
En ondanks het feit dat je studie opgeven voor een paard misschien een heel onverstandige keuze is, is het heel lastig als je zou moeten kiezen...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:55

mhh,
misschien zou je kunnen wachten tot na je studie?
maar als ik er zo naar kijk zou het kunnen als je denkt dat je echt alles kan betalen,
en je vriendinnen gaan op stap maar jij kan nooit mee, moet je er voor over hebben

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:01

Het komt nooit goed uit, dat is iets wat zeker is.
Je zal er echt tijd en geld voor over moeten hebben en er andere dingen voor moeten laten. Maar als je het echt wil, kan het gerust ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:02

Ik kocht mijn paard toen ik in 6vwo zat en ik vond het goed te doen. Nou scheelt het heel veel datik niet op kamers hoefde te gaan omdat de universiteit op 20 min afstand zat.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:06

Ik heb het juist andersom ervaren eigenlijk. Op het VWO, toen ik nog een verzorgpaard had, had ik daar lang niet altijd tijd voor en ging ik dus niet elke dag. Ik kocht mijn eigen pony een maand voordat ik ging studeren en ik heb nu veel meer tijd dan op de middelbare school. Ik heb ook gewoon tijd om iedere dag naar mijn pony te gaan. Ik probeer zoveel mogelijk al in de trein te maken/lezen en verder is het een kwestie van goed plannen. Met mijn bijbaan onderhoud ik mijn pony zelf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog thuis woon en daar dus verder geen kosten van heb. Ik heb ook niet het idee dat ik er wat moet voor laten eigenlijk. Ik spreek nog gewoon af met vrienden en kan ook gewoon dingen voor mezelf kopen en sparen. Afgezien van het feit dat het wel een dure hobby is heeft het mij alleen maar voordelen opgeleverd. Het is iets waarmee ik mijn gedachten even kan verzetten en ik heb juist enorm veel nieuwe contacten opgedaan door de paardenwereld :)

Jadetje1902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 16:28

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er al veel mee opgeschoten!

Vraagje: wat doen jullie als bijbaantjes hoeveel verdient dat en hoeveel kosten jullie paarden ong. Per maand?
Mijn mama betaalt nu mee in halve stal €50 en zou dat willen blijven doen als ik een eigen paardje heb. De rest is dan voor mij. Uitgaan ben ik niet zo aan. Elk vrij moment dat ik heb zit ik bij m'n halve stalletje. Dusja niet echt een probleem?

Ik zou voor dierenarts willen gaan studeren dus dat betekent universiteit en naar Gent. Dat is ong. 30 min. Auto en 1u(?) trein. Dus dat is ook nog wel haalbaar denk ik.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:23

Jadetje1902 schreef:

Vraagje: wat doen jullie als bijbaantjes hoeveel verdient dat en hoeveel kosten jullie paarden ong. Per maand?
Mijn mama betaalt nu mee in halve stal €50 en zou dat willen blijven doen als ik een eigen paardje heb. De rest is dan voor mij. Uitgaan ben ik niet zo aan. Elk vrij moment dat ik heb zit ik bij m'n halve stalletje. Dusja niet echt een probleem?

Ik zou voor dierenarts willen gaan studeren dus dat betekent universiteit en naar Gent. Dat is ong. 30 min. Auto en 1u(?) trein. Dus dat is ook nog wel haalbaar denk ik.

die 50.- van je moeder scheelt een hele hoop! k ga er van uit 50.- per maand, als dat zo is dan kan je daarmee de noodgevallen regelen: spaar die 50,-! je moet je pony 1x in de 2/3 maanden ong. wel naar de hoefsmit brengen en dat kan je dan van dat geld doen, als je pony ziek word, heb je mooi een spaarpot vol! als je echt nodig een nieuw zadel nodig hebt: de spaarpot! betaal er dus geen stallen van tenzij je echt blut bent, al t geld dat je overhoud bij elkaar stoppen, als je een goed bij baantje neemt verdien je ook wel 50.- per maand, dus dan heb je 100,- als je 2 goede bijbaantjes hebt, 150,- enzovoort, je kan ook les gaan geven, naar mensen toe komen etc. voor 20 per keer, hup 20,- erbij, met 200.- per maand red je het wel dus je moet wel geod denken! succes! :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:29

Jadetje1902 schreef:

Diergeneeskunde combineren met een paard is niet te doen, ik raad het je ten zeerste af! En ik dacht ook altijd dat uitgaan niks voor mij was, tot ik in het Antwerpse studentenleven terecht kwam :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:32

IK heb al sinds mijn negende eigen paarden, ga volgend jaar verder studeren en heb op dit moment een zevenjarige merrie. Ze staat nu volpension op een stal met binnenbak etc... op tien minuutjes rijden. Maar ik heb de keuze gemaakt om deze zomer mijn paard te verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten gaan. Als ik dan maar 1 of 2 keer per week kan gaan is dat ook niet erg. Mijn paard zal nog altijd in haar basisbehoeften voorzien worden: soortgenoten, beweging, frisse lucht, eten en drinken. Dan heb ik ook niets om me schuldig over te voelen omdat ik weet dat ze daar goed staat en er een oogje in het zeil gehouden wordt. Met de vakanties of wanneer het niet druk is kan ik dan nog steeds dagelijks gaan rijden :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:38

Ik raad het niet aan.
Ik hou ontzettend veel van mijn paard, hij betekent alles voor me.
Maar ik had hem liever niet gehad. Ik loop tegen zoveel problemen aan, niet enkel rond geld.
Ik had liever gewacht. Ik ga nu regelmatig naar het buitenland en dat is erg moeilijk te combineren. En vroeger had ik ook nooit gedacht dat het een probleem zou zijn, dacht ik dat ik altijd wel oplossingen zou vinden... Is echt niet altijd zo.

Moest ik jou zijn, ik zou het op leuke halve stal paarden houden en er van genieten. Daarna heb je nog tijd genoeg voor een eigen paard en ben je ook zekerder dat je er voor kunt blijven zorgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:39

ts woont in Belgie, waar nog wel wat verschil is met NL...

Collegegeld is lager, maar studeren is vaak anders (imo meestal zwaarder)

Overigens heb ik een opleiding en paard ook gecombineerd. Het kan, maar je moet gemotiveerd zijn. Ik zou het niet aanraden... Je maakt het jezelf echt vele malen makkelijker door nog wat geduld te hebben...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:41

Heb je voorbeelden van wat je schoolweek gaat zijn?
Dan kan je namelijk een tijdsindeling maken en kijken hoe laat je weg moet, terug komt en zou gaan eten bijvoorbeeld.
Met een uur reistijd heb je toch al snel weinig tijd over natuurlijk..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:56

StableDoor schreef:
Jadetje1902 schreef:

Diergeneeskunde combineren met een paard is niet te doen, ik raad het je ten zeerste af! En ik dacht ook altijd dat uitgaan niks voor mij was, tot ik in het Antwerpse studentenleven terecht kwam :+

Precies! Reken er maar op dat je naast diergeneeskunde echt heel erg weinig tijd overhoud..
Ik heb wel een paard naast deze studie, maar ik maak weken van 80-90 uur (studie+werk) en dan hou ik nog geen rottige rotcent over ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:57

Ik vrees dat het zeker met dierengeneeskunde heel zwaar zal worden... Hoeveel werk je nu voor school? Je hebt ook veel praktijk enzo, wisselen van campus,... Niet eventjes les en dan direct naar je paard.
Ik denk dat het ook afhangt hoeveel je op die stal moet doen. Als je elke dag verplicht moet gaan voeren, paard op de wei laten,... Zou ik het niet doen, want ik vrees dat je er niet elke dag tijd voor ga kunnen/willen maken.. Zeker als je daarbij nog wil werken.
Een studie is echt niet te onderschatten, en zelfs als het tijdens het jaar lukt, wat ga je doen tijdens de blokperiodes?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:25

TurdusMerula schreef:

.

Ik ben ook van België en heb het er even goed moeilijk mee, dus weet niet of het een groot verschil maakt ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:34

Hier iemand die studeert en een eigen paard heeft. Wel in Nederland, dus ik weet niet in hoeverre je dat kan vergelijken met België :)

Ik kocht mijn paard terwijl ik in mijn 2e jaar universiteit zat (zit), afgelopen januari. Het is enorm veel plannen en reizen, vrije tijd heb ik alleen in het weekend nog. De situatie is niet ideaal, maar voor mij heel fijn. Waar ik me eerst uren verveelde en niks te doen had, besteed ik nu al die tijd aan mijn paard. Met andere woorden, ik heb het drukker maar ik voel me er een stuk beter onder. Het is keihard werken (letterlijk en figuurlijk), maar ik vind het het waard. Overigens betaal ik alles zelf en ben ik uitwonend (ik woon in Amsterdam, lekker duur), mijn paard staat in Tiel vlakbij mijn ouders. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik 2 uur reistijd naar stal heb als ik in Amsterdam ben, in Tiel slechts 10 minuten. Daardoor reis ik doordeweeks enorm veel op en neer, behalve als ik moet werken of pas heel laat uit ben van college. In het weekend ben ik sowieso in Tiel.

Haalbaar? In mijn situatie wel. Ideaal? Alles behalve. Ik denk dat het dus per persoon en studie enorm verschilt. Wat betreft geld.. Ik heb het geluk dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken aangezien ik enorm veel spaargeld heb. Wil niet zeggen dat ik het maandelijks gemakkelijk red, integendeel. Het kost mij ook veel moeite om rond te komen, maar ik heb altijd een backup voor het geval dat.. En dat zijn niet mijn ouders, want die betalen geen cent aan mijn paard :P Die vallen hooguit bij voor mijn studie of huur.

Ik zou aanraden niet voor je studie een paard te kopen, je weet namelijk niet hoe druk je het gaat krijgen. Als je eenmaal aan het studeren bent, kun je altijd nog bepalen of het wel of niet haalbaar is :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:20

Aria_zz schreef:
TurdusMerula schreef:

.

Ik ben ook van België en heb het er even goed moeilijk mee, dus weet niet of het een groot verschil maakt ;)

Misschien druk ik me verkeerd uit, ik bedoelde juist dat het in Belgie waarschijnlijk lastiger is dan in NL - zo vermoed ik.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:34

Ah oke, haha ja dat had ik verkeerd begrepen. Hoe dan ook, moeilijk is het sowieso denk ik.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:51

Erg lastig probleem!

Ik zit nu in 5vwo en wil ook diergeneeskunde gaan studeren. Heb nu sinds ruim 2 jaar mijn eigen merrie, en ik moet alles zelf betalen.

Ik woon in Zeeland, dus Gent zou goed te doen zijn om heen en weer te reizen (ik zou dan een auto kopen, met ov naar gent is niet te doen) en mijn paard zou dan kunnen blijven staan waar ze nu staat. Echter gaat wat studie betreft mijn voorkeur uit naar Utrecht, waar ik dan op kamers zal moeten, alleen daar is het stalgeld niet te betalen.... Ik ben er nog niet uit... Iemand advies?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:53

In Utrecht zijn wel plekjes die financieel voordeliger kunnen zijn. Wat voor stallingsprijs zit je aan te denken?
Evt kan je er ook voor kiezen om je paard in zeeland te laten staan? Of op en neer te reizen? Hoe lang zou je onderweg zijn naar Utrecht?