Chip niet geregistreerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Chip niet geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 22:24

Hoi.

Mijn paard is bijna 2 jaar oud en is gewoon gechipt en heeft een paspoort. Echter is deze chip niet geregistreerd in een databank.

Ik heb nu de dierenarts gevraagd wat ik moet doen om de chip wel te registreren maar de dierenarts staat niet bekend om zijn enorme snelheid met beantwoorden van mail.

Daarom de vraag aan jullie: wat moet je doen als eigenaar zijnde? Wat kost dat geintje? Welke info hebben ze allemaal nodig?

Ik begrijp uit de info die ik al gevonden heb dat een registrerende instantie de chip mag registreren. Maar had dit niet al veel eerder moeten gebeuren?
Het paspoort staat al wel op mijn naam maar ik wil ook dat als de dierenarts mijn paard scant (bij bv ontsnapping oid) dat mijn gegevens tevoorschijn komen.
Hoe werkt dit?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:30

Dat moet je opnemen met het stamboek waar je paard staat ingeschreven. Dat kan meestal kostenloos, want het is hun verantwoordelijkheid dat het goed in de databank staat. Dus kijk op het paspoort wie hem heeft uitgegeven? Er hoort ook een telefoonnummer in te staan.

Even contact met ze opnemen, dan maken ze het voor je in orde.

Ik ben paspoortconsulent voor een paar stamboeken, dus ik weet zeker dat het zo werkt. ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 22:32

idefix4 schreef:
Dat moet je opnemen met het stamboek waar je paard staat ingeschreven. Dat kan meestal kostenloos, want het is hun verantwoordelijkheid dat het goed in de databank staat. Dus kijk op het paspoort wie hem heeft uitgegeven? Er hoort ook een telefoonnummer in te staan.

Even contact met ze opnemen, dan maken ze het voor je in orde.

Ik ben paspoortconsulent voor een paar stamboeken, dus ik weet zeker dat het zo werkt. ;)

oh echt? dankje.
De paspoortuitgevende instantie is NAS. Heb al eerder even contact met hen gehad over het op naam zetten van het paspoort. Ik ga gelijk even een mailtje sturen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:36

Jouw gegevens zijn nooit zomaar op te vragen.
Wanneer je het chipnummer invoert op de website nl-paardenpaspoort.nl krijg je als het goed is (en een in Nederland uitgegeven paspoort hebt) de paspoortuitgevende instantie te zien en het levensnummer.

Als dat niet het geval is, moet je de paspoortuitgevende instantie contacteren en deze vragen het levensnummer en chipnummer alsnog re registreren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 22:39

Bedankt Marije_jiplover. Het is inderdaad zo, dat als ik het chipnummer invul, in welke database dan ook. dat er geen resultaten zijn. Ik heb de paspoortuitgevende instantie een bericht gestuurd.

UPDATE: Ik zie trouwens dat hij wel geregistreerd staat op die site die jij aangeeft.

Huh, is de chip dan wel of niet geregistreerd. Want in andere databanken geeft hij geen resultaten

Marije_jiplover

Re: Chip niet geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:55

Welke sites geven geen registratie dan?

Nl-paardenpaspoort.nl is dé databank voor paardenpaspoorten/chips.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 23:22

Ja, die site is de enige site waar hij wel naar voren komt! Gelukkig. Paspoortuitgevende instantie gaf inderdaad aan dat alles geregistreerd stond. Pak van mn hart. Ik ben nu in contact met de dierenarts of ik zijn chip kan koppelen met mijn gegevens. Dat als hij ooit uitbreekt, dat mensen mij kunnen bereiken. Kan dit?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 05:08

Voor zover ik weet niet.
Vraag me ook af of het wel zin heeft.
Als hij ooit uitbreekt, moet er maar net iemand met een chipreader in de buurt zijn om dat uit te kunnen lezen. Het is geen hond die je even in je auto meeneemt naar een dierenarts. En daar helemaal een dierenarts voor bellen? Bovendien, mensen die geen paard hebben weten wellicht helemaal niet dat zo'n dier gechipt is. Mensen die wél een paard hebben kennen logischerwijs alleen de databank op nl-paardenpaspoort.nl en weten dat daar geen eigenaar bij staat geregistreerd.
Ik zou dus bij een loslopend paard niet meteen denken, laat ik de chip eens uitlezen voor meer informatie.

Ik heb voor het geval ik eraf val en mijn paarden wegrennen, plaatjes aan hoofdstel en zadel met mijn telefoonnummer. Uitbreken uit de wei ga ik er maar vanuit dat ze in de buurt van stal gevonden worden en naar stal worden teruggebracht.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:30

Wij hebben onze pony's ook geregistreerd bij de NDG, naast bij het stamboek. Als nu de chipnummer ingevoerd word, staat ons adres en telefoonnummer er... Net wat sneller als paard gevonden word en diegene een chipreader heeft :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:55

En hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een chipreader in de zak?

Ik heb er een in mijn auto, maar aangezien het gros van alle paarden uberhaupt niet op eigenaar is overgeschreven, laat staan geregistreerd bij een of andere site met naw gegevens van de eigenaar.
Ik zou dus niet snel met het chipnummer op internet gaan zoeken of de eigenaar zich bij een of andere site heeft aangemeld.
Ik zou eerder een foto op facebook plaatsen dan, persoonlijk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:09

RoyceMack schreef:
Bedankt Marije_jiplover. Het is inderdaad zo, dat als ik het chipnummer invul, in welke database dan ook. dat er geen resultaten zijn. Ik heb de paspoortuitgevende instantie een bericht gestuurd.

UPDATE: Ik zie trouwens dat hij wel geregistreerd staat op die site die jij aangeeft.

Huh, is de chip dan wel of niet geregistreerd. Want in andere databanken geeft hij geen resultaten

De centrale databank is bij het pve of inmiddels ministerie van economische zaken. Elk stamboek draagt verantwoording over de eigen rassen. Je kan inderdaad niet je chipnummer in een ander stamboek terugvinden. Anders zou dat de centrale vervuilen. Zolang hij bij de centrale te traceren is, gaat het goed.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:35

RoyceMack schreef:
Ja, die site is de enige site waar hij wel naar voren komt! Gelukkig. Paspoortuitgevende instantie gaf inderdaad aan dat alles geregistreerd stond. Pak van mn hart. Ik ben nu in contact met de dierenarts of ik zijn chip kan koppelen met mijn gegevens. Dat als hij ooit uitbreekt, dat mensen mij kunnen bereiken. Kan dit?

Daarom moet je het paspoort overschrijven op jouw naam. Als het paard op jouw naam staat en hij wordt ergens gevonden belt de politie met het stamboek. Die weten dan waar het paard thuis hoort

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 13:46

inmiddels heb ik de chip geregistreerd op mijn naam. Mocht hij nu uitbreken/wegrennen en iemand scant zijn chip, komen er drie telefoonnummers tevoorschijn. Mijne, mijn moeders en die van mijn vriend.

Overigens heb ik ook het paspoort op mijn naam laten zetten etc. Echter hebben zij mij vertelt dat als iemand een paard vind, en ze lezen de chip uit, dan zien ze niet het stamboek waar hij geregistreerd is. Dat moeten ze vaak inschatten. Mijn paard lijkt op een fries of tinker dus wss zullen ze die bellen terwijl zijn paspoort van NAS is. Appaloosa zou niemand inschatten denk ik :)
Maar goed, alles is nu allang geregeld en geregistreerd. telefoonnummers en contactgegevens en als ik binnenkort met hem buiten ga rijden doe ik gewoon een GPS tracker aan het zadel ofzo. Voor mijn eigen gemoedsrust.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:42

Als ze het chipnummer uitlezen en invoeren in de I&R app of hier op de website van de nationale database, even doorklikken bij zoeken op chipnummer, dan krijgen ze onmiddellijk de naam van de paspoortuitgevende instantie te zien.
Hoeven ze niet te gokken, staat er gewoon bij.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 17-09-17 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 14:44

De link van de website doet het niet. De dierenarts heeft het me destijds zo uitgelegd en nu komen mijn gegevens naar voren als ze de chip scannen. net als bij een hond of kat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:10

Heb de link aangepast, je moet nu zelf nog even doorklikken naar zoek op chipnummer.

Ik ben wel benieuwd naar hoe en wat je nu geregistreerd hebt.
Ik heb een chipreader die ik bijna dagelijks gebruik, maar die leest alleen het nummer en geen eigenaarsgegevens.
Als ik het chipnummer wil checken pak ik altijd bovengenoemde site, waar ik dus bij de paspoortuitgevende instantie uitkom.
Zou niet weten waar ik een chipnummer moet invoeren om bij eigenaarsgegevens uit te komen, dus ben nu wel nieuwsgierig.