Fietsen met pony/paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LvA1993

Fietsen met pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:19

Hoihoi,

Voor de bokkers die fietsen met zijn of haar pony en paard....

Mijn verhaal
Zelf heb ik een Welsh/Shetlander achtig ponytje met wie ik normaal gesproken men. Aangezien het land veel te nat is, geen bak beschikbaar, ik niet alleen over de weg men (en overdag niemand mee kan) en hij nog een knuffelbeer is, probeer ik om enige beweging te geven/conditie op te bouwen zo een a twee keer in de week een rondje te fietsen. Dat zijn dan niet gelijk een hoop kilometers, maar we hebben wat leuke rondjes. Ondanks dat hij zeker eigenwijze ponystreken heeft en soms bedenkt dat ie opeens stil gaat staan zonder vooruit/achteruit/links/rechts te gaan, gaat het best aardig. Wel heb ik zijn menhoofdstel in met kleppen wat mijn inziens zeker helpt... Oefening baart kunst zullen we maar zeggen!

Ik begin uiteraard met stappen, dan wat draf en als de berm het toelaat stukje galop (gaat ie overigens gemakkelijk in), in de overgangen wat schakelen en met stemgeluid ondersteunen en uiteindelijk laatste stuk stappen. Laatste weken ben ik eigenlijk serieus bezig om te oefenen met het fietsen, veel vooruitgang gemaakt in die tijd.

En dan al die eindeloze reacties.. Je kunt er beter op zitten, wat een grote hond....,

De vraag

Er zijn vast meer bokkers die wel eens fietsen met een pony/paard. Hebben jullie oefeningen/tips om er meer een training van te maken?

Juangi

Re: Fietsen met pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:23

Ik zou zeggen, kijk waar je paard het liefste loopt en zorg voor voldoende touw. Ik neem vaak een longeerlijn mee, mocht er wat gebeuren dan heb je voldoende lijn om in te grijpen. Mijn pony loopt van nature liever achter mensen dan naast mensen. Met het fietsen is dit hetzelfde geval en laat ik hem dus rustig achter de fiets lopen.

Mowgli4

Veel overgangen maken :D helpt ook voor het luisteren, maar zeker ook als soort "training" voor je paardje.

Wat ik ook wel eens doe, is dat als er een regenplasje (wil ponylief niet doorheen), of Een takje in de berm ligt, laat ik hem daarover heen springen

Sunke

Op verschillende ondergronden oefenen, hier wordt er ook regelmatig gefietst met een menpaard om de conditie bij te houden en hem niet teveel te belasten.
En overgangen maken, dat hij goed reageert op je stem

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:26

Ik ben sinds een paar weken begonnen met mijn ijslander, ik had een blessure maar moest wel bewegen, daardoor stond mijn paard al een paar dagen stil, ik heb hem gewoon zijn halster omgadaan en ben gaan fietsen :Y) hij was heel braaf! bleef netjes naast me lopen, zelfs in galop.

Het kan natuurlijk wel heel gevaarlijk zijn... maar dat is het met een hond net zo goed, en als je er op zit gebeuren er net zo goed ongelukken. Dus ik zou zeggen, als jij en je paard het leuk vinden, gewoon doen!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:27

ik ben sinds kort ook beginnen fietsen met paard omdat ik even niet kon rijden wegens zadelproblemen.
Paardje vind het heel leuk en blijft over het algemeen mooi bij me als ik vertraag of versnel. Ik laat ze wel altijd naast de fiets lopen want ze loopt er veel liever achter maar dan komt ze erg kortbij.

Ik doe het gewoon aan het halster met een touw van 3m zodat er voldoende ruimte gecreeerd kan worden, is er echt iets loos dan laat ik haar gewoon los en stop ik.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:28

Mowgli4 schreef:
Veel overgangen maken :D helpt ook voor het luisteren, maar zeker ook als soort "training" voor je paardje.

Wat ik ook wel eens doe, is dat als er een regenplasje (wil ponylief niet doorheen), of Een takje in de berm ligt, laat ik hem daarover heen springen

Ja overgangen maak ik inderdaad ook met regelmaat ja :) Plassen vind ie geweldig! Hoe groter/dieper hoe leuker, ook aan de fiets. Wat kan ie dan knap lopen haha
Killed schreef:
ik ben sinds kort ook beginnen fietsen met paard omdat ik even niet kon rijden wegens zadelproblemen.
Paardje vind het heel leuk en blijft over het algemeen mooi bij me als ik vertraag of versnel. Ik laat ze wel altijd naast de fiets lopen want ze loopt er veel liever achter maar dan komt ze erg kortbij.

Ik doe het gewoon aan het halster met een touw van 3m zodat er voldoende ruimte gecreeerd kan worden, is er echt iets loos dan laat ik haar gewoon los en stop ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:29

Hier fietsen we ook met de menpaarden: rechtuit training om banden en pezen te harden in de opleiding. Fijn om zonder ruiter of koets te trainen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:52

TAO -> PP

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 20:02

Sunke schreef:
Op verschillende ondergronden oefenen, hier wordt er ook regelmatig gefietst met een menpaard om de conditie bij te houden en hem niet teveel te belasten.
En overgangen maken, dat hij goed reageert op je stem

Verschillende ondergronden, daar had ik nog niet aan gedacht..! Dankje, ik zal is kijken wat ik hier allemaal qua ondergronden kan uitproberen in de buurt.. :)

AM01

Re: Fietsen met pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:16

Terugtraprem en idd ik doe er een lange lijn van ongeveer 3,5 meter aan.
Ik zorg ervoor dat de pony of het paard wel al goed op de stemhulpen reageert. Ik doe het wel eens als ik een pony, waar ik niet op rij van a naar b moet brengen. Heb zelf nooit een bit erin alleen een halster. Rem wel veel bij om druk te houden als ze voorwaarts zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:19

Waar pony's nu staan kan het niet zo makkelijk, maar fietsen is imho ideaal voor conditie opbouwen, maar ook ritme in een gang (zeker draf, want dat is makkelijkste bij te houden op de fiets) te vinden. Dat ritme vinden is in een bak niet te doen (wendingen zitten in de weg), onder het zadel moeten ze ook voor de ruiter compenseren en al meer conditie hebben om dit te doen. Ritme vinden kan de eerste keren echt 20-30 min. draf kosten en dat doe je niet meteen met een jonge en of niet in conditie zijnde pony.

Fiets heeft trouwens gewoon handrem, maar links is achterrem (ander kiep je bij een noodstop voorover) en dat is niet standaard, want normaal is rechts (sterkste hand, want meeste mensen zijn rechtshandig) de achterrem.